دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۱
تبعیض نژادی علیه سیاه‌پوستان آمریکا

چرا پلیس از «جان سیاهان» دست برنمی‌دارد؟

پنجشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۵۴
کد مطلب: 760739
تبعیض نژادی علیه سیاه‌پوستان که 12 تا 14درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند به دردسری درمان‌ناپذیر برای این کشور و دولت آن تبدیل شده است. دولت و نهادهای حکومتی آمریکا بارها تلاش کرده‌اند با انجام اقداماتی بر نژادپرستی در آمریکا سرپوش بگذارند اما نمایشی بودن این اقدامات باعث شده این تلاش‌ها به نتیجه مطلوب نرسند.
چرا پلیس از «جان سیاهان» دست برنمی‌دارد؟
گروه بین الملل جهان نيوز: پلیس آمریکا با وجود فشارهای افکارعمومی و قضایی از قتل سیاه‌پوستان دست برنمی‌دارد. درست چند ساعت پس از برگزاری دادگاه نمایشی پلیسی که جورج فلوید سیاه‌پوست را به قتل رسانده بود، همکاران این محکوم دختر دانش‌آموز سیاه‌پوست 16ساله‌ای را به ضرب گلوله کشتند. با کشته شدن این نوجوان سیاه‌پوست شهر کلمبوس در ایالت اوهایو که قتل در آن صورت گرفته، شاهد اعتراضات مردمی شده است.مایک وودز که یکی از مقامات ارشد پلیس شهر کلمبوس است، پس از وقوع این قتل با حضور در یک مصاحبه مطبوعاتی با ابراز تاسف از کشته شدن نوجوان سیاه‌پوست و همدردی با خانواده او اعلام کرد که تحقیقات کاملی پیرامون این پرونده انجام خواهد شد. وودز تاکید کرده است تمامی نیروهای حاضر در محل ماموریت شامل این تحقیقات خواهند شد.

خانواده ماکایا برایانت دانش‌آموز کشته‌شده توسط پلیس آمریکا می‌گویند او درحالی‌که نیازمند کمک بوده مورد هدف گلوله قرار گرفته است. پائولا برایانت، مادر ماکایا در مصاحبه با تلویزیون محلی دابلیوبی‌ان‌اس اعلام کرده در پی وقوع یک نزاع در خیابان، دخترش با پلیس تماس گرفته و درخواست کمک کرده است، اما نیروهای پلیس بلافاصله پس از حضورشان به‌سمت ماکایا شلیک می‌کنند.

اندرو گینتر، شهردار کلمبوس که محل کارش در محاصره معترضان است با «وحشتناک» توصیف کردن این واقعه تلاش کرده تا پلیس را نیز به‌نوعی از قتل عمد تبرئه کند. شهردار کلمبوس دراین‌باره گفته است: «براساس تصاویر منتشرشده ما می‌دانیم پلیس قصد داشته از دختر دیگری در محل محافظت کند؛ اما یک خانواده امشب عزادار شده است.»

قاتلان چگونه به صحنه جرم رفتند؟
پلیس کلمبوس به‌عنوان متهم اصلی قتل ماکایا تحت فشار افکارعمومی و برای شفاف شدن موضوع، گزارشی را درباره حادثه دراختیار رسانه‌ها قرار داده است. بر این اساس در روز سه‌شنبه ۲۰آوریل، رأس ساعت 16:45 به وقت محلی، یک واحد از نیروهای پلیس کلمبوس به‌دنبال بروز یک نزاع به آدرسی در جنوب‌شرقی این شهر گسیل می‌شوند. پلیس کلمبوس می‌گوید طبق آنچه تصاویر دوربین‌های نصب‌شده روی لباس نیروهایش ضبط کرده‌اند، این نیروها پس از رسیدن به محل گروهی را می‌بینند که با یکدیگر در خیابان درگیر شده‌اند اما در این حین ماکایا برای برخورد با یکی از افراد خیز برمی‌دارد که بلافاصله مورد هدف گلوله پلیس قرار می‌گیرد. براساس گفته‌های پلیس، یکی از ماموران به افراد درگیر در نزاع نزدیک شده و به آنها با فریاد می‌گوید بخوابند و پس از آن چندبار با سلاح خود شلیک می‌کند.

پلیس ادعا کرده دلیل تیراندازی نیرویش حفظ جان یک دختر دیگر بوده اما خانواده ماکایا می‌گویند ابتدا ماکایا با پلیس تماس گرفته، زیرا احساس خطر می‌کرده است. خاله ماکایا به رسانه‌های محلی گفته که خواهرزاده‌اش پس از آنکه در جریان نزاع مورد حمله قرار گرفته، سعی کرده از خود دفاع کند.

از دادگاه نمایشی جورج فلوید تا ادامه سیاست «سیاه‌کشی»
تبعیض علیه سیاه‌پوستان در آمریکا مساله‌ای پنهانی نیست تا نیاز به اثبات داشته باشد. این موضوع از همان بدو امر مشخص بوده است. سیاه‌پوستان برخلاف سفیدپوستان اروپایی که در جست‌وجوی زندگی بهتر وارد آمریکا شدند با زور و اجبار برای بردگی از قاره حاصل خیز آفریقا به آمریکا آورده شدند. تبعیض نژادی علیه سیاه‌پوستان که 12 تا 14درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند به دردسری درمان‌ناپذیر برای این کشور و دولت آن تبدیل شده است. دولت و نهادهای حکومتی آمریکا بارها تلاش کرده‌اند با انجام اقداماتی بر نژادپرستی در آمریکا سرپوش بگذارند اما نمایشی بودن این اقدامات باعث شده این تلاش‌ها به نتیجه مطلوب نرسند.

یکی از جدیدترین اقدامات نمایشی آمریکا برگزاری دادگاه «دِریک شُوین» قاتل «جورج فلوید» بود. این قتل یکی از پرسروصداترین جنایات پلیس آمریکا بود که باعث شد در سال2020 تمامی ایالت‌های آمریکا به صحنه ناآرامی بدل شود. این ناآرامی‌ها به‌اندازه‌ای سنگین بود که نیروهای نظامی آمریکا به دستور دولت فدرال و دولت‌های محلی به شکلی گسترده حفاظت از شهرها و اماکن دولتی را برعهده گرفتند. با این حال وخامت اوضاع به‌حدی بود که دونالد ترامپ پس از ناکامی نیروهای 300هزارنفره گاردملی در برقراری امنیت قصد داشت ارتش را در خیابان‌های کشور مستقر کند.

روبه‌رو شدن آمریکا با این بحران برخی عقلای این کشور را به‌سمت حل‌وفصل ماجرا کشاند. این تصمیم موجب شد در روز سه‌شنبه قاتل جورج فلوید در هر سه ردیف اتهامی خود محکوم شود. پس از این اقدام نیز جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در تماس تلفنی با خانواده فلوید با توجه به حکم دادگاه به آنها گفته بود: «عدالت حداقل تا‌حدودی اجرا شد.» رئیس‌جمهور آمریکا در همان روز در یک نطق اعلام کرد: «نژادپرستی سیستماتیک لکه‌ای بر جان و روح کشور است.» کامالا هریس، معاون رنگین‌پوست رئیس‌جمهور آمریکا نیز برای آنکه از حکم دادگاه بیشترین استفاده را کرده باشد از کنگره خواست طرحی با نام «طرح جورج فلوید» را برای اصلاح اقدامات پلیس به تصویب برساند. غوغای رسانه‌ای کاخ‌سفید برای سرپوش گذاشتن بر جنایات علیه سیاه‌پوستان اما همزمان با سروصدای بایدن و هریس با شلیک گلوله به‌سمت یک دختر سیاه‌پوست خاموش شد.
مرجع : فرهیختگان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *