دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
۱۲

تعطیلات بی‌پایان/ ۴ ماه تحصیلی، ۴۰ روز کلاس‌حضوری

يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۵۲
کد مطلب: 826647
تکرار تعطیلی مدارس و کلاس‌های درس دانش‌آموزی در حالی رخ می‌دهد که امسال بعد از 2سال شیوع کرونا و تعطیلی فضای مدارس، بعد از برگزاری جلسات متعدد تصمیم به بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید گرفته شد.
۴ ماه تحصیلی، ۴۰ روز کلاس‌حضوری
به گزارش جهان نيوز، ادامه تعطیلی‌های مدارس در شروع بهمن‌ماه موضع‌گیری موافقان و مخالفان را در بر داشت. از ابتدای سال تحصیلی جاری تاکنون تعطیلات رسمی در کنار تعطیلی به بهانه آلودگی هوا، شیوع آنفلوآنزا، سرمای هوا و... اجازه نداده است که دانش‌آموزان بیشتر از 40روز فرصت رفتن به مدرسه را پیدا کنند. موضوعی که  هم کارشناسان آموزشی را نگران کرده است و هم جامعه‌شناسان و مردم را. سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور هم در آخرین روز آذر امسال نسبت به تعطیلی مدارس انتقاد کرد و گفت: «تعطیلی مدارس به خصوص با توجه به دوره طولانی ناشی از شیوع کرونا خسارات قابل توجهی به روند آموزشی وارد می‌کند و ضروری است شیوه‌هایی در کاهش موثر آلودگی هوا دنبال شود که در عین حال باعث آسیب به روند آموزش مدارس نشود.» کارشناسان آموزشی هم معتقدند با تعطیلی مدارس کیفیت آموزشی به‌شدت تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد و دانش‌آموزان نمی‌توانند آنطور که باید و شاید حتی با وجود برگزاری مجازی کلاس‌های درس مباحث درسی را آموزش ببینند. موضوعی که نخستین نتیجه‌اش ‌ افت تحصیلی و ضعیف شدن پایه‌های درسی دانش‌آموزان است. جامعه‌شناسان هم به اندازه کارشناسان آموزشی این روزها نگران دانش‌آموزان هستند. آنها معتقدند با تعطیلی مدارس رشد اجتماعی بچه‌ها به‌شدت آسیب می‌بیند و با هر بار تکرار این تعطیلی‌ها آنها از این مسیر دورتر می‌شوند.

تکرار تعطیلی مدارس و کلاس‌های درس دانش‌آموزی در حالی رخ می‌دهد که امسال بعد از 2سال شیوع کرونا و تعطیلی فضای مدارس، بعد از برگزاری جلسات متعدد تصمیم به بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید گرفته شد. غافل از اینکه بعد از کرونا این‌بار آلودگی هوا، سرمای زمستان و شیوع آنفلوآنزا کرکره مدارس را پایین خواهد کشید و دوباره کلاس‌های درس را به فضای مجازی منتقل خواهد کرد.‌

سه پیشنهاد برای جبران تعطیلات
یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش 3 پیشنهاد را برای جبران تعطیلی‌های مکرر مدارس ارائه کرده که درصورت اجرایی شدن می‌تواند عقب‌ماندگی دانش‌آموزان از ساعات آموزشی را جبران کند:‌

یک. برگزاری کلاس جبرانی در روزهای پنجشنبه‌ و حضور اختیاری دانش‌آموزان

دو. افزایش سال تحصیلی و ادامه دادن زمان تحصیل

سه. برگزاری کلاس‌ جبرانی در تابستان

سه نکته از اطلاعیه آموزش و پرورش
روابط‌عمومی آموزش و پرورش با انتشار اطلاعیه‌ای درباره غیرحضوری شدن مکرر مدارس در سال تحصیلی جاری ناشی از تغییرات حاد و اضطراری شرایط جوی، برودت هوا، آلودگی هوا و... در برخی از نقاط کشور و احتمال استمرار غیرحضوری شدن کلاس‌های درس به نکاتی اشاره کرده است:

یک. به‌منظور پیشگیری از افت تحصیلی و تربیتی دانش‌آموزان عزیز و ایجاد وقفه در فرایندهای یاددهی - یادگیری و برقراری شرایطی بهینه برای از سرگیری فرایند آموزش و پرورش در مدارس، حسب تقاضای جمع کثیری از مدیران، معلمان، اولیاء و دانش‌آموزان، از روز شنبه اول بهمن ۱۴۰۱ فعالیت مدارس با اولویت کلاس‌های حضوری و در شرایط اضطراری براساس تصمیمات استانداران به‌صورت غیرحضوری مطابق برنامه هفتگی و آموزشی مطابق بودجه‌بندی برنامه درسی (دروس) ادامه می‌یابد.

دو. شورای مدرسه درخصوص نحوه برگزاری امتحانات باقیمانده از نوبت اول (ترجیحا حضوری) براساس شرایط خاص هر مدرسه تصمیم‌گیری کند و از سرگیری برنامه‌های هفتگی و آموزشی و پرورشی را منوط و مشروط به برگزاری امتحانات نکند.

سه. وزارت آموزش و پرورش با هشدار درباره افت تحصیلی نگران‌کننده دانش‌آموزان و ایجاد مانع در تحقق اهداف آموزشی و تربیتی دوره‌های تحصیلی ناشی از تعطیلات پی‌درپی مدارس و وقفه‌های طولانی مدت در اجرای فعالیت‌ها و برنامه‌های درسی و آثار، تبعات و پیامدهای کوتاه‌مدت و بلندمدت مربوطه، اعلام می‌دارد هیچ روشی جایگزین آموزش و تربیت حضوری در محیط مدارس و کلاس‌های درس نخواهد بود و جهت برقراری عدالت تربیتی و بهبود کیفیت آموزشی و پرورشی بر فعالیت مدارس به‌صورت حضوری تأکید دارد.

بیشتر بخوانید:
تعطیلی مدارس؛ سیاست غیر اصولی همیشگی
اشتباهی که تبدیل به رویه شده/ چرا با هر اتفاقی مدارس و آموزش تعطیل می‌شود؟
https://jahannews.com/vdcayina049nui1.k5k4.html
jahannews.com/vdcayina049nui1.k5k4.html
مرجع : همشهری
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سها چرا
Iran, Islamic Republic of
چرا جمع می بینید تعطیلی مدارس تهران و احیانا چند تا شهر بزرگ در هزاران روستا و شهر ایران مدارس یک روز هم اضافه تعطیل نشده
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا" در بین فرهنگیان و معلمین کشور هم همین فرهنگیان کلانشهرها از همه طلبکارترند و دائما" تجمع برگزار میکنن که چرا حق و حقوق ما را اضافه نمی کنید!!
Iran, Islamic Republic of
تعطیلی مدارس، یعنی تنها گذاشتن نوجوانان در خانه پای اینترنت و هزارن فیلم و کلیپ مبتذل،
تعطیلی مدارس یعنی خطر
فرهنگی جامعه.
Iran, Islamic Republic of
در اوج پاندومی کرونا که همجا مدارس تعطیل بود به دولت روحانی برای غیر حضوری کردن مدارس گیر میدادید الان بخاطر آلودگی هوا که به گفته رئیس محیط زیست این تعطیلیها تاثیر نداشته بازهم مدارس را به راحتی تعطیل کرده اید
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا کرونا برای این بود که نوجوانان و جوانان خودمان را تحویل فضای مجازی و پلت فرمهای آمریکایی و اسرائیلی بدیم که به مرور ذهنشون را مشوش کنند و سر وقت این اغتشاشات را رقم بزنند. باید یه فکری کرد
Iran, Islamic Republic of
یک زمانی تابستان ها به دلیل گرما تعطیل می شدند، الان چرا باید تابستان ها تعطیل باشند؟
چرا پنج شنبه ها تعطیل هستند؟
چرا عید نوروز، که تازه هوا خوب می شود، بیش از 20 روز تعطیل هستند؟
از ماست که بر ماست!!!!!
Iran, Islamic Republic of
تعطیلی مدرسه یعنی بچه های پای رسانه های دنیای غرب، تربیت شوند.
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز تحلیل شما کاملا اشتباه است .خطرات فضای مجازی نیاز به فرهنگسازی خانواده ها دارد در غیر اینصورت در مابقی ایام روز که در اختیار خانواده ها هستند باید از فضای مجازی دور باشند .
Iran, Islamic Republic of
هیچ کشوری حتی آمریکا اجازه نمیده که مردمش در پیام رسانهای کشور دیگری فعالیت کنند..
Iran, Islamic Republic of
غرب جشم دیدن قطار پیشرفت دولت انقلابی در تعطیلی مدارس را هم ندارد .
Iran, Islamic Republic of
چرا بیان می کنید تعطیلی مدارس! تعطیلی مدارس ،نافی تعطیلی آموزش نیست
محمد
Romania
هر دم از این باغ بری میرسد .