دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

افزایش تعداد مستأجران در دولت روحانی

جمعه ۸ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۲:۱۷
کد مطلب: 812587
کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه «سیاست‌های اشتباه دولت قبل بازار مسکن را به هم ریخت»، افزود: شاهد افزایش تعداد خانوارهای مستأجر از سال 95 بودیم و هستیم.
افزایش تعداد مستأجران در دولت روحانی
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، فردین یزدانی در رابطه با وضعیت بازار مسکن تصریح کرد: سیاست‌های اشتباه دولت قبل بازار مسکن را به هم ریخت.

به سیاست‌های حمایتی و اجتماعی و بخش مسکن کاری ندارم اما کار‌هایی را دولت قبل شروع کرده بود در بحث توسعه صندوق‌های وام پس‌انداز که عمدتاً مرتبط با توسعه بود و گروه هدفش اقشار متوسط بود نه اقشار پایین دست.

او با اشاره به نقش رشد نقدینگی در افزایش قیمت مسکن، تصریح کرد: نقدینگی که افزایش پیدا کند با فاصله خیلی کمی روی بازار ریل استیت (Real State)، کمتر از یک سال اثر خودش را می‌گذارد.

همه شرایط از سال 97 باعث شد که بخشی از نقدینگی‌ها سوق پیدا کند به سمت بازار دارایی‌هایی مثل زمین، مسکن و مستغلات.

کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه توسعه بازار مبادلات در چهار سال اخیر هیچ‌گونه اثر محرکی روی تولید مسکن نداشته است، افزود: اولاً از سال 97 به این طرف، سُفره خانوار‌ها هر سال کوچک‌تر می‌شود.

اشتغال رشد نمی‌کند، درآمد خانوار کم می‌شود و با این روند هر روز امکان ورود خانوار‌های کمتری به بازار ملکی وجود دارد.

در واقع خانوار‌های جدید دیگر پولی ندارند که بیایند مالک بشوند.

نتیجه این شده که بر اساس آخرین داده‌ها تعداد مستأجران در شهر تهران بیشتر از تعداد مالکان است.

یزدانی ادامه داد: به عنوان مثال در دهه 80، از هر 100 خانوار جدیدی که تشکیل می‌شد، 65 خانوار وارد بازار ملکی می‌شد.

این در حالی است که از سال 95 تا سال 99، از هر 100 خانوار جدیدی که تشکیل شده، 82 خانوارش مستأجر شدند.

یعنی 18 خانوار یا 18 درصد خانوار‌های جدید، امکان ورود به بازار ملکی دارند.

او افزود: کسانی که در این مدت مالک شدند؛ پدر و مادر و خانواده‌هایی دارند که می‌توانند به آنها کمک کنند یا یک موقعیت شغلی خوب یا هر چیز دیگری دارند. بقیه مستأجر می‌شوند.

کارشناس اقتصاد مسکن با انتقاد از بالا بودن میزان آورده و اقساط واحدهای نهضت ملی مسکن، ادامه داد: سؤال من این است که چه کسی می‌تواند این وام ها را بازپرداخت کند؟ اینکه بگوییم به عنوان مثال 450 میلیون وام می‌دهیم و انتظار داشته باشیم مردم بیایند به خوشی و خرمی این تسهیلات را دریافت کرده و خانه را تحویل بگیرند.

نکته دیگر اینکه اگر بانک 480 میلیون تومان وام بدهد، با ساختار درآمدی که در این جامعه هست، چند نفر می‌توانند قسطش را بدهند؟

یزدانی با بیان اینکه، علی‌رغم آغاز به‌کار طرح احداث مسکن از طرف دولت، تولید مسکن کاهش یافته است، افزود: درآمد متوسط چقدر است؟ در تهران حدود 12 میلیون تومان.

حداقل حقوق بخش زیادی از جامعه که کارگرند چقدر است؟ اصلاً می‌گوییم 10 میلیون تومان. آیا می‌توانند کل درآمدشان را قسط بدهند؟ بدیهی است که پاسخ این پرسش منفی است.

لذا حداکثر 18 تا 20 درصد می‌توانند وام را بازپرداخت کنند.

قسط تسهیلات با سود پنج درصدی هم چهار میلیون تومان می‌شود که پرداخت آن برای گروه‌های کم‌درآمد غیرممکن است.
https://jahannews.com/vdcivravyt1azw2.cbct.html
jahannews.com/vdcivravyt1azw2.cbct.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *