دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

اسرائیل در سراشیبی نیست در حال از هم پاشیدن است

سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۳۸
کد مطلب: 847268
به‌هم ريختگی و بحران جاری در رژيم اسرائيل كه تحت تاثير اقدامات و برنامه نتانياهو شكل گرفته، تل‌آويو را در يك بن بست حل نشده قرار داده است. «رام بن باراک»، عضو كنست رژيم صهيونيستی در این باره گفت: «ما روی صخره و سراشيبی سقوط نیستیم، ما در حال حاضر به كف پرتگاه سقوط كرده‌ و در حال فروپاشی هستیم.»
اسرائیل در سراشیبی نیست در حال از هم پاشیدن است
به گزارش جهان نيوز به نقل از کیهان، نه ماه پیش در شب انتخابات، صهيونيست‌ها با یک كابينه دست راستی افراطي به ریاست بنیامین نتانیاهو رو‌به‌رو شدند. اکثر آنها بر این باور بودند که اين نتانياهو، شبیه همان نتانياهو سال‌هاي قبلی خواهد بود، اما يك روز بعد مشخص شد كه نتانياهو به‌دليل افزايش سن و يا لجبازي به مانند گذشته كنترل و اراده‌اي بر امور ندارد و فقط نام نخست وزيري را يدك مي‌كشد. 
 
نتانیاهو به عنوان نخست وزير، وزارت امنیت ملی خود را به «ایتامار بن‌گویر» داد، مردی با هشت محکومیت جنایی، از جمله اقدامات نژادپرستی و حمایت از یک سازمان تروریستی. بن‌گویر افراطي در حال حاضر خواستار اقدامات خشونت‌آمیزتري برای سرکوب تظاهرات عليه نتانياهو در تل‌آويو است و در دفاع از جوانان افراطي صهيونيست كه دست به اقدامات تروريستي عليه فلسطینیان مي‌زنند، با خوشحالي مي‌گويد كه «بیشتر آنها بچه‌های شیرینی هستند.»
نتانیاهو متهم ديگري را براي وزیر کشور معرفي كرد: آریه درعی، سیاستمدار فاسد و افراطی ارتدوکس که به رشوه، کلاهبرداری و خیانت در امانت و به سه سال زندان محکوم شده و سال گذشته نيز یک بار دیگر به اتهام جرایم مالیاتی محکوم شد. 
 
پرونده اتهامات درعي آن‌قدر سنگين بود كه دیوان عالی انتصاب او را به عنوان وزير لغو كرد، اما نتانياهو آن را مشاور خود كرد تا دهن كجي‌اش به دستگاه قضايي را نشان دهد. نتانياهو با تركيب كابينه‌اي از متهمان يك تيم جنايتكار را براي اداره امور تل‌آويو تشكيل داده است كه بيشتر آنها از جمله خود او داراي پرونده قضايي در دادگاه هستند و حداقل سه عضو كابينه او قبلا در دادگاه با اتهامات مختلف از جمله كلاهبرداري، اقدامات تروريستي و نژادپرستي محكوم شده‌اند.
 
نتانياهو همچنين از هشت ماه پيش جامعه صهيونيستي را با طرح جنجالي خود براي تغيير قوانين قضايي به‌هم ريخته و تل‌آويو از سي و دو هفته پيش هر هفته روزهاي شنبه شاهد اعتراضات با حضور صدها هزار نفر عليه نتانياهو بوده است. 
كارشناس روزنامه تايمز با ‌اشاره به كابينه تندرو نتانياهو مي‌گويد كه این كابينه ششمین كابينه نتانیاهو از زمان آغاز کارش در سال 1996 است، اما کاملاً متفاوت از كابينه‌هاي قبلی اوست. نتانیاهو که در حال حاضر برای چند اتهام رشوه و خيانت در امانت پرونده باز قضائي دارد، با تندروي در حال نابودي خود و اسرائيل است.
 
همزمان یکی از اعضای کنست(پارلمان) رژيم صهيونيستي با نام «رام بن باراک» نيز به روزنامه عبري زبان معاريو گفته است که اسرائیل با اقدامات نتانياهو در حال حاضر در ورطه فروپاشی است. باراک كه سابقه معاونت مدیر موساد نيز در كارنامه كاري خود دارد، با اظهار نظر در مورد شكاف عميق و اختلاف نظر شديد در جامعه صهيونيستي معتقد است که نتانیاهو بیش از همه دشمنان تل‌آويو به اسرائيل ضربه زده است. وب سایت خبری اسرائیلی معاریو به نقل از بن باراک در یک برنامه رادیویی گفت: «ما روی صخره و سراشيبي سقوط نیستیم، ما در حال حاضر به كف پرتگاه سقوط كرده‌ و در حال فروپاشی هستیم.» بن باراک با ‌اشاره به ائتلاف افراطی نتانیاهو گفت: «تندروها سرانجام نتانیاهو را از بین می‌برند، ارتش را متلاشی می‌کنند، جامعه ما را متلاشی می‌کنند، اقتصاد را ورشكست خواهند كرد و در آن زمان اسرائيل ديگر وجود نخواهد داشت.» به گفته اين نماينده پارلمان رژيم صهيونيستي، نتانياهو تصمیم دارد آنچه را که 75 سال پیش تاسيس شد، از بين ببرد و اگر تندروهاي حاكم به خود نيايند، «اسرائیل» از ميان خواهد رفت.
 
به طور كلي نشانه‌هاي فروپاشي جامعه صهيونيستي بدليل اقدامات نتانياهو را در موارد ذيل مي تواند دنبال كرد:

ارتش آسيب ديده
ارتش و بدنه نظامي رژيم صهيونيستي به‌دليل اقدامات نتانياهو به شدت آسيب ديده است. اين موضوع را « بنی گانتس»، وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی یک‌شنبه شب در سخناني تائيد كرد. او با حمله به نتانیاهو گفت که نخست وزير به کارآمدی ارتش آسیب رسانده است. گانتس خطاب به نتانیاهو گفت: «آسیب به کارایی ارتش نتیجه کودتای قضایی شما و افراطیون است.» پیش‌تر نيز «تومر بار» فرمانده نیروی هوایی ارتش‌اشغالگر رژیم صهیونیستی در دیدار با افسران ذخیره نیروی هوایی این رژیم با بیان این‌که آسیب به کارایی نیروی هوایی در حال عمیق‌تر شدن است، گفته بود که این تشکیلات به حالت قبل از اعتراضات نیروهای ذخیره برنخواهد گشت. همزمان روز دوشنبه، «آویگدور لیبرمن»، در واکنش به اظهارات اخیر تومر بار تاكيد كرد كه چنین اظهاراتی زنگ خطر واقعی در اسرائیل است. وی همچنین تاکید کرد که خسارات واقعی وارد شده به نیروی هوایی ارتش، نشانه خطری است که ممکن است قبلاً رخ نداده باشد. حتي ناكارآيي و هشدار درباره وضعيت ارتش آن قدر زياد شده كه روزنامه صهیونیستی «اسرائیل الیوم» در گزارشي اعلام کرد که کمیته خارجی و امنیت کنست چهارشنبه هفته جاری جلسه اضطراری را برگزار می‌کند تا کارآیی ارتش این رژیم برای جنگ را بررسی کند.
 
شكاف در كابينه بر سر سربازی
حتي خود كابينه و وزراي كابينه نتانياهو نيز با هم يكدست نيستند و دچار اختلاف نظرهاي شديدي هستند. اين روزها نيز چالش قانون سربازي شكاف و اختلاف در كابينه نتانياهو را برجسته كرده است. در شرایطی که نتانیاهو برای ماندن در قدرت به حمایت احزاب حریدی نیاز دارد، این احزاب، درخواست نتانياهو برای تعدیل پیش‌نویس قانون معافیت از سربازی حریدی‌ها را رد کردند. قانون موقت قبلی برای معافیت حریدی‌ها از خدمت وظیفه در ماه ژوئن پایان یافت و کابینه از ارتش رژیم صهیونیستی خواست تا ماه مارس، این معافیت را برای آنها قائل شود. حریدی‌ها تلاش می‌کنند معافیت کنونی از خدمت وظیفه را که سن ۲۶ سالگی است به ۲۱ سال کاهش دهند تا حریدی‌ها مجبور نباشند برای فرار از خدمت، تحصیلات دینی خود را تا ۲۶ سالگی طول دهند. براساس قانون فعلی، دانشجویان علوم دینی حریدی به شرطی که جایی استخدام نشوند و تحصیل شغل آنها باشد می‌توانند تا ۲۶ سالگی به تحصیل مشغول باشند. از سوي ديگر رهبران احزاب تندرو حریدی، معافیت دانشجویان علوم دینی حریدی را در قالب یک قانون پایه مطرح کرده‌اند. جریان دینی-صهیونیستی «حریدی» اخیرا به نتانیاهو هشدار داده بود که عدم تصویب قانون خدمت وظیفه در دوره زمستانی کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی که افراد این جریان را از انجام خدمت وظیفه معاف می‌کند، منجر به انحلال کابینه صهیونیستی خواهد شد. احزاب دینی- صهیونیستی تا ۱۰ اکتبر (۱۸ مهرماه) به نتانیاهو مهلت داده‌اند و «ماغور» خاخام بزرگ آنها از طریق اعضای کنست، پیامی تهدیدآمیز به نخست‌وزیر اسرائیل فرستاده و گفته که بدون تصویب قانون خدمت، کابینه صهیونیستی حق ندارد، وجود داشته باشد. حریدی‌ها به دنبال تصویب قانونی هستند که دانشجویان مراکز دینی را از خدمت وظیفه معاف کند و براساس آن، آموزش‌های دینی معادل با انجام خدمت در نظر گرفته می‌شود. دو هفته پيش صدها زن صهیونیست در مقابل مرکز جذب نیروی ارتش رژیم صهیونیستی تجمع و تاکید کردند: «فرزندان ما نیز باید همانند فرزندان حریدی‌ها از انجام خدمت وظیفه معاف شوند.» این زنان خشمگین که جنبش اعتراضی جدید «جبهه مادران» به راه‌انداخته‌اند، در تجمع اعتراضی خود شعار «یا همه یا هیچ کس» سر دادند. آنها اعلام کردند که در صورت عدم لغو معافیت فرزندان حریدی‌ها از خدمت وظیفه، فرزندان خود را به نرفتن به خدمت تشویق خواهند کرد. از سوي ديگر، بخش عربی رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از یک مسئول عالی‌رتبه در حزب لیکود خبر داد، پروژه قانون خدمت سربازی به طور حتم بحران بزرگی را در داخل كابينه نتانياهو به وجود خواهد آورد.
 
پائين آمدن ضريب امنيت داخلی
همزمان با درگيري‌ها و اختلافات داخلي در تل‌آويو ميان نهادهاي امنيتي و نظامي، ضريب امنيتي رژيم اسرائيل نيز به شدت كاهش يافته، تا آنجا كه «دیوید بارنیا»، رئیس‌موساد در گفت‌وگو با شبکه 12 تل‌آويو، وجود هرگونه هماهنگی میان نهادهای امنیتی این رژیم را تکذیب کرد و گفت: «نهادهاي امنيتي براي تامين امنيت داخلي نيز با چالش مواجه هستند و اين نهادها هماهنگي لازم را با هم ندارند.» همزمان روزنامه عبری زبان ‌هاآرتص نوشت، درحالی که اعتراضات در اراضی‌اشغالی در ماه جاری میلادی تاحدودی آرام گرفت؛ اما انتظار می‌رود اعتراضات در ماه آتی میلادی با قدرت ازسرگرفته شود، در این راستا سران این اعتراضات برای ماه سپتامبر آماده می‌شوند.
https://jahannews.com/vdccemq442bq0i8.ala2.html
jahannews.com/vdccemq442bq0i8.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *