شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۲

مهمترین دلیل دیدار رهبر انقلاب با مردم سیستان و بلوچستان چه بود؟

سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب: 850762
این دیدار در واقع جلسه دفاع رهبری از مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان در برابر دشمن و باطل‌کردن تصاویر غلط از این منطقه در افکار عمومی بود.
مهمترین دلیل دیدار رهبر انقلاب با مردم سیستان و بلوچستان چه بود؟
به گزارش جهان نيوز، برای همه کسانی که مسائل حوزه شیعه و سنی، بحث قومیت‌ها و حوادث یکسال اخیر در سیستان و بلوچستان را از دریچه امنیت ملی و وحدت ملی دنبال می‌کنند، سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب یک چارچوب بروز شده یا حداقل یادآوری مجدد نوع نگاه ایشان به همه این موضوعات در شرایط فعلی محسوب می‌شود.

یک: رهبر معظم انقلاب همانطور که خودشان فرمودند با مسائل سیستان وبلوچستان آشنایی شصت ساله دارند، قبل از انقلاب آنجا تبعید بودند، بعد انقلاب اولین سفر خود را به این استان انجام دادند، سال 81 نیز یکی از طولانی ترین سفرهای رهبری در این منطقه رقم خورده است. در طول چهل سال اخیر نیز رهبری بارها با نخبگان، علمای شیعه و سنی این منطقه دیدار و درباره موضوعات مهم این منطقه از امنیت تا اقتصاد اعلان موضع و دستورات متعدد حکومتی صادر کردند. اما دیدار اخیر رهبر انقلاب با مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان از اهمیت راهبردی برخوردار بود.
دو: از حجم اقدامات رسانه ای که در یکسال اخیر علیه مردم سیستان وبلوچستان انجام شد و مجموع اتفاقات امنیتی و سیاسی این منطقه و حتی یک هفته بمباران عملیات روانی سنگین رسانه‌های ضدانقلاب، تکفیری و غربی علیه خواص شیعه و سنی پیش از دیدار با رهبر انقلاب، می‌توان اینچنین درک کرد که این دیدار و محتوای این جلسه تاریخی تا چه حد اهمیت داشت و دارد.

سه: اما باوجود دو بند اول گفته شده نباید این دیدار را یک دیدار صرفا طی شده براساس این فرآیندها و حوادث یکسال اخیر دید. مهمترین دلیل نیز این است که شناخت و جنس ارتباط رهبری با مردم، علمای شیعه و سنی و موضوعات منطقه جنوب شرق ریشه در یک ارتباط قدیمی و خاطره‌انگیز است. بنابراین دیدار اخیر باوجود اهمیت سیاسی، امنیتی و گفتمانی که داشت؛ ریشه و نشات‌گرفته از همان ارتباط قلبی و محبت قدیمی بین رهبر معظم انقلاب و مردم شیعه و سنی این دیار بود.

چهار: فرامتن یکی از مهمترین انگیزه‌های رهبری از دیدار اخیر با مردم سیستان و بلوچستان در همان ابتدای شروع سخنانشان مشخص هست. آنجا که فرمودند: « می‌خواهم آن تصویر غلطی را که دشمنان این ملّت از برخی از مناطق کشور ارائه‌ می‌کنند باطل کنم؛ من می‌خواهم حقیقت را برای افکار عمومی در زمینه‌ی برادرانمان در بخش‌های مختلف کشور روشن کنم.» این سخنان به خوبی نشان می دهد که رهبری این دیدار را برای دفاع از مردم این دیار و نشان دادن واقعیت این منطقه برگزار کرده‌اند. به تعبیر دیگر شخص رهبری احساس کردند که باید جهت مقابله با تصویر غلط از مردم جنوب شرق ایران به میدان بیایند. این دیدار در واقع جلسه دفاع رهبری از مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان در برابر دشمن و باطل‌کردن تصاویر غلط از این منطقه در افکار عمومی بود.

پنج: اما تصویری که ایشان از واقعیت سیستان و بلوچستان ترسیم کردند چه بود؟ در این تصویر علمای مطرح  شیعه و سنی این منطقه و مردم آن منطقه از قبل پیروزی انقلاب، با انقلاب همراهی کردند. ارتباط شخص رهبری با بسیاری از علمای اهل سنت منطقه نه تنها بسیار گسترده بلکه قدمتی به اندازه نیم قرن دارد. شخصیت‌های بزرگی از شیعه و سنی در راه انقلاب، وحدت، جنگ تحمیلی و امنیت ملی جنوب شرق جان خود را تقدیم اسلام و انقلاب کرده‌اند. مجموع این علامت ها همان چیزی است که شناسنامه واقعی مردم سیستان و بلوچستان را شکل داده و به همین دلیل نیز رهبر معظم انقلاب با استناد به این ویژگی‌ها سیستان و بلوچستان را «منطقه انقلاب» نامیدند.

شش: حال مهترین سوال این است که رهبری برای همه فعالین داخل و خارج از سیستان و بلوچستان در موضوعات مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی و حتی اقتصادی چه نقشه راه و چارچوب رفتاری راهبردی تعیین کردند.

به نظر می‌رسد که مهمترین این موارد به شرح ذیل است:
الف: مقابله با القای تصویر غلط از سیستان و بلوچستان
ب: توجه دادن به نقشه کلان دشمن در جهت سوریه‌سازی ایران، بهم زدن وحدت و امنیت ملی
ج: پرهیز از هر نوع اقدام و غفلت که موجب خوشحالی و یا تکمیل جدول و نقشه دشمن می‌شود
د: کنار گذاشتن همه اختلافات مذهبی، سیاسی، گروهی و قومی پای منافع ملی و ملت ایران
ه: توجه دادن مجدد همگان به مصوبات راهبردی سال 81 رهبری درباره سیستان و بلوچستان

مهدی جهان‌تیغی
https://jahannews.com/vdcfvxdc0w6dtea.igiw.html
jahannews.com/vdcfvxdc0w6dtea.igiw.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمد علی
Iran, Islamic Republic of
سلام
وجود پربرکت مقام معظم رهبری برای این خطه از میهن اسلامی یک نقطه ی امید ونورانی است ..
Iran, Islamic Republic of
سلام
وجود فرزند نازنین امیرالمومنین علیه السلام نعمتی نه فقط برای ما که نعمت خداوند برای جهان هست