دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

۱۵ نکته ای که مردم دنیا برای پیشگیری از سرما خوردگی رعایت میکنند

چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۵۱
کد مطلب: 750661
۱۵ نکته ای که مردم دنیا برای پیشگیری از سرما خوردگی  رعایت میکنند
همه ما در سراسر دنیا سرماخوردگی را تجربه کرده ایم. با شروع فصل سرما و آسیب پذیر شدن بدن، بسیاری از افراد به سرماخوردگی و آنفولانزا مبتلا می شوند.

سرماخوردگی خیلی ساده به سراغمان می آید و خیلی سخت از بدنمان خارج می شود. با وجود اینکه سرماخوردگی یکی از بیماری هایی است که دوره درمانی کوتاه و روش درمانی ساده ای دارد ابتلای مکرر به آن منجر به ضعف بدن و اختلال در زندگی روزمره می شود. همه ما می توانیم با رعایت نکاتی سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنیم و کمتر به سرماخوردگی مبتلا شویم. استفاده از برخی خوراکی ها باعث می شود تا درصد احتمال ابتلا به بیماری ها در ما کاهش یابد.

برای پیشگیری سرماخوردگی روش های متنوعی در دنیا وجود دارد تقویت ایمنی بدن با استفاده از خوراکی ها و نوشیدنی های مختلف بهترین روش است. برای افزایش انرژی بدن و درنتیجه پیشگیری از سرماخوردگی می توانیم از دمنوش های گیاهی مناسب، مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان و ویتامین استفاده کنیم. بدن همه انسان ها دارای سیستم ایمنی پیچیده ای است که از بدن در مقابل ابتلا به بیماری ها دفاع کرده و ویروس ها و باکتری ها را سرکوب می کند.

برای رزرو آنلاین ارزان ترین تورهای لحظه آخری مثل تور مشهد، تور شیراز و ... می توانید به سایت الی گشت مراجعه کنید.

1-بشقاب غذای رنگارنگ، معجزه پیشگیری از سرماخوردگی
در تمام دنیا بهترین و ساده ترین راه برای فعال سازی و تقویت سیستم ایمنی بدن داشتن یک رژیم غذایی مناسب و متنوع است. این رژیم باعث افزایش سطح سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. به همین منظور باید میوه ها، سبزیجات، غلات، چربی ها و پروتئین ها را به میزان کافی در سبد غذایی خود بگنجانید. این مواد غذایی شما را در برابر ابتلا به بیماری ها مقاوم می کنند. تنوع غذایی نه تنها از گروه های مختلف ماکرو مانند چربی ها و کربوهیدرات ها ضروری است بلکه تنوع در هر گروه غذایی نیز منجر به افزایش ایمنی بدن می شود، برای مثال در گروه سبزیجات بهتر است بشقاب سبزیحات متنوعی از رنگ های گوناگون انتخاب کنید. هر رنگ در سبزیجات نشان دهنده یک ماده غذایی مفید و ویتامینی خاص است. به طور معمول سبزیحات بنفش و قرمز دارای آنتی اکسیدان و رنگ نارنجی نشان دهنده بتاکاروتن است همچنین اغلب سبزیجات سبز تیره دارای ویتامین k هستند و رنگ زرد نشان دهنده لوتئین و اگزانتین دو نوع کاروتنوئید مفید برای سلامت بدن به خصوص سلامت چشم ها است. بنابراین بشقاب غذایی رنگارنگ شامل ویتامین ها و مواد مغذی متنوعی است و نیازهای بدن به انواع ویتامین را تامین می کند.
 

 
2-پروبیوتیک ها چطور باعث تقویت سیستم ایمنی می شوند؟
آیا میدانید که 80 درصد از سیستم ایمنی بدن شما در معده و روده ها قرار دارد؟ میلیاردها باکتری مفید در روده ها باعث می شوند شما بتوانید علاوه بر مبارزه با بیماری ها، مواد معدنی متفاوت را جذب کنید. ازاین رو همه ما باید از این بخش بدن به خوبی محافظت کنیم و آن را همیشه سالم و قوی نگه داریم. این کار به سادگی و با خوردن روزانه ماست، کفیر و ... قابل انجام خواهد بود. کفیر برای سیستم گوارش و سیستم ایمنی بدن مفید است و در تولید نوعی ماست و دوغ از آن استفاده می شود. تقویت اکسید نیتریک، فعال کردن سلول های سفید خون و شکست باکتری ها و میکروارگانیسم های مضر بدن از جمله فرآیندهایی است که با استفاده از مخمرها و باکتری های کفیر رخ می دهد.

3-ویتامین ها رمز مقاومت بدن در برابر سرماخوردگی
بسیاری از افرادی که سبد غذایی خود را با مواد سالم و طبیعی پر می کنند، نیازی به مصرف قرص یا محصولات ویتامینی نخواهند داشت. ویتامین ها نقش بسیار مهمی در بدن انسان ایفا می کنند و در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش پررنگ و انکارناپذیری دارند. البته بهتر است ما ویتامین ها و مواد معدنی را از غذاها دریافت کنیم. ولی درصورتی که از محصولات ویتامینی استفاده می کنید، باید در میزان مصرف آن ها نهایت دقت را به خرج دهید. مولتی ویتامین های روزانه بهترین نوع از ویتامین به شکل دارو است که انواع مختلف ویتامین و میزان مناسب روزانه آن را در خود دارد ولی در صورتی که با آزمایش خون متوجه کمبود ویتامینی خاص در بدن شدید بهتر است با مشورت پزشک از قرص جداگانه ای برای ویتامین مورد نظر استفاده کنید.ویتامین های C، E و A  و انواع ویتامین B از مهمترین ویتامین های موثر بر سیستم ایمنی بدن هستند که کمبود آنها احتمال سرماخوردگی را افزایش می دهد.

4-نوشیدنی های گیاهی ضد سرماخوردگی
یکی از راه های مناسب برای پیشگیری از سرماخوردگی مصرف نوشیدنی های گیاهی است. نوشیدن دمنوش های تهیه شده از قسمت های مختلف گیاهان، نقش بسزایی در پیشگیری از سرماخوردگی دارد. به همین منظور از گیاهان مختلفی نظیر بابونه، دارچین، زنجبیل و آویشن استفاده می شود. نوشیدنی گیاهی بدن را گرم و تحریک می کند، نوشیدنی گرم به دلیل حرارت بالا سینوس ها را گرم کرده و از تشکیل عفونت در آنها جلوگیری می کند. نوشیدن یک دمنوش گرم به افزایش دمای بدن نیز کمک می کند. این افزایش دما نه فقط به خاطر داغ بودن نوشیدنی بلکه با بالا بردن شدت جریان خون بدن رخ می دهد و این خونرسانی تحرک گلبول های سفید را افزایش می دهد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. گیاهان و خوراکی هایی که باعث تحریک و افزایش گردش خون می شوند عبارت اند از: نعناع فلفلی، زنجبیل، سیر، میخک و گشنیز.

5-یک راه ساده: نوشیدن آب و مایعات
همواره شنیده ایم که نوشیدن ۸ لیوان آب در طول روز برای سلامتی مفید است. اگر نوشیدن این میزان آب برای شما سخت باشد استفاده روزانه از نوشیدنی های گیاهی جایگزین مناسبی است که هم سلامت بدن را تامین می کند و هم با تقویت سیستم ایمنی بدن احتمال ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می دهد. توصیه می شود که در طول روز به میزان کافی مایعات بنوشید. دمنوش ها می توانند گزینه مناسبی برای تأمین آب باشند.

6-بابونه و گیاه نعناع فلفلی را فراموش نکنید
دمنوش های تهیه شده از نعناع فلفلی و بابونه حاوی مواد مغذی بسیاری هستند. این گیاهان یک منبع غنی از کلسیم، آهن، منیزیم و ... هستند و در بهبود سلامت بدن انسان نقش مؤثری دارند. فقط کافی ست یکی از این گیاهان را ۲۰ الی ۳۰ دقیقه درون استکان چای خود قرار دهید تا بتوانید از خواص آن بهره ببرید. دمنوش بابونه و نعناع فلفلی به دلیل مواد مغذی فراوان خود سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و برای پیشگیری از سرماخوردگی نوشیدنی های مفیدی هستند.

7-نوشیدنی شگفت انگیز: سرخارگل یا گیاه اکیناسه
ریشه، گل و ساقه های گیاه سرخارگل یا اکیناسه، به دلیل خواص بسیار در طب سنتی مورداستفاده قرار می گیرد. مصرف این گیاه تقویت سیستم ایمنی بدن را به همراه دارد و موجب افزایش مقاومت بدن در برابر عفونت های باکتری و ویروس می شود. به طورکلی گیاه سرخارگل را می توان ضدالتهاب، ضدعفونی کننده، ضد باکتری، آنتی بیوتیک، ضدویروس و حتی مسکن عنوان کرد؛ از این رو این گیاه، گزینه مناسبی برای زمستان و پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا به شمار می رود.

8-آویشن گیاه همه کاره
از ویژگی های شناخته شده گیاه آویشن، می توان به تقویت و ضدعفونی کردن بدن اشاره کرد. در واقع این گیاه از روغن های ضروری تشکیل شده که عطر و طعم بی نظیری به غذاها می بخشند. دمنوش آویشن برای باز کردن بینی گزینه مناسبی محسوب می شود. این گیاه را میتوان روزی ۲ تا ۳ فنجان میل کرد، برای این منظور ابتدا آویشن تازه را تهیه کرده و آن را در داخل آب جوش بریزید؛ سپس اجازه دهید به مدت چند دقیقه دم بکشد.

9-مریم گلی راز سلامت در زمستان
از خاصیت های درمانی گل های مریم گلی می توان به درمان عفونت های تنفسی، احتناق و یا گرفتگی سینوس ها و آنفولانزا اشاره کرد. دمنوش این گیاه برای افراد مبتلا به سرماخوردگی و سرفه های شدید، مناسب است و در پیشگیری از سرماخوردگی نیز از آن استفاده می شود از این رو دمنوش مریم گلی را هرروز به اندازه 2 تا 3 فنجان میل کنید. این دمنوش خواص فراوانی دارد و به دلیل مواد مغذی فراوان گیاه ضد پیری نیز نام گرفته و با تقویت سلول های بدن به خصوص سیستم ایمنی از بروز بیماری هایی مانند سرماخوردگی جلوگیری می کند.

10-پیشگیری از بیماری با نوشیدنی معطر اسطوخودوس
بسیاری از افراد در فصل زمستان بی حوصله و افسرده می شوند. افسردگی و کم تحرکی دو عامل مهم در پایین آمدن قدرت سیستم ایمنی بدن است برای مقابله با بروز مشکلات روانی حاصل از شروع فصل سرما میتوانید از گیاهانی مانند اسطوخودوس استفاده کنید. دمنوش اسطوخودوس، یکی از ساده ترین و طبیعی ترین راه حل ها برای رفع افسردگی به شمار می رود. از این گیاه همچنین می توانید به عنوان یک آرامش بخش، ضدعفونی کننده و مسکن درد استفاده کنید.

11-گیاه جادویی جینسنگ
ریشه جینسنگ از میزان قابل توجهی ویتامین و مواد معدنی تشکیل شده که به تقویت حافظه، کاهش استرس و خستگی کمک می کند. علاوه بر موارد فوق از ریشه این گیاه می توان برای تقویت ریه ها و تسکین مشکلات تنفسی استفاده کرد. دمنوش جینسنگ موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش مقاومت آن در برابر بیماری ها می شود و استفاده از آن روشی مناسب برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا است.

12-مقدار کمی اکالیپتوس و تاثیر فراوان بر سلامتی
گیاه اکالیپتوس فواید بسیاری بر روی سیستم تنفسی بدن دارد. این گیاه و دمنوش آن با برخورداری از خواص ضدعفونی کنندگی، برای تسکین گلودرد، مقابله با سرفه، پیشگیری از سرماخوردگی و برونشیت بسیار مناسب است. البته باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف آن می تواند موجب مسمومیت، حالت تهوع، استفراغ و یا تحریک لوله گوارشی و مجاری صفراوی شود.

13-تا می توانید بادرنجبویه بخورید
ملیس و سیترونل از نام های دیگر گیاه بادرنجبویه است، دلیل نام گذاری این گیاه به سبب برخورداری از بوی بادرنگ یا لیمو در اثر فشرده شدن آن است. از خاصیت های گیاه بادرنجبویه می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. از این گیاه همچنین می توان برای درمان سرفه های شدید و تسکین مشکلات تنفسی استفاده کرد. از بین بردن تب و مشکلات گوارشی، کاهش استرس و فشارهای روحی از دیگر خاصیت های بادرنجبویه محسوب می شود. نوشیدنی بادرنجبویه را میتوان بارها در طول روز استفاده کرد و میزان مصرف آن محدودیتی ندارد، این دمنوش با تقویت سیستم ایمنی و افزایش سلامت روحی از بروز سرماخوردگی جلوگیری می کند.

14-سوپ تند و تیز
خوراکی های تند و تیزی که از بروز سرماخوردگی جلوگیری می کنند کم نیستند. مصرف روزانه پیاز، فلفل، زنجبیل و سیر در تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از بروز سرماخوردگی تاثیر فراوان دارند. غذاهای حاوی زنجبیل و سیر با افزایش تعریق بدن موجب رفع سموم بدن و افزایش خونرسانی می شود. سوپ ساده ای حاوی مرغ، سیر، زنجبیل و گشنیز یکی از بهترین غذاها برای تقویت بدن است.

در مطلب انواع آش ها و سوپ های معروف جهان می توانید با سوپ ها و آش های جالبی که مردم در دنیا میخورند آشنا شوید.
 

 
15-با تغییر سبک زندگی دیگر سرما نمی خورید
گنجاندن مواد غذایی مغذی و متنوع در رژیم غذایی، استفاده از مایعات فراوان در طول روز و استفاده از سوپ های مقوی حاوی پیاز و سیر از رایج ترین روش ها برای پیشگیری از سرماخوردگی است. استفاده از مواد غذایی گوناگون و حاوی انواع ویتامین ها زمانی تاثیرگذار خواهد بود که به سبک زندگی شما تبدیل شود و به طور روزانه از این محصولات غذایی استفاده کنید. با حذف شکر و قند مصنوعی و استفاده بیشتر از سبزیجات در طولانی مدت سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کرده و کمتر به انواع بیماری ها از جمله سرماخوردگی مبتلا خواهید شد.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *