يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
۱

آخرین موضعگیری پاشینیان درباره قره‌باغ و روسیه

دوشنبه ۳ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۰۹
کد مطلب: 852070
نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در تازه ترین موضعگیری خود درباره وضعیت قره باغ، جمهوری آذربایجان را به "پاکسازی قومی" و روسیه را به ناتوانی در تضمین امنیت ارامنه در این منطقه متهم کرد.
آخرین موضعگیری پاشینیان درباره قره‌باغ و روسیه
در صورتی که ۱۲۰ هزار نفر از ارامنه حاضر در قره‌باغ از طریق کریدور لاچین راهی ارمنستان شوند، این کشور کوچک در قفقاز شاهد بحران سیاسی و بشردوستانه خواهد شد.

پاشینیان که برای مردم ارمنستان سخنرانی می‌کرد، جمهوری آذربایجان را به "پاکسازی قومی" متهم کرد و گفت: اگر شرایط مناسب برای زندگی ارامنه قره‌باغ در خانه‌های خود فراهم نشود و مکانیزم‌های موثر حفاظت از آنها برابر پاکسازی قومی ایجاد نشود، احتمال بالایی وجود دارد که ارامنه قره‌باغ ناچار به تبعید از وطن خود شوند زیرا که این موضوع تنها راه برای نجات جان و هویت آنهاست.

وی مدعی شد: مسوولیت چنین تحولی به طور کامل برعهده دولت آذربایجان که سیاست پاکسازی قومی را در پیش گرفته و همچنین نیروهای حافظ صلح روسی است که در منطقه قره‌باغ حضور داشتند.

پاشینیان همچنین تصریح کرد که همکاری استراتژیک ارمنستان و روسیه برای تضمین امنیت خارجی ارمنستان کافی نیست.

نخست وزیر ارمنستان همچنین اعلام کرد که ایروان خواهران و برادران خود از قره‌باغ را با آغوش باز خواهد پذیرفت.

پاشینیان همچنین نسبت به آنچه تحرکات برخی نیروهای ناشناس برای کودتا علیه خود دانست، هشدار داد و رسانه‌های روسیه را متهم کرد که در حال انجام جنگ اطلاعاتی علیه دولت او هستند.

وی ادامه داد: برخی از شرکای ما به طور فزاینده تلاش می‌کنند تا آسیب‌پذیری‌های امنیتی ما را آشکار کنند و نه تنها امنیت و ثبات خارجی، بلکه امنیت و ثبات داخلی ما را نیز به خطر می‌اندازند، در حالی که همه هنجارها در روابط دیپلماتیک و بین دولتی، از جمله تعهدات بر عهده گرفته شده بر اساس معاهدات را نقض می‌کنند.

جامعه بین‌المللی قره باغ را به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت شناخته است. باکو ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور) عملیاتی را برای کنترل بر این منطقه انجام داد.

آرارات میرزویان وزیر امور خارجه ارمنستان در جریان نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد که به درخواست ایروان و پاریس برگزار شده بود، اظهار داشت: در جریان حمله نیروهای جمهوری آذربایجان به منطقه قره‌باغ کوهستانی، زیرساخت‌های اساسی مانند ایستگاه‌های برق، خطوط تلفن و تجهیزات اینترنتی هدف قرار گرفتند و بیش از ۲۰۰ نفر از جمله زنان و کودکان کشته و ۴۰۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

وی حمله نیروهای جمهوری آذربایجان برای بازپس‌گیری منطقه قره‌باغ کوهستانی را «وحشیانه» توصیف کرد و مدعی شد که در جریان این حمله افراد غیرنظامی عامدانه مورد هدف قرار گرفته‌اند.

همزمان جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز در این نشست ادعاهای ارمنستان درباره پاکسازی قومی را قویا رد کرد.

وی اظهار داشت: در جریان مذاکرات اخیر با نمایندگان قره‌باغ کوهستانی، آنها خواستار کمک‌های بشردوستانه از جمله غذا، سوخت برای مدارس، بیمارستان‌ها و دیگر تاسیسات این منطقه بودند که آژانس‌های دولتی به سرعت در حال تامین این اقلام هستند.
https://jahannews.com/vdcja8eoyuqeiyz.fsfu.html
jahannews.com/vdcja8eoyuqeiyz.fsfu.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
وقتی قوی نباشی تا از خود دفاع کنی اینجوری سرت و زیر آب می کنند در دنیای جدید .