يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۱
۹
حدادعادل:

یکی از دلایل کاهش مشارکت عدم اعتماد به برگزارکنندگان انتخابات است/ چه کسانی شیرینی مشارکت بالا در انتخابات ۸۸ را با اتهام تقلب به کام مردم تلخ کردند؟

چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب: 847499
باید در شفافیت ملاحظه‌ای باشد که عده‌ای نتوانند شفافیت را به چکش سیاسی برای کوبیدن بر سر دیگران مبدل کنند.
یکی از دلایل کاهش مشارکت عدم اعتماد به برگزارکنندگان انتخابات است/ چه کسانی شیرینی مشارکت بالا در انتخابات ۸۸ را با اتهام تقلب به کام مردم تلخ کردند؟
به گزارش جهان نيوز، غلامعلی حداد عادل، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در برنامه «صف اول» شبکه خبر سیما با اشاره به مشارکت در انتخابات، گفت: مشارکت در انتخابات نشانه بصیرت سیاسی و زنده بودن یک ملت است؛ جوانان این دوره نبودند و نمی‌دانند که به جز دو سه دوره، مردم نقش مؤثری در انتخاب نمایندگان مجلس نداشتند و این برکت انقلاب و ثمره خون شهیدان است که مردم می‌توانند در هر شهر و منطقه‌ای نماینده خود در مجلس شورای اسلامی را انتخاب کنند و باید قدر این شرایط را بدانیم.

وی افزود: مشارکت یک معلول چند علتی است؛ مثلاً گرانی، تورم، مشکلات معیشتی و دلخوری می‌تواند یکی از علت‌های کاهش مشارکت باشد؛ عملکرد بد مجلس یا شورای شهر می‌تواند یکی دیگر از علل کاهش مشارکت باشد که در مجلس ششم و شورای شهر اول این موضوع را مشاهده کردیم که در انتخابات‌های بعدی تأثیر خود را گذاشت.

وی گفت: عدم اعتماد به برگزارکنندگان انتخابات یکی دیگر از دلایل کاهش مشارکت است و کسانی که مسئولین برگزاری انتخابات را به تقلب متهم کردند، در کاهش مشارکت انتخابات مسئول هستند؛ باید پرسید چه کسانی شیرینی مشارکت بالا در انتخابات سال 88 را به کام مردم تلخ کردند؟ کسانی که انتخابات در ایران را ظالمانه و نادرست متهم به تقلب کردند مسئولیت بزرگی در کاهش مشارکت مردم دارند.

حداد عادل تصریح کرد: شخصی که هنوز صندوق‌ها شمرده نشده و انتخابات تمام نشده، ادعای پیروزی در انتخابات می‌کرد و از فردای آن روز بدون دلیل و سند ادعای تقلب در انتخاب و قشون‌کشی خیابانی و نظام را متهم به تقلب کرد، اگر این حرف‌هارا نمی‌زدند، در کاهش مشارکت در انتخابات تأثیر دارند.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در ادامه گفت: اتفاقاتی خارج از اختیار مانند کرونا هم از عمده دلایلی است که می‌تواند مشارکت را کاهش دهد، همانطور که در انتخابات ۱۴۰۰، ۱۱ درصد مردم اعلام کردند که به خاطر کرونا در انتخابات شرکت نکردند.

وی در خصوص برخی جریانات که از پایین بودن مشارکت در انتخابات حمایت می‌کنند، عنوان کرد: جریانات انقلاب اصیل هرگز آرزوی پایین بودن مشارکت در انتخابات را ندارند؛ ما هم به نوع انقلابی و خدوم بودن مجلس و هم به میزان مشارکت اهمیت می‌دهیم؛ همانطور که در انتخابات ۲ اسفند ۱۳۹۸، ۲۲۵ نماینده از لیست شورای ائتلاف انتخاب شدند؛ هر گروهی که در ارائه فهرست منطقی موفق‌تر باشد، می‌تواند در برنده این جریان باشد؛ البته توجه به سلیقه‌های مختلف از دیگر مواردی است که باعث افزایش مشارکت خواهد شد.

وی افزود:کسانی که واقعا پیرو رهبری هستند اصلا به فکر مشارکت پایین نیستند و انقلابیون اصیل نگاه‌شان افزایش مشارکت است و ما نگاه‌مان این است که با افزایش مشارکت نیروهای انقلابی وارد مجلس شوند و به عنوان مثال در انتخاباتی داشتیم که آقای روحانی با ۳۰۰ هزار رأی بیشتر، در آن دوره رئیس‌جمهور شد و دقیقا به همین دلیل است که رهبری آرای مردم را حق‌الناس می‌دانند.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با اشاره به ملاک‌های تهیه لیست در این تشکل، گفت: یکی از ملاک‌های ما در بستن فهرست، توجه به طیف‌های مختلف تخصصی و عمومی است؛ البته هزار عامل و ملاحظه وجود دارد و در برخی شهرها مردم به شخصی که از طایفه خود است، رأی می‌دهند ولی نباید اینطور باشد و باید اشخاص فهیم، باتجربه و با تخصص وارد مجلس شوند.

وی تصریح کرد: ما در شورای ائتلاف اصولی تحت عنوان قانون اساسی، امام، رهبری، استقلال، کشور و مردم داریم و با هر گروهی که این اصول را محترم بشمارد حاضر به همکاری هستیم و ۳ اصل مهم عقلانیت، عدالت و معنویت را داریم که از صحبت‌های رهبری گرفته شده است و می‌دانیم که مردم این اصول را بهتر می‌پسندند.

حداد عادل با اشاره به جوانگرایی در لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب افزود: در همین مجلس نزدیک به ۶۰ جوان وارد مجلس شورای اسلامی شدند که برخی از آن‌ها در بدنه دستگاه‌های دیگر و وزارتخانه‌ها به کار گرفته شدند.

وی افزود: ما نخستین بار در طول انقلاب اسلامی به عنوان یک تشکیلات سیاسی که عده‌ای را به مردم معرفی کرده و مردم به ما اعتماد کردند، وظیفه خودمان دانستیم کارنامه برایشان طراحی کردیم با عناوین کلی شاخص‌هایی مثل سلامت اعتقادی و سیاسی و مالی اخلاقی، التزام به شئون نمایندگی، کم و کیف فعالیت در مجلس و کم و کیف فعالیت در حوزه انتخابیه و ارتباط نماینده با دولت، کارنامه نمایندگان را تنظیم و بررسی کردیم و به مردم اعلام خواهیم کرد.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در ادامه گفت: این‌ها عناوین کلی است و ذیل این‌ها ۱۵۰ شاخص وجود دارد و ما در دوره بعد بر حسب این کارنامه تصمیم می‌گیریم و اتفاقا یکی از ملاک‌های ما در بستن فهرست‌ها در دوره گذشته، همین موضوع بوده و در مجلس باید پزشک، دانشگاهی اقتصاددان، بانوان، جوانان و روحانیون و نخبگان مختلف حضور داشته باشند.

حداد عادل، مجلس اول را مجلس وزین و تلخ‌ترین دوران را مربوط به مجلس ششم دانست و عنوان کرد: مجلس فعلی را هم مجلس خوبی می‌بینم چون در این دوره حرف‌های دشمن شاد‌کن نمی‌شنویم و رهبری هم از همان سال اول شروع این مجلس آن را انقلابی قلمداد کرده‌اند و این نکته خیلی مهم و شاخص مهمی است.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در ادامه گفت: به دلیل اینکه در انتخابات سال 98 به نوعی ما پیروز بودیم یه عده از دست ما گله‌مند و بعضاً عصبانی هستند و عناد دارند و مسائلی را مطرح می‌کنند و تهمت‌هایی را می‌زنند و صرفاً بخاطر اینکه در فهرست ما نبوده، یک سری حرف‌هایی را می‌زنند، اعتنایی نمی‌کنیم و با عقلانیت و متانت انقلابی وظیفه خودمان را نجام می‌دهیم.

حداد عادل در پایان درباره بحث شفافیت نیز خاطرنشان کرد: معتقدم کسی که از شفافیت می‌ترسد که خائن باشد و هیچ ترسی از شفافیت ندارم؛ باید شفافیت را رعایت کنیم ولی باید مراقب رأی آزاده نماینده و جوسازی‌ها باشیم که توسط مردم مورد آزار و اذیت قرار نگیرد؛ باید در شفافیت ملاحظه‌ای باشد که عده‌ای نتوانند شفافیت را به عنوان چکش سیاسی برای کوبیدن بر سر دیگران مبدل کنند.
https://jahannews.com/vdci3yav3t1a552.cbct.html
jahannews.com/vdci3yav3t1a552.cbct.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
میپرسه : «چه کسانی شیرینی مشارکت بالا در انتخابات ۸۸ را با اتهام تقلب به کام مردم تلخ کردند؟»
پاسخ: همونی که جلوش خم شده بودی
Iran, Islamic Republic of
احسنت!
پاسخی کوتاه، عالی، نغز
Iran, Islamic Republic of
ذهنیت و نطفه این کار را اصلاح طلبان کردند که هر بار دم از شرکت نکنید و نظارت استصوابی می زنند.
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر فتنه گران که شیرینی حضور مردم رو به کامشون تلخ کردند با دروغ تقلب.
Iran, Islamic Republic of
آقای حداد عادل ! استاد گرامی ! اکثریت مردم با برگزارکنندگان انتخابات چندان مشکلی ندارن چون همگان با توجه به ساز و کارهای رأی گیری به این باور رسیده اند که امکان تقلب گسترده در صندوقهای آراء وجود ندارد. باور بفرمایید اصلی ترین دلیل کاهش یا افزایش مشارکت مردم در پای صندوقهای رأی بستگی به نحوه عملکرد و میزان صداقت مسئولین سه قوه در عمل به مسئولیتهای محوله دارد
Iran, Islamic Republic of
البته تجربه ثابت کرده میزان مشارکت به عملکرد دولت ها بستگی داره.هرچی میزان عملکرد بدتر باشه مشارکت کمتر و بلعکس.
Russian Federation
...........
Iran, Islamic Republic of
بفرمائید چرا تورم و گرانی برای نمایندگان وجود ندارد ولی عموم مردم باید در فقرو مشقت زندگی کنند
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا اکثریت نمایندگان ما افراد مردمی و ساده زیستن