يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
۲۲
حداد عادل:

جریان اصلاحات خودش را برای شرکت در انتخابات آماده می‌کند/ اصلاح طلبان هر وقت پیروز نمی‌شوند گناهش را به گردن شورای نگهبان می‌اندازند

دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب: 846183
من تا جایی که تجربۀ سیاسی میدانی دارم هیچ‌وقت ندیده‌ام که فعالان سیاسی اصولگرا یا انقلابی بروند به شورای نگهبان بگویند که شما رقبای ما را حذف کنید تا ما پیروز بشویم.
جریان اصلاحات خودش را برای شرکت در انتخابات آماده می‌کند/ اصلاح طلبان هر وقت پیروز نمی‌شوند گناهش را به گردن شورای نگهبان می‌اندازند
گروه سیاسی جهان نيوز: غلامعلی حدادعادل از جمله کسانی است در دوران انقلاب اسلامی در دو عرصۀ فرهنگ و سیاست فعالیت داشته است. وی در مجلس هفتم پس از انتخاب شدن به‌عنوان منتخب اول مردم تهران، توسط نمایندگان به‌عنوان رئیس مجلس انتخاب شد.

حدادعادل در حال حاضر مشاور مقام معظم رهبری، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی است.

به گزارش جهان نيوز، بخش هایی از گفتگوی حداد با فارس را در ادامه خواهید خواند:

*دربارۀ جریان اصلاحات باید بگویم که این جریان که در حال حاضر نه در مجلس حضور چشمگیری دارد و نه در دولت حضور دارد، کاملاً محتمل است که با یک تجدید قوایی به صحنه انتخابات بیاید، این را می‌توان حدس زد. از تحرکاتی هم که این‌سو و آن‌سو دیده می‌شود چنین حضوری قابل پیش‌بینی است. البته از اظهاراتی که افراد سرشناس جریان اصلاحات می‌کنند معلوم می‌شود بعضی رگه‌ها و شاخه‌های آنها موافق شرکت در انتخابات هستند و برخی نیستند. حالا این موافقت‌ها و مخالفت‌ها چقدر راهبردی است و یا اینکه چقدر تاکتیکی است باید در عمل و با گذشت زمان تجربه شود؛ ولی در کل می‌شود حدس زد که جریان اصلاحات دارد خودش را برای نوعی شرکت در انتخابات آماده می‌کند.

*از طرف دیگر در میان نیروهای غیر اصلاحات که ما به آنها نیروهای انقلاب می‌گوییم، تشکل‌های مختلف وجود دارند. برخی تشکل‌های جدید هم اضافه شده و آنها هم با انگیزه فعالیت انتخاباتی الآن مشغول کار هستند. بنابراین می‌توان از حالا حدس زد که در انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ ما با یک تکثر بیشتری نسبت به سال ۹۸ روبرو باشیم. این به یک معنا می‌تواند انتخابات را جدی‌تر کند و رقابت را معنادارتر کند و مشارکت را هم افزون‌تر کند و رقابت و مشارکت هم لازمۀ انتخابات است و رهبری هم امسال زودتر از همیشه در فروردین، آن چهار اصل سلامت، امنیت، مشارکت و رقابت را مطرح کردند. ما هم خودمان را ملزم می‌دانیم که در هر چهار مورد تلاش کنیم. البته بخش‌های مربوط به‌سلامت و امنیت انتخابات بیشتر به برگزارکنندگان انتخابات مربوط می‌شود، اما آن دو بخش دیگر یعنی مشارکت و رقابت میدانی است که همه می‌توانند در آن حضور داشته باشند. ما به‌عنوان شورای ائتلاف از تنوع بیشتر و مشارکت بیشتر مردم استقبال می‌کنیم.

*کار مهم دیگری که ما شروع کرده‌ایم و تا جایی که من می‌دانم در بین تشکل‌های انقلابی سابقه نداشته است، ایجاد یک سازوکار نظارت بر کار نمایندگان فعلی است. از حدود یک سال پیش این مسئله را مطرح کرده‌ایم که ما در برابر مردمی که به فهرست ما اعتماد کرده‌اند و به افراد مورد تأیید ما رأی داده‌اند متعهد هستیم و اگر نمایندگان مجلس که با معرفی ما وارد مجلس شده‌اند به وظیفه خودشان در جایی عمل نکرده باشند، باید این واقعیت را با مردم و با خود آن نماینده‌ها در میان بگذاریم. به همین جهت سازوکاری برای نظارت بر کار نمایندگان طراحی کرده‌ایم و امروز، در فاصلۀ چندماهه‌ای که تا انتخابات داریم می‌توانم خدمت شما عرض کنم که تک‌تک نمایندگانی که در فهرست ما بودند کارنامه‌ای نزد ما دارند. در این کارنامه شاید نزدیک به ۱۵۰ شاخص برای ارزیابی نمایندگان به تفکیک دسته‌بندی و مدون شده است. در این روش برای نمره دادن هم سازوکاری پیش‌بینی شده است و ما می‌توانیم در انتخابات آینده مشخص کنیم که کدام نماینده شایستگی این را دارد که ما او را دوباره به مردم معرفی کنیم و کدام نماینده شایستگی این مسئله را ندارد.

*من تا جایی که تجربۀ سیاسی میدانی دارم هیچ‌وقت ندیده‌ام که فعالان سیاسی اصولگرا یا انقلابی بروند به شورای نگهبان بگویند که شما رقبای ما را حذف کنید تا ما پیروز بشویم، یعنی چنین اقدامی را من ندیده‌ام. ممکن است یک نامزدی در یک شهرستان شخصاً از اینکه رقیبش به علت نظر شورای نگهبان حذف شده باشد خوشحال شود، اما این یک امر شخصی است، ولی اینکه یک جریان اصولگرا بیاید و از شورای نگهبان بخواهد یا آرزو بکند یا تلاش بکند که شورا رقبا را حذف کند، هرگز در دستور کار ما نبوده و نیست. ما معتقدیم که مشارکت بالا به سود انقلاب است ولو اینکه هر نتیجه‌ای داشته باشد. شورای نگهبان هم چنین نیست که فقط داوطلبان یک جناح را رد کرده باشد، شورا از هر دو جناح و جریان، هم افرادی را رد می‌کند و هم افرادی را تأیید می‌کند.

*جریان اصلاحات همیشه با شورای نگهبان اختلاف داشته است؛ شورای نگهبان روی معیارهای خاصی صلاحیت داوطلبان را بررسی می‌کند و در این بررسی، هم از جریان اصلاحات یک عده را رد می‌کند و هم از جریان اصولگرا. همیشه هم این را شاهد بوده‌ایم، منتها دوستان اصلاحاتی ما هر وقت پیروز می‌شوند آن را نتیجۀ اقبال مردم به خودشان می‌دانند و هر وقت پیروز نمی‌شوند گناهش را به گردن شورای نگهبان می‌اندازند.

من یک مصداق بیان می‌کنم تا شما و کسانی که این مصاحبه را می‌خوانند روی آن تأمل کنند. در انتخابات شورای شهر دوم که در سال 1381 در مجلس ششم صورت گرفت، شورای نگهبان دخالتی نداشت، چون نظارت بر انتخابات شوراها به دست مجلس است. مجلس ششم که مجلس اصلاحات بود هیئت نظارت درست کرد و با گشاده‌دستی از ماورای بنفش تا مادون‌قرمز همه را تأیید کرد. خیابان‌های شهر از تبلیغات تأییدشدگان پر بود. اما مشارکت پایین بود. با اینکه دولت هم دست خودشان بود، مجلس هم دست خودشان بود و انتخابات شورای شهر را هم خودشان برگزار کردند، تقریباً در سراسر کشور شکست خوردند. آیا آن شکست به شورای نگهبان مربوط بود؟ در همین انتخابات مجلس یازدهم که شورای نگهبان تعدادی از هر طرف را رد کرده بود، بالاخره اصلاحات لیست داد، اما مردم به آنها اقبال نکردند. اشخاصی در همین انتخابات مجلس یازدهم در فهرست اصلاح‌طلبان بودند که یک‌دهم دور قبل خودشان رأی آوردند، شورای نگهبان هم تأییدشان کرده بود؛ بنابراین شکستن همۀ کاسه‌کوزه‌ها سر شورای نگهبان صحیح نیست. ما بالاترین میزان مشارکت بعد از انقلاب با 85 درصد مشارکت را در سال 88 داشتیم که در آن انتخابات جریان انقلاب پیروز بود. الزاماً اینطور نیست که هر جا مشارکت بالا رفت آنها پیروز بشوند.
https://jahannews.com/vdch6-n6x23nkzd.tft2.html
jahannews.com/vdch6-n6x23nkzd.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
برو پی کارت
Iran, Islamic Republic of
شورای نگهبانی که به لاریجانی رحم نکرد به اصلاح طلبان رحم میکنه
Iran, Islamic Republic of
علت تایید صلاحیت و رد صلاحیت غرضی چه بود
Iran, Islamic Republic of
میزان رای ملت است نه شورای نگهبان
Iran, Islamic Republic of
اصلاحات در صورت تایید صلاحیت کاندیداهایش می‌تواند در انتخابات شرکت کند و الا بدون کاندید که نمیتواند
Iran, Islamic Republic of
در خصوص رد صلاحیت آقای لاریجانی و نظر رهبری در این خصوص نظرتان چیست؟
United States
یا نمیدونی جریان چیه یا نمیدونی اصلاحات طلبا کیان
Iran, Islamic Republic of
آقای غلامعلی حدادعادل بهتر نیست درباره برنامه هم حزبی های خود صحبت نمایید!
Iran, Islamic Republic of
لاریجانی که اصولگرای میانه رو هست رد صلاحیت شده بعد اصلاح طلبان چگونه در انتخابات شرکت کنند جناب دکتر؟!رقابت بین گروه قالیباف و پایداری است تمام
Denmark
چه قدر ذلیل شدید شما جماعت دست به دامان اصلاح طلبان حقیر و روسیاه تاریخ شدید
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
بزرگترین خطای شورای نگهبان تایید صلاحیت خاتمی و روحانی برای دولت و امثال این دو برای مجلس بوده است
Iran, Islamic Republic of
خطایی به بزرگی سی سال نابودی اقتصاد و فرهنگ و سبک زندگی اسلامی
Iran, Islamic Republic of
همین که قبول دارین خودش دستاورد بزرگیه!!!!!
Iran, Islamic Republic of
بزرگترین خطای شورای نگهبان تأیید احمدی نژاد بود که درامدهای افسانه ایی نفت به باد داد.
Iran, Islamic Republic of
شما هم بی کفایتی و مشکلات رو میزنید بنام اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
بالاخره من متوجه نشدم شما دوست دارید اصلاح طلبا در صحنه باشن یا برن بمیرن؟
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
برن بميرن !!!
Iran, Islamic Republic of
اینا دوست دارن انتخابات پرشور باشه ولی خودشون برنده تضمینی باشند. حالا با هر لطایف الحیلی!
مشهدی
Germany
انتخابات مهمی است…
Iran, Islamic Republic of
دیگه اصلاحات برای مردم مهم نیست .
Iran, Islamic Republic of
مردم را از حکومت دور نکنید.