پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰
۱

چرا روند صعودی شاخص بورس ادامه‌دار نشد؟

شنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب: 850355
بازار سرمایه پس از چند روزی که به واسطه ی تغییر نرخ تسعیر محصولات پتروشیمی، روند صعودی به خود گرفته بود، روز جاری را با افتی ۲۱ هزار واحدی به کار خود پایان داد.
چرا روند صعودی شاخص بورس ادامه‌دار نشد؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، بازار سهام اولین روز کاری هفته را بر خلاف هفته ی گذشته با فشار عرضه آغاز کرد. این در حالی است که اکثر کارشناسان معتقد بودند با توجه به ابلاغیه ی جدید بانک مرکزی و تغییر نرخ تسعیر، بازار سرمایه به روند صعودی روز های گذشته خود ادامه خواهد داد.

بنابراین در پایان معاملات امروز شاخص کل بورس اوراق بهادار با ریزشی 21 هزار واحدی به 2 میلیون و 129 هزار واحد رسید، همچنین  نیز شاخص کل هم‌وزن نیز با ریزشی 9500  واحدی به ارتفاع 716 هزار واحد رسید.

گفتنی است سه نماد «نوری»، «فولاد» و «فارس» بیشترین تأثیر در شاخص کل بورس و سه نماد «وسپهر»، «آریا» و «زاگرس» بیشترین تأثیر را در شاخص فرابورس داشته‌اند، همچنین سه نماد «تکاردان»، «خگستر» و «شستا» سه نماد پرتراکنش بازار بورس و سه نماد «بمولد»، «دی» و «فن افزار» سه نماد پرتراکنش در بازار فرابورس در روز جاری بودند.

لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 24 مرداد ماه 1402، مبلغ 5 هزار میلیارد و 400 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 920 میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.

در بازار امروز 85 نماد در محدوده مثبت و 334 نماد در محدوده منفی و در بازار فرابورس 100 نماد در محدوده مثبت و 219 نماد در محدوده منفی معامله شدند.

چرا روند صعودی بورس ادامه دار نشد؟
نکته ای که در خصوص معاملات امروز وجود دارد، حجم سنگین خروج پولی است که توسط حقیقی ها صورت گرفته است. شاید کمتر کسی تصور می کرد با توجه به اخبار مثبتی که در روز های گذشته برای بازار سرمایه آمد، روند صعودی این بازار با همین سرعت متوقف شود.

لازم به ذکر است یقینا یکی از دلایل اصلی که تمایل بازار سهام را به صعود کاهش می دهد ثبات نرخ ارز و عدم چشم انداز رشد آن به واسطه ی موفقیت بانک مرکزی در اعمال سیاست تثبیت ارزی است.همچنین علاوه بر اعمال سیاست تثبیت، آزاد سازی منابع ارزی کشور نیز یکی دیگر از مواردی است که یقینا نیمه ی دوم سال را وارد فضای رکودی خواهد کرد. 

گفتنی است وصول 6 میلیارد دلار بانک مرکزی، در واقع به این معنا است که حدود 170-180 هزار میلیادر تومان (با نرخ تسعیر 28500) قدرت مداخله بانک مرکزی در بازار ارز افزوده خواهد شد و فروش ارز های مذکور باعث کسر 170 هزار میلیارد تومان از حساب بانکی خریداران ارز و نیز حساب بانک های مذکور نزد بانک مرکزی شده که نتیجه ای جز کاهش قابل توجه پایه پولی نخواهد داشت.

به بیان دیگر کاهشی که به واسطه این فرایند در پایه پولی رخ خواهد داد، به منزله ی اعمال سیاست های انقباضی در اقتصاد عمل کرده و با سرد کردن اقتصاد، طبیعتا اقدامی ضد تورمی محسوب شده که زمینه های رکودی را پدید خواهد آورد.

با توجه به اینکه تسعیر این ارزها و بازگشت آن ها به چرخه ی اقتصاد ایرانی سبب کاهش قابل توجه پایه پولی خواهد شد، علاوه بر دو تاثیر بالا، به منزله  اعمال یک سیاست انقباضی عمل کرده و فضای رکودی اقتصاد ایران را دامن خواهد زد که همین امر باعث خواهد شد تا انتظارات برای افت هرچه بیشتر قیمت ها خصوصا در بازار هایی که ذات سفته بازانه دارند را داشته باشیم.
https://jahannews.com/vdcdkz0jkyt0ks6.2a2y.html
jahannews.com/vdcdkz0jkyt0ks6.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


چوبین
Iran, Islamic Republic of
اقا این بورس را بلدید حل کنید یا انشالله دولت بعد سه روزه حلش کنه؟