يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

بهره‌برداری از فاز ۱۱ پار‌س جنوبی ۳ سال زودتر از برنامه

چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۶
کد مطلب: 845741
وزیر نفت گفت: فاز ۱۱ پارس جنوبی که حدود ۲۰ سال برای انجام آن تمدید قرارداد صورت می‌گرفت. اما خوشبختانه در دولت سیزدهم صفر تا ۱۰۰ عملیات این فاز انجام شد و بهره‌بردای از این فاز با حضور رئیس‌جمهور در دستور کار قرار دارد.
فاز ۱۱ پارس جنوبی آماده بهره برداری است
به گزارش جهان نيوز به نقل از شانا، جواد اوجی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ایران چندین میدان مشترک گاز و نفت با کشور‌های همسایه دارد، گفت: الحمدالله با تفاهم این میدان‌ها در حال بهره برداری هستند.

وی درباره میدان آرش که بین ایران و کویت مشترک است، تصریح کرد: در این باره به کشور کویت اعلام کردیم که مانند سایر میادین مشترک این آمادگی را داریم تا از این میدان به صورت مشترک بهره بردای کنیم و آن را حق جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم.

وزیر نفت افزود: اگر کشور کویت علاقه‌ای به این همکاری ندارد، ما تکلیف خود را می‌دانیم و ذره‌ای از این موضوع کوتاه نخواهیم آمد.

ایجاد کارت سوخت بانکی نیازمند فراهم شدن زیرساخت‌ها است

جواد اوجی درباره کارت سوخت بانکی عنوان کرد: کارت سوخت بانکی به صورت پایلوت از طریق یکی از جایگاه‌ها انجام شده، ولی به زیرساخت گسترده‌ای در کشور نیاز دارد و در این باره علاوه بر وزارت نفت باید شبکه بانکی و وزارت اقتصاد پای کار باشند.

وی درباره اینکه با اجرای این تغییر، آیا قیمت بنزین افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: خیر در قیمت بنزین اثری ندارد و امیدواریم با فراهم شدن زیرساخت‌ها به صورت فراگیر کارت سوخت بانکی نهایی شود.

همه گاز‌های مشعل تا پایان دولت جمع آوری و تعیین تکلیف می‌شوند.

اقدام دولت برای جمع آوری گاز‌های مشعل
وزیر نفت درباره اقدامات این وزارتخانه برای جمع آوری گاز‌های فلر به عنوان ثروت ملی یادآور شد: در دولت سیزدهم اقدامات بسیار مثبتی را برای جمع آوری گاز‌های فلر انجام دادیم. البته می‌دانید که این گاز‌ها همراه با تولید نفت و میعانات نفتی و پالایشگاه‌های گازی استخراج می‌شوند.

جواد اوجی با بیان اینکه در وزارتخانه همه پروژه‌های گاز‌های مشکل تعیین تکلیف شدند، اضافه کرد: برنامه ریزی لازم در این باره انجام شده و در این مدت ۲ پروژه به بهره بردای رسیدند که یکی از آن‌ها با حضور رئیس جمهور بود که ان جی ال ۳۱۰۰ در مجموعه گازی هویزه است که گازی‌ها غرب کارون را جمع آوری می‌کند.

وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی که وزارت نفت انجام داده است، بنا داریم گاز‌های مشعل که همراه میادین است تا پایان دولت سیزدهم جمع آوری کنیم.

فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از ۲۰سال آماده بهره‌بردای است
وزیر نفت با اشاره به یک خبر خوب برای کشور گفت: آخرین فاز پارس جنوبی که فاز ۱۱ است و مهمترین و مرزی‌ترین فاز پارس جنوبی محسوب می‌شود، حدود ۲۰ سال برای انجام آن تمدید قرارداد صورت می‌گرفت. اما خوشبختانه در دولت سیزدهم صفر تا ۱۰۰ عملیات این فاز انجام شد و بهره بردای از این فاز با حضور آقای رئیس جمهور در دستور کار قرار دارد.

جواد اوجی با بیان اینکه بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون متر مکعب از میدان پارس جنوبی در فاز ۱۱ بهره برداری خواهد شد، گفت: صفر تا ۱۰۰ این فاز در دولت سیزدهم انجام شد و ۳ سال زودتر از برنامه ریزی به نتیجه رسید.

۱۵۴ محل برای نصب سیستم میترینگ‌‎ها شناسایی شده است
وی درباره کار‌های انجام شده وزارت نفت در نصب سیستم میترینگ‌ها (سیستم اندازه‌گیری حجم یا جرم سیالات) گفت: میترینگ‌ها همیشه یکی از دغدغه‌های دستگاه‌های نظارتی بوده است و در قانون بودجه ۱۴۰۲ نزدیک به ۸ میلیارد تومان اعتبار برای آن در بخش بالادستی، پایین دستی گاز، نفت و فراورد‌های نفتی و گازی دیده شده است.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: ۱۵۴ نقطه توسط همکاران برای نصب میترینگ‌ها شناسایی شده که امیدواریم به صورت جد نصب آن‌ها انجام شود.
https://jahannews.com/vdcgtn97qak9tu4.rpra.html
jahannews.com/vdcgtn97qak9tu4.rpra.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *