پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
 
۰

تحقق بزه عضوگیری در شرکت هرمی چیست؟

سه شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۱۹
کد مطلب: 852893
تحقق بزه عضوگیری در شرکت هرمی، منوط به جلب منفعت از طریق توسعه زنجیره انسانی این شرکت‌ها است؛ بنابراین صِرف عضویت یا حتی عضوگیری بدون دریافت منفعت، فاقد وصف مجرمانه‌ی مذکور است.
تحقق بزه عضوگیری در شرکت هرمی چیست؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از میزان، تحقق بزه عضوگیری در شرکت هرمی، منوط به جلب منفعت از طریق توسعه زنجیره انسانی این شرکت‌ها است؛ بنابراین صِرف عضویت یا حتی عضوگیری بدون دریافت منفعت، فاقد وصف مجرمانه‌ی مذکور است.
 
رأی دادگاه تجدیدنظر استان

اتهام: عضوگیری در شرکت‌های هرمی

اعتراض اقایان ح. ج؛ و ج. ط. نسبت به دادنامه شماره ۱۴۰۰۳۴۳۹۰۰۰۶۰۸۸۵۸۹ مورخ ۴۰۰/۱۰/۲۹ صادره از سوی شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو شهرستان فومن که طی آن محکمه بدوی حکم بر محکومیت نامبردگان را به تحمل شش ماه حبس تعزیری از بابت اتهام مشارکت در عضو گیری در شرکت‌های هرمی صادر نموده است.

وارد و موجه به نظر می‌رسد، زیرا حسب انچه که اوراق پرونده حکایت دارد. این است؛ که اتهام نامبردگان ارتکاب رفتار مشارکت در عضو گیری در شرکت هرمی ذکر شده است.

این در حالی است؛ که هیچ اقدامی نامبردگان در راستای عضو گیری معمول نداشتند بلکه آنان به صورت عضو وارد این مجموعه شدند و خود نیز در واقع مالباخته این جریان هستند و دیگر این که صِرف عضوگیری نمی‌تواند رفتار مجرمانه تلقی گردد.

بلکه می‌بایست جهت جلب منفعت و در راستای توسعه زنجیره انسانی شرکت این اقدامات را مرتکب گردند که در مانحن فیه هیچیک از این شرایط محقق نگردیده است.

مالاً اینکه نامبردگان صرفاً خود جذب این گروه به عنوان عضو شدند نه اینکه عضوگیری کرده باشند و نه تنها هیچ منفعتی نیز تاکنون نبردند بلکه خود مالباخته اند و به دیگر سخن از ادله تحصیلی افاده قطع به بزهکاری متهمین نمی‌شود.

اما چون رای محکمه بدوی بدون توجه به مبانی مذکور صادر گردیده دادگاه آنرا شایسته تائیدشدن و استوار گردیدن نمی‌داند به استناد بند ب از ماده ۴۵۵ از قانون آیین دادرسی کیفری با نقض رای یادشده مستفاد از اصل برائت رای به برائت نامبردگان از اتهام انتسابی صادر و اعلام می‌گردد. رای صادره قطعی است.
https://jahannews.com/vdccoiq412bqp48.ala2.html
jahannews.com/vdccoiq412bqp48.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *