شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱
اختصاصی جهان نیوز//

گفتگو با سازندگان «۷۲ ساعت»/ روایتی از یک شرایط دلهره آور

سه شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۱۵
کد مطلب: 787518
این مستند که تولید آن دو سال به طول انجامیده برای اولین بار گفتگوها و مصاحبه های منحصر به فردی را از حلقه اصلی افراد مرتبط به حادثه فرودگاه بغداد نشان می دهد.
گفتگو با سازندگان «۷۲ ساعت»/ روایتی از شرایط دلهره آور
گروه فرهنگی جهان نيوز: مستند سینمایی «72 ساعت» روایتی منتشر نشده از سه روز منتهی به شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس است.اثری که کارگردانی آن را مصطفی شوقی برعهده داشته و محصول خانه مستند سازمان رسانه ای اوج است. این مستند که تولید آن دو سال به طول انجامیده برای اولین بار گفتگوها و مصاحبه­های منحصر به فردی را از حلقه اصلی افراد مرتبط به حادثه فرودگاه بغداد نشان می­دهد.

مجموعه ای که مسئولین رده بالای عراقی، فرماندهان حشد الشعبی، سیدحسن نصرالله، فاطمه مغنیه، همکاران و دوستان بسیار نزدیک به شهید حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس را شامل می­شود.
 

 
مهدی مطهر تهیه کننده این اثر با اشاره به صحبت های احسان محمدحسنی درباره سه روز آخر زندگی سردار شهید قاسم سلیمانی، گفت:  ایده اصلی این مستند بعد از صحبت‌های احسان محمدحسنی شکل گرفت. در واقع سه روز آخر، خلاصه­ای از تمام زندگی حاج قاسم است و انگار در این بازه زمانی مدل فشرده شده‌ای از سال­های متمادی تلاش و پیگیری  و زندگی ایشان را شاهد هستیم.

 مصطفی شوقی کارگردان مستند با اشاره به  فرم این اثر اظهار کرد:  این مستند جستجو محور  و فرم آن آرشیو- بازسازی است. ما با استفاده از گفتگو با فرماندهان میدانی مستشاری ایران در سوریه و عراق مستند را پیش برده ایم و سعی کردیم خیلی از تصاویر آرشیوی استفاده نکنیم.

مصطفی شوقی افزود: رونمایی از این اثر بسیار برای من خوشحال کننده است. ما برای ساخت آن بسیار تلاش کردیم و سختی ­های زیادی را تحمل کردیم. من اکنون که کار به نمایش درآمده از روز تولد فرزندم نیز خوشحال تر هستم.
 

 
این  کارگردان با اشاره به فضای پرتنش و اعتراضات مردمی عراق و عملیات­های نظامی نیروهای آمریکایی در آن زمان افزود : عراق در پاییز 98،  روزهای پر التهابی را پشت سر می­گذاشت و شرایط سخت و ملتهب بود. ما در این اثر به سراغ ۷۰ نفر از افرادی رفتیم که روایت های نابی از ۳ روز پایانی زندگی شهید قاسم سلیمانی داشتند، حتی به سراغ مسئولین گیت ها و انسان­هایی که ایشان را در دقایق پایانی عمرشان دیده بودند نیز رفتیم.
 
مستند از روزهای پر التهاب عراق در سال 98 آغاز میشود و با بررسی عقبه این اتفاق به شرایط امنیتی سخت آن روزها گریزی می زند تا به شب حادثه برسد.  به نظر می رسد کارگردان به آرامی از لحظه شهادت را به تصویرمی­کشد تا بتواند حیرتی را که دکتر علی الخفاف معاون اجتماعی ابومهدی و نیروهای امنیتی حشدالشعبی تجربه ‌کرده اند را از زبان آنها به بیننده منتقل کند. فضایی در میان بهت و ناباوری که به خاطر رعایت مسائل امنیتی شکل پیچیده­ای به خود گرفته بود. به واقع نقطه عطف مستند در بستر همان گفتگوها رخ می­دهد. ببینده با راویان داستان همراه می­شود، حیرتشان را درک می­کند و همراه با دردی که حس می­کرده­اند، اشک می­ ریزد.
 

 
در همین رابطه به سراغ چند نفر از تماشا کنندگان مستند رفته و نظرشان را درباره فیلم جویا شدیم.

 پسر شهید مدافع حرم رضا فرزانه، فرمانده سابق لشکر 27 محمد رسول الله (ص)  بعد از دیدن این اثر گفت: تماشای روایت این ۷۲ ساعت داغمان را تازه کرد و ما را به صبح روز ۱۳ دی و لحظه مطلع شدن از خبر شهادت حاج قاسم برد و همه خاطرات آن روز برای ما مرور شد.
 

 مهدیه سادات محور، تهیه‌کننده و مستندساز، اظهار داشت: هر لحظه از تماشای این فیلم یک حس عجیب را تجربه کردم. عواطفی از غم، خشم، ترس و حسرت ...

مشخص است که ساختن این اثر با سختی های زیادی همراه بوده و کار بزرگی صورت گرفته است .

همسر شهید مدافع حرم سعید انصاری، گفت:  همه ما می‌دانستیم که ایشان بسیار پرتلاش است، اما بعد از دیدن این مستند متوجه فشردگی کاری بسیار زیاد و تلاش شبانه روزی ایشان شدم. تلاشی که خستگی نمی­شناخت و در جهت برقراری آرامش  برای زندگی مردم بود.
 

دکتر بهرامی رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران مرکز بیان داشت: این فیلم تا حدی که ممکن بود، اطلاعات ،اخبار و وقایعی  که در ۷۲ ساعت آخر عمر ایشان رخ داده را روایت کرده است. به نظر من این مستند بسیار تحسین برانگیز است و بیننده را با خود درگیر و همراه می کند.

رونمایی و اکران عمومی این مستند در شهرهای مختلف در حال برگزاری است که با استقبال زیاد مخاطبین همراه شده است. قرار است این مستند در سالروز شهادت حاج قاسم وابومهدی المهندس، روی آنتن شبکه‌های مختلف سیما به نمایش در بیاید.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *