يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
۲

کم‌کاری میراث فرهنگی نسبت به کاوش قبر زکریا رازی

دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۴۲
کد مطلب: 754246
دکترای تاریخ و ری‌شناس گفت: بعد از اعلام خبر محل دفن زکریای رازی رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان ری طی تماسی ضمن تشکر از مطرح کردن چنین موضوعی در روز گذشته، نسبت به اقدامات باستان‌شناسی در محدوده امامزاده شعیب(ع) تأکید کرد.
کم‌کاری میراث فرهنگی نسبت به کاوش قبر رازی
به گزارش جهان نيوز، احمد ابوحمزه دکترای تاریخ و ری‌شناس در گفت‌وگو با فارس در ری با اشاره به محل دفن زکریای رازی اظهار کرد: ادعایی در رابطه با اینکه «حفاری باستان شناسی انجام گرفته و محل قبر کشف شده» نبوده است بلکه فقط در مورد محدوده قبرستان محل دفن رازی مطالبی بیان شده است.

وی گفت: در قسمتی از کتاب کریمان به عنوان معتبرترین سند شهرستان ری با عنوان «ری باستان» که در ۲۰ بهمن سال ۱۳۴۵ نگارش شده، محل دفن محمدبن زکریای رازی قبرستان محدوده امام زاده شعیب(ع) فیروزآباد ذکر شده است. 

این استاد دانشگاه بیان کرد: مدیر پژوهش مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) نیز با استناد به مطالعات کتابخانه‌ای و تحقیقات انجام گرفته، محل دفن محمدبن زکریای رازی را در قبرستان امام زاده شعیب(ع) فیروزآباد عنوان کرده است.
 
ابوحمزه در ادامه تصریح کرد: دانشمند برجسته‌ای مانند زکریای رازی از مفاخر ارزشمند شهرستان ری هستند که باید مورد توجه باشند و در مدت ۵۰ سال گذشته سازمان میراث فرهنگی باید در رابطه با محل دفن این فیلسوف جهانی کاوش و باستان‌شناسی انجام می‌داد اما تاکنون هیچ‌گونه اقدامی برای شناسایی و معرفی محل دفن رازی انجام نشده است.

این کارشناس مسائل تاریخی اذعان کرد: میراث فرهنگی تاکنون نسبت به حفاری، پژوهش و جانمایی چنین مکان‌هایی اقدام نکرده است و باید قدردان افرادی باشیم که چنین موضوعات مهمی را پیگیری و مطرح کرده‌اند.

ابوحمزه در پایان خاطرنشان کرد: طبق صحبتی که با رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان ری داشتم، وی ضمن تشکر از مطرح کردن چنین موضوعی در روز گذشته، نسبت به اقدامات باستان‌شناسی در محدوده امامزاده شعیب(ع) تأکید کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
رازی یک دانشمند کافر بود.
افسانه
Iran, Islamic Republic of
زکریای رازی مسلمان بود نه کافر