دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
۱۲

امیرعبداللهیان: روابط ایران و عربستان در مسیر درست خود قرار دارد/ با بصیرت و هوشیاری تحرکات رژیم صهیونیستی را پیگیری می‌کنیم/ بن فرحان: منتظر سفر رئیس جمهور ایران هستیم/ تیم‌های برتر فوتبال ایران و عربستان به مصاف هم می‌روند/ بن‌فرحان حمله تروریستی شاهچراغ را محکوم کرد

پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۳۵
کد مطلب: 847687
وزیر امور خارجه در ریاض گفت که روابط ایران و عربستان در مسیر درست خود قرار دارد و رو به پیشرفت است.
نشست خبری وزرای خارجه ایران و عربستان/ امیرعبداللهیان: روابط ایران و عربستان در مسیر درست خود قرار دارد/ بن فرحان: منتظر سفر رئیس جمهور ایران هستیم/ محکومیت حمله تروریستی شاهچراغ
به گزارش جهان نيوز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعدازظهر امروز (پنجشنبه) ۲۶ مرداد ماه در نشست خبری مشترک با فیصل بن فرحان همتای سعودی خود در ریاض ضمن قدردانی از حسن استقبال و میزبانی همتای سعودی خود قدردانی کرد و گفت: خرسندم امروز گفت‌وگوهای نتیجه بخش و مهمی را در ریاض داشتیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ایران و عربستان سعودی دو کشور مهم در منطقه غرب آسیا و جهان اسلام هستند.  طرفین مصمم هستیم روابط خود را در همه زمینه‌ها گسترش دهیم. خوشبختانه امروز روابط دو کشور در مسیر درست خود قرار دارد و رو به پیشرفت است.
 
وزیر امور خارجه ایران اضافه کرد: طرفین مصمم هستیم همکاری‌های خود را در تمامی زمینه‌ها گسترش دهیم، در همین راستا بر اراده مشترک ایران و عربستان برای توسعه و تحکیم همه جانبه مناسبات تأکید شد. اتفاق نظر داریم که موافقتنامه‌های موجود بین دو کشور از جمله در حوزه‌های امنیت، تجارت و اقتصاد و سایر موضوعات مورد علاقه را اجرایی کنیم. همچنین اتفاق نظر داریم سایر اسناد پایه و زمینه‌ای که به توسعه همکاری‌های بیشتر دو کشور کمک خواهد کرد را در دستورکار روابط دو کشور و سفارتخانه‌های دو طرف در تهران و ریاض قرار دهیم. 

این دیپلمات عالیرتبه ایرانی با بیان اینکه اتفاق نظر داریم فرمت و چارچوبی را تعریف کنیم که با مسؤولیت وزرای خارجه دو کشور و تشکیل کمیته‌های فنی و تخصصی متنوع، پیگیری روابط را در دستورکار مشترک قرار دهیم.

* بر امنیت بومی و درونزای منطقه‌ای تأکید داریم
وی گفت: در ادامه گفت‌وگوهای قبلی با سران کشورهای همسایه جنوبی حوزه خلیج فارس ایده گفت‌وگو و همکاری منطقه‌ای را با همکار خودم امیر فیصل بن فرحان در میان گذاشتم.

معتقدیم می‌توانیم از موضوعات فوری همچون مباحث مربوط به محیط زیست و عملیات امداد و نجات در منطقه، همکاری‌های دو و چندجانبه را سامان دهیم. در خصوص همکاری‌های دو و چند جانبه بخش‌های خصوصی دو کشور و همکاری‌های تجاری گفت‌وگو کردیم. 

به گزارش فارس، امیرعبداللهیان همچنین با بیان اینکه بر امنیت بومی و درونزای منطقه‌ای تأکید داریم، اظهار داشت: خرسندیم که در راستای سیاست خارجی دولت آقای رئیسی و تأکید رئیس جمهور بر این موضوع که ما دست خود را به سوی همسایگان دراز می‌کنیم، امروز در مسیر درست تقویت مناسبات با کشورهای همسایه خود و از جمله عربستان سعودی هستیم.

وی گفت: در این چارچوب علاوه بر احیای روابط با کشور برادر و همسایه عربستان سعودی، با دیگر کشورهای این حوزه شامل عراق، قطر، کویت و امارات عربی متحده روابط قوی و نیرومندی را پایه‌گذاری کردیم.

وزیر خارجه ادامه داد: معتقدیم ایده امنیت و توسعه در منطقه یک ایده غیرقابل تفکیک و متعلق به همه کنشگران در منطقه است.

* با بصیرت و هوشیاری تحرکات رژیم صهیونیستی را پیگیری می‌کنیم
رئیس دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که امروز در ریاض درباره برخی موضوعات جهان اسلام به تفصیل گفت‌وگو کردیم، گفت: معتقدیم سازمان همکاری اسلامی از ظرفیتی برخوردار است که امروز در نظام بین‌الملل به عنوان یک کنشگر مهم عمل کند.

وی افزود: از جمله موضوعات مورد بحث و تبادل نظر، تمرکز بر مسأله فلسطین و قدس به عنوان موضوع اصلی جهان اسلام است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: خرسندیم در مکانی که کنفرانس مطبوعاتی مشترک ما برگزار می‌شود، به نام سالن و محل اجتماع قدس نامگذاری شده است.

به گزارش فارس، وی تصریح کرد: به حمایت‌های قوی خود از فلسطین ادامه می‌دهیم. تردیدی وجود ندارد که رژیم صهیونیستی برای ایجاد تفرقه و دشمنی و اشغالگری به تلاش‌های خود در جهان اسلام و منطقه ادامه خواهد داد. با بصیرت و هوشیاری تحرکات رژیم صهیونیستی را پیگیری می‌کنیم.

امیرعبداللهیان همچنین به اهانت قرآن کریم در اروپا اشاره و عنوان کرد: ایران و عربستان سعودی در کنار سایر کشورهای اسلامی در موضوع تأسف بار اهانت به قرآن کریم دارای مواضع مشترک هستند.

وزیر خارجه بیان کرد: از همکاری عربستان سعودی در حج تمتع ایرانیان و حج عمره ایرانیان که در آینده نزدیک از سر گرفته خواهد شد، سپاسگزاریم.

* پذیرش دعوت پادشاه عربستان از سوی رئیسی
وی با بیان اینکه در جریان سفر فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان به تهران حامل دعوت رسمی ملک سلمان از رئیس جمهور ایران برای سفر به ریاض بود،‌گفت: آیت‌الله رئیسی ضمن پذیرش این دعوت، در زمان مناسب این سفر را انجام خواهد داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که گفت‌وگوهای امروز ما و گفت‌وگوها و رفت و آمدهای هیأت‌های دو کشور مقدمه‌ای خواهد برای فراهم کردن دستاوردهای دیدار مقامات عالی و سران دو کشور، یادآور شد: اطمینان داریم این دیدارها، گفت‌وگوها و همکاری‌ها به تقویت وحدت امت اسلامی و جهان اسلام کمک خواهد کرد.

امیرعبداللهیان همچنین خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از برگزاری اکسپوی ۲۰۳۰ در کشور همسایه و برادر عربستان استقبال می‌کند.

وزیر خارجه اضافه کرد: ما در حوزه دیپلماسی عمومی، دیپلماسی پارلمانی و تبادل هیأت‌های نخبگانی بین دو کشور اتفاق نظر داریم. همچنین در گفت‌وگوهای امروز در حوزه ورزش اتفاق نظر داریم که تیم‌های ورزشی دو کشور بازی‌های دوستانه رفت و برگشت را انجام دهند و از جمله تیم‌های مطرح و برتر فوتبال بین دو کشور بازی‌های دوستانه‌ای را تدارک ببینند.

فیصل بن فرحان تأکید کرد: عزم عربستان برای گسترش روابط دوجانبه با ایران

فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی که امروز (پنجشنبه) ۲۶ مرداد ماه در ریاض میزبان حسین امیرعبداللهیان بود، بعدازظهر امروز در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی بر عزم عربستان برای گسترش و تقویت روابط دو جانبه با ایران تأکید کرد.

وی در این نشست خبری ضمن خیرمقدم به همتای ایرانی بیان کرد: در گفت‌وگوهای امروز طیفی از موضوعات دوجانبه و چندجانبه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادیم و به آقای امیرعبداللهیان تأکید کردم که عربستان مصمم است روابط دو کشور هر چه بیشتر تقویت شود و توسعه یابد.

وزیر خارجه عربستان از حمایت ایران برای برگزاری نمایشگاه اکسپو ۲۰۳۰ در ریاض تشکر کرد و اظهار داشت: دیدار امروز ما در راستای روابط دوجانبه و تلاش‌های گذشته برای گسترش روابط دو کشور و امنیت منطقه‌ای صورت گرفته است و بر اراده صادقانه و عزم جدی برای اجرایی کردن مفاد توافقنامه بین دو کشور که در راستای مصالح دو کشور و ملت است، تأکید کردیم.

وزیر خارجه عربستان سعودی ادامه داد: در راستای اجرایی کردن مفاد توافقنامه اخیر بین دو کشور، نمایندگی‌های (اماکن دیپلماتیک) ایران و عربستان فعالیت خود را شروع کردند. آغاز ماموریت سفیر عربستان سعودی در تهران و همچنین فعالیت سفیر جمهوری اسلامی ایران در ریاض در راستای توسعه و گسترش و تقویت روابط دو کشور است.

فیصل بن فرحان اضافه کرد: در دیدار با وزیر خارجه ایران بر اجرای توافقنامه‌های قبلی به ویژه توافقنامه‌های مربوط به مباحث اقتصادی و امنیتی و همچنین ادامه گفت‌وگو و رایزنی بین دو وزارتخانه در آینده تأکید کردم.

* منتظر سفر رئیسی هستیم
وی گفت که کشورش منتظر استقبال از سفر رئیسی به ریاض براساس دعوتنامه ملک سلمان پادشاه عربستان است. 

و زیر خارجه عربستان بار دیگر ضمن خوشامد مجدد به همتای ایرانی بر عزم این کشور برای گسترش روابط دوجانبه با ایران تأکید کرد و گفت: انتظار ما برای باز کردن یک صفحه جدید در روابط دو کشور است. روابطی که براساس اخوت و برادری اسلامی صورت می‌گیرد و تلاش مشترک براساس مصالح مشترک و احترام متقابل صورت می‌گیرد.
https://jahannews.com/vdch6qn6q23nk-d.tft2.html
jahannews.com/vdch6qn6q23nk-d.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
شبکه اینترنشنال را هم تعطیل کنه عربستان بهتره
United States
روابط با آمریکا هم در مسیر درست قرار بگیرد هم بد نمی شود ها!!!!!
Iran, Islamic Republic of
از گاو شیری امریکا چه خبر
Iran, Islamic Republic of
گاو فقط گاو شیرده
United States
شیرده خوبه ....
Iran, Islamic Republic of
وضعیت میدان گازی مورد مناقشه بع کجا رسید
Iran, Islamic Republic of
چرا عده ای این عظمت ایران را که عربستان به ایران وابسته شده را نمی‌بینند.
Iran, Islamic Republic of
مگه خودت دیدی
Iran, Islamic Republic of
تو عربستان امیرعبداللهیان مثل وزیر خارجه عربستان در ایران میتونه محل کنفرانس خبری رو تغییر بده ؟!
Iran, Islamic Republic of
داشتیم می دیدیم که وزیر خارجه آل سعود کافر در تهران حاضر نشد وارد اتاقی بشه که عکس حاج قاسم به دیوار بود یبار برق رفت! الان دولت روحانی بود پناه بر خدا که چه حملاتی بهش نمیشد!
Iran, Islamic Republic of
خاشقجی کجایی
شریعتمدار
Iran, Islamic Republic of
همش تیتر اون روزنامه توی ذهنم تداعی میکنه که بعد از حمله به سفارت عربستان نوشته بود لکه ننگین رابطه با آل سعود از دامانمان پاک شد. الان احتمالا مینویسه دیپلماسی انقلابی و هوشمندانه. واقعا ... شاخ و دم نداره که