سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰

غیبت چه زمانی جایز است؟

چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۲
کد مطلب: 748317
حرام بودن غیبت حکم دین است، همین دین استثنائاتی قرار داده که یکی از آنها، برای غیبت در مقام مشورت به خصوص ازدواج و تحقیق است.
غیبت چه زمانی جایز است؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام محسن عباسی ولدی استاد حوزه علمیه و کارشناس مسائل خانواده در برنامۀ سمت خدا طی سخنانی گفت: برخی می‌‌گویند ما از بدگویی دیگران پرهیز می‌‌کنیم و نمی‌خواهیم غیبت آنان را بکنیم. خدای متعال اعلام کرده غیبت کردن حرام است؛ اما همان خدایی که غیبت را عملی حرام دانسته، می‌‌گوید هر کسی با برادر خویش مشورت کند، اما او خالصانه آن فرد را راهنمایی نکند، خدا اندیشه را از او می‌گیرد.

وی افزود: حرام بودن غیبت حکم دین است، اما همین دین استثنائاتی قرار داده است، دقیقاً یکی از مواقع استثناء برای غیبت کردن در موقعیت مشورت به خصوص مسألۀ ازدواج و تحقیق است. ما باید در حق کسی که از ما مشورت می‌خواهد، خیرخواهی کنیم.

این کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) در روایتی زیبا در این باره فرمود: هر کسی به مسلمانان در مشورتی خیانت کند، منِ پیغمبر از او بیزارم. در روایتی دیگر امیر‏المؤمنین علی علیه‌‏السلام فرمود: خیانت کردن به کسی که تسلیم تو است، از بدترین کارها، از بزرگ‌ترین شرها و موجب عذاب است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *