يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

صفر تا صد ضوابط حقوقی سفته

شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب: 846835
سفته به عنوان یک سند در مراودات تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد و یکی از مباحث رایج قضایی کشور است که ضوابط حقوقی متعددی دارد.
صفر تا صد ضوابط حقوقی سفته
به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر، سفته به عنوان یک سند در مراودات تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد و یکی از مباحث رایج قضائی کشور است اما بعضی از تصورات غلط، نکات و ابهاماتی در رابطه با سفته وجود دارد.

سفته برخلاف چیزی که خیلی از مردم تصور می‌کنند هیچ ضمانت اجرای کیفری ندارد و مانند مثل چک نیست؛ چک در خیلی از حالات اگر پرداخت نشود جرم قلمداد می‌شود و به همین دلیل می‌توان علیه صادرکننده چک بلامحل، در دادسرا شکایت کرد تا به عنوان مجرم با وی برخورد شود اما سفته در هیچ حالت ضمانت اجرای کیفری ندارد و عدم پرداخت آن جرم محسوب نمی‌شود؛ سفته یک امتیازاتی دارد که با چک شباهت دارد و به آن امتیازات تجاری می‌گویند.

سفته یک سند تجاری است و به همین دلیل اگر مبلغ سفته پرداخت نشد می‌توان در صورت شکایت بدون سپردن خسارت احتمالی، درخواست تأمین خواسته ارائه داد و تأمین خواسته یعنی قبل از اینکه رأی صادر شود بتوان مال یا حساب بانکی طرفی که سفته داده را توقیف کرد تا در زمان صدور رأی به راحتی بتوان مبلغ طلب را دریافت کرد.

امتیاز دیگر سفته این است که هر فردی که پشت سفته را امضا کرده باشد، ضامن پرداخت مبلغ سفته است و ضمانت ضامنین هم به صورت تضامنی است؛ یعنی در صورت عدم پرداخت، می‌توان هم به خود صادر کننده سفته و هم به هریک از ظهر نویسان یا امضاءکنندگان پشت سفته مراجعه کرد؛ همچنین می‌توان هر بخش از وجه سفته را از هر یک از افراد مطالبه کرد تا وجه سفته کامل پرداخته شود.

موارد گفته شده امتیازات تجاری مشترک میان چک و سفته است البته به شرط آنکه زمان‌هایی که راجع به سفته وجود دارد به صورت کامل رعایت شود.

یکی از این زمان‌ها این است که باید ظرف ۱۰ روز واخواست شده باشد، یعنی اعتراض به عدم پرداخت سفته صورت گرفته باشد یا به دادگاه مراجعه کرده و از طریق دادگاه اقدام کرد یا از طریق بانک به طرف مقابل واخواست سفته اعلام شود و به عدم پرداخت اعتراض شده باشد.

در توضیح موارد فوق باید گفت واخواست باید ظرف ۱۰ روز از تاریخ سررسید سفته صورت بگیرد همچنین ظرف یکسال باید دادخواست داد و وجه سفته را مطالبه کرد و نباید بیشتر از یکسال این اقدام به عقب بی‌افتد.

همچنین دادخواست اگر تا سقف مبلغ معین ۲۰ میلیون تومان باشد باید به شورای حل اختلاف ارائه شود و اگر بالاتر از این مبلغ باشد باید به دادگاه ارائه شود که از طریق دفاتر خدمات قضائی قابل اقدام است.

اگر مواعد مذکور (۱۰ روز برای واخواست و یک سال برای طرح دعوا) رعایت نشود سفته امتیازات تجاری خود را از دست داده یک سند عادی می‌شود درست مثل یک برگه عادی که شخص به شما داده و نوشته که مبلغی بدهکار است در این صورت برای تأمین خواسته حتماً باید خسارت احتمالی، سپرد و فقط علیه صادر کننده آن می‌توان دادخواست داد و ظهر نویسان دیگر مسئولیتی در قبال آن ندارند.
https://jahannews.com/vdcbf0bwsrhbawp.uiur.html
jahannews.com/vdcbf0bwsrhbawp.uiur.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *