جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰

بررسی کامل تفاوت های پارکت و لمینت

يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۵
کد مطلب: 762744
اگر خیلی با مقوله کفپوش ها آشنایی نداشته باشید تفاوتی بین کفپوش های پارکت و لمینت مشاهده نخواهید کرد، اما درواقع این دو محصول کاملاً جدا از هم بوده و تنها در شکل ظاهری شباهت هایی با هم دارند، در این مطلب سعی داریم به بررسی تفاوت بین پارکت های چوبی و لمینتی بپردازیم،  پس اگر شما هم قصد خرید کفپوش چوبی یا لمینتی دارید توصیه می کنیم با خواندن این خبر اطلاعات خود را بالا ببرید تا هنگام خرید با مشکلی مواجه نشوید.

تفاوت پارکت های چوبی و لمینت
تفاوت بین پارکت های چوبی و لمینت را می توان از جنبه های مختلف بررسی کرد، در ابتدا باید بدانید که پارکت و لمینت چه هستند و بعد از آن به معرفی تفاوت های این دو کفپوش خواهیم پرداخت تا باویژگی های هر یک به طور کامل آشنا شوید.
 

پارکت چیست؟
پارکت ها صفحات نازک چوبی و لایه های مسطحی هستند که برای کاور کردن سطح زمین استفاده می شوند، از پارکت ها برای پوشاندن کف منازل، ساختمان ها، مکان های تجاری و فروشگاه ها استفاده می شود؛ از چوب درختان متفاوتی از جمله بلوط، کاج، افرا، بامبو و زبان گنجشک برای ساخت پارکت استفاده می شود.

لمینت چیست؟
لمینت که در بازار به پارکت لمینت معروف است به نوعی از کف‌پوش‌ها گفته می‌شود که از چند لایه چوب فشرده ساخته شده و بر خلاف پارکت مستقیما از چوب درختان تهیه نمی‌شود، هرچند که سطح خارجی آن طرح و نگار چوب را دارد.

جنس پارکت چوبی و لمینتی
یکی از تفاوت های اساسی که بین این دو محصول مشابه وجود دارد وابسته به ماده اولیه ای است که در تولید آن استفاده شده است، پارکت چوبی از الوارهای طبیعی درختان تولید می شود حال آنکه لمینت ها دارای ساختار لایه ای بوده و اصلی ترین لایه که به آن مغزی گفته می شود به جای اینکه چوب طبیعی باشد از فیبر فشرده شده ای به نام HDF تهیه می شود، این لایه توسط یک لایه محافظ تحتانی و دو لایه پرینت و اورلی فوقانی پوشیده می شود.

طول عمر پارکت و لمینت
پارکت چوبی ماده ای کاملاً طبیعی بوده و فرآیندهایی که به منظور افزایش دوام و استحکام در لمینت ها انجام می شود در آنها وجود ندارد، به همین دلیل پارکت ها با اینکه کفپوشی بسیار لوکس و گران قیمتی هستند اما بسیار نسبت به آسیب های سطحی مثل خراش، سقوط اجسام، خط و خش و نم و رطوبت حساس هستند.

نگهداری از پارکت چوبی و لمینتی
پارکت های چوبی فاقد لایه هایی هستند که از آن در برابر رطوبت محافظت می کند، بنابراین نگهداری از آن به دقت و وسواس بیشتری نیاز دارد. علاوه بر این سطح آن باید هر ساله ساب و لاک بخورد تا شفاف و زیبا باشد. البته به طور کلی پارکت لمینتی را نیز نمی توان با آب و به طور مستقیم شستشو داد.
 

با این حال نگهداری از آن ساده تر است، زیرا لایه مرکزی توسط لایه های محافظ فوقانی و تحتانی پوشیده شده است. همچنین کلیک ها که همان برجستگی ها و فرورفتگی های اطراف لمینت هستند و به منظور نصب مورد استفاده قرار می گیرند پارافین خورده هستند. به همین دلیل امکان نفوذ آب به لایه مرکزی به حداقل می رسد.

تنوع طرح و رنگ پارکت و لمینت
لایه مغزی لمینت به رنگ کرم بوده و طرح و نقشی ندارد، به منظور افزایش زیبایی بصری و شبیه شدن هر چه بیشتر آن به چوب طبیعی لایه پرینت شده ای مشابه طرح چوب روی لایه مغزی قرار می گیرد و به این ترتیب بسیار به پارکت ها شبیه می شود، مزیتی که لمینت ها از نظر طرح و نقش دارند این است که محدودیی دارا نیستند و هر طرح و رنگی قابلیت انتقال بر روی لایه پرینت شده را دارد؛ به همین دلیل است که شاهد تنوع طرح و رنگ در بین لمینت ها هستیم.

از طرف دیگر پارکت ها چوب طبیعی هستند و دقیقاً همان طرح و رنگی را دارد که چوب دارد، ظاهر پارکت ها اگرچه بسیار زیبا و شیک به نظر می رسد اما تنوع چندانی ندارد و به چند رنگ محبوب خلاصه می شود.

قیمت پارکت و لمینت
لمینت ها محصولاتی صنعتی هستند که برای ساخت آن از ترکیبی از مواد اولیه فرآوری شده همچون رزین، فیبر و چندین و چند ماده که به وفور یافت می شوند ساخته می شود، به همین دلیل قیمت تمام شده آن پائین است. در مقابل پارکت چوبی از چوب طبیعی ساخته می شود و چوب به دلیل محدودیت هایی که دارد از قیمت بالایی برخوردار است. به همین دلیل پارکت چوبی گرانتر از پارکت لمینت است.

نحوه نصب پارکت و لمینت
لمینت ها دارای کلیک هایی به شکل تورفتگی و فرورفتگی در 4 طرف خود هستند. این کلیک ها کار نصب را بسیار ساده تر می کنند. به این ترتیب که هر برجستگی باید در فرورفتگی لمینت بعدی قرار بگیرد و به این ترتیب کار نصب به اتمام می رسد. در نصب لمینت از هیچ گونه چسب و ماده اضافی استفاده نمی شود به همین دلیل است که نصب آن بسادگی و بدون هیچ دردسری صورت می گیرد.
 

نصب پارکت اما به انجام مراحل بیشتری احتیاج دارد، به این ترتیب که پس از انجام مراحل زیرسازی که در مورد لمینت ها هم صورت می گیرد باید انجام شود، سپس برای نصب باید قطعات با دقت فراوان و بدون هیچ درزی در کنار یکدیگر قرار گرفته و به کمک چسب ثابت شوند سپس سطح کار با ساب و لاک پوشانده می شود تا ظاهری یکدست بیابد، این فرآیند می تواند ساعت ها به طول بیانجامد و البته ریخت و پاش های خاص خود را دارد، به همین دلیل است که بسیاری از افراد لمینت را به پارکت ترجیح می دهند.

مقاومت در برابر آب
پارکت ها فاقد لایه های محافظ در برابر آب هستند و به همین دلیل در صورت خیس شدن به سرعت ورم می کنند و ظاهر زیبای خود را از دست می دهند. لمینت ها نیز به این خاطر که از فرآورده های چوبی هستند در برابر آب حساس هستند اما میزان حساسیت آنها نسبت به پارکت کمتر است. به این صورت که در صورت خیس شدن تا 4 ساعت سطح بدون تغییر باقی خواهد ماند و تنها پس از آن امکان تورم و ایجاد آسیب های سطحی وجود دارد.

پارکت لمینت با کیفیت از کجا بخریم؟
شرکت دکورچوب هم در زمینه فروش انواع کفپوش های لمینتی، چوبی، کاغذ دیواری، پوستر دیواری سه بعدی و قرنیز فعالیت گسترده ای در سراسر کشور دارد، این شرکت بوسیله ارتباط تنگاتنگی که با تولیدکنندگان و مصرف کنندگان این حوزه برقرار کرده است، توانسته نیازهای بازار را به خوبی شناسایی کرده و کمبودهای بازار را از این طریق به بهترین شکل پوشش دهد.

برای مشاهده دهها طرح و رنگ انواع لمینت کف می توانید به فروشگاه شرکت دکورچوب مراجعه کنید، همچنین همکاران ما در بخش فروش آماده ارائه مشاوره رایگان در زمینه انواع کفپوش، کاغذ دیواری و قرنیز هستند، بنابراین اگر سؤالی در این زمینه دارید از طریق راه های ارتباطی درج شده میتوانید با این مجموعه ارتباط بگیرید.

https://decorchoob.com
021-77120214
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *