دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

استقرار نظامیان آمریکا در جمهوری چک قوت گرفت

پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۱۳
کد مطلب: 847607
نخست وزیر جمهوری چک با امضای معاهده نظامی با آمریکا استقرار نظامیان ایالات متحده در این کشور را هموار‌تر کرد.
استقرار نظامیان آمریکا در جمهوری چک قوت گرفت
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، جمهوری چک روز چهارشنبه تصویب معاهده نظامی با آمریکا را تکمیل کرد، این معاهده همکاری‌های نظامی بین دو طرف را گستر‌ده‌تر و استقرار نیروهای آمریکایی را در جمهوری چک تسهیل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» امضای «پتر فیالا»، نخست وزیر جمهوری چک، آخرین گام در روند تصویب موافقتنامه همکاری نظامی با آمریکا بود. رئیس جمهور این کشور پیشتر با اجرای این معاهده موافقت کرده بود. هرگونه استقرار نیروهای آمریکا همچنان نیازمند تایید دولت و پارلمان  جمهوری چک است.

بر اساس این گزارش، این سند چارچوب قانونی را برای استقرار احتمالی نیروهای آمریکایی در این کشور در بحبوحه حمله روسیه به اوکراین تعیین می‌کند.

آمریکا با ۲۴ عضو دیگر ناتو از جمله لهستان، اسلواکی، مجارستان، لیتوانی، لتونی، استونی، رومانی و بلغارستان که جناح شرقی این ائتلاف  را تشکیل می‌دهند.

«جنا سرنیکووا»، وزیر دفاع جمهوری چک در سخنرانی به قانونگذاران پارلمان این کشور ادعا کرد، این معاهده با منافع ملی این کشور همراستا است. اعضای حزب سیاسی «آزادی و دموکراسی مستقیم» که به عنوان یک حزب ضدمهاجرت مطرح است، با این معاهده مخالفت کرده و هشدار دادند، حاکمیت جمهوری چک را به خطر انداخته و احتمال حضور دائمی سربازان آمریکایی در خاک این کشور را ایجاد می‌کند.

سران ائتلاف ناتو در نشست چند روز قبل خود در پایتخت لیتوانی طرح تقویت چشمگیر حضور نیروهای این ائتلاف در شرق اروپا را اعلام کردند. این ائتلاف تحت رهبری آمریکا می‌خواهد به بهانه خطر از جانب روسیه و جنگ در اوکراین، به موجب این طرح تعداد نظامیان خود در شرق اروپا را از سطح ۴۰۰۰۰ نیرو به بیش از ۳۰۰۰۰۰ هزار نظامی برساند.

در تحولی دیگر، روسیه اعلام کرد که عرضه قطعات یدکی تجهیزات نظامی روسیه به کشورهای غیردوست را متوقف و مجوز حق تعمیر چنین تجهیزاتی را لغو خواهد کرد.

«دیمیتری شوگایف» رئیس سرویس فدرال همکاری نظامی، فنی روسیه در نشست «ارتش-۲۰۲۳» گفت که چنین اقداماتی در واکنش به انتقال تجهیزات به اوکراین انجام می‌شود.

وی اظهار داشت که مجوز  تعدادی از شرکت‌های مستقر در بلغارستان و جمهوری چک برای تعمیر بالگرد‌های «میل» ساخت شوروی سابق لغو شده است.
https://jahannews.com/vdcjyaeoauqexmz.fsfu.html
jahannews.com/vdcjyaeoauqexmz.fsfu.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *