يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 12 May 2024
 
۱

چرا غرب بر آتش جنگ در اوکراین می‎دمد؟

سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب: 791945
در حالی که مقام‎های ارشد اوکرانی سعی دارند تا از حرارت بحران بکاهند، اما آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها همچنان بر آتش جنگ می‌دمند.
چرا غرب بر آتش جنگ در اوکراین می‎دمد؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از میزان، این روز‌ها بحران اوکراین با وجود مسائل بسیار مهمتر جهانی همچون فلسطین، یمن، افغانستان و حتی سوریه و عراق، سر خط اخبار و گزارش‌های رسانه‌های جهان به ویژه رسانه‌های غربی شده است.

آنگونه که در فضای رسانه‌ای و سیاسی غرب دیده می‌شود، تحریکات و تبلیغات آن‌ها بر محور جنگ افروزی متمرکز است تا جایی که حتی مقام‎های آمریکای تاریخ حمله ادعایی روسیه به اوکراین را نیز تعیین کردند.

روسیه بار‌ها اعلام کرده که قصد حمله نظامی به اوکراین را ندارد، اما غرب اصرار دارد که مسکو تدارک حمله را چیده است.

مردم و مقام‎های اوکراین نیز خواهان جنگ و درگیری نیستند چرا که می‌دانند بازنده اصلی کشورشان است.

ویرانی و خرابی و تلفات نصیب مردم اوکراین خواهد شد در حالی که سود کلان این جنگ را کارخانه‌های تسلیحات سازی آمریکا و اروپا خواهند برد.

با توجه به مواضع مقام‎های اوکراین از وزیر خارجه تا سفیر این کشور در انگلیس، به نظر می‌رسد کی‎یف پس از درک وخامت اوضاع تصمیم به گفت‎وگو و مذاکره با مسکو گرفته است.

دلیل به وجود آمدن بحران در منطقه، تصمیم اوکراین برای پیوستن به ناتو بود و البته سیاست گسترش نفوذ ناتو در این منطقه است که قلمرو روسیه محسوب می‌شود.

سفیر اوکراین در انگلیس، گفته «چنانچه انصراف از درخواست عضویت در ناتو به ممانعت از جنگ منجر شود، کی‎یف روی این گزینه تأمل خواهد کرد.»

وزیر خارجه اوکراین هم چنین موضعی را اعلام کرده و به نظر می‌رسد که با این سیاست، سایه جنگ از سر منطقه برداشته شود.

البته روسیه در قبال نفوذ ناتو در منطقه و حیات خلوت خود سعی در جنگ افروزی نداشته و تلاش کرده تا اقدام مناسبی داشته باشد، اما طرف اصلی روسیه یعنی آمریکا و غرب، در تلاش هستند تا مسکو را وارد جنگ کنند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در گفت‎وگو با همتای اوکراینی خود با اعلام حمایت مجدد از کی‌یف گفت «به هرگونه تهاجم روسیه پاسخ داده خواهد شد.»

این دلگرمی‌های همراه با نیرنگ آمریکا به معنای آن است که واشنگتن، کی‎یف را جلو انداخته و می‌گوید من هوای تو را دارم، اما زمانی که کار به جا‌های باریک کشیده شود، واشنگتن خود را کنار خواهد کشید و از حمایت‌هایی که بایدن از آن سخن گفته خبری نخواهد شد.

مقام‎های و مردم اوکراین باید به غیر قابل اعتماد بودن آمریکا معتقد باشند و درک کنند که واشنگتن دوست خوبی برای آن‌ها نخواهد بود.

اظهارات بایدن در گفت وگوی تلفنی با همتای اوکراینی بوی جنگ و جنگ افروزی می‌دهد در حالی که قطعاً می‌توان گفت آمریکا در صورت اقدام نظامی روسیه به اوکراین، خود را مستقیم درگیر نخواهد کرد.

هم اکنون بیش از ۵۵ درصد آمریکایی در یک نظرسنجی مخالفت خود را با حضور و مداخله نظامی آمریکا در جنگ احتمالی اوکراین اعلام کرده اند.

آمریکا بیش از ۱۵۰۰ تن سلاح و تجهیزات نظامی به اوکراین ارسال کرده و چنین اقدامی محرک برای جنگ است در حالی که مردم اوکراین در تجمعات و تظاهراتی که برپا کرده‎اند، مخالف جنگ و جنگ افروزی هستند.

مجتمع نظامی - صنعتی ایالات متحده خواهان جنگ در اوکراین است.

بایدن می‌تواند با یک تصمیم آسان از بروز جنگ جلوگیری کند، این تصمیم حتی به معنای کوتاه آمدن و ضعف آمریکا تعبیر نمی‌شود، تنها کافی است دست از لجبازی و تکبر بی مورد بردارد تا آتش جنگ برافروخته نشود.

اما در این میان اقتصاد نظامی گری آمریکا بر جنگ پافشاری می‌کند و بایدن نیز تحت تأثیر مجتمع‌های تولید تسلیحات جنگی در آمریکاست.

صنایع نظامی آمریکا همواره از بر افروخته شدن جنگ در دنیا حمایت می‌کنند چرا که سود آن‌ها در جنگ است.

در آمدی که مجتمع‌های نظامی تسلیحاتی آمریکا در جنگ می‌برند بسیار بالاست و نمی‌توانند از سود آن چشم پوشی کنند حتی اگر هزاران نفر در جنگ کشته شوند.
در هر صورت اگر اوکراین تصمیم به مذاکره و نپیوستن به ناتو گرفته باشد، از وقوع جنگ احتمالی جلوگیری خواهد کرد.

مذاکره دو طرف بهترین راه برای حل اختلافات است و هر چه بیشتر عوامل خارجی در این مسئله دخالت کنند اوضاع بدتر خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *