يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
۴

داغ‌ترین تابستان جهان/ گرما در دنیا به نقطه جوش رسیده

شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۲۶
کد مطلب: 845907
تابستان امسال در نقاط مختلف جهان، پدیده افزایش دما به طور کم سابقه‌ای خودنمایی می‌کند، پدیده‌ای که از آن به عنوان داغ‌ترین تابستان جهان و نقطه جوش دما در دنیا تعبیر می‌شود.
داغ‌ترین تابستان جهان/ گرما در دنیا به نقطه جوش رسیده
به گزارش جهان نيوز به نقل از کیهان، در روزهای گذشته افزایش چشمگیر دما در کشورمان منجر به اتخاذ تصمیم برای تعطیلی دو روزه شد، پیشنهادی که از سوی وزارت بهداشت و با هدف جلوگیری از خطرات گرمازدگی مطرح شد و مورد موافقت دولت قرار گرفت.
 
اما این موضوع تنها به کشورمان خلاصه نمی‌شود و این روزها در سطح جهان خبرهایی از گرمای بی‌سابقه و حتی تلفات قابل توجه انسانی بر اثر افزایش دما و از سوی دیگر خبرهای مختلف درخصوص آتش سوزی‌های گسترده جنگلی از کانادا و آمریکا تا یونان و کشورهای منطقه مدیترانه به گوش می‌رسد. 
 
افزایش قابل توجه دما در تابستان امسال پیش از این هم مورد هشدار در سطح جهان قرار گرفته بود.
 
چند روز پیش، پس از اینکه دانشمندان اعلام کردند احتمالا ژوئیه ۲۰۲۳ (ماه گذشته میلادی) گرم‌ترین ماه در تاریخ زمین باشد، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: «این تازه اول دوران به جوش آمدن جهان است». 
 
گوترش این داده‌ها را فاجعه‌ای برای کل سیاره زمین خواند و افزود: «نیازی نیست برای دانستن این موضوع تا پایان ماه منتظر بمانیم. ژوئیه ۲۰۲۳ رکورد را در جهان خواهد شکست.»
 
به گزارش یورونیوز، وی با بیان اینکه «این تازه آغاز کار است، دوران «گرمایش جهانی» به پایان رسیده و «جوشش جهانی» آغاز شده است»، تاکید کرد: «هنوز هم می‌توان جلوی گرم‌تر شدن زمین را گرفت و برای این کار به «کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای» نیاز داریم.»
 
سازمان جهانی هواشناسی «دبلیو.ام‌.او» و سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا چند روز پیش در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرده بودند که «به احتمال زیاد» در ژوئیه ۲۰۲۳، ماه جاری میلادی، رکورد گرما شکسته خواهد شد.
 
آتش‌سوزی‌ها در یونان یکی از پیامدهای گرمای ماه ژوئیه بود. در پی آتش‌سوزی‌های جنگلی جزیره رودس یونان هزاران گردشگر مجبور به فرار شدند. 
 
در این ماه گرما در سراسر جنوب غربی آمریکا نیز به شدت افزایش یافت. دمای هوا در یکی از شهرستان‌های شمال غربی چین نیز تا ۵۲.۲ درجه سانتیگراد بالا رفت و رکورد ملی این کشور را شکست.
 
هرچند سازمان جهانی هواشناسی تا ماه اوت 
(یا آگوست- ماه جاری میلادی) داده‌های به دست آمده را اعلام نخواهد کرد اما گزارشی که از سوی دانشگاه لایپزیگ آلمان منتشر شد نشان می‌دهد که ژوئیه ۲۰۲۳ رکورد جهانی را شکسته است. طبق داده‌های اتحادیه اروپا، پیش‌بینی می‌شود میانگین دمای جهانی در این ماه حداقل ۰.۲ درجه سانتیگراد گرم‌تر از ژوئیه چهار سال پیش بوده باشد. ژوئیه ۲۰۱۹ به عنوان گرمترین رکورد گرما در ۱۷۴ ساله گذشته ثبت شده است. «دبلیو.ام‌.او» تایید کرد سه هفته اول جولای (ماه گذشته میلادی) گرم‌ترین هفته ثبت شده جهان بود.
 
«مایکل مان»، دانشمند آب و هوا در دانشگاه پنسیلوانیا، می‌گوید: «تا اواسط ژوئیه مشخص بود که گرمای در این ماه بی‌سابقه خواهد بود. سیاره زمین «تا زمانی که ما سوخت‌های فسیلی می‌سوزانیم همچنان به گرم شدن ادامه می‌دهد.»
 
به طور معمول با در نظر گرفتن زمستان در نیمکره جنوبی، میانگین دمای جهانی برای ماه ژوئیه حدود ۱۶ درجه سانتیگراد است. اما ژوئیه امسال دمای کره زمین به حدود ۱۷ درجه سانتیگراد افزایش یافت.
 
«کارستن‌هاستاین» یکی از محققان دانشگاه لایپزیگ می‌گوید: «برای پیدا کردن شرایط مشابهی مانند ژوئیه امسال در سیاره زمین ممکن است مجبور باشیم هزاران یا ده‌ها هزار سال به عقب برگردیم. سوابق اقلیمی اولیه نشان می‌دهند که زمین در ۱۲۰ هزار سال گذشته به این‌اندازه گرم نبوده است.»
 
دره مرگ در ایالت کالیفرنیا در ایالات متحده شاهد گرم‌ترین شب ثبت‌شده جهان در این ماه بود. همچنین بخش‌هایی از جنگل‌های کانادا همین ماه در آتش سوخت. کشورهای فرانسه، اسپانیا، آلمان و لهستان گرمای بی‌سابقه‌ای را تجربه کردند.
 
این موج گرما همچنین امتداد خطوط ساحلی از فلوریدا تا استرالیا را نیز تحت تاثیر قرار داد و نگرانی‌ها را در مورد مرگ صخره‌های مرجانی را افزایش داد.
 
قطب جنوب که یکی از سردترین مکان‌های روی زمین است نیز تحت تاثیر این گرما قرار گرفت. دمای دریاها در حال حاضر در زمستان نیمکره جنوبی به پایین‌ترین سطح خود رسیده است. از سوی دیگر بارندگی و سیل بی‌سابقه کره جنوبی، ژاپن، هند و پاکستان را زیر آب برده است. دانشمندان از سال ۲۰۱۶ به این سو پیش‌بینی کرده بودند سال ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ گرم‌ترین سال زمین خواهد بود.
 
سال بحرانی گرما، خشکسالی و آتش‌سوزی در اروپا
چند روز قبل بود که خبرگزاری رویترز اعلام کرد؛ در اکثر کشورهای اروپایی خشکسالی و آتش‌سوزی موجب تخلیه خانه‌ها و قطعی آب و برق شده است.
 
طبق آمارهای اعلام شده توسط سازمان‌های هواشناسی اروپا، ماه ژوئن امسال از نظر گرمایش، رکورد داغ‌ترین تابستان ۱۷۴ سال گذشته تاریخ این قاره را ثبت کرده است.
 
کرواسی، فرانسه، یونان، ایتالیا، مالت، پرتغال، روسیه، اسپانیا، سوئیس، ترکیه و... بخش‌هایی از اروپا بودند که طی روزهای اخیر گرمای شدید، خشکسالی یا آتش سوزی جنگلی و تخلیه منازل در مناطقی از آنها گزارش شده بود.
 
مرگ 61 هزار اروپایی بر اثر گرما در سال گذشته
گرمای طاقت فرسای امسال در حالی است که طبق آمارها، سال گذشته بیش از ۶۱ هزار مرگ و میر ناشی از گرما در ۳۵ کشور اروپایی گزارش شده است. 
 
روزنامه انگلیسی گاردین نوشت: «بر اساس نتایج تحقیقات به عمل آمده موج گرما در تابستان گذشته (2022) باعث مرگ 61 هزار نفر در اروپا شد؛ آمارگران اتحادیه اروپا در ماه اوت زنگ خطر را به صدا درآوردند، زیرا گرمای شدید، خشکسالی و آتش‌سوزی‌های گسترده بسیاری از قاره اروپا را تحت‌الشعاع قرار داده و جان بیش از 60 هزار نفر را گرفته است.»
 
چرا 62 هزار اروپایی بر اثر گرما کشته شدند؟
البته برخی رسانه‌ها از جمله CNN تعداد کشته‌های گرما در اروپا در سال گذشته را 62 هزار نفر اعلام کردند.
به گزارش فارس، CNN در گزارشی اعلام کرد: «تابستان سال گذشته حدود ۶۲ هزار نفر در اروپا به دلیل گرما کشته شدند.» اما دلیل این تعداد بالا و بی‌سابقه از فوتی در اروپا، آن هم تنها به دلیل گرما چیست؟
 
اگر امکان استفاده از سیستم‌های سرمایشی وجود داشته باشد؛ نه تنها احتمال فوت به دلیل گرما به صفر می‌رسد؛ بلکه حتی میزان گرمازدگی هم به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت. بنابراین، در اروپا به میزان لازم از سیستم‌های سرمایشی استفاده نشده است که این آمار بالا از مرگ‌ومیر ناشی از گرما، رقم خورده است.
 
بررسی هزینه‌های انرژی به ویژه قیمت برق در اروپا، نشان می‌دهد که قیمت بالای انرژی، می‌تواند دلیل عدم استفاده از سیستم‌های سرمایشی و بروز مرگ‌ومیر ناشی از گرما باشد.
 
وبسایت «QERY» در گزارش خود به بررسی هزینه‌های انرژی در اروپا بر اساس آمار «یورواستات» پرداخته است. یورو استات یا «اداره آمار اروپا»، یکی از نهادهای متعلق به اتحادیه اروپا در زمینه ارائه آمار و اطلاعات است. بر اساس این گزارش، در سال‌های اخیر، هزینه مصرف برق به ازای هر کیلووات برای مشترکان خانگی، افزایش چشم‌گیری داشته است. قیمت میانگین هر کیلوات در اتحادیه اروپا در نیمه دوم سال ۲۰۲۲، به ۰.۲۸ یورو رسیده بود.
 
یک ایتالیایی چقدر از حقوق خود را برای پول برق می‌دهد؟
ایتالیا یکی از کشورهای گرم اروپاست. به گزارش مرکز آماری «استاتیستا»، در تابستان ۲۰۲۲، یعنی همان زمانی که تعداد ۶۲ هزار کشته بر اثر گرما رقم خورد، هزینه برق مصرفی یک ماه بیش از ۵۴۰ یورو شده بود. طبیعتا این عدد بدون استفاده کافی از امکانات سرمایشی است. زیرا اگر از امکانات سرمایشی به‌اندازه کافی استفاده شده بود، میزان کشته‌ها به این عدد بالا نمی‌رسید.
 
نکته قابل توجه دیگر این است که متوسط درآمد ماهانه در ایتالیا در سال ۲۰۲۲، حدود ۲۶۰۰ یورو بود و با این درآمد، یک ایتالیایی باید یک پنجم درآمد ماهانه خود را صرفا به عنوان هزینه برق پرداخت می‌کرد. همچنین، درآمد پایین در این کشور حدود ۱۱۰۰ یورو در ماه است. یعنی یک ایتالیایی با حداقل درآمد، باید حدود نصف حقوق ماه خود را برای مصرف برق پرداخت کند.
 
هزینه روشن کردن کولر در ایتالیا چقدر است؟
مسئله مهم اینکه، این مبلغ در شرایطی است که از سیستم‌های سرمایشی به‌اندازه کافی استفاده نکرده‌اند. فرض بگیرید یک خانواده ایتالیایی بخواهد تنها یک سیستم سرمایشی کم مصرف را که حدود ۱۲ کیلووات در ساعت مصرف می‌کند، روزانه ۱۰ ساعت روشن کند. یعنی در ماه ۳۰۰ ساعت این سیستم روشن بوده و ۳۶۰۰ کیلووات، مصرف شده است. هزینه مصرف برق در ایتالیا به ازای هر کیلووات ساعت، حدود ۰.۷ یورو است و با یک ضرب ساده مشخص می‌شود که یک خانواده ایتالیایی، باید ۲۵۲۰ یورو در ماه فقط هزینه روشن بودن یک کولر کم مصرف را پرداخت کند؛ آن هم با درآمد ماهانه حدود ۲۶۰۰ یورو؛ یعنی تمام درآمد یک ماه! طبیعی است که با این هزینه بالای انرژی، اروپایی‌ها نتوانستند به‌اندازه کافی از سیستم‌های سرمایشی استفاده کرده و در نتیجه مرگ‌ومیر ناشی از گرما، با عدد بالای ۶۲ هزار نفر رقم خورد.
 
تلفات انسانی شدید موج گرمای فرانسه 
از سوی دیگر، براساس برآورد‌های سازمان بهداشت عمومی فرانسه، طی چند روزی که در اوایل ژوئیه دمای هوا در فرانسه افزایش پیدا کرد دست کم ۸۰ نفر بیشتر از شرایط عادی جان خود را از دست دادند.
 
تلاش آلمان برای کاهش تلفات گرما
وزارت بهداشت آلمان هم طرحی را برای کاهش تلفات در گرمای شدید تابستان ارائه کرده است.
 
گرمای شدید تابستان سال گذشته در آلمان ۸ هزار و ۱۷۰ نفر تلفات گرفت و حالا وزیر بهداشت می‌گوید این آمار باید با اجرای طرح‌ها به کمتر از چهار هزار نفر کاهش یابد.
 
گرمای طاقت‌فرسا زندگی میلیون‌ها آمریکایی را مختل کرد
در آمریکا نیز، گرمای تابستانی طاقت‌فرسا زندگی ۹۳ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده است.
 
به گزارش بی‌بی سی، گرما همچنین موجب شده بسیاری از ایالت‌های جنوب غربی این کشور برای شهروندان هشدار گرمازدگی صادر کنند.
 
2 برابر شدن مرگ و میر ناشی از گرما در آمریکا
شبکه تلویزیونی‌ای بی‌سی گزارش داد: مرگ و میر ناشی از گرمای هوا در آمریکا به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده و در دهه گذشته با افزایش بیش از دو برابری‌، از ۸۳۷ نفر به ۱۷۰۸ نفر رسیده است. گرمای سوزان هوا در سراسر آمریکا موجب شده کارکنان اورژانس دچار محدودیت و خستگی شوند. 
 
دلیل گرمای طاقت‌فرسا در بیشتر نقاط جهان چیست؟
کارشناسان دو فاکتور اصلی را عامل تشدید گرمای هوا اعلام کرده‌اند: تغییرات آب و هوایی ناشی از فعالیت‌های انسانی به همراه الگوی آب و هوای چرخه‌ای که به نام  «ال نینو» شناخته می‌شود. ال نینو یک الگوی طبیعی است که در ماه ژوئن آغاز شد. این پدیده تأثیرات چشمگیری را در سراسر جهان دارد و باعث رویدادهای آب و هوایی شدیدتر در بسیاری از نقاط جهان و میانگین دمای بالاتر در سراسر جهان می‌شود.
 
گرمای سوزان در شیلی و آرژانتین در میانه زمستان
در حالی که نیمکره جنوبی زمین فصل زمستان را سپری می‌کند، گرمای سوزانی در برخی از کشورهای نیمکره جنوبی نظیر شیلی و آرژانتین گزارش شده است.شیلی و آرژانتین در حال تجربه دمای غیرعادی بالایی در میانه فصل زمستان هستند تا نشانه دیگری از اثرات وحشتناک فزاینده تغییرات آب و هوایی در جهان باشد.
 
افزایش شمار کشته‌شدگان ناشی از گرما در کره جنوبی
جنوب شرق آسیا نیز از پدیده گرمای طاقت‌فرسا در امان نمانده است. در همین حال شمار جان باختگان گرمای شدید در کره جنوبی روز چهارشنبه به 23 نفر افزایش یافت.این رقم سه برابر شمار جان باختگان در موج گرما در سال ۲۰۲۲ در این کشور واقع در شرق آسیاست.این کشور از اواسط ژوئن هوای بسیار گرم را تجربه کرده است. دما در بسیاری از مناطق کره جنوبی به ۳۵ درجه سانتیگراد افزایش یافته است.
 
ژاپن گرم‌ترین سال طی ۱۵۰ سال گذشته را تجربه می‌کند
گرمای تابستان در ژاپن به بالاترین سطح طی ۱۵۰ سال اخیر رسیده است. در حالی که چین با سیل‌های مهلک دست و پنجه نرم می‌کند، کشور همسایه‌اش یعنی ژاپن با موج فزاینده گرمای هوا مواجه شده است. دمای هوا در بسیاری از مناطق در این کشور به ۳۵ درجه سانتیگراد رسیده است.پیش‌بینی می‌شود دمای هوا در غرب ژاپن به ۳۸ درجه سانتیگراد برسد.
 
افزایش بی‌سابقه دما در آب اقیانوس‌های جهان
میانگین دمای سطح آب اقیانوس‌های جهان به ۲۱ درجه رسیده و به طور خاص در اقیانوس اطلس شمالی و دریای مدیترانه یک رکورد دما ثبت شد.
 
بنا به اعلام پژوهشگران، افزایش دمای آب دریا‌ها باعث پایین آمدن ظرفیت جذب گاز دی‌اکسید کربن می‌شود و باقی ماندن گاز در هوا، افزایش بیشتر دما، تسریع در آب شدن یخچال‌های قطبی و بر هم خوردن اکوسیستم‌های دریایی را در پی خواهد داشت.
https://jahannews.com/vdcawmna049nyo1.k5k4.html
jahannews.com/vdcawmna049nyo1.k5k4.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حمید
United States
وقتی تو دنیا بخصوص کشورهای اروپایی عمل شنیع، کثیف و غیر انسانی و شاید غیر حیوانی همجنسگرایی عادی و قانونی میشه گناهی که خداوند با عذابش این اقوام را در هم کوبیده.... باید منتظر عذاب‌های خداوند در این زمان هم باشیم..
United States
واقعا باید ارشاد شوند و این کار فقط کار جمهوری اسلامی است
United Arab Emirates
کل دنیا رو‌ نمیدونم ولی ایران خودمون ، بس که همه جا شده کولر گازی ، فکر نکنم تمام اقلیم ایران احتیاجی به کولر گازی باشه ، خصوصاً تهران که همه اداره ها بیشتر پاساژها پ مغازه ها کولر گازی دارن . شمال کشور هم از وقتی کولر گازی باب شده گرما طاقت فرسا شده و هوای شمال دیگه رطوبت سابق رو نداره
Iran, Islamic Republic of
توکل دنیا بخاطر حفظ جان شهروندان بخاطر مسائل گرما وسرما و آلاینده ها تعطیلی وجود دارد ظاهرا تنها کشوری هستیم از این امکانات استفاده نمی کنیم .