جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰
«پیروز ارجمند» در گفت و گو با «هنرآنلاین» تاکید کرد؛

لزوم رعایت شیوه نامه «آداب صحنه» توسط هنرمندان و مخاطبان

سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب: 841242
متاسفانه برخی از هنرمندان و مخاطبان بسیاری از قوانین و قواعد اجرای موسیقی که درآداب صحنه شناخته شده است را به اشتباه حمل بر ممیزی وزارت ارشاد می دانند؛ این در حالی است که این آداب بر اساس استانداردهای اجراهای موسیقی تنظیم شده و باید توسط خود مخاطب و هنرمند رعایت شود.
لزوم رعایت شیوه نامه «آداب صحنه» توسط هنرمندان و مخاطبان
به گزارش جهان نيوز، پیروز ارجمند، آهنگساز و پژوهشگر حوزه موسیقی در گفت گو با «هنرآنلاین» با اشاره به حواشی اخیر به وجود آمده در کنسرت های موسیقی اظهار کرد: خوشبخانه چندوقتی است بسیاری از فعالیت های موسیقیایی، کنسرت ها و آموزشگاه های موسیقی کاملا پرشور مشغول به فعالیت هستند و مشکلی برای انجام برنامه های خود ندارند اما در این میان برخی از افراد غیرمسئول می خواهند به شکل خودسرانه و بدون توجه به مقررات وارد عمل شوند و در اینصورت نه تنها مشکلی حل نمی شود بلکه به ناهنجاری ها دامن می زنند .
 
وی در ادامه با اشاره به اهمیت رعایت شیوه نامه های «آداب استیج» توسط هنرمندان موسیقی برای ایجاد فضایی سالم و فاخر در اجراهای موسیقی گفت: تا سال 92 هیچ شیوه نامه ای برگزاری اجرای صحنه ای در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موجود نبود تا در نهایت خرداد ماه سال 93 شیوه نامه برگزاری اجراهای صحنه ای موسیقی ابلاغ شد و تمامی مسئولیت حوزه های مختلف در این شیوه نامه مشخص شد؛ به طور مثال مسئولیت مدیریت بیرون سالن بر عهده نیروی انتظامی، داخل سالن برعهده حراست سالن و شرکت سرمایه گذار آن کنسرت بود و در پی اجرای این شیوه نامه بخش عمده ای از مشکلات مربوط به ناهنجاری ها حل و فصل شد اما متاسفانه مدتی است این شیوه نامه آنچنان که باید مورد توجه و اهمیت قرار نمی گیرد.
 
 
وی با تاکید بر لزوم آشنایی هنرمندان و مخاطبان به آداب اجرای صحنه ای گفت: متاسفانه برخی از هنرمندان و مخاطبان بسیاری از قوانین و قواعد اجرای موسیقی که در آداب صحنه شناخته شده است را حمل بر ممیزی وزارت ارشاد می دانند؛ این در حالی است که این آداب بر اساس استانداردهای بین المللی تنظیم شده است و باید توسط خود مخاطب و هنرمند رعایت شود.
 
ارجمند با بیان اینکه آداب صحنه ای باید در میان مردم و هنرمندان فرهنگسازی شود، گفت: به عنوان مثال در سالن های استاندارد و رسمی  موسیقی دنیا، هنرمند با لباس رسمی وارد صحنه اجرا می شود و بر تمامی حرکات و ادبیات خود هنگام اجرا تسلط  دارد، به واقع هر اجرا در هر سالن شیوه نامه خاص خود را دارد که هنرمند  و مخاطب ملزم به رعایت آن هستند.
 
مدیرکل سابق موسیقی ارشاد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همچنین استاندارد سازی سالن های موسیقی یکی از ضعف های اصلی به شمار می رود که این مسئله باید ریشه یابی شود.
 
وی در پایان با اشاره به آخرین فعالیت های خود در حوزه موسیقی خاطر نشان کرد: در حال حاضر مشغول پژوهش برای تولید برخی آثار موسیقی هستم؛ به طور مثال در این ایام 2 آلبوم کتاب صوتی با هوشنگ مرادی کرمانی را تهیه کرده ایم که بزودی منتشر میشود.
https://jahannews.com/vdci5zavrt1a5r2.cbct.html
jahannews.com/vdci5zavrt1a5r2.cbct.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *