سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۷
۱۷

اظهارات مشکوک رئیس ستاد انتخابات درباره انتخابات/ آقای عرف! به تبعات اظهارات نسنجیده خود فکر کرده‌اید؟

چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۱۰
کد مطلب: 766820
اظهار نظر غیرمسئولانه رئیس ستاد انتخابات درحالی که رسانه‌های بیگانه و گروه‌های برانداز همه تلاش خود را برای حضور کم‌رونق مردم در انتخابات و پایین آوردن میزان مشارکت با شعار "من رأی نمی‌دهم" به‌کار گرفته‌اند، تعجب بسیاری را برانگیخته است.
اظهارات مشکوک رئیس ستاد انتخابات
به گزارش جهان نيوز، جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور روز گذشته در جریان نشست خبری خود، میزان مشارکت مردم در انتخابات 28 خرداد را در نظرسنجی‌ها بین 37 تا 47 درصد اعلام کرده است.

این اظهار نظر غیرمسئولانه از سوی رئیس ستاد انتخابات درحالی که رسانه‌های بیگانه و گروه‌های برانداز همه تلاش خود را برای حضور کم‌رونق مردم در انتخابات و پایین آوردن میزان مشارکت با شعار "من رأی نمی‌دهم" به‌کار گرفته‌اند، تعجب بسیاری را برانگیخته است.

جمال عرف در حالی این میزان مشارکت را پیش‌بینی کرده است که برخی از نهادهای معتبر نظرسنجی، میزان مشارکت را همین الآن بیشتر از این عدد نیز اعلام کرده‌اند ولی رئیس ستاد انتخابات ترجیح داده است به‌دلایل نامشخصی، کف و سقفی برای مشارکت اعلام کند که معلوم نیست: چه‌سودی به حال انتخابات دارد؟ و اساساً‌ او چه وظیفه‌ای در این باره دارد؟

براساس برخی نظرسنجی‌های معتبر، میزان مشارکت مردم در انتخابات اگرچه در ماه‌های گذشته به‌دلایل مختلفی ازجمله عملکرد ضعیف دولت فعلی و مشکلات اقتصادی پایین و در حدود 40 درصد بود، ولی رفته رفته با نزدیک شدن به روز رأی‌گیری و به‌خصوص با افزایش تحرکات تبلیغاتی نامزدها، این میزان بیشتر شده و حتی در برخی نظرسنجی‌ها به 50 درصد و بیش از آن هم در زمان حاضر رسیده است.

این‌که نظرسنجی‌ها چه‌میزان از مشارکت را نشان می‌دهند، اساساً بحث این متن نیست و به هرحال هر فردی می‌تواند نظرسنجی‌ها را دنبال کند و هر متخصصی هم آن را تحلیل کند اما باید این سؤال مهم را از نماینده ارشد وزارت کشور که وظیفه اجرایی انتخابات را به‌عهده دارد و باید از هرگونه سوگیری و اظهار نظر غیرمرتبط بری باشد، پرسید: بر اساس کدام شرح وظایف به این مسئله پرداخته است؟

این اظهارات غلط آن‌هم در شرایطی که همین الآن هم بعضی نظرسنجی‌ها مشارکتی بیشتر از سقف اعلام‌شده توسط آقای عرف را نشان می‌دهد، می‌تواند این مخاطره را به‌دنبال داشته باشد که اگر در روزهای آینده‌ مشارکت به اعدادی متفاوت و بالاتر از آنچه عرف گفت برسد، این ذهنیت غلط پیش بیاید که در آمار دست‌کاری شده است.

ضمن اینکه اساساً اعلام آماری مثل  مشارکت 37درصدی و نظیر آن، آن هم توسط فردی در جایگاه مسئولیتی آقای عرف، می‌تواند مایه دلسردی مردم از حضور در انتخابات شود، چه آنکه، مشارکت در انتخابات یک مسئله اجتماعی است و در روابط اجتماعی تصمیمات افراد روی دیگران هم تأثیر می‌گذارد.

بنابراین، صحبت آقای عرف هم می‌تواند مایه دلسردی شود و هم فتنه‌هایی را در آینده انتخابات به ارمغان بیاورد، ضمن آنکه اساساً ورود یک مسئول ارشد اجرای انتخابات در امری است که اساساً هیچ ارتباطی به حیطه وظایف او ندارد. رئیس ستاد انتخابات کشور باید انتخاباتی سالم برگزار و پس از برگزاری نیز آمار دقیق راجع به آن ارائه  کند؛ والّا اگر او تصمیم گرفت به‌جای اجرای این مسئولیت سنگین، در جایگاه یک پیشگو یا متخصص نظرسنجی‌ها ظاهر شود، نه سودی به حال خود او دارد و نه مردم.
مرجع : تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
دو سه روزه دیگه تمومه!! هر کار دوست دارید بکنید!!!
Iran, Islamic Republic of
اظهار نظر غیر مسئولانه !
ابوالفضل
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
جناب عرف! حال و روز شما را در این شرایط واپسینی کاملاً درک می کنیم. با شما همدردی می کنیم؛ اما شادی مردم، مهمتر است.
Iran, Islamic Republic of
انتخابات اسفند 98 را بیاد دارید؟ اینها میزان مشارکت را 42 درصد اعلام کردند درحالی که انتخابات مجلس، در خارج از کشور برگزار نمی شود و باید لااقل 4 میلیون ایرانیان خارج از کشور را حساب نمی کردند.
منوچهر
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
این اظهارات از اصل موضوع که خداحافظی از قدرت هست تغییری نمی ده . باید گذاشت و رفت اما میدونیم که خیلی سخته اما باید گذاشت و گذشت
Iran, Islamic Republic of
.....
شجاع
Iran, Islamic Republic of
هیچکس هم بهش تذکر نمی دهد ؟!
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا این پیام ایشان معنی دار د ولذا هشدار به همه نیروهای انقلاب از وزیر کشورگرفته تا سطوح پایین دست اندرکاران اجرایی انتخابات.....
علی
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
خواهشا صیانت از رای ملت صورت گیرد و نظارت ها شدید تر باشد. این درخواست ملت را به گوش شورای نگهبان برسانید
Romania
ما تا پای جان بر اهداف عالیه انقلاب اسلامی ایران ایستاده ایم و گوش به فرمان رهبری هستیم. .
Iran, Islamic Republic of
حواستون باشه.....