کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آشنایی با نحوه اجرای تیرچه پیش تنیده

22 شهريور 1400 ساعت 9:43

تیرچه پیش تنیده در ایران یک محصول ساختمانی نسبتا جدید است که با آنکه استفاده از آن تاییدیه جهانی داشته و در اکثر کشورهای پیشرفته به وفور مورد استفاده قرار میگیرد، هنوز استفاده از آن در کشور در بین معماران و به ویژه صاحبان پروژه ها جا نیفتاده است.


تیرچه پیش تنیده در ایران یک محصول ساختمانی نسبتا جدید است که با آنکه استفاده از آن تاییدیه جهانی داشته و در اکثر کشورهای پیشرفته به وفور مورد استفاده قرار میگیرد، هنوز استفاده از آن در کشور در بین معماران و به ویژه صاحبان پروژه ها جا نیفتاده است. هدف ما این است که به منظور آشنایی بیشتر با این تیرچه آن را معرفی کرده و در مورد تعدادی از مزیت های آن صحبت کنیم و سپس به چگونگی اجرا و نصب آن در ساختمان توضیحاتی را ارائه کنیم. نکته ای که قابل ذکر است، این است که با وجود استفاده کم از تیرچه پیش تنیده در ساخت و سازهای کشور، چندین کارخانه معتبر در ایران به تولید تیرچه های پیش تنیده مشغول بوده و این تیرچه را با کیفیت و استانداردی بین المللی، برای مشتریان  تیرچه پیش تنیده، عرضه میکنند.

معرفی تیرچه پیش تنیده

تیرچه پیش تنیده از جدیدترین مصالح ساختمانی است که جایگزین تیرچه های قدیمی تر در ساخت سقف سازه ها و ساختمانها شده است و در طی عمر صد ساله خود در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی پرمصرف ترین نوع تیرچه درساخت و سازها شده است. تیرچه پیش تنیده همانند تیرچه های بتنی قدیمی تر از فولاد و بتن تولید میشود اما در نوع مواد اولیه و مراحل تولید تفاوتهای زیادی دارد. در تولید تیرچه پیش تنیده به جای بتن و فولاد معمولی از فولاد و بتن پیش تنیده استفاده میشود که این مواد تیرچه پیش تنیده را تا دو برابر مقاوم تر میکند و مقاومت بالاتر تیرچه موجب بالا رفتن استحکام و عمر مفید ساختمان نهایی خواهد شد.



سطح مقطع تیرچه پیش تنیده به شکل تی انگلیسی است که در هنگام کار ما شکل تی انگلیسی برعکس را از آن میبینیم و البته این شکل خاص از سطح مقطع تیرچه پیش تنیده یکی از مشخصه های ظاهری در ناخت این تیرچه است. تفاوت دیگر به کار بردن فولاد در بطن بتن است به طوری که در طول تیرچه میلگردها دیده نمیشوند. در هر تیرچه ممکن است تعداد میلگردهای به کار رفته متفاوت باشد که از تعداد میلگردی که از دو انتهای تیرچه بیرون زده است میتوان به نوع آن پی برد.
 

آشنایی با برخی از مزایای تیرچه پیش تنیده

تیرچه پیش تنیده بر تیرچه های دیگر مزایای متعددی دارد که در اینجا فقط به آنها اشاره کوتاهی میکنیم و از توضیح و تفسیر آنها در این مطلب به دلیل طولانی بودن بحث خودداری خواهیم کرد. مزایای تیرچه پیش تنیده عبارتند از:
 

روش اجرای تیرچه پیش تنیده در سقف

حال بررسی کنیم روش اجرای تیرچه پیش تنیده به چه صورت می باشد. در هر ساخت و ساز ساختمانی میلگردها به هم بسته شده که به این همبندی و به هم بافته شدن میل‌گردها به یکدیگر آرماتوربندی گفته می شود. آرماتورها در ساختمان استفاده متفاوتی دارند که یکی از آنها تشکیل تیرهای اصلی برای ایجاد سقف است‌. هر نوع تیرچه‌ای برای به کار بردن در سقف به تیر اصلی نیاز دارد که تیرچه پیش تنیده هم از این امر مستثنا نبوده و هنگام کارگذاری در سقف از هر طرف باید چیزی در حدود پانزده سانتیمتر وارد تیر اصلی شده به طوری که تیرچه در تیرهای اصلی قرار گرفته و در هم گیر کنند. پس از آن بلوک‌های سفالی، بتنی و یا یونولیتی در بین تیرچه‌های پیش تنیده جا زده میشود و بعد از آن نوبت بستن میل‌گردهای حرارتی است که به صورت مشبک و حالتی شطرنجی از روی تیرچه‌ها و بلوک‌ها عبور داده می شوند.
عضوهایی از جنس میلگرد فولادی و به شکل حرف z باز به نام مهار کننده وجود دارد که یک سر آن در تیرچه پیش تنیده و سر دیگر آن در تیر اصلی قرار گرفته و کار آن ثابت کردن این دو در یکدیگر است. زمان گذاشتن مهارکننده بعد از اتمام کار میل‌گردهای حرارتی است. اکنون زمان بتن ریزی و پر کردن تمامی درزها و فضاهای خالی است ولی قبل از آن از توی ساختمان زیر سقف را قالب، نیر موقت و جک میزنند تا کارگران به راحتی و بدون خطر بر روی سقف حرکت کرده و بتن را هم سطح کنند. بعد از بتن ریزی و هم سطح شدن سقف، نوبت شروع ساخت طبقه های بعدی و یا در صورت یک طبقه بودن ساختمان زمان انجام کارهای دیگر پشت بام است.


 

دانستنی های کار با تیرچه پیش تنیده


کد مطلب: 775895

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/775895/آشنایی-نحوه-اجرای-تیرچه-پیش-تنیده

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com