شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

معطلی بیمه کارگران ساختمانی موجب قطع بیمه ۳۰۰ هزار نفر شد

شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب: 845318
رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور گفت: معطلی چند ساله بیمه کارگران ساختمانی موجب قطع شدن بیمه ۳۰۰ هزار کارگر شد و ۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی منتظر نوبت در تأمین اجتماعی باقی مانده‌اند.
قطع بیمه ۳۰۰ هزار کارگر ساختمانی
به گزارش جهان نيوز، اکبر شوکت رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور در گفت‌وگو با تسنیم، درباره دستور رئیس مجلس برای تعیین تکلیف بیمه کارگران ساختمانی گفت: چند روز پیش رییس مجلس به کمیسیون اجتماعی دستور دادند هر چه سریع تر تکلیف بیمه کارگران ساختمانی را مشخص کند. باید گفت جناب رییس، کمیسیون اجتماعی چند سال هست که نظرش را ارائه داده و شما به عنوان رییس مجلس به جای حمایت از نظر کمیسیون اجتماعی متأسفانه به طوری عمل کردید که صحن علنی مجلس بر خلاف کمیسیون اجتماعی رأی داد، مثل همین مصوبه ای که دو سال متوقف شد.

وی ادامه داد: شورای نگهبان با این توقف دوساله مخالفت کرد و دوباره طرح به مجلس بازگشت تا دوباره رفع ایراد شود. بهتر است این بار موضعی را انتخاب کنید که به نفع کارگران ساختمانی است تا این پروسه طولانی مدت بیمه به نفع کارگران بسته شود.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور بیان کرد: این معطلی چند ساله بیمه کارگران ساختمانی موجب قطع شدن بیمه 300هزار کارگر شد و 500هزار کارگر ساختمانی منتظر نوبت در تامین اجتماعی باقی مانده اند.اگر خواستار حل مشکل کارگران هستید از پیشنهاد کمیسیون اجتماعی در صحن علنی پشتیبانی کنید.

شوکت بیان کرد: 500 هزار نفر اکنون در نوبت بیمه هستند و با این حجم از مشکلات در کار هنوز نتوانسته اند بیمه پردازی را شروع کنند. انجمن صنفی کارگران ساختمانی، فعالان در این حوزه و مرکز پژوهش های مجلس با اعداد و ارقام به نمایندگان اثبات کردیم که کل بار مالی بیمه کارگران ساختمانی نیم درصد قیمت یک ملک  می شود و وظیفه ذاتی و قانونی کارفرماست که حق بیمه سهم کارفرما را پرداخت کند.

رئیس کانون کارگران ساختمانی افزود: طی سه سال گذشته تعداد کارگران ساختمانی بیمه‌ شده از 900هزارنفر به 650 هزار نفر رسید. 

شوکت با اشاره به گوشه ای از مشکلات خانواده کارگران ساختمانی افزود: کارگران ساختمانی کارشان فصلی است، روزهایی از سال مشغول کارهستند و روزهایی بیکار، امنیت شغلی ندارند و حتی اگر بیمه باشند نمی توانند از بیمه بیکاری بهره مند شوند، حضور اتباع بیگانه هم موجب بیکاری بیشتر این افراد و نصف شدن اندک درآمد خانواده های آنها شده است. حال شما خطرات و حوادث کاری که در محیط های نا ایمن این کارگران با آن روبه رو هستند را هم به همه دغدغه های این قشر زحمتکش اضافه کنید.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی با اشاره به آمار 50 درصدی حوادث ناشی از کار برای کارگران ساختمانی گفت: کارگران ساختمانی حدود 10 درصد شاغلان کل کشور را تشکیل می دهند اما 50 درصد ازحوادث ناشی از کار برای این افراد رقم می خورد. روزانه در حوادث ناشی از کار، جان باختگی، قطع عضو و قطع نخاع داریم. این آمارها بجز آمارهای ساده مرگ و میر بر اثر سکته و غیره است. کارگرانی را داریم که با 60 سال سن حتی یک روز هم سابقه پرداختی بیمه ندارند و با این گذر از عمرو سختی کار دیگر تاب و توان اشتغال را ندارند حال تکلیف آتیه خود و خانواده اش چه می شود؟ یارانه‌ای که دولت به اقشار کم درآمد می دهد کفاف چند روز زندگی در این اوضاع اقتصادی کشور را دارد؟ پازل معیشت، کار و بیمه این افراد را که کنار هم قرار دهید متوجه خواهید شد که خانواده کارگران ساختمانی متحمل چه مشکلات و درد و رنج هایی هستند.
https://jahannews.com/vdcgqn977ak9tw4.rpra.html
jahannews.com/vdcgqn977ak9tw4.rpra.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *