دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

۸ گروه از انسان‌ها که نمازشان قبول نمی‌شود

دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۱
کد مطلب: 749704
۸ نفرند که نمازشان پذیرفته نمی‌شود که دختر بالغی که بدون روسری نماز بخواند و کسی که زکات نمی‌دهد از آن جمله‌اند.
۸ گروه از انسان‌ها که نمازشان قبول نمی‌شود
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، از محبوب‌ترین اعمال نزد خدای متعال نماز است؛ نماز چنان قدر و منزلتی نزد پروردگار دارد که در گنجینۀ روایی ما از آن با عنوان ستون، خیمۀ دین و همین‌طور معراج مؤمن یاد شده است. علاوه بر این، در روایات دیگری هم داریم نماز نخستین موضوعی است که از هر انسانی در روز قیامت دربارۀ آن سؤال می‌شود، اگر نماز مورد پذیرش واقع شود سایر اعمال انسان نیز پذیرفته می‌شود و در مقابل، اگر مورد پذیرش قرار نگیرد، سایر اعمال انسان نیز مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد و این گوشه‌ای از جایگاه این عمل نزد خدای متعال است.

در بخشی از روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام این‌طور بیان شده  است که نماز چند گروه از انسان‌ها مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد، آنان چه کسانی هستند؟ پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله در حدیثی در این باره فرمود:

«ثَمانیةٌ لا تُقبَلُ مِنهُمُ الصَّلاةُ: العَبدُ الآبِقُ حتّی یَرجِعَ إلی مَولاهُ، والناشِزُ و زَوجُها علَیها ساخِطٌ، ومانِعُ الزَّکاةِ، وتارِکُ الوُضوءِ، والجاریَةُ المُدرِکَةُ تُصَلِّی بغَیرِ خِمارٍ، وإمامُ قَومٍ یُصَلِّی بهِم وهُم لَهُ کارِهُونَ، والسَّکرانُ، والزَّبِینُ؛ وهُو الذی یُدافِعُ البَولَ والغائطَ؛

8  نفرند که نمازشان پذیرفته نمی‌شود:
  1. بنده فراری، تا زمانی که به سوی مولایش برگردد.
    زن نافرمان، که شوهرش از او ناراضی است.
    کسی که زکات نمی‌دهد.
    کسی که وضو نمی‌گیرد.
    دختر بالغی که بدون روسری نماز بخواند.
    پیشوای قومی که با آنان نماز بخواند در حالی که از او ناراضی هستند.
    آدم مست
    و زَبین، یعنی کسی که بول و غائط خود را به زور نگه داشته است.
منبع: مکارم الأخلاق: 2 / 324/ 2656، منتخب میزان الحکمه: 326
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *