يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

استقبال شورای نظامی نیجر از اعلام شکست ماکرون

دوشنبه ۳ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب: 852133
شورای نظامی حاکم بر نیجر از اعلام شکست رئیس‌جمهور فرانسه و عقب‌نشینی نیروهای فرانسوی از این کشور واقع در غرب آفریقا، استقبال کرد و آن را «لحظه‌ای تاریخی» خواند.
استقبال شورای نظامی نیجر از اعلام شکست ماکرون
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، یکشنبه شب (۲۴ سپتامبر)، سرانجام با اعتراف به شکست در نیجر اعلام کرد که به همکاری نظامی با این کشور پایان می‌دهد و طی ماه‌های آتی، نیروهایش را از این کشور آفریقایی خارج خواهد کرد.

ماکرون در گفت‌وگو با دو شبکه تلویزیونی «تی اف ۱» و «فرانس ۲»، تصریح کرد: «سفیر ما به همراه شماری از دیپلمات‌ها، به فرانسه بازخواهد گشت و ما به همکاری با مقامات کنونی نیجر، پایان خواهیم داد چون دیگر نمی‌خواهند با تروریسم مبارزه شود».

فرانسه حدود ۱۵۰۰ نظامی در نیجر دارد و ماکرون می‌گوید که عقب‌نشینی تدریجی این نیروها از این کشور واقع در غرب آفریقا، تا پایان سال جاری میلادی (۲۰۲۳)، به پایان خواهد رسید.

شورای نظامی حاکم بر نیجر، شب گذشته از این تصمیم پاریس برای عقب‌نشینی استقبال و از طریق تلویزیون ملی این کشور اعلام کرد: «این یک گام جدید در مسیر حاکمیت است. نیروهای فرانسوی و نیز سفیر فرانسه تا پایان سال، خاک نیجر را ترک خواهند کرد. این یک لحظه تاریخی است که گواه عزم و اراده مردم نیجر است».

شورای نظامی در ادامه تأکید کرد: «هر شخص، نهاد یا رژیمی که وجودش منافع کشور ما را تهدید کند، خواه ناخواه مجبور به ترک سرزمین اجدادی ما خواهد شد».

تا پیش از کودتای ۲۶ جولای، نیجر یکی از آخرین متحدان پاریس در منطقه ساحل آفریقا بود. عقب نشینی ۱۵۰۰ سرباز فرانسوی مستقر در این کشور در حالی صورت خواهد گرفت که نیروهای فرانسوی، پیشتر نیز مجبور به ترک مالی و بورکینافاسو تحت فشار نظامیانی که قدرت را در این دو کشور به دست گرفته اند، شده‌اند.

حال ماکرون پس از هفته‌ها سرسختی در مقابل خواست حکام جدید نیجر مبنی بر خروج سفیر فرانسه از طریق تلویزیون اعلام می‌کند: «فرانسه تصمیم دارد سفیرش را بازگرداند. طی چند ساعت آینده سفیر ما و شماری از دیپلمات‌ها به فرانسه بازخواهند گشت».

شورای نظامی نیجر، پیشتر، مصونیت دیپلماتیک «سیلوان ایتی» سفیر فرانسه را لغو کرده بود و به پلیس دستور داده بود او را از نیجر اخراج کند.

از زمان کودتای فرماندهان گروه نظامی موسوم به «شورای ملی حفاظت از میهن» در نیجر، در ۲۶ جولای (۲۰۲۳) که بدون شلیک حتی یک گلوله، رقم خورد، حضور نظامیان فرانسوی در خاک نیجر با تهدید جدی مواجه شد و در پی انتشار اخباری از تلاش‌های پاریس برای آغاز اقدام نظامی علیه نیامی، شورای نظامی حاکم نیز ضرب‌الاجلی ۴۸ ساعته برای خروج سفیر فرانسه تعیین کرد و پس از این مهلت، مصونیت سفیر فرانسه لغو شد.

از سفیر فرانسه خواسته شد، خاک نیجر را ترک کند. اما پس از پایان این ضرب‌الاجل سفیر فرانسه از نیجر خارج نشد و فرانسه اعلام کرد که تصمیم شورای نظامی این کشور را به رسمیت نمی‌شناسد تا به این ترتیب، سفیر فرانسه به همراه سایر دیپلمات‌ها بدون مصونیت دیپلماتیک در سفارتخانه باقی ماندند و کلیه کمک‌ها برای رساندن مواد غذایی و آب به سفارتخانه قطع شد تا در صورت خروج آن‌ها از سفارتخانه، اقدامات لازم برای اخراج آن‌ها از کشور صورت گیرد.

شورای نظامی نیجر، تحت فرماندهی ژنرال «عبدالرحمن چیانی»، فرانسه، قدرت استعماری سابق در این کشور را متهم می‌کند که می خواهد برای بازگرداندن «محمد بازوم» رئیس‌جمهور مخلوع به قدرت، به مداخله نظامی روی آورد.

جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکواس) نیز در سایه اعلام شکست مذاکرات برای بازگشت رئیس‌جمهور مخلوع به قدرت، آمادگی خود را برای مداخله نظامی در نیجر در صورت شکست کلیه راه‌های دیپلماتیک اعلام کرده و حتی تاریخی برای آن آغاز این حمله در نظر گرفت.اما حکام جدید نیامی که از حمایت شمار زیادی از مردم نیجر برخوردارند، اکواس را یک گروه وابسته به فرانسه می‌دانند.
https://jahannews.com/vdcjt8eotuqeivz.fsfu.html
jahannews.com/vdcjt8eotuqeivz.fsfu.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *