شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

اولین جلسه دادگاه پرونده شهید علی‌وردی

سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب: 852306
ایشان به صورت مظلومانه توسط عده‌ای اغتشاشگر در کف خیابان شکنجه شد و به شهادت رسید. ۱۵ مهرماه اولین جلسه دادگاه این پرونده برگزار خواهد شد.
اولین جلسه دادگاه پرونده شهید علی‌وردی
به گزارش جهان نيوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه صبح امروز در نشست خبری ضمن تبریک فرارسیدن هفته دفاع مقدس گفت: اگر تمامی اقشار در جامعه به دنبال تحقق و بسط عدالت باشند و شرایط ظهور منجی را آماده سازند.

وی ادامه داد: از تلاش‌های جهادی و شبانه روزی سربازان گم نام صاحب الزمان و ضابطین مختلف دستگاه قضایی در کشف پروژه‌های ضد امنیتی از جانب قوه قضائیه تقدیر و تشکر به عمل آورم. همچنین کشف و خنثی سازی و پیگیری‌های رخ داده در پروژه‌های ضد امنیتی با دستور و پیگیری اجزای مختلف دستگاه قضا از جمله در دادسرا‌ها انجام پذیرفته است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: مردم درخواهند یافت که چه برنامه‌های پیچیده‌ای از سوی دشمنان طراحی شده بود که با هوشیاری امنیتی بحمدالله به نتیجه دلخواه دشمنان نرسید. به‌عنوان نمونه مستحضرید فردی که در حوزه شیمی تحصیل کرده و با گروهک تروریستی داعش در سوریه و عراق همکاری داشته، اقدام به ساخت بمب و آزمایش آن در برخی از شهرستان‌های آذربایجان غربی کرده بود که این فرد دستگیر شده است.

تروریست‌ها قصد انفجار در مراسم جاماندگان اربعین را داشتند
ستایشی بیان کرد: همچنین این تروریست‌ها بمب‌هایی با ریموت‌های تلفن همراه که بر روی آن نصب شده بود، داشتند تا در مراسم جاماندگان اربعین و مراسم‌های شروع مدارس فعال سازند. در عملیات دستگیری یکی از این افراد تروریست دو نفر از نیرو‌های تلاشگر عملیاتی وزارت اطلاعات مجروح شدند که برای آن‌ها آروزی سلامتی داریم.

ستایشی تأکید کرد: ناامن‌سازی ایران و به خاک و خون کشیدن مردم که توسط سرویس‌های صهیونیستی و غربی طراحی شده و از سوی برخی مزدوران تکفیری در حال به ثمر نشستن بود، در لایه جنگ شناختی علیه مردم و نظام مقدس قابل تعریف است و اگر لطف الهی و مدد حضرت، ولی عصر (عج) و تلاش حافظان امنیت و ضابطین قضایی نبود، اجرایی شدن آن صدمات جبران‌ناپذیری به اقتدار و حیثیت و امنیت کشور وارد می‌کرد.

وی افزود: دشمن در دستیابی به اهداف پلید خود موفق نشد، اما هوشیاری مردم در شناخت بستر‌های روانی و رسانه‌ای مرتبط را می‌طلبد، بستر‌هایی که در ابتدا در خصوص عملیات تروریستی تئوری‌سازی کردند و حالا ناکامی تروریست‌ها را توجیه‌سازی می‌کنند.

ستایشی ادامه داد: اگر لطف الهی و تلاش و همت سربازان حافظ امنیت و ضابطان قضائی نبود، این پروژه‌ها به کشور ضربه وارد می‌کرد.

این مقام قضائی خاطرنشان کرد: لازم است از اتخاذ مواضع انقلابی رئیس جمهور در نیویورک تقدیر و تشکر کنم، امیدواریم همکاران ما در قوه مجریه در ارائه خدمات بیشتر به مردم در مجامع داخلی و بین‌المللی سربلند و پرافتخار باشند.

ستایشی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده چهل بازه گفت: بر اساس قانون توزیع عادلانه آب، بستر رودخانه، دستگاه‌های مجری و ناظر مشخص است. این پرونده در دادگاه اصل ۴۹ مستقر در دادگاه انقلاب استان تهران رسیدگی و رای صادر شده است و در مرحله اجرا است. امیدواریم به زودی اخبار موثق تری ارائه کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص پرونده‌های قضائی مربوط به شهرداری تهران ادامه داد: یکی از موارد در ارتباط با بنا‌های خلازیر بود، در خصوص تخریب‌هایی که مربوط به منطقه ۱۹ بود، پرونده‌ای در دادسرای ویژه امور جنایی و کارگروهی متشکل از ۹ نفر کارشناسان رسمی دادگستری تشکیل شده که تاکنون این کارگروه نظریه قانونی و جامع خود را هنوز ارائه نکرده است. اگر دستگاه قضائی به قصوری برخورد کند، اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

آخرین وضعیت غرق شدن دو کودک در تهران
سخنگوی قوه قضائیه در خصوص غرق شدن ۲ کودک در یکی از پارک‌های تهران تصریح کرد: این دو کودک به همراه خانواده خود به یکی از پارک‌های منطقه ۲۲ رفته بودند که با عبور از فنس‌ها به رودخانه می‌روند که منجر به غرق شدن آن‌ها می‌شود. پرونده‌ای در این رابطه تشکیل شده و اقدامات بعدی در شروف انجام است.

تشکیل دو پرونده در رابطه با انفجار آرادکوه
ستایشی با اشاره به پسماند آراد کوه بیان کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده، انفجاری در این منطقه صورت میگیرد که چهار نفر مسدوم می‌شوند. سه نفر از این افراد فوت می‌کنند. پرونده مقدماتی تشکیل شده و دستورات ابتدایی صادر شده و پرونده‌ای به صورت همزمان در شعب دادسرای ویژه رسیدگی به اموز جنایی تشکیل شده است. ان شالله نتیجه نهایی را ابلاغ خواهیم کرد.

نخستین جلسه دادگاه شهید آرمان علی‌وردی ۱۵ مهر
وی درباره وضعیت پرونده شهید آرمان علی وردی گفت: اتهام ۸ متهم این پرونده که در اغتشاشات سال گذشته بودند در شعبه ۱۳ دادگاه کیفری تهران رسیدگی می‌شود و ۱۵ مهر ماه اولین جلسه دادگاه برگزار می‌شود و اتهام این افراد مشارکت در قتل، محاربه و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی است.
 
پرونده سرکرده گروهک تروریستی تندر در جریان است
سخنگوی قوه قضاییه در خصوص آخرین وضعیت پرونده‌های جمشید شارمهد گفت: دو فقره پرونده در شعبه ۵۵ حقوقی تهران که مربوط به امور بین‌الملل است در رابطه با گروهک تروریستی تندر و جمشید شارمهد سرکرده این گروهک تروریستی در جریان رسیدگی قرار دارد و در این زمینه دادخواست‌های متعددی مطرح شده است و به دادگاه صالح ارجاع شده است.

وی ادامه داد: در یکی از پرونده‌ها، ۵۲ نفر از اشخاص حقیقی و حقوقی ایالات متحده آمریکا اعم از روسای جمهور آمریکا جو بایدن، دونالد ترامپ، باراک اوباما، جورج بوش، هیلاری کلینتون، برایان هوک هستند و خواسته دادخواهان، محکومیت تضامنی خواندگان است.

ستایشی گفت: دادگاه نسبت به این دو دادخواست اعلام ختم رسیدگی کرده است و منتظر صدور رأی از سوی دادگاه هستیم.

ستایشی در خصوص همکاری با رسانه‌های فارسی‌زبان معاند از داخل کشور گفت: همکاری و ارایه اطلاعات و اخذ سفارش از رسانه‌های تروریستی به هیچ‌گونه قابل پذیرش نخواهد بود و فعالیت آن‌ها از سوی نهاد‌های امنیتی و قضایی مورد بررسی و پایش و رسیدگی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: شبکه‌ها و رسانه‌های تروریستی که با اهداف ضدامنیتی و مخرب به ترویج خشونت کور و حمایت از تجزیه‌طلبی و حمایت از تفرقه و سایر اهداف مغرضانه در قالب فعالیت‌های به ظاهر رسانه‌ای مشغول هستند، از دایره رسیدگی و دقت‌های فنی ما خارج نیستند و مرتبطین داخلی و خارجی آن‌ها مورد تعقیب قرار خواهند گرفت.

ارسال پرونده ۲۵ نفر از مدیران پتروشیمی امیرکبیر به دادسرای جرایم اقتصادی
سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده نجومی‌بگیران پتروشیمی امیرکبیر و شرایط کنونی مدیران متخلف آن گفت: سازمان بازرسی‌کل کشور در اجرای تکالیف قانونی، وظایف خود را در خصوص پرونده امیرکبیر به خوبی انجام داده است و با نظر این سازمان اعمال ۲۵ نفر از مدیران این پتروشیمی واجد اعمال مجرمانه بوده که پرونده آن‌ها برای بررسی به دادسرای عمومی و انقلاب تهران ناحیه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی ارسال شده است.

وی افزود: دادسرا تصمیم قانونی لازم را با توجه به تمامی زوایا و ابعاد پرونده اتخاذ خواهد کرد.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: در حال حاضر برخی از مدیران این شرکت در پتروشیمی امیرکبیر حضور ندارند، اما طی سنوات گذشته در شرکت‌های دیگر فعالیت می‌کنند و متأسفانه عمدتاً دارای پست سازمانی هستند.
 
اعمال محدودیت در خصوص انتشار اخبار محمد خاتمی
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به یک سؤال درباره اعمال محدودیت‌های جدید در خصوص انتشار تصاویر و اخباری سید محمد خاتمی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت مطبوعاتی این وزارت مرجع پاسخگویی به این موضوع هستند.
 
وضعیت پرونده نمایندگی ساپیا در قم
ستایشی درباره آخرین وضعیت پرونده نمایندگی سایپا در قم گفت: در شعبه هفتم دادسرای عمومی و انقلاب قم پرونده در حال رسیدگی است و مدیرعامل شرکت فروش تحت تعقیب قانونی است و وی با وعده فروش خودرو‌ها بدون ثبت نام در سایت و سامانه یکپارچه خرید خودرو‌تر بیش از ۴۰ متقاضی مبالغی از ۱۸۰ میلیون تا ۱ میلیارد تومان دریافت کرده و حواله‌هایی نیز به خریداران تحویل داده است و این متهم با اتهام کلاهبرداری و قرار تأمین بازداشت موقت راهی زندان شده است و این پرونده در ۳۰ شهریور با قرار جلب دادرسی به دادگاه کیفری ۲ ارسال شده است.

آخرین وضعیت پرونده نیلوفر حامدی و الهام محمدی
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده نیلوفر حامدی و الهام محمدی ۲ خبرنگار بازداشتی گفت: اینکه وکیل پرونده خانم محمدی اعلام کرده است که از اتهام ارتباط با آمریکا تبرئه شده است؛ مستندات خود را ارائه دهید. تاکنون چنین مطالبی در این باره نشنیده‌ایم.

وی ادامه داد: اکنون پرونده در مرحله رسیدگی و اتخاذ تصمیم قانونی است و تبرئه این دو نفر از همکاری با دولت متخاصم را تکذیب می‌کنیم و مشخص است که افراد غیرمسئول اگر در این باره اظهار نظر کرده باشند معتبر نیست بلکه اظهارات افرادی که در این فرایند مسئولیت دارند، معتبر است و در این زمینه اظهارات رئیس دادگاه رسیدگی کننده به پرونده مورد بحث اعتبار دارد.

ستایشی اضافه کرد: شاید این موضوع با پرونده خانم الناز محمدی که از اتهام ارتباط با دولت متخاصم تبرئه شده است، اشتباه گرفته شده باشد.
 
صدور حکم اعدام برای ۴ متهم پرونده مسمومیت‌های الکلی
وی در خصوص حکم پرونده مشروبات الکلی مسموم گفت: در خرداد ماه سال جاری خبر تأسف باری مبنی بر اینکه ۱۹۱ نفر به دلیل مصرف مشروبات الکلی مسموم راهی بیمارستان شدند و ۱۷ نفر نیز فوت کردند و بر همین اساس نظارت‌های لازم به منظور شناسایی افرادی که اقدام به تولید مشروبات الکی داشتند به عمل آمد و رئیس قوه قضائیه نیز در شورای عالی قضائی دستورات لازم را صادر کرد.

وی ادامه داد: در تحقیقات مشخص شد فردی که کارخانه تولید کننده اسپری مو داشته است الکل صنعتی را توزیع کرده است ودر این پرونده ۱۱ نفر به اتهام افساد فی الارض با قرار جلب دادرسی متهم شدند با دستور رئیس قوه قضائیه این پرونده در دستور کار قرار گرفت و در شعبه سوم دادگاه انقلاب کرج بررسی شد و در نهایت دادگاه پس از بررسی‌های دقیق با رعایت موئلفه‌های وقت، سرعت و صحت مبادرت به حکم کرده است و بر اساس حکم صادره متهمان ردیف اول تا چهارم به دلیل فوت ۱۷ نفر با اعدام محکوم شدم و متهمان ردیف ۵ تا ۹ به ۵ سال حبس متهم ردیف ۱۰ به ۳ سال حبس و متهم ردیف ۱۱ هم به یکسال حبس محکوم شد و این حکم قابل فرجام خواهی است.
https://jahannews.com/vdcbg5bw0rhbsfp.uiur.html
jahannews.com/vdcbg5bw0rhbsfp.uiur.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *