سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰
۲۱
مخالفت مجلس با دومین وزیر پیشنهادی رئیسی؛

آموزش و پرورش بدون وزیر باقی ماند/ گزارش کامل از جلسه رای اعتماد به فیاضی +عکس و فیلم

سه شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۲۶
کد مطلب: 782109
جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.
آموزش و پرورش بدون وزیر باقی ماند/ گزارش کامل از جلسه رای اعتماد به فیاضی +عکس و فیلم
به گزارش جهان نيوز، مجلس شورای اسلامی در جلسه صبح امروز خود پس از استماع اظهارات رئیس جمهور، موافقان،مخالفان و خود وزیر پیشنهادی در نهایت حاضر رای اعتماد به دکتر فیاضی نشد.

140 نفر از نمایندگان مجلس از مجموع 260 نماینده حاضر با وزارت فیاضی مخالفت کردند.
 
گزارش کامل جلسه رای اعتماد
جلسه علنی امروز (سه شنبه25 آبان) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.  حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس دستور کارهای امروز پارلمان را به شرح قرائت کرد.

 

حضور رئیس جمهور در مجلس برای دفاع از وزیر پیشنهادی آموزش
حجت السلام سید ابرهیم رئیسی، رئیس جمهور پیش از جلسه علنی امروز (سه شنبه 25 ابان) مجلس شورای اسلامی برای دفاع از وزیر پیشنهادی اموزش و پرورش وارد صحن علنی پارلمان شد.

لازم به ذکر است اسماعیلی مسئول دفتر رئیس جمهور و سجادی وزیر ورزش و جوانان رئیس جمهور را همراهی کردند.

مخالفت کمیسیون آموزش با وزیر پیشنهادی آموزش‌ و‌ پرورش
کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس با صلاحیت «مسعود فیاضی» وزیر پیشنهادی برای پست وزارت آموزش و پرورش با اکثریت آرا مخالفت کرد.


نطق رئیس جمهور در دفاع از گزینه پیشنهادی
سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور صبح امروز سه شنبه در جلسه بررسی صلاحیت مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن اظهار داشت: ۸۳ روز قبل توفیق داشتم در همین مکان و از همین تریبون در محضر نمایندگان ملت برای رأی اعتماد کابینه شرکت کردم و مسائلی را عرض کردم که به حل مسائل کشور امیدوار هستم.

وی افزود: بعد از 83 روز از تشکیل دولت، عنایت حضرت حق و دعای مردم و رهنمودهای رهبر انقلاب و رفع دغدغه های نمایندگان مجلس توانستیم برای رفع مشکلات پیش روی کشور راه حل‌هایی داشته باشیم و آن‌ها را حل و فصل کنیم. 
رئیس‌جمهور گفت: در واکسیناسیون کرونا با تزریق ۱۰۰ میلیون دز گام رو به جلویی برداشته شد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه در ابتدای کار و با شرکت در جلسات دولت قبل، متوجه شدم که دولت با کسری بودجه روبروست، تصریح کرد: گزارش هایی وجود داشت که دولت در پرداخت حقوق ها در ماه های آینده با مشکل رو به رو خواهد شد اما اکنون شاهد هستیم بدون استقراض از بانک مرکزی حقوق ها به موقع پرداخت می شود.

* دولت به منابع خود در خارج از کشور دسترسی پیدا کرده است
وی ادامه داد: در ابتدای کار دولت با فروش نفت با مشکل رو به رو بود اما اکنون شرایط بهتر شده است و فقط این موضوع را بگویم که دولت به منابع خود در کشورهای دیگر دسترسی پیدا کرده است.

رئیس‌جمهور بیان کرد: دولت برای تمام مشکلات کشور شورایی تشکیل داده است مثلاً برای اشتغال شورایی تشکیل شد و در آنجا بررسی هایی انجام شد تا این مشکل حل شود.
 
آیت الله رئیسی با اشاره به تعامل با دنیا گفت: دولت از همان ابتدا بر تعامل با دنیا تاکید داشت و اکنون شاهد هستیم که دولت در حال احیای روابط خود با همسایگان است از این رو تعامل با دنیا رو به جلوست.

وی ادامه داد: دولت به مشکلات همه استان ها رسیدگی خواهم کرد مثلاً در مسائل هفت تپه استان خوزستان که از دولت قبل در جریان این موضوع بودم اکنون در دولت سیزدهم حل و فصل شده است و تمام حقوق های کارگران پرداخت شده است.

* با فعل ماضی حرف می‌زنیم نه فعل آینده
رئیس‌جمهور تاکید کرد: قرار است درباره اقدامات دولت به نمایندگان مجلس و مردم عزیز از اقدامات دولت گزارش هایی ارائه شود و قرار شده است با مردم با فعل ماضی حرف بزنیم و قرار نیست با مردم با فعل آینده صحبت شود یعنی باید بگوییم چه کاری انجام شده است.

آیت الله رئیسی بیان کرد: در هفته های آینده، جلساتی با نمایندگان مجلس همراه با وزرا خواهم داشت تا در آن جلسات برای حل و فصل مشکلات هماهنگی های لازم صورت گیرد زیرا امروز کشور نیازمند هر چه بیشتر تعامل دولت با مجلس است زیرا امروز امیدواری در بین مردم ایجاد شده است که باید این امیدواری روز به روز افزایش یابد.

وی تاکید کرد: سفرهای استانی برای بنده مهم است زیرا در سفرهای استانی بسیاری از مشکلات از نزدیک قابل حل است و همان طور که بیان کردم ۶ روز کار برای سطح ملی است و یک روز آن برای استان ها.

رئیس‌ جمهور در ادامه به بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: هم ارتقاء منزلت و جایگاه معلمان و هم ارتقاء معیشت آنها در این لایحه مدنظر است که در دستور کار مجلس و دولت قرار دارد و به نتیجه خواهد رسید.

رئیسی همچنین با تشکر از خانواده بزرگ آموزش و پرورش و خانواده‌های دانش‌آموزان برای بازگشایی مدارس تصریح کرد: با انجام واکسیناسیون شرایط به نحوی شده است که مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز کسب و کار فعال شده‌اند و بعد از 83 روز کار دولت، این شرایط فراهم شده و اگر رعایت‌ها بیشتر شود امکان بازگشایی بیشتر این مراکز هم میسر خواهد شد.

*فیاضی از میان 20 نفر بررسی و معرفی شده است
وی در ادامه با بیان اینکه در فرآیند انتخاب وزرا محور کار شایستگی است و رابطه رفاقت و قرابت و فشارهای رسانه‌ای باعث معرفی کسی نمی‌شود، تأکید کرد: این روش به عدالت نزدیک‌تر است و در انتخاب و معرفی وزیر آموزش و پرورش نیز همین روند طی شده است.

رئیسی گفت: کارگروه‌های کارشناسی با 20 نفر از افرادی که در مظان مسؤولیت بوده‌اند مصاحبه کرده‌اند و این به دلیل حساسیت و اهمیت بالای وزارت آموزش و پرورش بوده است.

رئیس‌ جمهور ادامه داد: شرایط کلی شامل روحیه انقلابی، فسادستیزی،‌کارآمدی و روحیه تحولی که برای همه وزرا مطرح بوده و این شرایط باید مستمراً ارزیابی شود، در انتخاب وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هم مطرح بوده است و با بررسی‌های انجام شده در کارگروه‌های تخصصی، آقای دکتر فیاضی در مصاحبه‌های مختلف کارگروه‌ها از جایگاه قابل قبول و ممتازی برخوردار شده است.

وی خاطرنشان کرد: خودم نیز چند بار با ایشان صحبت و مصاحبه کردم و اینکه وزرای اسبق آموزش و پرورش هم ایشان را با صلاحیت اعلام کرده‌اند، به دلیل شناخت از آموزش و پرورش و شناخت از وزیر پیشنهادی بوده است.

