سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۱
رئیس دیوان محاسبات:

نمی‌توانیم قیمت‌ها را در کوتاه‌مدت واقعی کنیم/ هزینه هدر رفت انرژی را نباید از مردم بگیریم

سه شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۳۲
کد مطلب: 779366
رئیس دیوان محاسبات کل کشور گفت: زیرساخت‌های ما بعضاً فرسوده هستند و این مسئله باعث هدر رفت منابع می‌شود، ازاین‌رو ما نباید پول و منابع این هدر رفت انرژی را از مردم بگیریم و باید زودتر این موارد را اصلاح کنیم؛ باید برنامه‌ریزی‌شده در این راستا حرکت کنیم و اصلی‌ترین کار دولت جدید هم باید همین باشد.
نمی‌توانیم قیمت‌ها را در کوتاه‌مدت واقعی کنیم
گروه اقتصاد جهان نيوز: مهرداد بذرپاش رئیس دیوان محاسبات کل کشور در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به ارقام بالای یارانه پنهان در کشور گفت: رقم یارانه پنهان به ویژه در بخش مصارف مربوط به انرژی گاز بسیار بالاست و اگر ما تصمیم درستی را برای اصلاح نظام یارانه‌ای کشور اتخاذ نکنیم، مشکلات به همین شکل باقی خواهد ماند.
 
وی با بیان اینکه بخش جدی از منابع کشور در قالب یارانه‌های پنهان مصرف می‌شود، اظهار داشت: اگر ما این مسئله را اصلاح نکنیم همیشه منابع کسری بودجه خواهیم داشت و همیشه عقب خواهیم ماند و در ادامه همین طور این فاصله معنادار خواهد شد.
 
رئیس دیوان محاسبات کل کشور بیان داشت: در حال حاضر ممکن است با تراز مالی، تراز سرمایه‌ای و عملیاتی را جبران کنیم، اما اگر این ارقام مقداری بیشتر شوند تراز مالی هم قابلیت پوشش لازم را نخواهد داشت.
 
بذرپاش با بیان اینکه ما در کوتاه مدت نمی‌توانیم همه قیمت‌ها را واقعی کنیم، بیان داشت: ما باید بسیاری از این موارد را در کاهش هدر رفت‌ها جبران کنیم. به عنوان مثال ما باید اصلاح شبکه آبی و برقی را مد نظر قرار دهیم.
 
رئیس دیوان محاسبات کل کشور تأکید کرد: به عنوان مثال در حوزه برق و نیروگاه‌های حرارتی اگر دما از ۱۵ درجه بالاتر برود، به ازای هر یک درجه افزایش یک درصدی را از دست خواهیم داد لذا تنها ما ۱۱ هزار مگاوات از این محل را از دست می‌دهیم، آنهم به این دلیل که نیروگاه‌های حرارتی خودمان را به نیروگاه‌های تجدیدپذیر، بادی و خورشیدی و ... تبدیل نکرده‌ایم بنابراین ما از این طریق می‌توانیم جلوی هدر رفت برق را بگریم.

بذرپاش با بیان اینکه ما در یک فرآیند بلندمدت باید به آزادسازی قیمت‌ها فکر کنیم و نباید به سرعت از طریق گران کردن، کار‌ها را پیش ببریم، تصریح کرد: زیرساخت‌های ما بعضا فرسوده هستند و این مسئله باعث هدر رفت منابع می‌شود، از این رو ما نباید پول و منابع این هدر رفت انرژی را از مردم بگیریم و باید زودتر این موارد را اصلاح کنیم، بنابراین باید برنامه‌ریزی شده در این راستا حرکت کنیم و اصلی‌ترین کار دولت جدید هم باید همین باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *