شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱
۸

آمار‌ شگفت‌ انگیز یک نظرسنجی درباره فرزندآوری

دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۵۳
کد مطلب: 831138
نتایج نظرسنجی همشهری ثابت می‌کند مشکلات اقتصادی، دلیل اصلی کاهش جمعیت نیست.
آمار‌ شگفت‌ انگیز یک نظرسنجی درباره فرزندآوری
به گزارش جهان نيوز، مسئله فرزندآوری ازجمله مسائلی است که همیشه مورد توجه دولت و نهادهای حاکمیتی بوده و اقدامات زیادی در رابطه با افزایش نرخ فرزندآوری در کشور صورت گرفته است. ارائه بسته‌های حمایتی اقتصادی و مشوق‌های اقتصادی فرزندآوری مثل بسته جوانی جمعیت، بخشی از تلاش‌های دستگاه‌های اجرایی در کشور در راستای افزایش نرخ فرزندآوری بوده و هست. نکته مهم‌تر هم در این قضیه، آن است که به این درک برسیم که افزایش و کاهش نرخ فرزندآوری در کشور، بیشتر علل اقتصادی دارد یا فرهنگی؛ نکته‌ای که اگر به‌خوبی درک شود در برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تغییرات مهمی می‌تواند ایجاد کند.

با توجه به اهمیت این موضوع همشهری پیمایشی تلفنی در رابطه با مسئله فرزندآوری انجام داده است. هدف از این پژوهش آن است که تمایل مردم نسبت به فرزندآوری مورد بررسی قرار بگیرد و اثربخشی بسته‌های تشویقی و حمایتی فرزندآوری در کشور از نظر مردم مطالعه شود. در همین راستا، پرسشنامه‌ای شامل 4 سؤال تهیه شده است. جامعه آماری این تحقیق، تمامی شهروندان ساکن مناطق 22گانه شهر تهران هستند. که شامل 902 شهروند تهرانی با میانگین سنی 48 سال بوده. مسئله فرزندآوری ازجمله مسائلی است که همیشه مورد توجه دولت و نهادهای حاکمیتی بوده و اقدامات زیادی در رابطه با افزایش نرخ فرزندآوری در کشور صورت گرفته است.  در این پیمایش 4 سوال از شهروندان ساکن مناطق 22 گانه شهر تهران پرسیده شد که 902 نفر به آنها پاسخ دادند. گزارش این پژوهش در ادامه ارائه می‌شود.


نتیجه گیری
نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که مردم در مجموع، نگرش مثبتی نسبت به مسئله فرزندآوری دارند. پاسخ‌های به‌دست آمده همچنین نشان می‌دهد که 60درصد از مردم تأثیر وجود فرزند در احساس خوشبختی زوجین را مهم ارزیابی می‌کنند که این خود حاکی از نگرش مثبت مردم نسبت به مقوله فرزندآوری است. این نتایج حکایت از وجود بستری مناسب در میان خانواده‌هاست و دست‌اندرکاران می‌توانند با اقدام برای رفع موانع مختلف، شرایط خانواده‌ها برای فرزندآوری را تسهیل کنند.

از دیگر سو حدود 40درصد از پاسخگویان معتقدند داشتن فرزند، تأثیری متوسط یا اندک بر احساس خوشبختی زوجین دارد که این جنبه از مسئله فرزندآوری ارتباطی مستقیم با جنبه‌های اقتصادی و معیشتی ندارد و نیازمند تدابیر فرهنگی خاص خود است. نتیجه جالب توجه این نظرسنجی بی‌اطلاعی اکثر مردم از بسته‌های تشویقی اقتصادی درخصوص فرزندآوری است. از سوی دیگر اکثر شرکت‌کنندگان در این پیمایش (66درصد) معتقدند مشوق‌های اقتصادی تأثیر ویژه‌ای بر فرزندآوری ندارد. این واقعیت گواهی است بر ضرورت شکل‌گیری حمایتی چندجانبه از فرزندآوری که اعم از مباحث اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و رسانه‌ای است. در پایان باید گفت که سیاست‌های تشویقی فرزندآوری باید مبتنی بر فهم درستی از تحولات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور باشد. درواقع، تمرکز صرف بر یک جنبه و بی‌توجهی به سایر ابعاد مسئله فرزندآوری، امکان اثربخشی سیاست‌های تشویقی را کاهش داده است.
https://jahannews.com/vdcbf8bwwrhbf8p.uiur.html
jahannews.com/vdcbf8bwwrhbf8p.uiur.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
فرزندآوری یه قضیه چند وجهیه به تنها اقتصاد ربط نداره. ساده انگاری نکن جهان
United States
کاری کنید مردم خوشحال باشند.
Iran, Islamic Republic of
نتایج را درست تفسیر کنید 53 درصد گفته اند مشوق های اقتصادی تاثیری ندارد
Iran, Islamic Republic of
شوق‌های اقتصادی تأثیر ویژه‌ای بر فرزندآوری ندارد اما مسائل اقتصادی تاثیر گذار است
Iran, Islamic Republic of
وقتی قانون میذارن که مثلا بچه باید آبان بدنیا اومده باشه اونوقت کسی که بچه اش قبل از اون بدنیا اومده باشه و شامل اون امتیازات نشه چه فایده ای داره
Iran, Islamic Republic of
محل کار من گفته باید ۹ ماه بعد فول تایم لیام سر کار، با بچه چطور ممکنه، بچه بیاری بعد بمونی دوره دنبال مهد کودک بعد دلت نیاد این کوچولو رو این همه ساعت بسپری به مهد برای خانمهای شاغل باید مرخصی رو کمی بیشتر کنن تا از سپردن بچه به مهد تو زمان مناسب خیال جمع باشد.
رضا
Iran, Islamic Republic of
...