يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

غذای لاکچری یک مدرسه به همه ما ربط دارد

پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۵۳
کد مطلب: 852528
کمتر از یک هفته از شروع سال تحصیلی گذشته که فهرست لاکچری غذا در یکی از مدارس تهران حاشیه‌ساز شده است؛ حاشیه‌ای که واکنش متفاوت وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت مردمی را به دنبال داشته‌است؛ یکی وعده پیگیری می‌دهد و دیگری به نظرمی‌رسد فکر تمرین‌شده‌ای برای این مقابله ندارد.
غذای لاکچری یک مدرسه به همه ما ربط دارد
به گزارش جهان نيوز به نقل از روزنامه جوان، اوایل این هفته، عکسی در فضای مجازی دست‌به‌دست شد که تصویر فهرست غذای یک مدرسه غیرانتفاعی را نشان می‌داد. نوع غذا‌ها و قیمت‌هایشان در این فهرست واکنش برانگیز شد، چراکه برای دانش‌آموزان غذای ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومانی را در نظر گرفته‌بود. برخی از کاربران فضای مجازی، نام این عکس را «فهرست غذای لاکچری» گذاشتند. از نظر آن‌ها این غذاها، فقط مربوط به مدارس خاص در مناطق بالای شهر تهران است که دانش‌آموز خانواده‌های پولدار امکان استفاده از آن را دارند.

هر چند هنوز اسمی از این مدرسه برده نشده‌است، اما هر مدرسه‌ای که اقدام به چنین کاری کرده، از نظر کاربران شبکه اجتماعی عدالت آموزشی را زیر سؤال برده‌است، البته وزیر آموزش و پرورش در واکنش به این اظهارنظرات گفته‌است: «موضوع عدالت آموزشی را با این حاشیه‌ها ترکیب نکنید.»

به ما ارتباطی ندارد!
روز سه‌شنبه فیلمی در رسانه‌ها منتشر شده که در آن یکی از خبرنگاران، موضوع فهرست غذای لاکچری را مطرح می‌کند و از وزیر آموزش و پرورش درباره دور شدن عدالت آموزشی با انجام چنین اقداماتی، سؤال می‌پرسد، اما واکنش رضا مراد صحرایی بحث‌برانگیز است، چراکه او می‌گوید: «بالاخره مدرسه‌ای این کار را انجام داده و ارتباطی با آموزش و پرورش ندارد، ما روی منوی غذایی مدارس غیردولتی نظارتی نمی‌کنیم.» این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که ۷ هزار مدرسه در کشور آب آشامیدنی و سرویس بهداشتی ندارند و دیدن اینکه در مدارس دیگری، برای دانش‌آموزان پولدار شیشلیک و کنتاکی با قیمت‌های نجومی سرو می‌شود، بسیار ناراحت‌کننده است. کمتر کسی است که با دیدن این تفاوت‌ها درباره بی‌عدالتی آموزشی صحبت نکند. البته این بار اولی نیست که اظهارنظر صحرایی موجی از انتقادات را در فضای مجازی به راه انداخته‌است. اوایل شهریور ماه بود که او طی یک گفت‌وگوی تصویری در تلویزیون و در توجیه گرانی شهریه مدارس غیردولتی گفته بود: «شما وقتی یک ماشین مدل بالاتری بخواهید تهیه کنید باید پول بیشتری بدهید! شاید خانواده دنبال چیز دیگری است، ما که نباید پولش را بدهیم.»

نظارت بر غذا با انجمن اولیا و مربیان
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در رابطه با فهرست غذای لاکچری دانش‌آموزان یک مدرسه، واکنش متفاوتی داشته‌است. احمد محمودزاده در این خصوص گفته‌است: «بدون تردید در موضوع غذا، سرویس مدرسه و پوشش دانش‌آموزان باید انجمن اولیا و مربیان مدرسه نظارت و مدیریت داشته باشند.» او ادامه داده‌است: «اگر در مدرسه‌ای خارج از ساختار‌ها هزینه‌ای دریافت و بحث اشرافیت ترویج داده‌شود که مناسب با سیاست‌ها و فرهنگ‌سازی وزارت آموزش و پرورش نباشد، حتماً برخورد جدی خواهیم داشت، چراکه می‌خواهیم دانش‌آموزان در محیطی سالم و یکسان پرورش پیدا کنند.»

هشداری که باید به آن توجه کرد
شاهد آن هستیم که برخی از مدارس در ازای گرفتن پول زیاد، خدمات خاصی را به دانش‌آموزان ارائه می‌کنند؛ مدارسی که به نظر می‌رسد روز به روز بر تعدادشان افزوده می‌شود و هر سال فاصله خود را با مدارس عادی بیشتر و بیشتر می‌کنند. اگر اسم این را بی‌عدالتی آموزشی نگذاریم، پس چه اسم دیگری می‌تواند داشته‌باشد؟

وعده پیگیری مسئولان برای مسائل این‌چنینی برای والدین و دانش‌آموزان دلگرم‌کننده است، اما وقتی وزیر آموزش و پرورش حتی در واکنش خود نسبت به این مسائل، کوچک‌ترین نگرانی را از خود نشان نمی‌دهد، آیا می‌توان امیدی به بهتر شدن شرایط داشت؟

به نظر می‌رسد که آقای وزیر به صورت مستقیم و غیرمستقیم به مدارس غیردولتی این اجازه را می‌دهد که شهریه‌های نجومی بگیرند و هر کاری که می‌خواهند انجام دهند، اما آیا در قانون جمهوری اسلامی آمده‌است که هر کسی که پول بیشتری بدهد می‌تواند خدمات آموزشی کیفی و غذای لاکچری بگیرد و هر کسی که پول ندارد هم به تماشای آن‌ها بنشیند؟ اگر اینطور است پس فلسفه وجودی آموزش و پرورش چیست؟ به طور حتم اظهارنظرات اشتباه از سوی مسئولان این وزارتخانه، شکاف طبقاتی را بیشتر از قبل خواهد کرد، بنابراین نیاز است تا دیرتر از این نشده علاوه بر توانمندتر کردن مدارس دولتی، نظارت‌ها بر مدارس غیردولتی بیشتر شود تا شاهد موارد این‌چنینی نباشیم.
https://jahannews.com/vdchiin6623nmmd.tft2.html
jahannews.com/vdchiin6623nmmd.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *