يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

استعفا نه مسئولیت پذیری شجاعانه 

نورالدین قدیمی
سه شنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۱۳
کد مطلب: 833350
معاون اول رئیس جمهور که مامور بررسی علل به وجود آمدن مشکل شده بود، با تقدیم نامه ای به رئیس جمهورمحترم، وزارت آموزش و پرورش را به عنوان مقصر اصلی بروز مشکل معرفی کرد.
جهان نيوز - نورالدین قدیمیبراساس بی تدبیری و ضعف مدیریت در  آموزش و پرورش، پرداخت حقوق اسفند ماه ۱۴۰۱ فرهنگیان عزیز با مشکل عدم پرداخت و یا پرداخت ناقص مواجه شد.

بروز چنین مشکلی در آخرین ماه سال و در آستانه سال نو، بسیار نامناسب بود که می توانست به بروز بحران‌های اجتماعی نیز منجر شود که با ورود به موقع و دستور قاطعانه ریاست محترم جمهوری برای رفع مشکل و صبر و بردباری عزیزان فرهنگی، از گسترش دامنه مشکلات جلوگیری شد.

طبق اظهار نظرهای اولیه مسئولان آموزش و پرورش، این پیام به جامعه منتقل می شد که علت مشکل به وجود آمده، عدم هماهنگی بین سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت آموزش و پرورش می باشد.

معاون اول رئیس جمهور که مامور بررسی علل به وجود آمدن مشکل شده بود، با تقدیم نامه ای به رئیس جمهورمحترم، وزارت آموزش و پرورش را به عنوان مقصر اصلی بروز مشکل معرفی کرد.

امروز و در فاصله زمانی چندروزه از اعلام نظر معاون اول رئیس جمهور، وزیرآموزش و پرورش در اولین روز رسمی کاری سال جدید استعفا داد و مسئولیت خطای رخ داده را شجاعانه پذیرفت.

 این سرعت عمل در کنارگیری از مسئولیت توسط یک کارگزار دولتی، در نوع خود کم سابقه بوده و امید است که نویدبخش فرهنگ مسئولیت پذیری جدی در نزد سایر کارگزاران را نیز فراهم آورد و هر مسئولی که در اداره سازمان یا وزارت تحت امر خود با بحران بی تدبیری، ضعف مدیریت و عدم توانایی مواجه شده و مردم و مجموعه کارکنان، رضایتی از عملکرد آنان نداشته باشند، از مسئولیت کناره گیری کرده و اجازه دهند افراد شایسته و کاربلد دیگری عهده دار مسولیت شوند.

بدیهی است یکی از عوامل اصلی در کاهش و یا افزایش سرمایه اجتماعی و کاشت بذر امید و یا نا امیدی در جامعه، عملکرد و مسئولیت پذیری مسئولان می باشد.

برهمین اساس، مشکلات و نارضایتی های انباشته شده ناشی از عملکرد نامناسب مسئولان می تواند باعث کاهش سرمایه اجتماعی و واکنش منفی آحاد جامعه در موضوعات دیگر را نیز فراهم نماید و برعکس این موضوع نیز می تواند موجب تولید رضایتمندی و افزایش سرمایه اجتماعی شود.

لذا بر اساس مطالب گفته شده، ضرورت دارد مسئولان مربوطه، ضمن تقویت فرهنگ مسئولیت پذیری اینچنانی در سطوح مدیریتی عالی، نسبت به شناسایی موارد و کارگزارانی که در مناصب مختلف با قول و فعل خود نارضایتی های اجتماعی را تشدید می نمایند اقدام نموده و نسبت به برکناری آنها اقدام کنند و مطمئن باشند که اینگونه عمل کردن ها نه تنها نشانه ضعف نبوده بلکه بیانگر قوت و موجب اعتماد سازی بین مردم و مسئولان خواهد بود.

و البته مسئولانی هم که بعد از پذیرش مسئولیت، احساس نمایند مناسب انجام چنین مسئولیتی نیستند و یا عملکردشان بر نارضایتی عمومی دامن زده است و به همین دلیل از مسئولیت کناره گیری نمایند، مطمئن باشند که نه تنها جایگاه خود را از دست نداده بلکه محبوب شده و علاوه برآن، رضایت خداوند را نیز با خود همراه خواهند کرد.
https://jahannews.com/vdcjiteoyuqettz.fsfu.html
jahannews.com/vdcjiteoyuqettz.fsfu.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *