دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۱۸
۷۹

جوان خوش‌ذوقی که پراید را به سانتافه تبدیل کرد +عکس

يکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب: 787963
گفت‌وگو با «عمید علی میر» جوان خوش ذوق زابلی که با خلاقیت و دردسر فراوان آپشن های جالبی روی پرایدش گذاشته است.
جوانی که پراید را به سانتافه تبدیل کرد +عکس
به گزارش جهان نيوز به نقل از خراسان، شاید برای شما هم مانند ما تصور پراید با سیستم رمز برای روشن ‌شدن، کیلومتر دیجیتال یا آب‌سردکن و دیگر آپشن‌ها، قبل از دیدن ویدئو های «عمیدعلی میر» در شبکه‌های اجتماعی محال بود اما کافی است هشتگ پراید سورنا را در فضای ‌مجازی دنبال کنید تا با ویدئو کلیپ‌های عمیدعلی آشنا شوید و این امرمحال را به عینه ببینید. این پراید که در فضای ‌مجازی هم غوغایی به پا کرده، به دست جوانی از دیار سیستان‌ و ‌بلوچستان به جدیدترین آپشن‌های روز یا ابتکاری خودش مجهز شده است. این جوان مبتکر که به دنبال علاقه خود رفته، در این ویدئوها سعی می‌کند با لهجه شیرین دیارش به توضیح آپشن‌های نصب شده روی خودروی شخصی‌اش که آن‌ را سورنا می‌نامد اما مردم به آن لقب سانتافه داده‌اند، بپردازد.

► آپشن‌های گذاشته شده روی این پراید را در ویدئو زیر می‌توانید ببینید. این ویدئو سال گذشته در شبکه‌های مجازی پربازدید شد.
 
در کودکی ماشین‌ کنترلی ساختم
علاقه «عمیدعلی» ۳۴ ساله به ساخت چنین وسایلی از همان دوران کودکی شکل گرفته است. او در توضیح این اتفاق می‌گوید: «در دوران کودکی یک ماشین کنترلی ساختم. آن زمان در زابل تجهیزات کافی نبود و من به اجبار برای تهیه تجهیزات مد نظرم به مشهد سفر می‌کردم و بعد از آن هم به دلیل آشنایی که در آن شهر داشتم، همان ‌جا مشغول کار در قسمت برق ساختمان شدم. سال‌ های آخر کارم در مشهد، بحث هوشمند سازی در ساختمان مطرح بود. من به این بخش علاقه مند شدم، به‌ خصوص وقتی که مثلا با یک دکمه از داخل تبلت می‌توانید نور داخل اتاق را کنترل کنید. این شد تا برخلاف دیپلم حسابداری که در دبیرستان گرفتم، از طریق فیلم، کتاب و به‌ صورت خودآموز شروع به یادگیری کردم. این را هم بگویم که یک دوره‌ای در مشهد برای کسب درآمد، در چهارراه‌ها تراکت پخش می‌کردم اما هیچ وقت هدفم را فراموش نکردم».

بعد از دزدیده ‌شدن پرایدم برای استارتش رمز گذاشتم
با شروع آشنایی با بحث هوشمند سازی، عمیدعلی سعی می‌کند این علاقه را به خودرو پیوند بزند. او در این باره می‌گوید: «همزمانی آشنایی و علاقه من به هوشمند سازی با خرید خودروی پراید، باعث شد به فکر ارتقای امنیت و امکانات آن بیفتم. البته باید این را هم بگویم که در همین مشهد خودروی من را دزدیده بودند که یک هفته بعد پیدا شد. پس تصمیم گرفتم برای استارت خودروام رمز بگذارم تا اگر درهایش هم باز شد، لااقل نتوانند خودرو را روشن کنند. بعد از این به سرم زد تا سیستم قفل کارتی هتل‌ها را به خودرو اضافه کنم. اگر دقت کرده باشید این مدل کارت فقط در را باز می‌کند و آن را قفل نمی‌کند اما با دستگاه من نه ‌تنها می‌توانید قفل کنید بلکه با نگاه داشتن آن می‌توانید در صندوق عقب را هم باز کنید».

ایده‌های ذهن من بیشتر خدادادی‌ هستند
«نمونه‌ ایده‌های من در بازار نبود تا به قول معروف بتوانم کپی کنم بنابراین مجبور شدم دست ‌تنها هم برنامه ‌نویسی، هم طراحی و هم ساختش را انجام دهم». عمیدعلی با گفتن این نکته به سراغ مهم ترین اختراعش می‌رود و می‌گوید:«ایده‌هایی که در ذهنم شکل می‌گیرد، بیشتر خدادادی است و من فقط برای این که اتفاق بیفتد تلاش ‌می‌کنم. مثلا برای من همیشه سوال بوده است که چرا کیلومتر خودرو از ساعتی/ عقربه‌ای تبدیل به عدد نمی‌شود. بعد با کلی تحقیق برنامه‌اش را گیر آوردم و در مدت حدود سه ماه تغییرات لازم را پیاده کردم. خیلی سخت بود و من در این مسیر با کلی شکست و همخوانی نداشتن کیلومتر با خودرو و ... روبه‌رو بودم. بعد از این کار سعی کردم سیستم پیامکی خودرو را راه‌اندازی کنم. این سیستم برخلاف مدل خارجی‌اش که با دکمه‌هایی مثل on/off کار می‌کند، فارسی ‌است. مثلا شما در خانه می‌توانید از طریق پیام دادن بدون باز شدن در خودرو، خودرو را روشن کنید».

سخنگوی خودروی من با لهجه حرف می‌زند
اما خلاقیت عمیدعلی‌ به همین ‌جا محدود نمی‌شود. او درخصوص سخنگوی خودرویی که ساخته است ،می‌گوید: « بعد ازآشنایی با سیستم سخنگوی سمند، تصمیم گرفتم این سیستم را اضافه کنم اما بعدش با خودم گفتم خب چرا فقط فارسی صحبت کند؟ چرا انگلیسی و عربی و حتی لهجه شیرازی یا زابلی نتواند صحبت کند؟ پس برای تنوع و جذابیت بیشتر این زبان‌ها و لهجه‌ها حتی قابلیت اعلام  روشن و خاموش شدن خودرو را هم اضافه کردم. قابلیت دیگری که حتی در ماشین‌ های خارجی هم تا حالا نبوده  این است که اگر کمربند خودرو یا مانتو و چادر لای در خودرو باشد، تشخیص می‌ دهد که لای کدام در گیر کرده است».

برای خرید قطعه‌های یک پروژه  قید خرید مرغ را زدم!
عمیدعلی درباره هزینه پروژه‌های خود و سختی‌ تامین هزینه‌های آن می‌گوید: «همان طور که در بقیه مصاحبه‌ها گفتم، از روز اول همه‌ هزینه‌ها برعهده خودم بوده است. حتی برای پروژه کیلومتر دیجیتال و از آن جا که به علت این که تکی یا نمونه بود، چیزی حدود ۳ میلیون تومان هزینه برد و من برای تامین این هزینه مجبور شدم لپ تاپی را که تازه خریده بودم و هنوز قسط‌هایش تمام نشده بود ، بفروشم. من برای این‌ کار حتی از نان شب هم برای خرید تجهیزات و ادامه پروژه مد نظرم زدم، مثلا یک بار بین خرید مرغ و خرید یک قطعه که حدود ۴۰ هزار تومان بیشتر قیمت نداشت، مانده بودم. در آن جا قطعه را خریدم هرچند با این کار مجبور شدم یک هفته مرغ نخورم. جالب است که آن قطعه هم کار نکرد».


نه ‌تنها حمایت نشدم بلکه مسخره هم شدم
اختراعات عمید علی تنها به خودرو و سیستم‌های آن مربوط نمی‌شود. او درباره اختراع جالب خود و ثبت آن می‌گوید: «شاید خنده‌دار باشد اما به دلیل مصرف زیاد چای به این فکر افتادم تا یک سماور هوشمند با توانایی آب کردن خودکار، تشخیص لحظه به جوش آمدن یا خاموش و روشن کردن اتوماتیک بسازم تا همیشه چای آماده باشد. البته من هیچ ادعایی ندارم. قطعا بهتر از من در همین ایران هستند که شاید نتوانستند مثل من از شام شب برای هدف خودشان بزنند یا حتی معروف نشده‌اند. در خارج از ایران اگر شما طرحی حتی روی کاغذ داشته باشید به شما بها می‌دهند اما در این جا که طرح ساخته می‌شود، نه ‌تنها حمایت نمی‌کنند، بلکه مسخره هم می‌کنند. مثلا من برای ثبت اختراع همین سماور کلی دردسر کشیدم. از شایعات مبنی بر دزدیدن طرح که بگذریم، اداره ثبت اختراع با کلی سوال‌های تخصصی، ثبت اختراع را سخت کرده بود. در این میان شرکت ‌های خصوصی هم برای ثبت هر اختراع ۱۵ میلیون می‌گیرند. خب من با ثبت ۱۰ اختراع باید چیزی حدود ۱۵۰ میلیون برای یک تکه کاغذ می پرداختم».

‌خودروساز بزرگ برای من کاری نکرد
عمیدعلی که حسابی از یک شرکت خودرو ساز داخلی گله‌مند است، از پیشنهاد این خودروسازی می‌گوید: «یک بار با من تماس گرفتند، جالب است بدانید که اول ادعا کردند که این آپشن ‌هایی که اضافه کردم در خود کامپیوتر خودرو هست که من با دلیل ثابت کردم که ربطی ندارد. بعد هم که از مدرک دیپلم من باخبر شدند با بی‌احترامی گفتند به شما چه ربطی دارد که در این حوزه کار می‌کنید. وقتی در جواب از علاقه‌ام به این کار گفتم من را به تهران دعوت کردند. من هم در جواب گفتم شما از پشت تلفن این ‌طور برخورد می‌کنید، اگر بیایم تهران چه می‌کنید. در ضمن آن زمان هم شروع اولین محدودیت ‌های کرونایی و بسته شدن جاده‌ها در ایران بود، این مدیر ‌ خودرو سازی حتی پیشنهاد صدور مجوز تردد یا دسترسی به وسیله نقلیه یا حتی هواپیما را به من نداد. این رفتار درست برخلاف شرکت‌ های خصوصی بود که با روی باز مشتاق دیدار من بودند و از پیشنهاد همکاری و سرمایه‌گذاری حرف می‌زدند. حال آن که آن شرکت معروف بعد از آن هم دیگر تماس نگرفت».
https://jahannews.com/vdch-qnqx23n6wd.tft2.html
jahannews.com/vdch-qnqx23n6wd.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حسن
Iran, Islamic Republic of
من مهندس هستم. هیچ ربطی نداره درس چی خواندی. شما قطعا ذهن مهندسی داری و کارت درسته. واقعا لذت بردم. فقط رها نکن
Iran, Islamic Republic of
برو تو وزارت دفاع از جوان‌هایی مثل شما استقبال می کنند.
Eli
Iran, Islamic Republic of
قرار نیست همه چی شما مهندسان بلد باشه
Iran, Islamic Republic of
دورد برتو جوان پرتوان
Iran, Islamic Republic of
جای تاسف هست .... برای فوتبال آنقدر بودجه می گذارند این هم وضع ورزش کشور اگر واقعا برای این جوانان نخبه بودجه بگذارند کشور ایران ابرقدرت خواهد شد .
Iran, Islamic Republic of
تو می تونی انجام بده
Iran, Islamic Republic of
ایران خودرو و سایپا ۲۵۰۰۰نفر نیروی مازاددارد که فقط حقوق میگیرند و آنوقت این جوانان نخبه باید فرسوده شوند !
Iran, Islamic Republic of
واقعا دمت گرم خیلی عالی
Iran, Islamic Republic of
دمت گرم خسته نباشی
م
Iran, Islamic Republic of
با کمال احترام به ایشان و تمام جوانان
کارهایی که انجام داده اید در حد ترم ۵ یا ۶ کارشناسی رشته برق یا کامپیوتر هست ... شما برو دانشگاه صنعتی شریف ، یه سوت بزنی هزار نفر هستن که صد برابر کارهایی که شما کردی میتونن انجام بدن! .
Iran, Islamic Republic of
باسلام وتشکر از نظر شما اون سوتی که میگی صدنفرمیاد خیلی وقته دیگه زده نمیشه ایشون بدون هیچ حمایتی این کارارو کرده ...
Iran, Islamic Republic of
عزیزجان چراکارش وزیرسوال میبری کاری که این جوون کرده ایران خوردو وسایپا با۲۵۰۰۰نیروی مازادنتونستن انجام بدن
داود
Iran, Islamic Republic of
....
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
....
United Kingdom
فقط می تونن چهار تا معادله ریاضی رو حل کنن وقتی به کار عملی برسه گیر می کنن
Iran, Islamic Republic of
من خودم مهندس هستم. شمایی که این مطلب را نوشتی که در حد ترم پنج و شیشه، حتی هیچ کاری را در این حد نه کردی و نه حتی درگیرش بودی. از کلمات ات پیداست
Iran, Islamic Republic of
خودت یکی ازکارتابگوببینیم
Iran, Islamic Republic of
اره مهندساشونم دیدیم
Iran, Islamic Republic of
وضع ما همینه تا امثال تو هستن .
جابر
Iran, Islamic Republic of
چرا شما انجام نمیدی
Iran, Islamic Republic of
ما به شما به عنوان یک ایرانی و همشهری خلاق و با پشت کار افتخار می کنیم.
hamed
Iran, Islamic Republic of
خیلی عالی
Iran, Islamic Republic of
موفق باشی جوان. شما اولین نیستی و آخرین هم نخواهی بود. .
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما...برای ایران تلاش کن وبرای ایران بمان
دوستت داریم
شهروند
Iran, Islamic Republic of
هزار افرين به تو جوان نخبه.
حق گو
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
امیدت به خدا باشه نه دلال های رسمی‌
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
بابا دمتگرم به این همه ذوق و خلاقیت کارت درسته
انشاالله همیشه همه جا موفق و پیروز باشی...
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر این استعداد
ان شا الله که حمایت بشن و شاهد تولیدِ خودروهای هوشمند در داخل کشور باشیم
ابوزهرا
Iran, Islamic Republic of
دمش گرم....
ارسلان مرادی
Iran, Islamic Republic of
آفرین به شما جوان خوش ذوق و با سلیقه..
حسین
Iran, Islamic Republic of
واقعا احسنت به تو که با دستای خالی و بدون حمایت چنین پروژه ای رو انجام دادی
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
دمت گرم واقعا شما باید جای یکی از مدیران شرکت سایپا باشید
Iran, Islamic Republic of
سلام
از برخورد دیگران ناراحت نشید و کارتون را هر چند با سختی ادامه بدید.
یه سوال اگه بخوام پرایدم رو مثل مال شما مجهز کنم چقدر باید هزینه کنم و برای چه مدتی... وهزینه دستمزد شما چقدرمیشه؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
باید یکی از مدیران شرکت بنز و کیا باشه نه سایپا....
Iran, Islamic Republic of
بنز که خیلی بالاس ولی با پیشرفت به بنز هم می رسه اما خب تو ایران نه
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
عالی هستی جوان..
Iran, Islamic Republic of
این فیلم مال چند سال پیشه. چقدر به روزیددشما ، ماشاالله
حمید
Iran, Islamic Republic of
مهندس بی شوخی میگم این آپشن به این لگن های ایران خودرو وسایپااضافه نکن بقران دیگه هیچ کس نمیتونه بخره
عباس
Iran, Islamic Republic of
دمت گرم،....
Iran, Islamic Republic of
اگه همه چی جای خودش بود ایران از هر نظر بهترین کشور دنیا می‌شد،این جوان دست خالی این کارارو کرده.
Iran, Islamic Republic of
سورنا ستاری شخصا باید زنگ‌‌ بزنه دعوت کنه بعنوان مشاور در خودروسازی
Iran, Islamic Republic of
سلام‌برتوجوان‌انشاالله موفق‌باشید‌.
منصور
Iran, Islamic Republic of
درود به شرفت دمت گرم .
محمد
Iran, Islamic Republic of
چون ازخانواده ضعیف بود.
سعید حیدر
Iran, Islamic Republic of
کار شاخی نکردی
چند آپشن اضافه کردی که همش تو بازار هست
همین ها رو رو فرغون هم میشه نصب کرد.
به نظر من عشق ماشینه طرف
Iran, Islamic Republic of
....
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
واقعا متاسفم برای برخی مدیران کشور امثال این جوان نخبه تومملکت زیادداریم .
ال
United Kingdom
درود بر تو مهندس جواد جوادی
ستاره
Iran, Islamic Republic of
....
موسوی
Romania
عالی عالی عالی عالی عالی.

ان شاءالله مسئولین ایران خودرو و سایپا از شما استفاده کنند.

عالی عالی عالی هستی جوان.

شرمنده که تنها ها کاری که می تونم برات انجام بدم، همین پیام تحسین هستش.
خدا پشت و پناهت باشه
💙💙
Iran, Islamic Republic of
دمتگرم‌واقعاعالی‌ انشالله بالابالابرسی‌ همین‌ فرمان‌ بروجلو👏👏👏👏
Iran, Islamic Republic of
دادش گلم دمت گرم حال خودروسازهارا گرفتی انشاالاه بهترش بسازی اگر تبلیغات زیاد باشد قطعاادمهای زیادی از داخل وخارج سوراغت میایند
Iran, Islamic Republic of
باسلام احسنت به پشتکار وهمتتان انشالله که موفق باشی فقط توکلتان به خدا باشد
علی
Iran, Islamic Republic of
این جوان دیپلم دارد . سیستان از این عمید علی ها زیاد دارد ...
Iran, Islamic Republic of
باسلام به این جوان خوش ذوق، آینده درخشانی داری،انشاالله در همین مملکت خودمون استفاده کنید،اینایی هم که باهات مخالفت میکنند،تو کار خودروسازی اند،به نفع شان نیست شما روی کار بیایید به فکر مملکت که نیستند،همش فکر خودشونند.
Iran, Islamic Republic of
عالی آفرین من خیلی لذت بردم.
بهار
Iran, Islamic Republic of
درود بر تو
آفرین عالی عالی ..ای کاش خودروسازان کشور حمایتت کنن.یه کمک بشه توسیستم قفل کردن لااقل ماشینا مردم ندزدن
Iran, Islamic Republic of
واقعا احسنت میگم بهتون. افرین بر شما. .
Iran, Islamic Republic of
سلام پراید اخرش گنج در گنج میشه البته تا ۵ سال آینده با یک میلیون کشته !!!!
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی آفرین به شما جوان ایرانی لطفا اول اختراعو ثبت کنید تا کسی کپی برداری نکنه .
مهمان
Iran, Islamic Republic of
من حاضرم ماشینمو بدم تا شما همه ی این آپشنارو روش انجام بدید میشه هزینشو همراه با دستمزدو بگید؟!!
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
واقعا دمت گرم به این همت وکوششی که داری والان به ثمر نشوندی....
Iran, Islamic Republic of
عالیه .
Iran, Islamic Republic of
مافیا و ما ادراک ما فیا؟؟؟!.
علی عفتی
Iran, Islamic Republic of
سایپا و ایران خورو را درمان کنید.
Iran, Islamic Republic of
افرین به عمید علی
جاهای مثل وزارت دفاع -سپاه قطعا از تو حمایت می کنندد
یک مراجعه داشته باش
کیف کردم
Iran, Islamic Republic of
سردبیر محترم :
به نظر شما این فرد خلاق و با استعداد و لایق اگر توسط مدیران ایران‌خودرو و سایپا جذب و استخدام میشد در آینده چه تغییرات زیبا و خلاقانه ای در این دو شرکت سفارشی بوده ؛ رخ میداد ؟ ....
پوریا
Iran, Islamic Republic of
بابا دمت گرم تو رو باید با طلا قاب گرفت
Iran, Islamic Republic of
واقعا عالیه دمت گرم خسته نباشی امیدوارم مورد توجه مدیران قرار بگیری.واز هوش استعدادت استفاده بشه
Iran, Islamic Republic of
اولش بیشتر مسخره میکنن آخرش همه تایید میکنند. کارت درسته پسر آفرین. به امید روزی که ارزش تو امثال تو را بفهمند.
Iran, Islamic Republic of
برای استخدام در ایران نیاز به تخصص و نخبه بودن نیست !!
کرمجو
Iran, Islamic Republic of
سلام عالی دمت گرم درد .
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
عمیدعلی جون .. خیلی ها هستن که ادعای دانشگاه رفتن شون میشه ..
پویا
Iran, Islamic Republic of
عمید علی عزیز با دیدنت کلیپ جذابو پرانرژیت کلی لذت بردم و بهت افتخار میکنم .
حمید
Iran, Islamic Republic of
احسنت
موسی
Iran, Islamic Republic of
احسن به این جوان با قدرت و بدون ادعا.
صابر
سلام به این جوان مبتکرو خلاق ...واقعا لذت بردم
Parsa
Iran, Islamic Republic of
خیلی خوب بود