*توصیه افراد در معرفی وزرا تأثیرگذار نبوده است
رئیسی همچنین با اشاره ضمنی به برخی انتقادات در خصوص خویشاوندی وزیر پیشنهادی با برخی مسؤولان تصریح کرد: ممکن است افرادی با هم خویشاوند باشند ولی دستاوردهای زندگی خود آنها اهمیت دارد؛‌اگر قرار بر بی‌توجهی به شایستگی‌ها و دستاوردهای افراد باشد این هم بی‌عدالتی است.

رئیس‌ جمهور اظهار داشت:‌ توصیه افراد به هیچ عنوان تأثیرگذار نیست و آنچه مهم است این است که افراد شایستگی‌های لازم را داشته باشند.

وی تأکید کرد: آنچه برای من مهم است حجت الهی است و تا در رابطه با کسی حجت الهی نداشته باشم اقدام نمی‌کنم؛ البته تصمیم و حق قانونی با مجلس است.
 
* ویژگی‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
رئیس‌ جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به بیان ویژگی‌ها و امتیازات وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پرداخت و با بیان اینکه فیاضی مدرسه و نظام تعلیم و تربیت را می‌شناسد، گفت: فیاضی محتوای درسی را می‌شناسد و فرآیند تولید محتوا را می‌داند و با بسته‌های آموزشی آشنایی دارد و در این زمینه خودش نیز مباشرت داشته است.

رئیسی افزود: آقای فیاضی در ستاد آموزش و پرورش مدیرکل بوده و با زیرساخت‌های این وزارتخانه در بخش‌های فنی و نوسازی آشنایی دارد و بعضی سامانه‌های آموزش مجازی مانند شبکه «رشد» را ایشان طراحی کرده است که امروز با عنوان شاد مطرح است. فیاضی مسؤول فناوری وزارت آموزش و پرورش بوده و با انتشارات آموزشی نیز آشنایی خوبی دارد.

وی همچنین با بیان اینکه فیاضی نسبت به آموزش و پرورش شناخت دارد و برای آن برنامه قابل دفاع ارائه کرده گفت: کارشناسان میزان انطباق این برنامه‌ها با اسناد بالادستی بررسی کرده‌اند.

رئیس‌ جمهور افزود: آقای فیاضی علاوه بر شناخت نسبت به آموزش و پرورش و داشتن برنامه، تحول‌گرا نیز است؛ روحیه تحولی بسیار مهم است وگرنه همین وضع موجود رقم می‌خورد که هم معلمان گلایه‌مند هستند و هم خانواده‌های دانش‌آموزان.

رئیسی با بیان اینکه هر چه امیدواری نسبت به دولت بیشتر می‌شود انتظارات هم افزایش می‌یابد و این انتظارات نیز به حق است،‌تصریح کرد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش علاوه بر روحیه تحولی روحیه تعاملی هم دارد و این ویژگی از بخش‌های مختلف سوال شده است.

وی ادامه داد:‌ برنامه داشتن برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از دیگر ویژگی‌های وزیر پیشنهادی است که تأثیر مهمی در تحول این وزارتخانه دارد.

رئیس‌ جمهور همچنین با بیان اینکه با اکثر اعضای دولت شاید یک روز هم جایی نبوده‌ام و هم حزبی‌ نبوده‌ایم و نمی‌دانم به چه کسی رأی داده‌اند اظهار داشت: در عین حال دوستان قابل اعتمادی با این افراد آشنا بوده‌اند و آنها را معرفی کرده‌اند.

رئیسی همچنین با اشاره به ویژگی دیگر وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت:‌آقای فیاضی بیش از 25 پژوهش قابل دفاع و قابل ارائه در حوزه‌های مختلف مدرسه و دانشگاه دارد.

* سند تحول دولت سیزدهم طی چند روز آینده در اختیار مجلس و فرهیختگان قرار می‌گیرد
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه از همین تریبون قول داده بودم که برنامه مدون و کوتاه‌مدتی درباره مسائل پیش‌رو ارائه کنم گفت:‌ در این خصوص برنامه‌ای تدوین شده و به عنوان سند تحول دولت سیزدهم و با استفاده از اسناد بالادستی تهیه شده و طی چند روز آینده در اختیار نمایندگان و فرهیختگان و صاحبنظران قرار خواهد گرفت و تقاضا داریم حتما به عنوان نقد و نظر و اصلاح نظراتشان را به ما منعکس کنند.

رئیسی تصریح کرد: در دولت تأکید ما این است که همواره ارتباط وزرا با مجلس برقرار باشد و اگر مجلس در جایی لازم دید که نظراتش مستقیما باید به من منتقل شود از طریق معاون پارلمانی یا رئیس مجلس اقدام کنند تا فوت وقت نشود.

وی در پایان با بیان اینکه با بزرگانی مانند حاج‌قاسم سلیمانی داریم که روحیه ما می‌توانیم داشته‌اند اظهار داشت:‌با این روحیه و با کمک مجلس و دولت می‌توان همه مسائل را حل کرد تا زندگی مردم رونق یابد و مشکلات آنها کم شود.

* اصلاح ساختار بودجه در لایحه بودجه 1401 لحاظ می‌شود
وی خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله در تقدم لایحه 1401 مجددا در جمع نمایندگان خواهم آمد که موضوع اصلاح ساختار بودجه که همواره مورد تأکید و تذکر نمایندگان است، در لایحه بودجه 1401 که با همکاری برخی رؤسای کمیسیون‌های مجلس و دولت در حال آماده‌سازی است لحاظ خواهد شد.

رئیس‌ جمهور افزود: آرامش مردم و بازار سرمایه نیاز به کار دارد و کارهایی آغاز شده و کارهای مهمتری نیز انجام خواهد شد.
 

باقری در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: انتخاب فیاضی توهین به آموزش و پرورش و معلمان است/ فیاضی هیچ کجا تحولی ایجاد نکرده
حجت الاسلام محمد باقری نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی امروز (سه شنبه 25 آبان) در جلسه علنی مجلس و در جریان بررسی برنامه‌ها و صلاحیت مسعود فیاضی گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش و در مخالفت با آن اظهار داشت: من و خانواده‌ام 20 سال است که با آیت‌الله رئیسی آشنا هستیم و او را می‌شناسیم و با او رفت و آمد داریم. او را فرادی انقلابی و جهادی می‌دانم و در برهه فعلی انقلاب او می‌تواند بهترین رئیس جمهور باشد، ضمن اینکه آیت‌الله رئیسی بارها با نخبگان و متخصصان نشست‌های متعددی برای رفع مشکلات کشور داشته است.

وی افزود: من نه اصوگلرای تند هستم و نه اصلاح طلب تند، بلکه فردی مستقل هستم، ضمن اینکه معتقدم باندبازی‌های اصولگرایی و اصلاح طلبی پدر مملکت را درآورده است و باید طبق نظر مقام معظم رهبری اصولگرای اصلاح طلب باشیم.

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همان طور که آیت‌الله رئیسی در مجلس اعلام کردند که برای معرفی آقای فیاضی به عنوان گزینه پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش به حجت شرعی رسیده‌اند، نمایندگان مجلس هم باید برای رأی به وزیر آموزش و پرورش به حجت برسند.

باقری گفت: یک میلیون نفر در آموزش و پرورش معلم با مدارک دکتری و کارشناسی ارشد و... داریم؛ آیت‌الله رئیسی آیا در بین این یک میلیون نفر فردی قوی و دارای تحصیلات تکمیلی پیدا نکردند که به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی کنند.

وی افزود: آیت‌الله رئیسی فرمودند که 20 گزینه برای آموزش و پرورش وجود داشته است در حالی که این وزارتخانه پیش از این و در طول 40 سال اخیر مدیرپرور بوده و خیلی از مدیران آن به سایر وزارتخانه‌ها رفته‌اند، چرا بعد از 40 سال نمی‌توانیم یک نفر را برای وزارت آموزش و پرورش بگماریم؛ بین 290 نماینده مجلس تعداد زیادی معلم هستند که می‌توانند سکاندار وزارت آموزش و پرورش باشند.

حجت الاسلام باقری خاطرنشان کرد: آقای فیاضی هم حتی یک روز هم مدیر مدرسه نبوده و تحقیق کردم و متوجه شدم حتی یک روز هم مدیرکل نبوده است.

نماینده مردم بناب در مجلس اظهار داشت: انتخاب آقای فیاضی به عنوان وزیر توهین به آموزش و پرورش و معلمان است. چرا بعد از گذشت 40 سال از انقلاب یک معلم باکرامت را پیدا نکردید که او بتواند به عنوان وزیر کرامت معلمان را حفظ کند.

وی افزود: در آموزش و پرورش مشکل برنامه نداریم زیرا سند تحول بنیادین بهترین برنامه و راهگشای مشکلات است در حالی که آقای فیاضی بدون برنامه بوده و حتی یک روز کار اجرایی انجام نداده است.

باقری گفت: توسعه همه جانبه کشور فقط توسط آموزش و پرورش صورت می‌گیرد، ولی با انتخاب فیاضی تحولی که آیت‌الله رئیسی مدنظررشان است محقق نمی‌شود زیرا او در هیچ کجا تحولی ایجاد نکرده و در هیچ اداره کلی هم نبوده است.

نماینده مردم بناب در مجلس اظهار داشت: کمیسیون آموزش مجلس به این نتیجه رسید که آقای فیاضی به درد آموزش و پرورش نمی‌خورد و آنها به این حجت رسیدند و گزارشی را به صحن ارائه کردند. ضمن اینکه برای نمایندگان مجلس هم گزارش کمیسیون آموزش حجت شرعی محسوب می‌شود.

وی افزود: رئیس جمهور یک هفته فرصت دارد وزیر بعدی را انتخاب کند و این که می‌گویند این وزارتخانه 3 ماه معطل می‌ماند اشتباه است.

باقری در پایان از نمایندگان مجلس خواست به احترام معلمان به آقای فیاضی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش رأی ندهند.
 


محمد وحیدی در مخالفت از وزیر آموزش و پرورش: مدیران نباید با نظر جریان فشار انتخاب شوند
محمد وحیدی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی امروز (سه شنبه 25 آبان) در جلسه علنی مجلس و در جریان بررسی برنامه‌ها و صلاحیت مسعود فیاضی گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش و در مخالفت با آن اظهار داشت:

اظهارات من در مخالفت با برنامه‌های آقای فیاضی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش است نه مخالفت با آیت‌الله رئیسی و دولت سیزدهم؛ من با افتخار پشت سر این دولت انقلابی ایستاده‌ام، ضمن اینکه استان ما بیشترین رأی را به آیت‌الله رئیسی در انتخابات داد.

وی افزود: چون بحث انتخاب اصلح به عنوان مهم‌ترین وزارتخانه کشور در شرایط فعلی اظهاراتی را در این باره مطرح می‌کنم.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزیر آموزش و پرورش، وزیر 40 درصد کشور است که مهم‌ترین دستگاه و زیربنایی‌ترین دستگاه در تربیت آینده انقلابی که ریشه تربیتی دارد، است و این وزارتخانه مهم‌ترین وزارتخانه زیربنایی کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: انتخاب وزیر آموزش و پرورش باید با همراهی و مشورت مجلس باشد نه اینکه در لابی‌ها و پارک‌ها انتخاب شود.

وحیدی اضافه کرد: اگر به موضوع مدارک تحصیلی آقای فیاضی در گزارش کمیسیون آموزش اشاره شد باید بگویم که بعد از دریافت استعلامات مختلف این گزارش تهیه شده است.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: کسی که می‌خواهد وزیر آموزش و پرورش باشد باید در زمره خانواده بزرگ این وزارتخانه و همراه با یک میلیون معلم باشد.

وی تأکید کرد: 20 ابهام نسبت به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در فضای مجازی مطرح شده است و باید آقای فیاضی به آنها پاسخ دهد.

با اشاره به حضور وزرا در جلسات مختلف برای رأی اعتماد مجلس گفت: وزرا همیشه در مجلس حضور داشته باشند نه اینکه فقط روز رأی اعتمادها به مجلس بیایند، روزی که بودجه نویسی و حمایت از شرایط سخت کرونا و روز رفع مشکلات فرهنگیان و رتبه بندی معلمان است باید همه وزرا در مجلس باشند.

وی افزود: بسیاری از مدیران آموزش و پرورش با نظر جریان فشار انتخاب می‌شوند.
وی افزود: سند تحول بنیادین مهم‌ترین سند آموزش و پرورش است و هر وزیری که برنامه می‌نویسد باید طبق این سند برنامه بدهد و قدرت ایجاد برنامه عملیاتی داشته و بر اساس مفاهیم آن برنامه اقدام کند.

وحیدی با اشاره به سه چالش وزارت آموزش و پرورش گفت: نگاه به نیروی انسانی به عنوان کمبود در این وزارتخانه هم اکنون مطرح است، این در حالی است که این کمبود به 200 هزار نفر رسیده است؛ نظام رتبه بندی هم بین مجلس و دولت به یک چالش تبدیل شده و باید وزیر آموزش و پرورش در این باره پیگیری‌های لازم را برای نهایی شدن آن انجام دهد؛ صندوق ذخیره فرهنگیان هم اکنون در حالت بلاتکلیفی است و هیچ گزارشی بعد از گذشت 8 ماه از سال جاری به مجلس اعلام نشده است که باید وزیری در رأس این وزارتخانه انتخاب شود که بتواند تمامی این موضوعات را دنبال کند.
وی در پایان گفت: آموزش و پرورش نیازمند شخصیتی بزرگ برای اداره دارد.


حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: فیاضی نیروی توانمند است که می‌تواند تحول ایجاد کند
حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز پارلمان در موافقت با مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت آموزش و پرورش طی سخنانی، اظهار داشت: هفته پیش جناب آقای دکتر مسعود فیاضی پس از ماه‌ها بررسی و مقایسه با دیگر گزینه های ممتاز جمهوری اسلامی به عنوان وزیر پیشنهادی از سوی ریاست محترم جمهور ارائه شد.

وی افزود: بلادرنگ پس از این معرفی شبکه‌های معاند شروع به تخریب ایشان کردند و کسانی که به دنبال سند ۲۰۳۰ بوده و هستند، اختلاسگران صندوق ذخیره فرهنگیان و افراد همیشه مدیر و پدرخوانده آموزش و پرورش از جمله مخالفان بودند که شروع به تخریب کردند که در جبهه مقابل جمع زیادی از فرهنگیان و دلسوزان حمایت و موافقت خود را از وزیر پیشنهادی اعلام کردند.

غضنفرآبادی ادامه داد: وزیری که برنامه‌های جدی خود را ارائه کرد و نشان داد که می تواند تحول گسترده‌ای در بخش آموزش و پرورش صورت دهد، من نیز مانند سایر همکارانم زمانی که نام وزیر پیشنهادی را شنیدم مقداری تردید کردم اما با تحقیقاتی که انجام دادم و نیز جلسه‌ای که روز گذشته در کمیسیون قضایی با ایشان داشتیم نه تنها این تردیدها برطرف شد، بلکه ایشان را نیرویی قابل و توانمند یافتم.

رئیس کمیسوین حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: یکی از موفقیت‌های یک مدیر، فهم درست از مشکلات و توانمندی‌ها و ظرفیت است که خوشبختانه توانمندی و تسلط و مسلط بودند بر مشکلات و موضوعات با ظرفیت های آموزش و پرورش را در ایشان یافتم.

وی عنوان کرد: سوابق اجرایی آقای فیاضی که ریاست جمهوری بیان کردند همچنین معلم آموزشی وپرورشی، مطالعه بر محتوای کتب درسی و فرایند محتوای درسی و سابقه مدیریتی در حوزه آموزش و پرورش از جمله ویژگی‌های مثبت وی است.

این نماینده مجلس بیان کرد: به من ثابت شده که یک مدیر ناشناخته می‌تواند تحول آفرین باشد، مدیر آموزش و پرورش و یا وزیر آموزش و پرورش باید کسی باید باشد که فارغ از اینکه از بدنه مجموعه باشد یا نباشد باید، باور قلبی و تحول‌گرایی در آموزش و پرورش داشته باشد با اینکه ایشان از مدیران آموزش و پرورش است چرا می گوییم از مربیان خارجی استفاده کنیم؟ وزیر باید کسی باشد که از میان نظرات و ایده ها و دیدگاه های مختلف بتواند راهکار مناسبی را ارائه دهد که این شجاعت و استعداد را در آقای فیاضی دیدم.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلات جامعه و گرفتاری‌های موجود، دلسوزان و علاقمندان به نظام و مومنان متدین آن ملت ایران از آقای رئیسی درخواست کردند که وارد فضای انتخابات شوند و وی نهایتا پیروز انتخابات شد؛ آیا چنین فردی مدیر را انتخاب می‌کند که از توانمندی لازم برخوردار نیست؟ وی قطعاً وزیر را معرفی کند که دولت موفق باشد قطعاً می‌خواهد وزیری را معرفی کند که شجاعت تصمیم گیری داشته باشد که وی یکی از صفات برجسته فیاضی است.

غضنفرآبادی ادامه داد: فیاضی می‌تواند مسیر آموزش و پرورش را در مسیر تحول قرار دهد؛ رهبر معظم انقلاب همواره بر به کارگیری جوانان مومن انقلابی و جهادی در عرصه‌های جهادی تاکید کردند و امروز یک جوان مومن متدین و انقلابی به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شده است.

وی،‌ فکر روشن خلاقیت، ابتکار و شجاعت، خطرپذیری و برخورداری از امید را از ویژگی‌های بارز مسعود فیاضی خواند و گفت: ما باید این دولت را کمک کنیم لذا به فیاضی رای مثبت خواهیم داد.
 

گودرزی در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: فیاضی به مشکلات حوزه آموزش و پرورش مسلط است و راه حل رفع آنها را دارد
عباس گودرزی در نشست علنی امروز (سه شنبه 25 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: روزی که از تریبون مجلس نام آقای فیاضی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش قرائت شد، جمعی از همکاران – که به نظر بنده اقدام نادرست و خلاف مشی رهبر معظم انقلاب بود- عدد 2 را اعلام کرده و با ایشان مخالفت کردند. در همان روز با یکی از همکاران که مخالف وزیر پیشنهادی بود، صحبت کرده و پرسیدم که آیا صحبت های وزیر پیشنهادی را شنیده ای؟ پاسخ ایشان خیر بود و دلیل وی این بود که وزیر پیشنهادی از بدنه آموزش و پرورش نیست.

نماینده مردم بروجرد در مجلس یازدهم با بیان اینکه همان روز به همکار خود گفتم که آیا ما در خانه ملت متولد شده ایم که امروز وکیل مردم هستیم و تصمیم می گیریم، افزود: به وی گفتم که نه تایید و نه رد کنیم، بلکه توقف کنیم و به صحبت های وزیر پیشنهادی گوش دهیم.

وی اضافه کرد: اگر کسی از روز نخست شاغل در یک دستگاهی نبود، این بدان معنا نیست که قدرت اداره آن دستگاه را ندارد، در دوران انتخابات نیز به من و شما در فضای مجازی از این صحبت ها گفته می شد تا انتخابات را مهندسی کنند.

گودرزی تصریح کرد: مجلس یازدهم، مجلسی انقلابی، مسلط به اوضاع کشور، توانمند و آشنا با محاسبات کشور است و این مجلس باید وزیری را انتخاب کند که اهل سیاست پژوهی باشد، چرا که مشکل کنونی کشور این است که مدیر اجرایی با سیاستگذار فاصله گرفته است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه تفکر استراتژیک باید بر سازمان ها حاکم شود، اضافه کرد: آیا ما در مجلس متولد شدیم یا رئیس جمهور در نهاد ریاست جمهوری متول شده است؟ الزاماً ممکن است افراد مربوط به بدنه یک دستگاه نباشند، همانند بسیاری از ما که پیش از نمایندگی فعالیت هایی داشتیم که از افرادی که چندین دوره وکیل مردم در خانه ملت بودند نیز موثرتر بوده ایم.

وی با بیان اینکه هرچند وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از بدنه این وزارتخانه نیست، اما مامور به خدمت در این وزارتخانه بوده است، ادامه داد: وی در بحث سیاست پژوهی فعال بوده و به دنبال اتصال حوزه و دانشگاه است.

گودرزی با بیان اینکه آموزش و پرورش باید انسان های موحد، مومن، معتقد به معاد، آشنا به مسئولیت های مربوط به خود، خدا، دیگران ، عدالت خواه و جهادگر تربیت کند، افزود: این وزارتخانه باید افرادی مانند سردار شهید محمد بروجردی، چمران، باکری و... را تربیت کند.

وی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی به مشکلات مسلط است و راه حل رفع آنها را دارد، ادامه داد: وی توانسته رتبه نخست کنکور در سهمیه و 220 کشوری را به دست آورد، بنابراین نخبه است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه شرایط کنونی عمومی کشور، منطقه و مذاکرات نیاز به وفاق، همدلی، انسجام و همبستگی با دولت انقلابی را بیش از پیش دارد، تصریح کرد: پس از شنیدن صحبت های وزیر پیشنهادی، به این نتیجه رسیدم که باید به فیاضی رأی اعتماد دهیم.
 
 

محرم‌زاده در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:تقویت آموزش خصوصی مطرح شده در برنامه‌های فیاضی خلاف اصل ۳۰ قانون اساسی است
احمد محرم زاده یخفروزان در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه، 25 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مخالفت بنده با این وزیر به جهت دلسوزی بوده چرا که وزارت آموزش و پرورش بسیار اساسی است و مدیران آینده را تربیت می‌کند، گفت: آقای فیاضی شما مدیر پرورشی کدام مدارس تهران بوده‌اید؟ چرا مدرک دکترای شما از نهاد قانونی تحت پوشش وزارت علوم نیست و علت نخبگی شما چیست که از کانون نخبگان دکترای فقه گرفته‌اید.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی  در ادامه با بیان اینکه فیاضی از فعالیت خود در شورای فضای مجازی گفته که ربطی به آموزش و پرورش ندارد، عنوان کرد: طرح شما برای مشارکت با بخش دولتی چیست و وقتی از رتبه‌بندی صحبت می‌کنید هیچ مطالعه‌ای در این خصوص نداشته‌اید. در تحقیقات چیزی جز فقه دیده نمی‌شود پس چگونه خود را کارشناس مدیریت مهدکودک‌ها می‌دانید و وقتی از آسیب‌شناسی در حوزه آموزش و پرورش می‌گویید گزارشی از مطالعات شما در این خصوص پیدا نمی‌شود.

وی در ادامه خطاب به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش که به سند تحول اشاره کرده است، گفت: این سند تاکنون اجرا نشده و شما پیشنهادات اصلاحی درباره آن نداشته‌اید، تعارض منافع در تمامی ارکان آموزش و پرورش باعث آسیب به آن شده است که شما درباره آن برنامه‌ای ارائه نکرده‌اید.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: آموزش خصوصی و پولی خلاف اصل 30 قانون اساسی است لذا برنامه شما برای ارتقاء این بخش ناقض قانون است، همچنین تأکید بر تقویت بسته‌های کمک درسی دارید که این موضوع مافیای آموزش و پرورش را تقویت می‌کند.

محرم زاده در ادامه با اشاره به نبود بودجه رفاهی برای معلمان ابراز داشت: این نکته مطرح شده از سوی شما مثبت است اما هیچ راهکاری برای آن نداده‌اید، همچنین منظور شما از حیات طیبه دانش‌آموزان و نگرش آخرت گرایانه برای تربیت کودک و نوجوان مشخص نیست و بیان تعامل مدرسه و مسجد، ادبیات جدیدی است که شاخص عملیاتی برای آن ارائه نکرده‌اید.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه نگرش سیستمی مدیریت را در تعارض با مدیریت جهادی دانست و گفت: پس چگونه می‌خواهید این دو را با هم انجام دهید، همچنین در مورد آموزش‌های بین‌المللی تأکید کرده‌اید اما مشخصی نیست از کدام کشورها می‌خواهید استفاده کنید چرا که با آموزه‌های دینی ما متفاوت هستند.

وی افزود: سازمان تربیت کودک در تئوری، لازم اما در در عمل جنایت است چرا که باعث ایجاد مافیا در این خصوص می‌شود. همچنین شما سابقه معلمی و تدریس در مدارس دولتی را نداشته‌اید و علیرغم اینکه به خوبی به اولویت‌ها و آسیب‌های آموزش و پرورش اشاره کرده‌اید و سابقه حضور در مرکز پژوهش‌های مجلس را داشته‌اید اما برنامه عملیاتی برای موضوعات مطرح شده خود ندارید لذا نظرات شما خوب است اما در حوزه عمل هیچ اقدامی وجود نداشته و ندارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: تعدادی از نمایندگان معتقد هستند در صورت عدم رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، رئیس جمهور سه ماه دیگر برای معرفی وزیر جدید فرصت دارد در صورتی که تفسیر شورای نگهبان از این موضوع تنها برای یک بار صورت می‌گیرد پس باید با دقت نظر نسبت به وی رأی داد.
 
دلخوش در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:خانواده بزرگ آموزش و پرورش در اولویت قرار ندارند
سید کاظم دلخوش اباتری در نشست علنی امروز (سه شنبه 25 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ضمن تقدیر از رئیس جمهور و هیات دولت در شعری خطاب به آیت الله رئیسی گفت:  گفتند که یاران موافق هستند/ مجنون شدند و همه عاشق هستند/ نصف وزرای تو رئیس جمهور/ از مدرسه امام صادق هستند.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه از روزهای قبل از انتخابات برای اولین بار نمایندگان برای رئیس جمهور امضا جمع آوری و از وی حمایت کردند، ادامه داد: در جریان رأی اعتماد به وزرا، نمایندگان مردم در مجلس با دولت همراهی کردند و وزرای پیشنهادی، بیشترین رأی را در طول تاریخ انقلاب کسب نمودند.

وی خطاب به رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مجلس شما را از خود می داند و دوست نداریم در شرایط فعلی دشمنان خرده بگیرند و دولت شما را ناکارآمد نشان دهند، عنوان کرد: از برخی از اعضای تشکیلات شما سوال کردم و آنها اعلام کردند که مشورتی با این افراد نشده است، راه فعلی مناسب نیست و مشکلات اقتصادی کشور را افزایش می دهد.

دلخوش با بیان اینکه رئیس جمهور در مباحث خود اعلام کرد که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با کتاب و مدرسه آشناست، تصریح کرد: از بدنه وزارت آموزش و پرورش با حضور 2 میلیون فرهنگی و معلم در طول تاریخ انقلاب رئیس جمهور، وزیر، استاندار و فرماندار انتخاب شده است و افراد علمی زیادی در آن حضور دارند، چرا باعث می شوید که فرهنگیان از شما برنجند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزیر پیشنهادی جزوه ای را ارائه کرده که برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مناسب است، ادامه داد: چگونه قصد دارید رتبه بندی معلمان را اجرا کنید؟ آقای میرکاظمی اعلام کرد که یک پنجم آن را تقبل می کند، اما وزیر پیشنهادی اعلام کرده است که رتبه بندی معلمان را به صورت کامل اجرا می کند! شما از تحقیق و تفحص صندوق فرهنگیان چه می دانید؟ شما در غیرانتفاعی تحصیل کردید، اما در دفاعیه خود به آن اشاره ای نکرده اید.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس یازدهم افزود: در برنامه پنجم توسعه 10 درصد برای مدارس غیرانتفاعی پیش بینی شده، اما شما یک کلمه درخصوص درآمدهای آن مطلب ارائه نکرده اید، در برنامه شما اهداف بلندمدت، کوتاه مدت و میان مدت دیده نشده است. شما تجربه و تخصص وزارت آموزش و پرورش را ندارید و معلم و فرهنگی نبوده اید، اما مدتی در مرکز پژوهش ها فعالیت داشته اید.

دلخوش خطاب به رئیس جمهور با تاکید بر اینکه آیا شأن آموزش و پرورش این است که بعد از انقلاب اینگونه با این جامعه بزرگ برخورد شود، آموزش و پرورش و معلمان این موضوع را نمی پذیرند، عنوان کرد: خانواده بزرگ آموزش و پرورش در اولویت شما قرار ندارند، در حال حاضر آموزش و پرورش 25 تا 30 درصد کسری دارد و بازنشستگان آن با مشکلاتی مواجهند. آیا مطالبات آنها با این جزوه پرداخت می شوند؟
 
الهیان در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:انتخاب افراد با تجربه اما تکراری به معنای استمرار وضعیت فعلی است
زهره الهیان در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه، 25 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: دولت سیزدهم بیشترین اعضای هیأت علمی را در میان مسئولین و وزرا دارد و باید در اظهارنظرها در مورد آن انصاف را رعایت کنیم.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز در مورد وزارت آموزش و پرورشی صحبت می‌کنیم که علاوه بر یک وزارتخانه مهم باید یک نگاه استراتژیک و آینده پژوهانه نیز به آن داشت چرا که تربیت عناصر و فرزندان آینده کشور را در دست دارد و باید مدیری کارآمد، کارشناس، کلان‌نگر، انقلابی و مدبر برای آن انتخاب کنیم.

وی ادامه داد: لذا باید فرصت دهیم که آقای فیاضی در این مسیر برنامه‌های خود را عملیاتی کند، انتخاب افراد باتجربه ولی تکراری به معنی استمرار وضعیت پرچالش امروزی است در حالی که آقای فیاضی در ساختار آموزش و پرورش تجربه مدیرکلی دارند و 7 سال سابقه تدریس داشته و افق و چشم‌اندازهایی را برای آموزش و پرورش تدوین کرده است اما ما بحث نسبت فامیلی را در مورد ایشان بارها شنیده‌ایم اما کسی در مورد برادر شهید ایشان سخنی نگفته است.

الهیان با اشاره به تدوین برنامه تحولی توسط وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برای اجرای سند تحولی آموزش و پرورش گفت: برنامه 40 صفحه‌ای تدوین شده توسط ایشان به معنای ختم سند 2030 است و این یعنی پرونده 2030 در آموزش و پرورش بسته می‌شود و موج تخریب در رسانه‌های بیگانه نشان می دهد انتخاب درستی برای وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: تحول در زیرساخت‌ها، تحول در نیروی انسانی، ساختار اداری، مالی و همین طور تحول در ساختار نرم‌افزاری و سخت‌افزازی آموزش و پرورش در برنامه‌های ایشان دیده می‌شود، ما همه در خصوص پرداختن به مطالبات معوق و به حق معلمان در این سال‌ها شنیده‌ایم اما آیا سوال شده است که تحول نرم‌افزاری در آموزش و پرورش چه جایگاهی در برنامه‌ها دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به نظریه جامع حکمت و فلسفه امام (ره) در آموزش و پرورش گفت: ما برای تحقق این نظریه گام‌های مهمی برنداشتیم و دانش‌آموزان ما دچار بحران هویتی در آموزش و پرورش هستند و چگونه زیستن و از کجا آمده و به کجا رفتن به دانش‌آموزان ما آموزش داده نمی‌شود و آنها با انبوهی از محفوظات و حساب و ریاضی مواجه شدند در حالی که آقای فیاضی برنامه جامعی برای این موضوعات دارد.

الهیان در پایان تأکید کرد: وزیر پیشنهادی برای فضای مجازی و هوشمندسازی مدارس، عدالت آموزشی، دانشگاه‌های مرتبط با وزارت آموزش و پرورش و سایر بخش‌های این وزارتخانه برنامه مفصل و جامعی دارد.
 
سلیمی در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: فیاضی رویکرد تحول گرایی دارد
علیرضا سلیمی در نشست علنی امروز (سه شنبه 25 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: اگرچه دوستان گلایه هایی از نوع تعامل بخشی از دولت با مجلس دارند، اما باید گفت؛ گنه کرد در بلخ آهنگری/ به شوشتر گردن مسگری، بنابراین مشکل فوق گناه فیاضی نیست، هر چند رئیس جهمور گفت که این رویکرد تغییر می کند.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس یازدهم ادامه داد: در مورد مدرک آقای فیاضی باید گفت؛ ایشان استادیار هستند و شما می دانید برای گرفتن این مدرک باید مراحل بسیاری را طی کرد، ضمن آنکه بحث مدرک از زبان برخی منتشر می شود که سابقه آنها در رأی دادن جای سوال دارد، چرا که با برخی وزرا مانند صمت، کار و آموزش و پرورش که دیپلمه بودند، موافقت کردند و باید پرسید چرا آن زمان سکوت کردند. این در حالی است که 4 وزیر سابق به عنوان کارشناس این وزیر پیشنهادی را تایید کردند، لذا باید نظر کارشناسان را مورد توجه قرار داد.

عضو هیات رئیسه مجلس یازدهم بیان کرد: خواهشمندم در مجلس به نحوی صحبت نشود که شنوندگان قضاوت درستی از ما نداشته باشند، ضمن آنکه آقای فیاضی یکصد و اندی برنامه به مجلس ارائه داده اند، اما کسی توجه نمی کند! این برنامه های عملیاتی موارد مهمی همچون رتبه بندی معلمان و پاداش پایان خدمت بازنشستگان و سایر موارد را شامل می شود.

وی ادامه داد: ما از یکطرف می گوییم که به تحول نیاز داریم، از طرفی دیگر به جوانی که سابقه تحول زایی داشته و رویکرد آن تحولی است، توجهی نداریم. ضمن آنکه وی در 4 معاونت آموزش و پرورش سابقه اجرایی دارد و از معدود وزرای پیشنهادی است که در زمینه گام دوم انقلاب برنامه عملیاتی ارائه کرده است. همچنین در بحث صندوق ذخیره فرهنگیان به طور روشن و شفاف برنامه عملیاتی ارائه کرده است.
 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی: وزارت آموزش و پرورش نیروساز و انسان‌ساز است/ وزارت آموزش آیینه تمام نمای آینده هر کشور است
مسعود فیاضی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه، 25 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح برنامه‌های خود گفت: قطعاً تنها دغدغه کنونی در این حوزه ارتقاء آموزش و پرورش است که 40 درصد دولت را به خود اختصاص داده و قریب به 50 میلیون نفر از جمعیت کشور با آن ارتباط دارند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: بنده در مرکز پژوهش‌های مجلس نیز فعالیت داشتم، شأن نمایندگی را می‌شناختم و با مشکلات حوزه انتخابیه آشنا بودم بنابراین به هیچ وجه آنها را نادیده نمی‌گیرم و در مقابل تصمیم مجلس خاضع هستم.

وی با اشاره به نکاتی پیرامون آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزش و پرورش در هر کشور آیینه تمامی نمای آینده آن کشور است کما اینکه اندیشمندان معتقدند اگر می‌خواهید آینده نه چندان دور کشوری را ببینید به آموزش و پرورش امروز آن نگاه کنید ضمن آن که ما نباید به این دستگاه به عنوان هزینه‌ای نگاه کنیم چرا که هر اتفاقی در آن می افتد سرمایه گذاری است.

فیاضی یادآور شد: انقلاب اسلامی ایران ماهیتی ایدئولوژیک و عقیدتی داشت بنابراین نیرو، تفکر و اندیشه در قلب آن قرار دارد ضمن اینکه وزارت آموزش وپرورش محوری‌ترین دستگاه برای هر اتفاقی است که در کشور می‌افتد و باید در مسیر تحول کشور نقش ویژه‌ای ایفا کند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: این دستگاه باید نیروی انسانی زبده برای تمام دستگاه‌ها پرورش دهد کما اینکه در اول انقلاب شاهد بودیم وقتی دستگاه‌های حاکمیتی در حال شکل‌گیری بودن این معلمان بودند که مأمور شدند تا ساختار و سازه سایر دستگاه‌ها را بنا کنند، از سوی دیگر در دفاع مقدس 36 هزار دانش آموز شهید و 5 هزار معلم شهید داشتیم و بعد از گذشت 40 سال از انقلاب نیز شهید علی لندی و شهید حججی حاصل پرورش همین نظام تعلیم و تربیت هستند بنابراین باید این دستگاه را پاس داشت.

وی افزود: نکته مهم این است که وزارت آموزش و پرورش از جایگاه والایی برخوردار بوده و معلمان قلب این رآکتور مهم هستند که نیروساز و انسان‌ساز است و معلم نیز یعنی تفکر، اندیشه، خلاقیت و ابتکار که وقتی درگیر معیشت باشد نمی‌توان این پتانسیل‌ها را به فعلیت رساند بنابراین باید رتبه‌بندی معلمان را فارغ از اینکه به آن به عنوان مشکل هزینه‌ای نگاه کنیم به هر طریق اجرا کنیم.

فیاضی تصریح کرد: بودجه آموزش و پرورش در سال گذشته 13.4 کل بودجه کشور بوده است که متأسفانه امسال 8.8 شده است یعنی در یک سال با 4.6 کسری بودجه مواجه بودیم در حالی که در کشورهای توسعه یافته هیچ‌گاه سهم این وزارتخانه نسبت به بودجه کل کشور از 20 درصد کاهش پیدا نکرده است بنابراین همین کسری بودجه باعث شده که رتبه‌بندی معلمان اجرا نشود ضمن اینکه رتبه‌بندی معلمان مربوط به گذشته بوده کما اینکه در سال 90 در سند تحول بنیادین و در سال 99 در سیاست‌های کلی ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب و در سال 95 در قانون برنامه پنجم توسعه به آن تأکید شده بود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه افزود: رتبه بندی، قانون امروز و دیروز نیست و در سال 1390 در سند تحول مورد اشاره قرار گرفت و در سال 1399 در سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی و در برنامه پنجم توسعه نیز به آن توجه شده، اما به آن نپرداختیم. با توجه به اینکه این موضوع در برنامه آمده است، باید در بودجه های سنواتی دیده می شد، لذا جدیتی لازم است تا مسئله حل شود.

وی افزود: معلم نباید دغدغه معیشت داشته باشد، اگر معلم قرار است با دانش آموزان وقت بگذراند و روی روش و منش آنها کار کند، نباید دغدغه معیشت خانواده را داشته باشد. همانطور که رئیس جمهور در اظهارات خود گفت این مسئله یک بار برای همیشه باید حل شود. معلم چنین جایگاهی باید داشته باشد، اما آیا به لحاظ فرهنگی در جامعه ما از چنین منزلتی برخوردار است. معلمی شریف ترین شغل است، اما آیا دانش آموزان نخبه علاقمند به این شغل هستند؟ بنابراین به فرهنگ سازی نیاز داریم، چرا که در جامعه و در فضای حاکمیتی این نکته مورد توجه نیست.

فیاضی تصریح کرد: کارکنان آموزش و پرورش که 40 درصد کل دولت را به خود اختصاص داده اند، تنها بخشی از بدنه دولت هستند که فیش حقوقی آنها از حکم کارگزینی شان کمتر است. اگر این نگاه به دانشگاه فرهنگیان وجود داشت، این دانشگاه دست چندم نبود. اگر دانشگاه فرهنگیان قرار است معلم پرورش دهد و پیشران تولید سرمایه اجتماعی باشد، باید از بودجه کافی و قابل توجهی برخوردار باشد. بودجه دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی کمتر از 40 درصد دانشگاه تهران است. دانشگاه تهران یکی از دانشگاه های مهم است که رسالت خود را دارد، اما دانشگاه فرهنگیان با 98 پردیس و مرکز بزرگترین دانشگاه دولتی است، اما به لحاظ بودجه ضعیف است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان به لحاظ هیات علمی هیچ تناسبی با رسالتش ندارد. این دانشگاه با جمعیت 80 هزار دانشجو از 500 نفر در هیات علمی برخوردار است که لذا نسبت استاد به دانشجو 80 به 1 است و نمی توان انتظار اتفاق خاصی از این دانشگاه داشت. آینده کشور در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی رقم می خورد، بنابراین نیاز به عزم ملی است تا سهمیه دانشجویی از 20 هزار به 50 هزار دانشجو برسد و همه باید برای حل این مسئله کمک کنند.

فیاضی با بیان اینکه مدیری تحولگرا هستم و نقشه راهم سند تحول بنیادین است، گفت: آموزش در کنار پرورش و در عرض یکدیگر هستند، پرورش فدای آموزش نمی شود. موظف به اجرای سند تحول بنیادین هستم  و مجلس سالانه و براساس ماده 235 آیین نامه داخلی باید از من توضیح و گزارش بخواهد. در برنامه پیشنهادی درباره موضوعاتی که ارائه شده، اقدام عملی قابل سنجش انجام گرفته و جلسات کارشناسی متعددی با متخصصان برگزار شده، همچنین در مرکز پژوهش های مجلس گزارش سیاستی درباره آموزش و پرورش منتشر کردم، لذا برنامه هایی که ارائه شده حاصل کار کارشناسی است که موظف به اجرای آن خواهم بود.

وی یادآور شد: آموزش و پرورش و دولت سیزدهم اولین دولتی است که در گام دوم انقلاب تشکیل شده، بنابراین در همه عرصه ها باید نگاه 40 ساله داشته باشد. ناراحتی شما از دولت بحق است و درخصوص آن صحبت خواهم کرد. ما در مورد نظام تعلیم و تربیتی حرف می زنیم که در مقیاس وسیع باید به آن نگاه کرد، وزارتخانه ای که با 60 میلیون جمعیت مطرح است.

فیاضی تصریح  کرد: ما در شرایط کرونایی به سر می بریم و کلاس های درس 22 ماه است که تشکیل نشده است، دانش آموز از نعمت حضور معلم بی بهره است و در برخی مناطق به دلیل عدم زیرساخت ها مشکل داریم، دانش آموزان هر روز 5 هزار قدم کمتر برمی دارند و این موجب شده تا دانش آموزان سه درصد چاقتر شوند و به لحاظ جسمی و روحی آسیب ببینند.

وی تاکید کرد: آموزش و پرورش مسئله فوری و اولویت داری دارد که اگر آنها تحقق نیابد، سایر مسائل اجرا نخواهد شد؛ نخست رتبه بندی معلمان است که مطالبه جدی، عادلانه و بحق فرهنگیان است، این  اولویت عادلانه به ایجاد تناسب منطقی و معقول و عدالت در پرداخت و تخصص می شود.

فیاضی با بیان اینکه معلمان جزو نظام کلان آموزشی هستند و می‌توانند به کیفیت آموزش کمک کنند، ادامه داد: بر اساس این طرح اگر مهارت و تخصص معلمان احراز شود، آنها ارتقاء می‌یابند البته من تابع قانون و مجری آن هستم و هر تصمیمی که مجلس در این زمینه اخذ کند بنده مکلف به اجرای آن هستم و پس از تصویب سریعاً اقدامات لازم را برای اجرای آن انجام می‌دهم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورشT دومین بحران وزارت آموزش و پرورش را کمبود نیروی انسانی دانست و ادامه داد: در حال حاضر حدود 180 هزار معلم کم داریم و این عدد هر ساله 10 هزار نفر نیز افزوده می‌شود چرا که ورودی دانشگاه فرهنگیان سالانه 20 هزار نفر بوده اما تعداد فرهنگیانی که هر سال بازنشسته می‌شوند حدود 30 هزار نفر است.

وی تقویت دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی را راهکار بلندمدت برای جبران کمبود معلم برشمرد و افزود: استفاده از حق‌التدریسی ها و خرید خدمت‌ها راهکار کوتاه مدت جبران این کمبود است، در حال حاضر 113 هزار نفر حق‌التدریس، 37 هزار نفر بازنشسته، 47 هزار نفر خرید خدمات و همچنین تعدادی سرباز معلم برای این موضوع به کار گرفته شده است.

فیاضی ادامه داد: ما می‌توانیم از ظرفیت علمی وزارت آموزش و پرورش یعنی معلمان در قالب حق التدریس استفاده کنیم اما این امر در گرو تخصیص اعتبارات مربوط به حق التدریسی‌ها در پایان هر ماه است که تحقق آن به همراهی خزانه و سازمان برنامه و بودجه نیاز دارد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با طرح این پرسش که چرا پرداخت معلمان حق‌التدریس چندین ماه به تأخیر می‌افتد، ادامه داد: پرداخت به موقع آن موجب ایجاد انگیزه برای معلمان می‌شود. اعتبارات حق‌التدریس باید مانند اضافه کاری در هر ماه پرداخت شود.

وی با بیان اینکه 22 ماه  کلاس حضوری نداشتیم، تصریح کرد: معلمان در این شرایط بیش از کلاس حضوری اذیت شدند و خانواده‌ها نیز با مشکلاتی روبرو شدند.

فیاضی گفت: اگر ردیف بودجه در نظر گرفته برای حق‌التدریسی‌ها هر ماه پرداخت شود در کوتاه ‌مدت می‌توان مشکل کمبود معلم در آموزش و پرورش را برطرف کرد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشراه به ضرورت پرداخت معوقات فرهنگیان تصریح کرد: چرا در سایر نهادها و سازمان‌ها افراد پس از 20 روز از بازنشستگی‌شان می‌گذرد پاداش پایان خدمت خود را دریافت می‌کنند اما معلمان باید چندین ماه در انتظار دریافت آن بمانند، این ظلم به معلم است.

وی با اشاره به برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش درباره مطالبات مربوط به استخدام‌ها گفت: زمانی که به عنوان معاون آموزش در مرکز پژوهش‌های مجلس بودم با کمیسیون آموزش و تحقیقات طرحی درباره ساماندهی نیروی انسانی تدوین شد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت ساماندهی صندوق ذخیره فرهنگیان ادامه داد: فرهنگیان باید در طول دوران خدمت خود از رفاهیات برخوردار شوند، با توجه به اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان، 4 هلدینگ بزرگ و 55 شرکت دارد می‌تواند خدمات رفاهی فرهنگیان را تأمین کند.

وی با بیان اینکه 96.5 درصد بودجه آموزش و پرورش صرف حقوق پرسنل می‌شود که برای موضوع رفاه آنها اعتباری باقی نمی‌ماند، تصریح کرد: صندوق ذخیره فرهنگیان می‌تواند رفاهیات آنها را پوشش دهد.

فیاضی با بیان اینکه در سال گذشته 980 هزار بازمانده از تحصیل داشتیم که بیشتر آن در مناطق محروم بود، ادامه داد: در مناطق محروم 4 هزار مدرسه سنگی و 500 مدرسه کپری وجود دارد، از سوی دیگر 7 درصد کل مدارس کشور به بازسازی نیاز دارد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در تشریح راهکار ساماندهی مشکلات آموزشی مناطق محروم توضیح داد: از آنجا که این مشکلات در تمام مقاطع تحصیلی از جمله پیش‌دبستانی، ابتدایی، دوره متوسط اول و دوم و در حوزه‌های مختلف مانند محتوا و کمک درسی وجود دارد، نمی‌توان یک معاونت تشکیل داد. برنامه دارم که قرارگاه محرومیت زدایی ایجاد کرده و دستیار ویژه منصوب کنم تا این دستیار در شورای معاونان حضور یابد و مطالب را اداره کند.

امکان تهاتر املاک وزارت آموزش و پرورش برای تهیه فضای آموزشی مناسب
فیاضی در ادامه با تأکید بر ایجاد اقتصاد پایدار برای آموزش و پرورش، گفت: اقتصاد در این وزارتخانه باید به فعلیت برسد تا به پایداری برسیم. این وزارتخانه بعد از وزارت جهاد کشاورزی بیشترین املاک را دارد که حدود 100 هزار و 566 ملک است که در خیابان اصلی بوده و کارایی زیادی ندارد اما برای حوزه تجارت بسیار مناسب است که با تهاتر می توان فضای آموزشی مناسبی را به جای آن تهیه کرد که کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با آن موافق بود همچنین برای استفاده از منابع صندوق ذخیره ارزی، نیازمند ایجاد معاونت اقتصادی در این وزارتخانه هستیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه با تأکید بر اینکه در موضوعات تحولی، نوک پیکان باید به سمت ارتقای آموزش و تحول آن باشد، عنوان کرد: ما برای این موضوع 10 راهبرد را در نظر گرفته ایم که موضوع نخست آن تمرکززدایی است به نحوی که باید استان ها را که در این حوزه بسیار توانمند هستند، ببینیم و باید اجازه دهیم استان خود را اداره کند و نباید نگاه از بالا به پایین باشد بلکه باید از پایین به بالا باشد.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت ایجاد تحول در کلاس درس، بیان داشت: این تحول نیاز به یک شبکه دارد تا مدیریت انجام شود لذا باید شبکه ای از معلمان متخصص، خلاق و جوان ایجاد شده و به آنها تفویض اختیار شود.

فیاضی ادامه داد: استفاده از فناوری اطلاعات و آموزش مجازی نیز بسیار مهم است و باید هدایت درسی به این سمت باشد همچنین اصلاح ساختار نیاز به اجرای سند تحول دارد که در سال 90 به تصویب رسیده ولی هنوز زیرساخت های قانونی آن تهیه نشده است و همچنان بر اساس قانون سال 54 اداره می شویم که با این شیوه تحول نخواهیم داشت پس باید فرایندها بروز شود.

7 سال در مدرسه دولتی تدریس آموزشی و پرورشی داشته‌ام
این وزیر پیشنهادی کابینه سیزدهم در ادامه به پاسخگویی نسبت به برخی سوالات نمایندگان پرداخت و درباره عدم فعالیت وی در مدرسه عنوان کرد: من 7 سال در مدرسه تدریس کرده ام و برای اینکه گفتند در مدرسه دولتی نبوده ام باید بگویم در مدرسه ملاصدرای منطقه 7 که پدرم آن را مدیریت می کرد حضور داشتم و تدریس کرده ام.

وی اضافه کرد: آموزش و پرورش نیاز به مواردی دارد که از مهم ترین آنها آموزش مجازی، تجهیز زیرساخت عمرانی و اقتضائات دانشگاه فرهنگیان است. همچنین فرایند چاپ و توزیع باید شناسایی شود و باید دید کلان به سیاست پژوهی داشت و تصمیمات را بر این اساس گرفت و سلیقه ای عمل نکرد.

فیاضی در ادامه با اشاره به 4 سال فعالیت در حوزه آموزش و 3 سال فعالیت در حوزه پرورش، گفت: بنده به اجزای بسته یادگیری واقف هستم و در این حوزه فعالیت کرده ام همچنین برای تهیه هر محصولی که بتواند به تقویت آموزش و پرورش بیانجامد آمادگی داشته و توجه کرده ام تا این موضوع تقویت شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
در باره هر یک از وزرا خود نمایندگان باید با تحقیق و بررسی به قطعیت در رد کردن یا رای اعتماد دادن برسند
United Arab Emirates
نماینده های موافق تندروهای اصولگرا هستند
باید در انتخاب مدیران بسیار دقت کنند چون خود اقای رئیسی بیان کردند که انتظار مردم زیاد است پس به خواسته اقشار آموزش و پرورش هم دقت شود خوب است.
خیلی جالبه نظارت بر50ساختمان را بعنوان سابقه بیان نموده اندآخه این شد سابقه!!!؟؟؟؟؟؟؟
جالبه ایشان میفرمایند(در شرکت اکسیر ) هیئت مدیره شرکت دولتی بوده ام لذا بفرمایید وقتیکه به قول خودتان ((مدیر کل))بوده اید این تضاد وتعارض منافع همخوانی ندارد.!!
من بعنوان یک شخص عامی از صحبت های وزیر با این همه(اما واگر وعه وبه) خوشم نیامد.
با این دفاعیه ی وزیر ((آقازادگی )) ایشان کاملا مشخص گردید
از نحوه مدیرکلی گرفته
از مدیریت شرکتاکسیر
از نحوه دانشیاری
..
احسنت بر مجلس انقلابی
به امید معرفی یک خانم بعنوان گزینه ی پیشنهادی از سوی ریاست محترم جمهوری برای وزارت
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
دیگه خرابترش نکن!!
.....
Iran, Islamic Republic of
ای داد... پس توقع دارند وزیر از مجلس باشد؟
.
حامد
Iran, Islamic Republic of
از میان هزاران مدیر و معلم موفق، مدیران مناطق و استانی و ستاد، دارای مدارک کارشناسی ارشد و دکترای "واقعی" و با تجربه و جوان در آموزش و پرورش یکی پیدا نمی شه؟ .
Ireland
در بین فامیل ها و افراد همسو پیدا نمیشه!
Iran, Islamic Republic of
....
بعنوان یک خانم از خانم زهره الهیان که بعنوان موافق صحبت کردم میپرسم چرا از ریاست جمهوری درخصوص انتخاب یک گزینه از بین خانم های کشور برای وزارت چیزی بیان نکردید
ت
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
منصف باشيم. مجلس به تشخيص خود عمل كرد اما فياضي هم رزومه خوبي داشت و نبايد تخريب بشه
Iran, Islamic Republic of
.........
امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
بنده به عنوان عضوی از آموزش و پرورش از این که همچین نیروی توانمند و تحول گرایی را از دست داده ایم تأسف می خورم