چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

آلزایمر از مسیر بینی نیز امکان دارد!

دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۳:۲۵
کد مطلب: 817557
تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد که باکتری‌ها می‌توانند از مسیر عصب‌های بویایی در بینی به سمت مغز حرکت کنند.
آلزایمر از مسیر بینی نیز امکان دارد!
به گزارش جهان نيوز به نقل از جام جم، پژوهشگران دانشگاه گریفیث طی آزمایش‌هایی که روی موش‌ها انجام داده‌اند به این نکته پی برده‌اند که ورود این باکتری‌ها از مسیر بینی به مغز می‌تواند علامت‌هایی از بیماری آلزایمر را به دنبال داشته باشد.

درحقیقت نوعی باکتری به‌نام کلامیدیا پنومونیه در اثر واردکردن انگشت به بینی به عصب‌های بویایی منتقل می‌شود که باعث می‌شود سلول‌های مغز شروع به تولید رسوب پروتئین بتا آمیلوئید کنند که از پروتئین‌های احتمالی موثر در ایجاد بیماری آلزایمر است.

البته این گروه پژوهشی کشف کردند که بتا آمیلوئید‌ها در خارج از مغز تشکیل می‌شوند و سپس با کمک لیپوپروتئین‌ها و جریان خون در بدن پخش می‌شوند.

آسیب‌زدن به مو‌های درون بینی یا ورود مکرر انگشتان دست در داخل حفره بینی می‌تواند باکتری‌های بیشتری را به بینی منتقل کند و احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را هم افزایش دهد.

باکتری کلامیدیا پنومونیه، باعث عفونت دستگاه تنفسی نیز می‌شود و می‌تواند بیماری‌هایی مثل ذات‌الریه را در پی داشته باشد.

پروفسور جیمز سنت‌جان، رئیس مرکز نوروبیولوژی و تحقیقات سلول‌های بنیادی کلم‌جونز و از نویسندگان اصلی این پژوهش، از جزئیات آزمایش روی موش‌ها می‌گوید و تاکید دارد که این موضوع می‌تواند برای انسان هم بسیار خطرناک باشد.

او می‌گوید: «عصب بویایی در بینی مستقیما در معرض هواست و مسیر کوتاهی تا مغز دارد و همین مسیر، مورد توجه ویروس‌ها و باکتری‌هاست تا خود را به مغز برسانند.» این مطالعه در اوایل سال‌جاری در مجله ساینتیفیک ریپورتز (Scientific Reports) منتشر شد.

دکتر سنت‌جان چند روش ساده برای در امان ماندن از شر این باکتری‌ها ارائه می‌دهد. او می‌گوید: «مو‌های بینی خود را از بین نبرید و از ۶۰ سالگی به بعد آزمایش‌های بویایی را جدی بگیرید.

این آزمایش‌ها کمک می‌کند علامت‌های اولیه زوال عقل و آلزایمر تشخیص داده شود و بتوان زودتر روش‌های لازم برای مقابله با پیشروی بیماری را شروع کرد.» او تاکید می‌کند فقط سن نیست که ممکن است خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد بلکه قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی و باکتری‌ها و ویروس‌ها هم ممکن است در این مسأله نقش داشته باشند.
https://jahannews.com/vdcam0na049n6m1.k5k4.html
jahannews.com/vdcam0na049n6m1.k5k4.html
برچسب ها: آلزایمر بینی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *