شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱

حدیث/ تأثیر قرآن در استجابت دعا

يکشنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۴۳
کد مطلب: 797543
امام حسن مجتبی علیه‌السلام دربارۀ تأثیر خواندن قرآن در استجابت دعا سخن می‌گوید.
حدیث/ تأثیر قرآن در استجابت دعا
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، خداوند به قرآن خاصیت‌های زیادی بخشیده است؛ به این صورت که هر کس در هر مقامی باشد، می‌تواند از اقیانوس بی‌کران و عمیق آن بهره ببرد؛ یعنی ظاهر آن سبب هدایت تمام انسان‌ها می‌شود، از این جهت مخاطبان خداوند در قرآن اهل کتاب و مشرکان و کافران و منافقان هم است. 

اما خداوند خاصیت قرآن را تنها منحصر در مفاهیم و معانی آن نکرده بلکه حتی در خواندن آن،  اثرات وضعی عجیبی بر روح و جان انسان و حتی مقدرات او قرار داده است. امیرالمؤمنین علیه‌السلام در روایتی فرمود «اَلبَیتُ الَّذی یُقرَآُ فیهِ القُرآنُ وَ یُذکَرُ اللهُ – عَزَّ وَ جَلَّ – فیهِ تَکثُرُ بَرَکَتُهُ وَ تَحضُرُهُ المَلائِکةُ وَ تَهجُرُهُ الشَّیاطینُ»؛ یعنی خانه‌ای که در آن قرآن خوانده شود و خدا را به یاد آرند، برکتش فزونی یابد و فرشتگان به آن خانه درآیند و شیاطین از آن دوری جویند. (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏2، ص499)  یا پیامبر صلی الله علیه و آله دربارۀ تأثیر تلاوت قرآن بر رزق و برکت خانه می‌فرماید اگر تلاوت قرآن در خانه‌ای زیاد تلاوت شود، اول، خیر و برکت آن خانه زیاد می‌شود؛کَثُرَ خَیْرُهُ. دوم اینکه اهل آن خانه به وسعت رزق ــ چه مادی و چه معنوی ــ دست می‌یابند؛ وَ اتَّسَعَ أَهْلُهُ. 

غیر از این موارد، تلاوت قرآن سبب اجابت دعا می‌شود؛ امام حسن مجتبی علیه‌السلام فرمود «مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ کَانَتْ لَهُ دَعْوَةٌ مُجَابَةٌ إِمَّا مُعَجَّلَةٌ وَ إِمَّا مُؤَجَّلَةٌ؛ هرکه قرآن بخواند، یک دعای مستجاب دارد؛ دیر یا زود.» یعنی تلاوت قرآن باب عطاهای خداوندی را باز می‌کند و ضمانتی از جانب خداست تا حداقل یک دعای فرد را اجابت کند؛ منتها زمان اجابت ممکن است خیلی زود و یا در آینده اتفاق بیفتد. 

از دیگر خواص قرآن، تأثیر در روح و جان انسان و پاک شدن قلب از زنگارهای گناهان است. پیامبر صلی الله علیه و آله در حدیثی دیگر فرمود: «اِنَّ هذِهِ القُلوبَ لَتَصدَاُ کَما یَصدَاُ الحَدیدُ وَ اِنَّ جِلاءَها قِراءَةُ القُرآنِ»؛ یعنی به راستی این قلب‌ها زنگار می‌گیرد، همان طور که آهن زنگار می‌گیرد؛ جلای قلب‌ها، قرائت قرآن است. آن حضرت در روایتی دیگر فرمود «لا یُعَذِّبُ اللهُ قَلبًا وَعَی القُرآنَ»؛ یعنی خداوند قلبی را که قرآن را در خود جای داده باشد، عذاب نمی‌کند. 

بنابراین انسان مؤمن می‌تواند در هر زمان و مکانی ــ غیر از موارد خاص ــ قرآن را زیر لب و یا از روی مصحف شریف تلاوت کند تا به ثمرات و برکات آن دست یابد؛ رسول خدا صلی الله علیه و آله ضمن توصیه‌هایی به امیر مؤمنان فرمود «وَ عَلَیکَ بِتِلاوَةِالقُرآنِ عَلی کُلِّ حالٍ» یعنی یا علی، برتو باد که در همه حال قرآن تلاوت کنی.
برچسب ها: حدیث دعا امام حسن
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *