يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

رونمایی از ۱۵۹ دستاورد هسته‌ای

سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب: 840472
رییس سازمان انرژی اتمی ایران با حضور در برنامه «صف اول» درباره آخرین دستاورد‌های صنعت هسته‌ای کشور با مردم سخن گفت.
رونمایی از ۱۵۹ دستاورد هسته‌ای
به گزارش جهان نيوز به نقل از مرکز دیپلماسی و اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی ایران، مهندس محمد اسلامی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی با حضور در برنامه «صف اول» به تشریح آخرین دستاورد‌های صنعت هسته‌ای کشور پرداخت.

معاون رییس جمهور در ابتدای این برنامه با اشاره به دیدار دانشمندان، متخصصان، کارشناسان و مسئولان صنعت هسته‌ای با مقام معظم رهبری و نمایشگاهی که در حضور ایشان برگزار شد، اظهار کرد: دیدار با مقام معظم رهبری سعادت و یک توفیق برای همکاران ما بود که آخرین بار ۱۰ سال پیش این دیدار را داشتند. وی ادامه داد: این دیدار فرصتی بود تا بتوانیم آخرین دستاورد‌های صنعت هسته‌ای را در محضر ایشان تقدیم کنیم. به همین خاطر نمایشگاه و گزارشی که ارائه شد به معنی واقعی کلمه تبلور عینی «ما می‌توانیم و توانستن» بود. جلوه ممتازی از خودباوری که به برکت انقلاب اسلامی و خون شهدا در کشور به وجود آمده و سازمان انرژی اتمی و صنعت هسته‌ای نماد موفق این خودباوری است.

معاون رییس جمهور با اشاره به خرسندی مقام معظم رهبری در طول بازدید از نمایشگاه صنعت هسته‌ای کشور، ادامه داد: این خودباوری، مأیوس کننده برای دشمنان و امیدبخش برای مردم عزیزمان به خصوص جوانان که در راه اعتلا و پیشرفت کشور شوق خدمت و تلاش دارند، است.

رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه این برنامه درخصوص آخرین دستاورد‌های صنعت هسته‌ای کشور که به سمع و نظر مقام معظم رهبری رسید، گفت: سرفصل‌هایی که در سازمان انرژی اتمی دنبال می‌شود، متنوع، فوق العاده و گسترده است.

وی ادامه داد: سال ۱۴۰۱ عبارتی را در همین برنامه به کار بردیم و اعلام کردیم که سال پرنشاط و پرتلاشی را سازمان انرژی اتمی تجربه کرد. سال گذشته سال سختی را در کشور داشتیم که فضای ایجاد شده، بر خیلی از روند‌ها سایه انداخته بود.

معاون رییس جمهور افزود: با این حال در سازمان انرژی اتمی یک جریان فوق العاده متفاوت از گذشته را تجربه کردیم و ۱۵۹ دستاورد داشتیم. دستاورد‌هایی که تعدادی از آن‌ها به عنوان طرح برتر برای ۲۰ فروردین آماده شد و به تدریج معرفی شدند.

مهندس اسلامی تصریح کرد: در این زمینه مطلب حایز اهمیت این بود که بتوانیم هرچه بیشتر و با سرعت بالاتر زمان دستیابی به نتایج و سرفصل‌هایی را که می‌خواهیم در زندگی مردم تاثیرگذار باشند، سریعتر به ثمر برسانیم.

وی افزود: این مهم برای ما این تکلیف را ایجاد می‌کرد که زمان تبدیل ایده به محصول را کوتاه کنیم و بخش ممتاز این کوتاه کردن، عملکرد فوق العاده در حوزه طراحی و ساخت سامانه‌های پرتودهی بود. سامانه‌های پرتودهی یک نیاز مبرم برای کشور است که در حوزه سلامت و امنیت غذایی می‌تواند تاثیر بسزایی برای مردم داشته باشد.

رییس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه پرتودهی محصولات تاثیر مهمی در سلامت و معیشت مردم داشته و با جلوگیری از ضایعات در اقتصاد ملی اثرگذار خواهد بود، اظهار کرد: برای اولین بار در این زمینه سامانه پرتودهی گاما با ظرفیت ۲۰ تن را از یک نمونه خارجی الگوبرداری کردیم و آن را ساختیم.

وی افزود: این طراحی ۲۰ تن، بومی و هوشمند بود و برای پاسخگویی بیشتر همکاران من افزایش ظرفیت را هدفگذاری کردند و سامانه‌های ۵۰ و ۱۰۰ تن ساخته شدند.

سامانه‌هایی که به فاصله ۴ ماه از یکدیگر به نتیجه رسیدند و قابل بهره‌برداری شدند.

مهندس اسلامی ادامه داد: آفت زدایی در بحث مایکرویو هم مطلب دیگری بود که برای آن وقت گذاشته شد. ظرف ۳ تا ۴ ماه فرآیند طراحی و ساخت آن به پایان رسید و نمونه تولیدی آن ساخته شد. طرحی که ۱۰ روز پیش در مراسمی با حضور مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، این سامانه‌ها رونمایی شدند. همچنین سامانه پرتودهی اشعه ایکس برای عقیم سازی حشرات که مورد نیاز بخش کشاورزی بود هم در همین مراسم رونمایی شد.

معاون رییس جمهور با تاکید بر اینکه در سال ۱۴۰۱، سازمان انرژی اتمی توانست فرآیند تبدیل ایده به محصول را عملیاتی کند و این یک کار بزرگ بود، تاکید کرد: در بخش پرتودهی طرح‌های مطالعاتی انجام گرفت تا کل کشور را پوشش دهد. کانون‌های تولید که مرکز تولید مواد غذایی و کشاورزی است را در ۱۲ منطقه تعریف کردیم.

وی ادامه داد: این قطب‌ها با مشارکت بخش خصوصی و دستگاه‌های مرتبط با سازمان انرژی اتمی و با توجه به تکالیف علمی، پژوهشی و قانونی که داشتیم، ظرفیتی را ایجاد می‌کند تا در خدمت مردم عزیز کشورمان باشد.

وی افزود: در حال حاضر سایت‌های مدنظر و طرف‌های مشارکت برای این موضوع در استان‌ها انتخاب شدند و با امضای تفاهمنامه، زمین‌ها با حفاظ‌گذاری‌های مورد نیاز به مجتمع‌های مدنظر تبدیل شده‌اند.
https://jahannews.com/vdccmxq4i2bq008.ala2.html
jahannews.com/vdccmxq4i2bq008.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *