يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 12 May 2024
 
۱
۱۸
تنش میان واگنر و ارتش روسیه؛

پایان شورش مسلحانه «واگنر» با اعلام عقب‌نشینی/ کرملین: واگنر تحت پیگرد قانونی قرار نمی‌گیرد/ گفتگوی امیرعبداللهیان با لاوروف درباره تحولات روسیه

شنبه ۳ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۵۹
کد مطلب: 841548
ارتش خصوصی واگنر شرکتی خصوصی است که وابستگی غیر مستقیم به ارتش روسیه دارد و از طریق استخدام داوطلبین در جنگ‌های نیابتی مشارکت می‌کند.
پایان شورش مسلحانه «واگنر» با اعلام عقب‌نشینی/ کرملین: واگنر تحت پیگرد قانونی قرار نمی‌گیرد/ گفتگوی امیرعبداللهیان با لاوروف درباره تحولات روسیه
گروه بین الملل جهان نيوز: گروه واگنر یا ارتش خصوصی واگنر یک گروه شبه نظامی یا شرکت نظامی خصوصی با وابستگی غیر مستقیم به ارتش روسیه است که با استخدام داوطلب در جنگ‌های نیابتی مشارکت می‌کند. مشارکت در جنگ علیه تروریست‌های تحت حمایت غرب در سوریه، عملیات نظامی در منطقه استقلال یافته دونباس و عملیات نظامی روسیه در اوکراین از جمله فعالیت‌های این گروه است.

گفته می‌شود که ده‌ها هزار نیرو برای روسیه در اوکراین می‌جنگند. بیشتر این افراد زیر نظر سازمانی به نام "گروه واگنر" فعالیت می‌کنند که به نوعی ارتش پنهان روسیه در عملیات‌های نظامی روسیه محسوب می‌شود.

بر اساس گزارش مهر، ارتش خصوصی واگنر شرکتی خصوصی است که وابستگی غیر مستقیم به ارتش روسیه دارد و از طریق استخدام داوطلبین در جنگ‌های نیابتی مشارکت می‌کند.

این مجموعه شبه نظامی خصوصی از سوی کشورهای غربی تحریم شده و رسانه‌های طرفدار غرب آنان را متهم به ارتکاب جنایت‌های سازمان یافته به نفع روسیه می‌کنند.

اخیراً اختلافاتی میان رئیس این گروه با سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه پدید آمده که موضوع آن در خصوص تحولات جنگ اوکراین است.

ارتش روسیه این گروه را به فروش اطلاعات جنگی به ارتش اوکراین متهم کرده است. فرمانده واگنر مدعی است که ارتش، پوتین را با اخبار غلط درباره پیشرفت‌های جنگی در اوکراین گمراه کرده است.

اخباری که از ساعتی پیش درباره بروز تنش میان این گروه و ارتش روسیه منتشر شده حاکی از بالا گرفتن درگیری‌ها است.

گرچه برخی تحلیل‌گران از احتمال بروز چیزی شبیه کودتا در روسیه سخن می‌گویند اما پوتین اعلام کرده که اوضاع را زیر نظر دارد.

پذیرش پیشنهاد میانجیگری بلاروس و آغاز عقب‌نشینی نیروهای واگنر
دفتر رییس جمهور بلاروس از قبول پیشنهاد توقف درگیری‌ها بین ارتش روسیه و گروه نظامی واگنر خبر داد.

دفتر ریاست جمهوری بلاروس اعلام کرد ، الکساندر لوکاشنکو ، رئیس جمهور بلاروس پیشنهادی مبنی بر توقف درگیری‌ها به یوگنی پریگوژین فرمانده گروه نظامی واگنر ارائه کرده که این پیشنهاد مورد پذیرش پریگوژین قرار گرفته است.

سخنگوی ریاست جمهوری بلاروس اعلام کرد : صبح امروز ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، همتای بلاروس خود را در جریان وضعیت جنوب روسیه با شرکت نظامی خصوصی واگنر قرار داد و سران دو کشور در مورد اقدامات مشترک توافق کردند.

سخنگوی ریاست جمهوری بلاروس افزود : رئیس جمهور بلاروس علاوه بر مشخص کردن وضعیت از طریق کانال های خود و در توافق با رئیس جمهور روسیه، با رئیس گروه واگنر یوگنی پریگوژین گفتگو کرد.

به گفته این مقام بلاروسی ، مذاکرات در طول روز شنبه به طول انجامید و در نتیجه، آنها در مورد غیرقابل قبول بودن کشتار خونین در خاک روسیه به توافق رسیدند. یوگنی پریگوژین پیشنهاد رئیس جمهور بلاروس برای توقف حرکت افراد مسلح شرکت واگنر در خاک روسیه و برداشتن گام های بیشتر برای تنش زدایی را پذیرفت.

سخنگوی ریاست جمهوری بلاروس افزود : در حال حاضر، روی میز یک گزینه کاملاً سودآور و قابل قبول برای حل وضعیت با تضمین های امنیتی برای جنگنده های واگنر موجود است.

پس از اعلام قبول پیشنهاد بلاروس مبنی بر توقف فوری درگیری‌ها ، پریگوژین اعلام کرد: اکنون لحظه‌ای فرا رسیده است که احتمال ریختن خون زیاد است، بنابراین با درک تمام مسئولیت ریختن خون روس ها، ستون‌های خود را برمی گردانیم و طبق برنامه در جهت مخالف به سمت اردوگاه‌های صحرایی خود حرکت می‌کنیم.
 
بازگشت نیروهای واگنر به پایگاه هایشان
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، فرمانده واگنر در پیام صوتی از بازگشت جنگجویانش به پایگاه هایشان برای جلوگیری از خونریزی خبر داد.
 
لوکاشنکو با هماهنگی پوتین با رئیس واگنر گفتگو کرد
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، گفتگوهای لوکاشنکو با رئیس گروه واگنر با هماهنگی پوتین صورت گرفت. فرمانده گروه واگنر پیشنهاد لوکاشنکو را درباره توقف پیشروی نیروهایش به مسکو پذیرفت.
 
گفتگوی وزیر خارجه کشورمان با سرگی لاوروف همتای روس درباره تحولات ان کشور 
حسین امیرعبداللهیان و سرگئی لاوروف وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، در یک گفتگوی تلفنی، آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و همچنین تحولات مربوط به وضعیت ایجاد شده در مناطقی از روسیه را مورد رایزنی قرار دادند .
 
وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگوی تلفنی با حمایت از حاکمیت قانون در همه کشورها از جمله کشور همسایه و دوست روسیه و انتقاد از هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی کشورها،شرایط داخلی روسیه را یک موضوع کاملا داخلی تلقی و اظهار اطمینان کرد که کشور روسیه از این مرحله عبور خواهد کرد.

سرگئی لاوروف نیز با اشاره به اظهارات رئیس جمهور روسیه، بر اعمال کامل حاکمیت قانون بر تمامیت ارضی این کشور تاکید کرد و افزود، روسیه به سرعت از این وضعیت عبور می کند.

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه ضمن ارزیابی روابط سطح بالای دوکشور، بر پیگیری توافقات دوجانبه تاکید کرد.
 
شورای امنیت قزاقستان، برای بررسی تحولات روسیه فردا تشکیل جلسه خواهد داد
شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرد شورای امنیت ملی قزاقستان فردا یکشنبه به درخواست رئیس جمهور این کشور، درباره تحولات روسیه تشکیل جلسه خواهد داد .
 
امریکا سفارتخانه های خود را درباره حادثه روسیه ملزم به سکوت کرد
شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از وال استریت ژورنال اعلام کرد وزارت خارجه امریکا سفارتخانه های خود را ملزم کرده درباره حوادث جاری در روسیه سکوت کنند .
 
اوکراین: شورش مسلحانه در روسیه فرصتی برای اوکراین است
به گزارش خبرگزاری فرانسه از کی یف(اوکراین)، معاون وزیر دفاع اوکراین شنبه گفت روسیه با حمله به اوکراین روندی را آغاز کرد که به نابودی خود منجر شد. به اعتقاد این مقام اوکراینی، شورش گروه واگنر «فرصتی» برای اوکراین است.

کرملین: واگنر تحت پیگرد قانونی قرار نمی‌گیرد

بیانیه کاخ کرملین:

نیروهای واگنر که در رویدادهای امروز شرکت کرده‌اند تحت پیگرد قانونی قرار نخواهند گرفت.

نیروهای واگنر که تمایل داشته باشند می‌توانند با وزارت دفاع قرارداد ببندند.

هدف برتری برای جلوگیری از خونریزی و درگیری داخلی وجود داشت که تلاش لوکاشنکا در راستای این اهداف بود.
 
رئیس جمهور روسیه: خائنان تاوان اقدام خود را خواهند داد
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، ولادیمیر پوتین گفت: با یک شورش مسلحانه مواجه هستیم. برخی ها فریب داده شده و به این شورش پیوسته اند. شورش مسلحانه خنجری از پشت است و ما از کشورمان دفاع خواهیم کرد. با خائنانی که برای تحقق منافع شخصی خود به ضرر منافع ملی تلاش می کنند، برخورد خواهیم کرد. شورشیان و خائنان از مجازات ما در امان نخواهند بود.
 
اوضاع در استان روستوف همچنان دشوار است. به عنوان رئیس جمهور کشور برای دفاع از آن تمام تلاش خود را به کار خواهم گرفت. نیروهای مسلح برای از پای درآوردن کسانی که این شورش مسلحانه را ترتیب داده اند، دستور دارد. کسانی که این شورش مسلحانه را انجام داده اند به روسیه خیانت کرده اند و باید عواقب این کار خود را بپذیرند. دستگاه های امنیتی دستور دارند که وضع مبارزه با تروریسم اعلام کنند. تدابیری شدیدی برای بازگرداندن اوضاع در استان روستوف اتخاذ خواهد شد.

تدابیر شدید امنیتی در مسکو/ گارد ملی روسیه به حالت آماده‌باش کامل درآمد
خبرگزاری تاس بامداد شنبه گزارش داد که در پی اظهارات جنجالی یوگنی پریگوژین رئیس گروه شبه‌نظامی واگنر، تدابیر امنیتی در مسکو پایتخت روسیه تقویت شده است.
 
بر اساس گزارش ایرنا، یک منبع آگاه به تاس گفت: تدابیر امنیتی در مسکو تقویت شده؛ همه تاسیسات حیاتی و زیرساخت‌های دولتی و حمل و نقل تحت حفاظت بیشتر قرار گرفته‌اند.

به گفته این منبع، یگان‌های ویژه گارد ملی روسیه به حالت آماده‌باش کامل درآمده‌اند.

یوگنی پریگوژین جمعه بدون ارائه شواهدی مدعی شد که ارتش روسیه ۲ هزار نفر از نیروهای واگنر را به قتل رسانده است.

وی همچنین سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه را تهدید کرد و گفت که وی در میدان سرخ مسکو به دار آویخته خواهد شد در مقبره لنین دفن می‌شود.

مقام‌های روسیه وی را به سازماندهی شورش مسلحانه متهم کرده و علیه وی پرونده تشکیل دادند.

در همین حال، خبرگزاری اینترفکس به نقل از دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین نوشت که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری از تحولات مربوطه مطلع و «اقدامات لازم اتخاذ شده است.»

ژنرال سرگئی سورویکین معاون عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین از نیروهای واگنر خواست تا از مخالفت با ارتش دست برداشته و به پایگاه‌هایشان بازگردند.

وی گفت: دشمن منتظر است تا اوضاع سیاسی داخلی در کشور ما وخیم شود.

در همین حال، سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) هشدار داد: ما از جنگجویان واگنر می‌خواهیم که مرتکب خطای جبران‌ناپذیر نشوند، اقدامات قهری علیه مردم روسیه را متوقف کرده، دستورات خائنانه و مجرمانه پریگوژین را اجرا نکننده و برای بازداشت وی اقدام کنند.

کمیته ملی ضدتروریسم روسیه جمعه شب اعلام کرد که سرویس امنیت روسیه در پی دعوت پریگوژین رئیس گروه شبه‌نظامی واگنر به شورش مسلحانه علیه وی پرنده جنایی تشکیل داد.

این کمیته در بیانیه‌ای اعلام کرد: اظهاراتی از جانب پریگوژین منتشر شده که مطلقا بی اساس است.... ما می‌خواهیم که اقدامات غیرقانونی فورا متوقف شود.

دفتر دادستانی کل روسیه نیز تشکیل پرونده علیه پریگوژین را تایید کرد و گفت: پاسخ قانونی مناسبی به اقدامات وی داده خواهد شد.

پرویگوژین در صورتی که محکوم شود به ۱۲ سال تا ۲۰ سال زندان محکوم خواهد شد.

ساختمان «مرکز واگنر» در سن پترزبورگ محاصره شد
خبرنگار خبرگزاری روسی ریانووستی گزارش کرد که نیروهای امنیتی روسیه، ساختمان مرکز گروه شبه‌نظامی واگنر در خیابان «زولوتوی» در سن پترزبورگ را محاصره کردند.

طبق این گزارش، چندین نفر از مأموران امنیتی در ورودی قلمرو مرکز واگنر در حال انجام وظیفه هستند.
پوتین: شاهد خیانت داخلی در کشور هستیم
بر اساس گزارش فارس، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در نطق تلویزیونی به تحولات اخیر و تنش‌ها بین نیروهای گروه واگنر و ارتش روسیه واکنش نشان داد.

پوتین در ابتدای نطق تلویزیونی خود «همه شهروندان روسیه، نیروهای مسلح، نیروهای اجرایی قانون و نیروهای ویژه» را مخاطب اظهارات خود قرار داد و با اشاره به اقدامات شبه نظامیان گروه واگنر و «یوگنی پریگوژین» مدیر آن، این اقدامات را «خیانت در داخل کشور» توصیف کرد.

رئیس‌جمهور روسیه تحرکات گروه شبه نظامی واگنر و اقدامات آنها را خیانت و «شورش مسلحانه» خواند و گفت: «امروز روسیه به‌ شدت برای آینده خود مبارزه می‌کند و این مستلزم رهاشدن از هر آن‌چیزی است که ما را تضعیف می‌کند. آنچه امروز با آن روبه‌رو هستیم خیانت داخلی است».

ولادیمیر پوتین در نطق تلویزیونی خود تصریح کرد: «آن‌چه امروز با آن روبرو هستیم خیانت داخلی است. آن‌ها از پشت به ما خنجر زدند و این مستحق مجازات است».

وی با اشاره به صدور دستورات لازم برای خنثی کردن سازمان دهندگان «شورش مسلحانه» فعلی در روسیه با لحنی تند هشدار داد: «ما پاسخ سختی به این شورش مسلحانه می‌دهیم. رژیم ضد تروریستی را در مسکو و تعدادی از استان‌ها اعلام کردیم و اقداماتی برای بازگرداندن ثبات در روستوف انجام خواهد شد».

رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به عملیات نظامی ویژه این کشور در اوکراین، از این حملات نظامی دفاع و تصریح کرد که روسیه در حال مقابله با نئو نازی‌ها در اوکراین و دشمنی غرب است.

ولادیمیر پوتین سپس با رد تحرکات گروه واگنر گفت: «ما برای حق حفظ کشور با تاریخچه طولانی مبارزه می‌کنیم. هر آن‌کس که این شورش را سازماندهی کرده است، تلاش داشته تا کشور را تسلیم کرده و آن را به جنگ داخلی بکشاند».

رئیس‌جمهور روسیه با محکوم کردن مواضع و اقدامات واگنر و مدیرش تضریح کرد: «منافع شخصی به خیانت به کشور منجر شد و ما از کشور و شهروندانمان دفاع می‌کنیم. هرگونه ناآرامی داخلی یک تهدید مرگبار برای کشور و سیلی به صورت مردم روسیه است».

وی با هشدار به سوءاستفاده دشمنان روسیه برای استفاده از تفرقه و برانگیختن جنگ داخلی در کشور هشدار داد: «اقدامات شدیدی را برای بازگرداندن ثبات در روستوف انجام دادیم و اوضاع در آن‌جا همچنان دشوار است. بعنوان رئیس‌جمهور روسیه هر اقدامی را برای دفاع از استقلال کشور و حفاظت از شهروندان انجام می‌دهم».

پوتین اضافه کرد: «آن‌هایی که این شورش مسلحانه را سازماندهی کردند و علیه رفقای خود در جنگ سلاح کشیدند به روسیه خیانت کردند، مسئول خواهند بود. من از آن‌هایی که این جنایت را سازماندهی کردند می‌خواهم به اقدامات خود فکر کنند و تنها راه را که بازگشت به خانه و توقف این اقدامات است، انتخاب کنند».

رئیس‌جمهور روسیه با تاکید بر اینکه  شورش داخلی ضربه‌ای مرگبار به کشور خواهد بود، گفت: «ما اجازه تکرار چنین چیزی را نخواهیم داد و از مردم و کشور در مقابل تمامی تهدیدات محافظت خواهیم کرد».

به گفته پوتین، همه آنهایی که در تدارک شورش مسلحانه فعلی در روسیه دست داشتند، «در نهایت مجازات خواهند شد و در نهایت در برابر قانون پاسخگو خواهند شد».

وی از اعضای گروه شبه نظامی واگر و حامیانش خواست که اسلحه های خود را کنار بگذارند و از انجام «اقدامات اشتباه دست بردارند».

پوتین گفت: «به عنوان رئیس‌جمهور روسیه، فرمانده کل قوا و به عنوان شهروند روسیه هر چه در توانم باشد برای دفاع از کشور، دفاع از قانون اساسی، امنیت، جان و آزادی شهروندان روسیه انجام خواهم داد. آنهایی که این شورش مسلحانه را سازماندهی و ترتیب دادند، به روی هم وطنان خودشان سلاح کشیدند و به روسیه خیانت کردند، مسئول شناخته خواهند شد».

وی در پایان سخنرانی خود خطاب به مردم روسیه و دیگر مخاطبان داخلی و خارجی صحبت‌هایش ابراز اطمینان کرد که روسیه توانایی  غلبه بر مشکلات و خیانت فعلی داخلی در کشور را دارد.
 
سرنگونی جنگنده ارتش روسیه توسط گروه واگنر
یک فروند هواپیمای ارتباطی روسی Il-۲۲M از سوی شورشیان گروه واگنر در استان ورونژ سرنگون شد.
 
https://jahannews.com/vdchkzn6623nkmd.tft2.html
jahannews.com/vdchkzn6623nkmd.tft2.html
برچسب ها: پوتین روسیه واگنر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
ارتش واگنر چون مزدور است از غرب پول زیادی گرفته تا پوتین را سرنگون کند...!!!
Iran, Islamic Republic of
وقتی می گوییم دینداری خودش تعهد می آورد همین ست
سپاه را با بقیه نیروهای نظامی مقایسه کنید
Iran, Islamic Republic of
واگنر هم حامی پوتین بود.
Iran, Islamic Republic of
واگنرها فریب استکبار جهانی را خورده و علیه مردم مظلوم روسیه اقدام میکنند.
Iran, Islamic Republic of
مردم مظلوم روسیه رو خوب اومدی
Iran, Islamic Republic of
انشالله که تمام مستکبران عالم سقوط خواهند کرد
Iran, Islamic Republic of
روسیه متجاوز و آغازگر جنگ با اوکراین است و وعده الهی در مورد ظالمین محقق خواهد شد
Iran, Islamic Republic of
از تیرانا محقق میشه
Iran, Islamic Republic of
دقیقا و شکستی دیگر در کارنامه اصلاح طالبان ثبت شد
Iran, Islamic Republic of
آن‌قدر اصلاح‌طلبان بدبخت شده‌اند که علنی‌تر از گذشته رسانه پادوی اروپا شده‌اند و بجای پوشش حمله به کمپ منافقین به عنوان دشمن ترورست درجه یک ملت خود، به پای گروه واگنر دخیل بستند!!
Iran, Islamic Republic of
نفوذ آمریکا در واگنر.
محمد
پوتین به انها خیانت کرده که نتیجه اش را خواهد دید
Iran, Islamic Republic of
عاقبت استفاده از ارتش مزدور همینه ، براحتی با دشمنان معامله می کنند.
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
ارتش خصوصی معنی نداره. بزنید لت و پارشون کنید این گروهک خائن رو. کسی که در کنار دشمنان به کشورش خیانت کنه حکمش اعدام در ملاء عام هست..
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
ارتش خصوصي يعني چي ؟؟
اينها مزدور بودند بنده پول هستند فقط !!!.
Iran, Islamic Republic of
خودکرده را تدبیر نیست.از مزدور غیر این هم انتظار نیست.
Denmark
یک نقشه بسیار حساب شده پوتین و اف اس بی با پریگوژین برای برکناری گروهی از ژنرال های فاسد که همگی آنها در غرب منافع دارند و ترمزی برای پیشرفت روسیه در جبهه های جنگ بودند و اینکه جنگجوهای واگنر کاروانی بدون مقاومت تا ۲۰۰ کیلومتری مسکو رسیده اند بیشتر شبیه یک جوک می‌باشد ‌و اگر پوتین یکباره این باند ژنرال ها را برکنار می کرد می توانست در جبهه های جنگ خیلی خطرناک باشد حالا خبرهای از استعفای شایگو می‌رسد .
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
....