دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

عارضه خطرناک در انتظار مصرف کنندگان ویپ

پنجشنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۳۹
کد مطلب: 851470
نتایج یک تحقیق در آمریکا نشان داد ویپرهای جوان در معرض خطر برونشیت و تنگی نفس هستند، حتی اگر همزمان سیگار هم بکشند.
عارضه خطرناک در انتظار مصرف کنندگان ویپ
به گزارش جهان نيوز به نقل از بهداشت نیوز، تحقیقاتی که به صورت آنلاین در مجله Thorax منتشر شده نشان می‌دهد مصرف کنندگان جوان ویپ یا سیگارهای الکترونیک در معرض خطر برونشیت و تنگی نفس هستند، حتی اگر خود یا اطرافیانشان سیگاری باشند.
 
این یافته‌ها محققان آمریکایی را بر آن می‌دارد تا اثرات تنفسی سیگارهای الکترونیک را در مقررات نظارتی لحاظ کنند.

آخرین تخمین‌های ایالات متحده نشان می‌دهد که 14 درصد از دانش آموزان دبیرستانی در سال 2022 از ویپ استفاده می‌کردند و در حال حاضر مشخص است که آئروسل سیگار الکترونیکی حاوی موادی است که به ریه‌ها آسیب می‌رساند.

چندین مطالعه منتشر شده بروز علایم تنفسی را در بین نوجوانان و بزرگسالان جوان ویپر گزارش کرده است، البته بیشتر این موارد فقط بر استفاده از سیگارهای الکترونیکی بدون در نظر گرفتن تأثیر بالقوه مصرف همزمان سیگار بر سلامت تنفسی متمرکز شده‌اند.

بنابراین محققان سلامت تنفسی شرکت‌کنندگان در مطالعه سلامت کودکان کالیفرنیای جنوبی را بین سال‌های 2014 و 2018 دنبال کردند.

حدود 2 هزار و 97 دانش آموز (متوسط سن 17 سال) در سال 2014 نظرسنجی را در مورد استفاده از محصولات تنباکو و علائم تنفسی تکمیل کردند (موج 1). همچنین اطلاعات برای بررسی بیشتر از هزار و 609 نفر از آن‌ها در سال 2015 (موج 2)، از هزار و 502 در سال 2017 (موج 3) و از هزار و 637 در سال 2018 (موج 4) جمع آوری شد. در هر موج نظرسنجی، از شرکت کنندگان در مورد استفاده 30 روزه از سیگارهای الکترونیکی و معمولی پرسیده شد.

علایم برونشیت به عنوان سرفه روزانه برای سه ماه متوالی یا احتقان یا خلط غیر از زمانی که همراه با سرماخوردگی باشد، تعریف شد. خس خس سینه در 12 ماه گذشته و تنگی نفس در نتیجه تند راه رفتن روی زمین هموار یا قدم زدن روی یک تپه خفیف نیز به این موارد اضافه شد.

تحلیل نهایی از پاسخ 2 هزار و 94 جوان که تقریباً نیمی از آن‌ها زن بودند، انجام شد. در موج 23 درصد پاسخ دهندگان سابقه آسم مادام العمر را گزارش کردند.

علایم برونشیت شایع‌ترین علامت گزارش شده بود به طوری‌که به ترتیب 19.5درصد در موج اول، 22.5 درصد در موج دوم، 23.5 درصد در موج سوم و 26 در موج چهارم گزارش شد.

احتمال خس خس سینه در بین مصرف کنندگان 30 روزه سیگار الکترونیکی 81 درصد بیشتر از افرادی بود که هرگز استفاده نکرده بودند. به طور مشابه، احتمال بروز علایم برونشیت دو برابر بیشتر بود، در حالی که علایم تنگی نفس پس از محاسبه موج نظرسنجی، سن، جنس، نژاد و تحصیلات والدین 78 درصد بیشتر بود.

محققان تاکید کردند که تخمین اثرات ویپ در میان افرادی که 30 روز از سیگار استفاده نکرده بودند، کمی قوی تر بود.

اگرچه یافته‌ها منطبق بر یافته‌های تحقیقات تجربی است، اما از این مطالعه مشاهده‌ای نمی‌توان نتیجه‌گیری محکمی داشت.

با این وجود، محققان نتیجه‌گیری می‌کنند: «این مشاهده به مطالعات انسانی و سم‌شناسی کمک می‌کند که سیگارهای الکترونیکی باعث بروز علایم تنفسی می‌شود.»

برخلاف سیگار که می‌توان آن‌ را بر اساس تعداد مصرف‌شده در روز بررسی کرد، روش‌های مبتنی بر پرسشنامه معتبر برای ارزیابی دفعات ویپ کردن در دسترس محققان نبود و به آن‌ها افزوده شد که محصولات ویپینگ در مدل‌ها و طعم‌های مختلفی وجود دارند که ممکن است اثرات تنفسی گزارش شده را تحت تاثیر قرار دهد.
https://jahannews.com/vdccmsq4x2bqp08.ala2.html
jahannews.com/vdccmsq4x2bqp08.ala2.html
برچسب ها: تنگی نفس ویپ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *