پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
 
۰

درمان واریس با لیزر چه مزایایی دارد؟

سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۸
کد مطلب: 730890
درمان واریس با لیزر یک پروسه درمانی با حداقل میزان تهاجم است که با سرعت ، ظرافت و نو آوری خاصی می تواند مشکل نارسایی وریدی را از طریق استفاده از فیبر لیزر اندوواسکولار حل کند.
درمان واریس با لیزر چه مزایایی دارد؟
به گزارش جهان نيوز، در لیزر واریس از انرژی حرارتی لیزر برای بستن رگ آسیب دیده استفاده می شود. این کار  تحت بی حسی موضعی انجام می شود و بیمار هیچ گونه احساس دردی  نخواهد داشت.

مزایای لیزر واریس
درمان واریس با لیزر متعددی دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
-        حل حس سنگینی در پای افراد
-        بهبود ظاهر پوست فرد تا حد ممکن
-        درمان سریع
-        امکان بازگشت به فعالیت های روزانه و کار بلافاصله پس از انجام لیزر
-        نتایج کلینیکی و زیبایی بسیار عالی

پروسه درمانی لیزر واریس به خوبی توسط بدن بیماران مختلف پذیرفته می شود و نتایج بسیار خوبی را چه از جنبه درمانی و چه از جنبه زیبایی به همراه دارد.

این پروسه تا حد زیادی غیر تهاجمی و امن بوده و کمتر کسی ممکن است نتواند از آن استفاده کند و محدودیت خاصی ندارد. این تکنیک از لیزر درمانی به خوبی مشکل مرتبط با رگ های رنگی ناحیه پایینی بدن را درمان می کند.

موارد قابل درمان با لیزر واریس


از جمله مواردی که به کمک این روش می توان به درمانشان پرداخت می توان به موارد زیر اشاره داشت:
-  رگ های بزرگ و کوچک سافنوس
- رگ های رتیکولار و کولاترال ( Collateral and reticular
-  مشکلات عروقی و خون ریزی آن ها
-  زخم های وریدی
- گشادشدگی مویرگ ‌های بدن

درمان واریس با لیزر چه زمانی تجویز می‌شود؟
در صورت التهاب، قرمزی ، ورم و یا زخم بودن رگ های واریسی ممکن است پزشک معالج از شما بخواهد درمان واریس با لیزر را انجام دهید.

همچنین اگر پوست روی ناحیه رگ های واریسی در بدن حساس شده و تحریک پذیر شود به عمل جراحی لیزری نیاز خواهید داشت.

رگ های واریسی معمولا نشانه یک مشکل جدی و خطرناک برای سلامت فرد نیستند. اما ممکن است دردناک و آزاردهنده باشند. همچنین احتمال دارد از ظاهر آن ها خوشتان نیاید.

عوارض لیزر واریس پا
تمامی عمل های جراحی در پزشکی با ریسک های خاص خود همراه هستند. از جمله برخی ریسک های احتمالی عمل جراحی لیزر رگ های واریسی می توان به موارد زیر اشاره داشت:
-        عفونت
-        درد در ناحیه رگ ها
-        خون ریزی
-        کبودی
-        آسیب به رشته های اعصاب
-        قرمزی یا ورم ( التهاب ) رگ ها
-        لخته های خونی
-        تغییرات در رنگ پوست در ناحیه رگ های درمان شده
-        سوختگی پوست افراد

ریسک های دیگری نیز وجود دارند که بسته به وضعیت عمومی سلامت فرد احتمال بروز آن ها وجود دارد. در صورت داشتن هرگونه نگرانی و دغدغه حتما آن را با پزشک معالج خود و قبل از عمل جراحی لیزری در میان بگذارید.

لیزر واریس پا چگونه انجام می‌شود؟

این پروسه درمانی به بستری شدن در بیمارستان نیازی ندارد. ممکن است در مطب پزشک معالجه شما انجام شود و مدت زمان آن نیز معمولا کمتر از نیم ساعت است. به احتمال زیاد در همان روز به خانه مرخص می شوید. لباس های گشاد و باز به همراه خود داشته باشید تا پس از عمل جراحی خود آن ها را بپوشید.

عموما عمل جراحی لیزر رگ های واریسی پروسه چند مرحله ای دارد که در ادامه آن ها را به ترتیب با هم مرور می کنیم:

1.پوشیدن روپوش مخصوص

ابتدا باید روپوش مخصوص بیمارستانی را بر تن کرده و بر روی تخت معاینه دراز بکشید. تخت مورد نظر ممکن است در حین پروسه لیزر در زوایای مختلفی قرار گیرد. ممکن است عینک یا پوشش مخصوصی برای چشم ها در اختیارتان قرار گیرد تا آن را حین پروسه جراحی بر روی چشم خود قرار دهید. دلیل آن نیز مراقبت از چشم ها در برابر اشعه لیزر است.

2. بی حس کردن ناحیه

پزشک معالج شما ابتدا ناحیه مورد نظر را بی حس کرده تا لوله یا کاتتر مخصوص از همان جا وارد بدن شود. همچنین تزریق مواد دارویی بی حس کننده در ناحیه مورد نظر انجام می شود تا در حین پروسه لیزر درمانی حس درد کمی داشته باشید.

3. سونوگرافی داپلر

پزشک مورد نظر از سونوگرافی داپلر استفاده می کند تا وضعیت رگ ها قبل و پس از پروسه لیزر درمانی بررسی کند. این پروسه از امواج صوتی متعددی استفاده می کند تا تصویر با کیفیت و خوبی از رگ ها بر روی مانیتور رایانه تولید کند

4. وارد کردن کاتتر و لیزر

پزشک معالج یک برش کوچک در پوست شما ایجاد کرده و کاتتر را از همان جا وارد بدن خواهد کرد. این کاتتر وارد رگ واریسی شما می شود. سپس فیبر لیزری خاصی وارد کاتتر خواهد شد. در مرحله بعدی همزمان با خارج شدن کاتتر به آرامی از بدن ، لیزر مورد نظر رگ واریسی را داغ خواهد کرد. رگ مورد نظر مسدود شده و در نهایت کوچک می شود.

این پروسه معمولا به کمتر از یک ساعت زمان نیاز دارد. ناحیه ای که کاتتر از طریق آن وارد بدن می شود تا حدی کوچک است که حتی به بخیه نیازی نخواهد بود. یک بانداژ بر روی این ناحیه از بدن قرار خواهد گرفت.

مراقبت بعد از لیزر واریس پا
پس از برگشت به خانه، طبق دستور پزشک معالج باید استراحت کرده و اجازه دهید اثر مواد بی حسی در بدن از بین برود. ممکن است تا مدتی در پای خود حس خاصی داشته باشید اما این درد معمولا شدید نیست. در صورتی که توانایی تحمل آن را نداشتید بهتر است از مسکن های درد استفاده کنید.

پس از پروسه جراحی لیزری باید بانداژ روی زخم را تا ۴۸ ساعت بر روی آن حفظ کنید. در کنار آن ، میزان بسیار کمی خون ریزی را تجربه خواهید کرد.

امکان استحمام به نحوی که آب از دوش به بدن شما بریزد وجود دارد اما از رفتن به داخل وان و یا شنا کردن در استخر های عمومی اجتناب کنید. باید منتظر بمانید تا زخم مربوط به عمل جراحی به شکل کامل بهبود یابد.

باید تا مدت سه روز پس از لیزر اندوونوس رگ های واریسی به پوشیدن جوراب و شلوار های تنگ و بلند ادامه دهید . فقط در حین خواب یا استحمام آن ها را از پا خارج کنید.

این پوشش های تنگ و چسبان به گردش خون مناسب در بدن کمک کرده و زمانی که آن ها را بر تن دارید حس بهتری خواهید داشت.

پیشنهاد می شود در این مدت از بلند کردن اجسام سنگین یا تمرینات ورزشی شدید اجتناب کنید. برای انجام این کار ها تا دو هفته پس از جراحی لیزری خود صبر کنید. با این حال می توانید به پیاده روی بروید تا گردش خون در بدن بهبود یابد.

همچنین بهتر است تا حد امکان از رانندگی اجتناب کنید. چرا که به دلیل استفاده از مواد بی حسی سرعت واکنش افراد کمتر از حد عادی می شود.

اگر حس ناراحتی یا درد خاصی در پای خود دارید، به مدت ۴۸ ساعت صبر کنید و سپس رانندگی را آغاز نمایید.

منبع: دکتر مهرداد اقدسی متخصص واریس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *