شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۱
۱۴

«ابوموسی» نامی که انگلیسی ها روی جزیره ایرانی گذاشتند

چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۶:۵۲
کد مطلب: 822264
اینکه نام جنوبی‌ترین جزیره ایرانی خلیج فارس، ابوموسی باشد یا بوموسی شاید برای خیلی‌ها مهم نباشد،ولی وقتی بدانیم نام این جزیره را انگلیسی‌ها تغییر داده‌اندمسأله جالب می‌شود و باید دید واقعا ماجرا چیست.
نامی که انگلیسی ها روی این جزیره گذاشتند
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، داستان اینکه نام ابوموسی از کجا آمده، این است که از اواخر دوره قاجار بریتانیا جزایر سه‌گانه ایران شامل تنب بزرگ و تنب کوچک و بوموسی را اشغال کرد و سیاست ایران‌زدایی در خلیج فارس را در دستور کار قرار داد.

تغییر نام بوموسی به ابوموسی و عربی‌سازی نام این جزیره نیز می‌تواند بخشی از همین پروژه باشد. نام این جزیره پیش از اشغال، بوموسی بود و ۷۰ سال بعد یعنی در سال ۱۳۵۰ شمسی که انگلیس جزایر سه‌گانه ایران را تخلیه کرد، نامش شده بود ابوموسی.

حالا نام بوموسی از کجا آمده؟ یک روایت این است: «پیش از ورود انگلیسی‌ها فردی به نام موسی سبب رونق و آبادانی این جزیره شد و پس از مدتی نام بابا موسی بر جزیره گذاشته شد. بابا موسی در زبان محلی جنوبی به بابو موسی تغییر پیدا کرد و به‌تدریج با تغییرات دیگر به آن بوموسی می‌گفتند. سپس اعرابی که در زمان انگلیسی‌ها به این جزیره آمدند، نام بوموسی را به ابوموسی تغییر دادند و کم‌کم استفاده از این واژه رواج یافت و جزیره حتی پس از رفتن انگلیسی‌ها نیز به همین نام باقی ماند».

روایت دیگر این است: «نام بوموسی در نقشه‌ها و کتب تاریخی و جغرافیایی قدیم و جدید کشورها دیده می‌شود. در نقشه‌ای که در سال ۱۷۶۵ در پاریس از کارستن نیبور، جهانگرد آلمانی منتشر شد، نام جزیره با خط آلمانی بوموس ذکر شده‌
است.

نمونه دیگر اینکه در نقشه‌ای که در سال ۱۹۶۷ توسط دولت شوروی سابق چاپ گردید، نام ایرانی بوموسی برای این جزیره به کار رفته‌ است. نام بوموسی برگرفته از نام یکی از سرداران کریم خان زند است که پس از حضور در این جزیره نام خود را بر آن نهاده ‌است. انگلیسی‌ها پس از نفوذ در خلیج‌ فارس به‌منظور کنار گذاشتن عناصر ایرانی از این جزیره عنوان ابوموسی را برای جزیره به کار بردند».

یک روایت هم این است که شاید اصلا نام یک فرد خاص روی این جزیره نیست و ماجرا این است: «این جزیره در اسناد تاریخی و نقشه‌ها با نام بوموو (BoumOuw) ثبت شده است و بوم یعنی مکان و اوو یعنی آب و در مجموع یعنی مکان آب. این جزیره همچنین با نام بوم سوز یا بوموسو (BoumSou) ثبت شده ‌است. بوم به معنی مکان است و سو را اگر مخفف سووز بدانیم در زبان فارسی کهن، معنی سبز می‌دهد و در مجموع می‌توان آن را به معنای مکان سبز نامید».



https://jahannews.com/vdcb05bwarhb55p.uiur.html
jahannews.com/vdcb05bwarhb55p.uiur.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ناشناس
Iran, Islamic Republic of
اسم زیاد مهم نیست دولت و سپاه بیاد ساخت و ساز در این جزیره مهم انجام بده،جمعیت جزیره رو بالا ببره،جزیره به این مهمی رو بایر و بلااستفاده رها کردید همه بهش چشم طمع پیدا کردن .
Iran, Islamic Republic of
کی گفته ولش کردن بیا ببین
Iran, Islamic Republic of
اگر گروهی برای ساخت و ساز انجا برن هم انجارا آباد کنندوهم خودشان به نان نوا برسند دولت اجازه می دهد یا نمدهد
Romania
واقعا چرا ساخت و ساز نمیشه داخلش حتی یه پرچم داخلش نزاشتبن .
Iran, Islamic Republic of
من الان بوموسی هستم بیا ببین چقد پرچم زدن
Iran, Islamic Republic of
عجب داستانی داشتی .
Iran, Islamic Republic of
هر جا دسیسه جنگ نفاق غارت بی قانونی کودتا انقلاب هست نام ساکسون اای جنگل نشین جزیره نشین هست.پوست بومیان امریکا استرالیا رو کنده بعد الان برا ما شده حافظ حقوق بشر البته بی بشر.
France
هر چه نامش هست تعلق تاریخی به ایران زمین دارد و انگلیس مکار که همیشه به ما ضرر زده .... حفظ این جزایر بر همه ما واجب است.
محمد
Iran, Islamic Republic of
چرا شما تکرار میکنید لااقل شما بگید بو موسی
United Arab Emirates
این جزیره جایکاه خیلی مهمی داره هم ازلحاظ ابراهی وهم ازلحاظ جایگاه که تویکی ازنهمترین شاهراهی ابی جهان قرارداره.
حسن
Iran, Islamic Republic of
مگر توافق انجام نشد بحرین داده شد این سه تا گرفتیم
غلام لک‌‌زایی‌
Iran, Islamic Republic of
نام ابوموسی تاابدماندگاراست‌.امارات‌وکشورهای‌عربی‌گاوشیرده‌بیشتر‌نیستند.
Iran, Islamic Republic of
اسم تمام جزایر رو باید عوض و اسم‌های نامدار ایرانی گذاشت
داریوش کوروش و...
تا اصالت ش دربیاد
United Arab Emirates
چقدر خوب میشه اگر دوباره اسم قدیم جزیره یعنی از ابوموسی که اسم استعماری است به بجزیره بوموسی تغییر یابد ودولت شروع به سرمایه گذاری کلان در ساخت و ساز و کوچاندن تعداد زیادی از خانواده های اصیل ایرانی به این جزیره همیشه ایرانی بنماید