شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۲
۳

شروع موج دوم حملات هوایی و راکتی به قره باغ کوهستانی

سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۰۷
کد مطلب: 851543
منابع خبری از شروع دور دوم حملات نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان به مناطق ارمنی نشین قره باغ کوهستانی و تلفات دو طرف خبر دادند.
شروع موج دوم حملات هوایی و راکتی به قره باغ کوهستانی
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، در حالیکه وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از آغاز عملیات نظامی مقابله با اقدامات تروریستی در قره‌باغ برای بازگرداندن نظم قانون اساسی خبر داد، رسانه‌های محلی از بسته شدن حریم هوایی جمهوری آذربایجان به روی ارمنستان خبر دادند.

رسانه‌های محلی گزارش کردند که جمهوری آذربایجان حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای ارمنستان بسته و ارتباط این کشور با پایتخت قره‌باغ را قطع کرده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد که فرماندهی حافظان صلح روسیه و رهبری مرکز نظارت مشترک ترکیه و روسیه را در جریان رویدادهای فعلی قرار داده است.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان گفته است که در عملیات نظامی خود، غیرنظامیان و زیرساخت‌ها هدف قرار نمی‌دهد و تنها اهداف نظامی را نابود می کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان به سامانه پدافند هوایی ارمنستان در «استپاناکرت» حمله کرده است.
   
پس از آن‌که باکو از آغاز عملیات نظامی در قره باغ به بهانه احیای قانون اساسی خبر داد، خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفت که امروز (سه‌شنبه)، صدای انفجارهایی در استپاناکرت در قره باغ کوهستانی شنیده شده است و آژیر خطر به صدا درآمد.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان می‌گوید که هدف عملیات نظامی این کشور، بیرون راندن تشکیلات مسلح ارمنستان از قلمرو جمهوری آذربایجان است.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان همچنین تصریح کرد: «هدف از عملیات نظامی، تخریب زیرساخت‌های نظامی ارمنستان در (جمهوری) آذربایجان است».

از طرف دیگر، وزارت دفاع ارمنستان گفته است که نیروهای جمهوری آذربایجان حملات علیه نیروهای ارمنستان و مواضع نظامی این کشور با استفاده از سلاح های نقطه زن را آغاز کرده است.

شبکه روسی راشاتودی نیز در این خصوص گزارش کرد، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان امروز (سه‌شنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش این کشور «اقدامات ضدتروریستی با ماهیت محلی» را درمنطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی آغاز کرده است و آن را راهی برای «دفع تحرکات گسترده» ارمنستان توصیف کرده است.

طبق این گزارش، باکو اعلام کرده است که هدف این اقدام نظامی، «از بین بردن مواضع نیروهای مسلح ارمنستان و دیگر اهداف نظامی است» و قصد حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی را ندارد.
 
وزارت دفاع جمهوری آذربایجان همچنین مدعی شده است که این عملیات به منظور اجرای توافق سه جانبه با روسیه و ارمنستان است که زمینه های قانونی را برای حضور نیروهای حافظ صلح روسی فراهم می‌کند.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان نیز تأکید کرده است که تنها راه صلح در منطقه، خروج کامل نیروهای مسلح ارمنستان از قره باغ و انحلال این رژیم در استپاناکرت است.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در جدیدترین به روزرسانی‌ خود اعلام کرد اوضاع در مرزهای ارمنستان از ساعت دو بعد از ظهر به نسبت آرام بوده است.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان، ارمنستان را به راه‌اندازی تجمع نظامی در قره باغ کوهستانی و انجام عملیات خرابکارانه علیه ارتش جمهوری آذربایجان محکوم کرده است.

اوایل امروز، وزارت دفاع ارمنستان، ادعاهای باکو مبنی بر آن‌که نیروهای این کشور نیمه شب گذشته به مواضع باکو حمله کرده‌ بودند را رد کرد. باکو مدعی شده بود که این رخداد در مرز بین دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان درمنطقه‌ای واقع در ۱۰۰ کیلومتری از قره‌باغ کوهستانی رخ داده است.

پس از آن وزارت خارجه جمهوری آذربایجان تصریح کرد که بر اثر انفجار مین‌هایی که ارمنستان در منطقه قره‌باغ کاشته بود، 4 نظامی و دو غیرنظامی جمهوری آذربایجان کشته شدند.

عملیات نظامی جمهوری آذربایجان در حالی انجام گرفته است که روز گذشته (دوشنبه)، وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان مدعی شد که نیروهای مسلح ارمنستان با بیش از ۱۰ هزار نفر در خاک جمهوری آذربایجان مستقر هستند.
شروع موج دوم حملات هوایی و راکتی به قره باغ کوهستانی
منابع خبری سه شنبه شب از شروع دور دوم حملات هوایی و راکتی نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان به مناطق ارمنی نشین قره باغ کوهستانی خبر دادند.

به گزارش منابع خبری، ‌آژیرهای حملات هوایی در «استپانکرات» (خانکندی) دوباره فعال شده است. وزارت بهداشت قره باغ کوهستانی از ۸۰ زخمی و پنج کشته در ادامه عملیات جمهوری آذربایجان خبر داده است.

مقامات جمهوری آذربایجان نیز اعلام کردند که در حمله خمپاره‌ای نیروهای مسلح ارمنستان در «شوشا» یک غیرنظامی کشته شده است.

جمهوری آذربایجان: اگر نیروهای قره باغ کوهستانی سلاح را زمین بگذارند، آماده مذاکره هستیم
دولت جمهوری آذربایجان غروب سه شنبه به وقت تهران برای مذاکره با مقامات ارمنی نشین قره باغ کوهستانی شروطی تعیین کرد.

به گزارش خبرگزاری «آذرنیوز» دفتر ریاست جمهوری آذربایجان در پاسخ به تقاضای آغاز مذاکرات از سوی مقامات قره باغ کوهستانی، اعلام کرد که به صورت مشروط آماده مذاکره است.

بر اساس این گزارش، جمهوری آذربایجان بعد از ظهر سه شنبه با استفاده از توپخانه و پهپاد حمله گسترده ای را به قره باغ کوهستانی آغاز کرده است. باکو این حمله را یک عملیات ضد تروریستی برای بازگرداندن ساختار قانون اساسی در قره باغ اعلام کرده است.

جمهوری آذربایجان دلیل این اقدام نظامی خود را تحرکات طرف ارمنستانی از جمله اقدامی خواند که به مرگ افسران پلیس در نتیجه انفجار خودرو در بزرگراه «احمدبیلی- فضولی- شوش» منجر شد.

دفتر ریاست جمهوری آذربایجان اعلام کرده  برای توقف اقدامات ضد تروریستی، تشکل‌های نظامی غیرقانونی وابسته ارمنستان باید پرچم سفید برافراشته، تمام سلاح‌ها باید تحویل داده شوند و رژیم غیرقانونی باید منحل شود، در غیر این صورت عملیات ضد تروریستی ادامه خواهد داشت.
https://jahannews.com/vdcdof0jsyt0kk6.2a2y.html
jahannews.com/vdcdof0jsyt0kk6.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
باید این علی اف پفکی را سرجایش نشاند
Iran, Islamic Republic of
اگر به راه های ارتباطی ایران کاری نداشتند زیاد دخالت نکنید اما اگر کوچکترین خطری این مسیر را تهدید کرد زنده به گورشان کنید.
رسول
Iran, Islamic Republic of
این الهام علیف با این پیروزیهای اسان بدست امده از کشور ضعیف ارمنستان بی شک در اینده تبدیل به موجودی خواهد شد که صدام باید جلویش لنگ بیندازد.....