شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۲

تکرار اهانت به ساحت قرآن مقابل کاخ سلطنتی سوئد

سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۱۰
کد مطلب: 847252
منابع خبری از تکرار اهانت به کتاب آسمانی مسلمانان در سوئد، این بار مقابل کاخ سلطنتی استکهلم خبر دادند.
تکرار اهانت به ساحت قرآن مقابل کاخ سلطنتی سوئد
به گزارش جهان نيوز، منابع خبری گزارش داده‌اند هتک حرمت قرآن امروز دوشنبه یک بار دیگر در سوئد، مقابل کاخ سلطنتی استکهلم تکرار شد. 

وبگاه شبکه خبری الجزیره گزارش داده این عمل زننده در شرایطی انجام شد که پلیس حضور گسترده‌ای در صحنه داشت. طبق گزارش این شبکه، «سلوان مومیکا» و «سلوان ناجم» امروز هم اقدامات موهن قبلی نسبت به کتاب مقدس مسلمان را تکرار کرده‌اند. 

این دومین بار طی چند هفته گذشته است که مومیکا و ناجم در میدان «مینتورگت» اقدام به اهانت به قرآن می‌کنند. مینتورگت میدانی در مرکز سوئد است که گرداگرد آن ساختمان‌های دولتی و کاخ سلطنتی قرار دارند.

پلیس سوئد به بهانه اینکه اهانت به کتب مقدس «آزادی بیان» را محدود می‌کند در هفته‌های گذشته از چنین اقداماتی حمایت کرده است. 

وبگاه شبکه خبری الجزیره نوشته مومیکا و ناجم ضمن انجام اعمال اهانت‌آمیز خود به کتاب مقدس مسلمانان با استفاده از بلندگو تلاش کردند تظاهرات‌کنندگانی که در صحنه حضور داشتند را تحریک کنند. 

اعتراض به اقدامات موهن در سوئد
روز دوشنبه چندین نفر از تظاهرات‌کنندگان هم بلندگوهای خودشان را همراه آورده بودند و این باعث شد صدای این دو نفر تا حدی در میان صدای معترضان گم شود. 

در میان جمعیت معترض گروهی حضور داشتند که لباس‌هایی شبیه آتش‌نشان‌ها به تن داشتند و فریاد می‌زدند: «آتش نفرت را خاموش کنید.»

طبق گزارش الجزیره، به افرادی که برای اهانت به قرآن از پلیس سوئد مجوز دریافت می‌کنند برای اجرای برنامه‌شان یک ساعت وقت داده می‌شود و بعد از آن پلیس آنها را متفرق می‌کند. 
در ماه‌های گذشته اهانت به قرآن چندین بار در دانمارک و سوئد تکرار شده است. این موضوع موجب خشم کشورهای جهان اسلام شده که از این دو کشور خواسته‌اند این اقدامات را متوقف کنند. 

در دانمارک روز شنبه ، تعدادی از اعضای یک گروه راست‌گرای افراطی اقدام به آتش زدن نسخه‌ای از قرآن در برابر سفارت ترکیه در کپنهاگ کرده و سپس به سوی سفارت عراق در پایتخت دانمارک حرکت کرده و در آنجا نیز قرآن را آتش زدند.

این اقدام در حالی صورت گرفت که چند روز قبل‌تر لارس راسموسن، وزیر خارجه دانمارک در گفت‌وگو با «سامح شکری» وزیر خارجه مصر مدعی شده بود که این اقدامات غیرمسئولانه بیانگر ارزش‌های جامعه دانمارک نیست و «دولت این کشور در حال حاضر در حال اتخاذ اقدامات و صدور قوانینی است که از تکرار چنین رویدادهای تأسف‌بار جلوگیری کند».

در سوئد این اقدامات  باعث ایجاد یک بحران دیپلماتیک برای سوئد شده و تظاهرات‌هایی را در چندین کشور به همراه داشته که خواستار تحریم کالاهای سوئدی شده‌اند.

اهانت به قرآن همچنین مسئولان سوئد را به هشدار درباره افزایش تهدیدهای امنیتی علیه منافع این کشور وادار کرده است. امروز یک مقام ارشد سوئدی گفت سوئدی‌های خارج از کشور و مشاغل مرتبط با سوئد «باید هوشیاری و احتیاط بیشتری به خرج دهند.»

«هنریک لاندرهولم»، مشاور امنیت ملی سوئد با بیان اینکه نشانه‌هایی از «افزایش تهدیدها» علیه این کشور و منافعش در خارج وجود دارد افزود که وضعیت امنیتی بدتر شده است.

لاندرهولم گفت همچنین «نشانه‌هایی» وجود دارد که نشان می‌دهد گروه‌ها در حال برنامه‌ریزی اقدامات دیگری علیه منافع سوئد در خارج از کشور هستند. او به حمله به سفارت سوئد در بغداد در ماه گذشته و تلاش برای حمله به نمایندگی دیپلماتیک آن کشور در بیروت در هفته گذشته اشاره کرد. گزارش‌ها همچنین در هفته‌های گذشته حاکی از آن بوده که سوئد از بیم واکنش‌های تلافی‌جویانه نظارت بر گذرگاه‌های مرزی را افزایش داده است.

در عراق، ماه گذشته صدها نفر از معترضان به سفارت سوئد حمله کرده و بخش‌هایی از آن را به آتش کشیدند. در همین راستا، روز یکشنبه، وزارت خارجه انگلیس به اتباع این کشور هشدار داد از سفر به سوئد امتناع کنند. در این بیانیه ادعا شده بود مقام‌های سوئد موفق شده‌اند بعضی از حملات را خنثی کنند و افرادی را در همین ارتباط دستگیر کرده‌اند.

در هفته‌های گذشته دولت سوئد مشخص کرده که قصد ایجاد تغییرات فراگیر در قوانین خود در حوزه «آزادی بیان» ندارد، اما تدابیری را که به پلیس اجازه می‌دهد مانع از سوزندان کتب مقدس می‌شود در نظر خواهد گرفت.

دو فرد موهن به قرآن کیستند؟ 
در همین حال، برخی گزارش‌ها حاکی است سوئد در حال بررسی مجدد مجوز اقامت مومیکا در این کشور است. او سال ۲۰۱۸ وارد سوئد شده و از آوریل ۲۰۲۱ به او مجوز اقامت سه ساله داده شده است. 

بعد از نخستین اقدام او در اهانت به قرآن، مقام‌های سوئدی اطلاعاتی دریافت کردند که موجب شد سازمان مهاجرت این کشور پرونده‌ای برای بررسی مجدد مجوز اقامت او باز کنند. مومیکا در فضای مجازی از دیدگاه‌های سیاستمداران راست‌گرا که با ورود مهاجران به کشورهای اروپایی مخالفند حمایت کرده است.

دیگر فرد موهن به قرآن، ناجم، در سال ۱۹۹۸ از عراق به سوئد مهاجرت کرده و در ژوئیه ۲۰۰۵ شهروند این کشور شده است. 

مقام‌های سوئد در حال انجام تحقیقات در خصوص هر دو نفر به ظن انجام اقدامات تحریک‌آمیز علیه گروه‌های قومیتی هستند. 
https://jahannews.com/vdcftedc0w6dj0a.igiw.html
jahannews.com/vdcftedc0w6dj0a.igiw.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
تمام مسلمان معتقد دنیا باید به منافع سوئد در همه جا حمله کنند. کاخ سلطنتی سوئد باید آتش زده شود و پادشاهش نیز به هلاکت برسد. دشمنان قرآن فقط باید از مسلمانان بترسند تا دست از پا خطا نکنند.
Iran, Islamic Republic of
عدم واکنش مناسب سیاست جهان سلام موجب عادی شدن این مسئله خواهد شد.