شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۱

واکنش سلاجقه به دیوارکشی ترکیه در مرز با ایران

پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب: 845830
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دیدار با سفیر ترکیه در ایران بر لزوم توسعه همکاری‌های محیط زیستی دو کشور تاکید کرد.
واکنش سلاجقه به دیوارکشی ترکیه در مرز با ایران
به گزارش جهان نيوز به نقل از خبرکزاری دانشجو، علی سلاجقه، در دیدار با سفیر ترکیه در ایران با تبریک انتخاب مجدد رجب طیب اردوغان به ریاست جمهوری این کشور، روابط دو کشور دوست و برادر ایران و ترکیه را دیرینه، تاریخی و دائمی توصیف و اظهار کرد: روابط کشور ما با کشور ترکیه همواره بر اساس حسن همجواری و در جهت تأمین منافع ملی و منطقه‌ای بوده است.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه همکاری‌های محیط زیستی بین دو کشور تصریح کرد: مسائل محیط زیستی مرز نمی‌شناسند و هر گونه آلودگی محیط زیستی در یک کشور می‌تواند کشور‌های منطقه را درگیر کند.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به افزایش چالش‌های محیط زیستی ناشی از تغییر اقلیم، کاهش نزولات جوی، کمبود منابع آبی و بروز آتش‌سوزی‌ها را از جمله پیامد‌های تغییر اقلیم عنوان کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بین اینکه قرآن کریم، حیات همه موجودات در کره زمین را وابسته به آب بیان کرده است، گفت: ما از رشد و توسعه کشور ترکیه بسیار خوشحالیم، اما شرایط اقلیمی اقتضا می‌کند که در بهره‌برداری از منابع آبی مشترک، حق‌آبه کشور‌های پایین دست مراعات شود.

سلاجقه، مرز‌های دو کشور را مرز‌های صلح و دوستی توصیف و خاطرنشان کرد: در بحث دیوارکشی‌هایی که انجام می‌شود باید شرایط تنوع زیستی و پوشش گیاهی هم در نظر گرفته شود چراکه این دیوارکشی‌ها یک انقطاع اکوسیستمی به وجود می‌آورند که می‌تواند به حیات وحش و پوشش گیاهی لطمه وارد کند.

وی با اشاره به وجود تفاهمنامه‌های متعدد بین دو کشور در زمینه‌های مختلف یادآور شد: ما دو تفاهمنامه محیط زیستی در سال‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۴ و یک قرارداد عملیاتی در سال ۱۳۹۶ داریم که تقریباً راکد مانده‌اند و باید به دور از هرگونه هیاهو و حاشیه سیاسی به اجرا درآیند.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به برگزاری موفقیت‌آمیز نشست منطقه‌ای وزرای محیط زیست در ۲۱ تیرماه سال گذشته به میزبانی تهران، به اهداف و دستاورد‌های این نشست اشاره کرد و خواستار همکاری بیشتر ترکیه در جهت نیل به اهداف این نشست شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهار کرد: بعد از برگزاری نشست منطقه‌ای وزرای محیط زیست، با تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد، کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار در ۱۸ و ۱۹ شهریورماه امسال به میزبانی کشورمان برگزار خواهد شد که مقامات ۶۰ کشور جهان برای حضور در این کنفرانس اعلام آمادگی کرده‌اند.

سلاجقه با دعوت از وزیر محیط زیست و سفیر ترکیه در ایران برای حضور در این کنفرانس گفت: برگزاری این کنفرانس نشان از آن دارد که دیپلماسی محیط زیست ظرفیت بسیار خوبی برای دیپلماسی سیاسی و اقتصادی فراهم می‌کند.

وی در ادامه بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های بسیار خوب دو کشور برای همکاری در زمینه حفظ گونه‌های در خطر انقراض تاکید کرد.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به برگزاری اجلاس کاپ ۲۸ در کشور امارات تصریح کرد: کشور‌های منطقه نباید اجازه دهند کشور‌های دیگر در این اجلاس، شرایط محیط زیستی را به آن‌ها تحمیل کنند بلکه می‌بایست با هماهنگی یکدیگر، نظرات خود را مطرح کنند و با کلیدواژه‌های مشترک در راستای منافع کشور‌های منطقه در این اجلاس حضور پیدا کنند.

«حجابی کرلانگیچ» سفیر ترکیه در ایران، نیز با قدردانی از مهمان‌نوازی دولت و ملت ایران در مدت حضورش در این کشور، مسائل محیط زیستی را پیچیده توصیف کرد و خواستار تعامل و همکاری بیشتر دو کشور در زمینه مسائل محیط زیستی شد.

وی با اشاره به اهمیت موضوع آب در منطقه و جهان گفت: کشور ترکیه این روز‌ها با مشکل کمبود آب به‌ویژه در شهر‌های بزرگ مواجه است و اراضی کشاورزی این کشور دچار کم‌آبی هستند.

کرلانگیچ در عین حال تاکید کرد که کشور‌های همسایه هم حق بهره‌برداری از منابع آبی مشترک را دارند.

سفیر ترکیه در ایران با اشاره به لزوم فعالسازی تفاهمنامه بین دو کشور اظهار امیدواری کرد به همراه وزیر محیط زیست ترکیه در کنفرانس بین المللی گرد و غبار در ایران شرکت کند.
https://jahannews.com/vdcfmtdcxw6djca.igiw.html
jahannews.com/vdcfmtdcxw6djca.igiw.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ترکیه یک دروغگوی بزرگ است