سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

افزایش ۱۰۰ درصدی کرایه تاکسی در سنندج طی سال ۹۹

سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۳۶
کد مطلب: 748183
همین دو روز پیش بود که نرخ جدید کرایه تاکسی در سنندج برای دومین بار طی سال‌جاری اعلام شد که با یک حساب سرانگشتی می‌توان به افزایش 100 درصدی آن پی برد.
افزایش ۱۰۰ درصدی کرایه تاکسی طی سال ۹۹
به گزارش جهان نيوز، اواخر سال 98 سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهرداری سنندج به بهانه افزایش نرخ برخی اقلام مورد نیاز تاکسی‌ها و سیستم ناوگان حمل‌ونقل عمومی مانند روغن، لاستیک و قطعات یدکی خودرو نرخ کرایه تاکسی را به گفته خودشان در حدود 25 درصد افزایش داد که همان زمان با انتقادهایی از سوی شهروندان مواجه شد اما نهایتاً این نارضایتی‌ها راه به جایی نبرد.

پس از شیوع ویروس کرونا در اردیبهشت ماه سال 99 به بهانه رعایت فاصله اجتماعی در تاکسی‌ها، سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهرداری سنندج اعلام کرد که رانندگان تاکسی به جای سوارکردن 4 نفر باید 3 نفر را سوار کنند و در عوض کرایه نفر چهارم تقسیم بر کرایه سه نفر دیگر شد که تا این جای کار شهروندان به‌دلیل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نه تنها معترض نشدند بلکه به نوعی از این قانون نیز حمایت کردند.


اگر نرخ کرایه مسیری مانند میدان آزادی تا شهرک بهاران سنندج را با همین اوصاف نگاه کنیم می‌بینیم که در پایان سال 98 از 1200 تومان به 1500 تومان رسید و سپس به دلیل شیوع کرونا این نرخ به 2 هزار تومان افزایش پیدا کرد.
اما در نهایت پس از اینکه نرخ جدید در اردیبهشت ماه رسماً اعلام شد باز هم رانندگان تاکسی به جای سوارکردن 3 مسافر، 4 مسافر سوار می‌کردند و کرایه‌ای را که به‌دلیل رعایت فاصله اجتماعی افزایش داده بودند را نیز دریافت می‌کردند و در مقابل نیز قانون را نادیده گرفتند و در این بین تنها شهروندان متضرر شدند.

جالب اینکه دو روز پیش نیز سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهرداری سنندج دوباره به بهانه شیوع ویروس کرونا اقدام به افزایش نرخ کرایه تاکسی کرد و نرخ 2 هزار تومانی به یکباره به 3 هزار تومان رسید و با یک حساب سرانگشتی می‌توان به افزایش 100 درصدی کرایه تاکسی طی سال 99 پی برد.

رئیس سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهرداری سنندج تنها دلیل افزایش نرخ کرایه تاکسی را شیوع ویروس کرونا و افزایش قیمت ملزومات خودروی رانندگان تاکسی اعلام می‌کند و این در حالی است که مردمی که از این تاکسی‌ها برای جابه‌جایی و تردد در سطح شهر استفاده می‌کنند شامل همین گرانی‌ها شده‌اند و به نوعی دچار دو‌سر باخت شده‌اند.


در دورانی که بیشتر کسبه از عدم فروش، پایین آمدن سود و بالا رفتن هزینه‌ها گلایه دارند، این افزایش نرخ به جز بالا بردن نرخ برخی اقلام به بهانه افزایش نرخ کرایه‌ها سود دیگری ندارد و در این بین دوباره شهروندان و این بار رانندگان تاکسی نیز دچار ضرر می‌شوند چرا که باید تاوان این گرانی را با خرید اقلامی که به همین بهانه گران می‌شوند را پس بدهند.

رئیس سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهرداری سنندج در این باره می‌گوید: علیرغم افزایش نرخ کرایه تاکسی، رانندگان تاکسی سنندج از نرخ‌های جدید راضی نیستند و آن را جوابگوی هزینه‌های خودرو و زندگی خود نمی‌دانند.

امیر جمشیدنژاد، تورم بالا، افزایش قیمت لوازم خودرو و از سویی کرونا و کاهش مسافر به دلیل شیوع کرونا را از جمله دلایلی عنوان کرده که تصمیم به افزایش نرخ کرایه تاکسی گرفته شود اما در این بین اصلا به فشار مضاعفی که به شهروندان وارد می‌شود توجهی نکرده‌اند.

البته در این بین برخی از تاکسی‌داران نیز از این میزان افزایش نرخ قانع نیستند و به صورت خودسرانه اقدام به افزایش نرخ‌های کرایه تاکسی بیش از این نرخ کرده‌اند.

این اعمال نرخ‌های سلیقه‌ای تاکسی‌ در شهر سنندج که با وجود افزایش 100 درصدی کرایه‌ها اتفاق افتاده موجب نارضایتی شهروندان شده و آنها خواستار نظارت بیشتر و رسیدگی بهتر تاکسیرانی بر این موضوع هستند.

با توجه به مشکلات ترافیکی و وضعیت نامناسب برخی از خیابان‌های شهر بسیاری از شهروندان ترجیح می‌دهند از وسایل نقلیه عمومی به ویژه تاکسی‌ها برای رسیدن به مقصد استفاده کنند، اما با وجود این نرخ‌های سلیقه‌ای باز هم پای مسافربران شخصی و ترجیح مردم برای استفاده از آنها باز می‌شود و جای اعتراضی هم نباید باشد.


یکی از شهروندان در این باره به خبرنگار فارس گفت: با اینکه نرخ مصوب از سوی تاکسیرانی اعلام شده اما برخی رانندگان بیشتر از میزان مشخص شده کرایه دریافت می‌کنند.

به گفته احمدی، نباید فضایی فراهم شود که موجبات سوءاستفاده عده‌ای فرصت‌طلب ایجاد شود و مردم انتظار دارند در تمام حوزه‌ها نظارت‌های جدی انجام شود نه اینکه افزایش قیمت در یک عرصه سبب گرانی‌های زنجیره وار شود.

یکی دیگر از شهروندان‌ که به‌واسطه کار خود مجبور است، هر روز با تاکسی در سنندج تردد کند، به خبرنگار فارس گفت: کرایه‌ای که چند ماه پیش یک‌هزار و 200 تومان بوده را اکنون باید در بهترین حالت 3 هزار پرداخت کنیم.

صلواتی افزود: هیچ‌کس فکر نمی‌کند که این افزایش کرایه چطور باید پرداخت شود و بنده که مجبورم هر روز از شهرک بهاران برای کار به مرکز شهر سنندج بیایم، کرایه روزی 4 هزار و 800 تومان سال قبل را چطور 12 هزار تومان پرداخت کنم.

یکی از رانندگان نیز در این باره اظهار کرد: نبود پول خرد یکی از مشکلاتی است که صنف رانندگان با آن مواجه‌اند و همچنین اینکه قیمت‌ها آن‌گونه که انتظار می‌رفت افزایش نیافت و در واقع با همین قیمت‌ها باز هم چرخ زندگی رانندگان نمی‌چرخد.

ای کاش مسئولان سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهرداری سنندج خود را به ندانستن این موضوع که همه مردم به واسطه شیوع ویروس کرونا و گرانی‌های پی در پی بازار دچار مشکل هستند و فشارهای اقتصادی زیادی را تحمل می‌کنند، نمی‌زدند و تنها برای فروش برچسب نرخ جدید کرایه به رانندگان تاکسی، این کار را انجام نمی‌دادند و یا با کار کارشناسی بیشتری تصمیماتی می‌گرفتند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *