سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۷
۱۸۴
یادداشت اختصاصی دکتر منوچهر محمدی برای جهان نیوز؛

بعد از بحران کرونا شاهد شکل‌گیری نظام سیاسی جدیدی در جهان خواهیم بود/ ایران، روسیه و چین بازیگران اصلی دنیا خواهند بود/ جایگاه برتر هم به ایران تعلق خواهد گرفت/ کرونای ساخت آمریکا به خودش هم رحم نکرد

دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۰۶
کد مطلب: 723478
بر خلاف تصور دولتمردان و حتی مردم آمریکا ملاحظه گردید که این میهمان ناخوانده و خودساخته به خلق کننده خود هم رحم نمی‌کند.
بعد از بحران کرونا شاهد شکل‌گیری نظام سیاسی جدیدی در جهان خواهیم بود/ ایران، روسیه و چین بازیگران اصلی دنیا خواهند بود/ جایگاه برتر هم به ایران تعلق خواهد گرفت/ کرونای ساخت آمریکا به خودش هم رحم نکرد
گروه سیاسی جهان نيوز: دکتر منوچهر محمدی، معاون اسبق وزیر خارجه، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی و مدیر گروه روابط بین الملل دانشگاه تهران، یادداشتی با عنوان «ویروس کرونا و آینده سیاست جهانی» در اختیار جهان نيوز گذاشته است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

نویسنده مقاله نه خود را پیشگو می داند و نه جام بلورین پیش رو دارد که در آن نظر افکنده آینده را ترسیم کند بلکه به برکت پیروزی انقلاب اسلامی و باز شدن دریچه  بسیار وسیع‌تر و فرامادی تر از دریچه نگاه پوزیتیویستها توانسته است نگاه جدیدی را با روش کلان نگری و با تکیه بر مطالعات عمیق تاریخی در روابط بین الملل و با تکیه برتجربه ی پیش روی بعد از انقلاب  اسلامی را به دانشجویان خود ارائه دهد که  مقرون به واقعیت بوده و در تألیفات خود نیز ارائه دهده.

شیوع ناگهانی ویروس کرونا و گسترش آن از چین و ایران به  جهان  غرب این‌جانب را بر آن داشت که با همین نگاه کلان و پیوند این ماجرا باحوادث سیاسی و اجتماعی وبا تکیه بر علم آینده پژوهی سناریویی را که به نظر این جانب مقرون به واقعیت می‌باشد ترسیم نموده و در این مقاله آن را  تبیین نمایم.

1. تردیدی نیست که ایالات متحده  آمریکا در ده‌های اخیر شکست سختی از جمهوری خلق چین در حوزه اقتصاد خورده است و از آینده  قدرت اقتصادی این کشور با جمعیت یک و نیم میلیاردی  به شدت بیمناک بوده و تلاش زیادی کرد تا از طریق افزایش  تعرفه های گمرکی بر کالاهای چینی با قدرت اقتصادی چین مقابله کند ولی موفق نشد و چین همچنان به عنوان یک غول اقتصادی  در صحنه روابط بین المل باقی ماند.

2. به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار یک نظام دینی بنام جمهوری اسلامی به عنوان یک قدرت برتر ایدئولوژیک  درتقابل با استکبار جهانیی بویژه  ایالات منحده آمریکا  قد علم کرده  و از یک نظام وابسته و تحت  سلطه آمریکا و انگلیس به یک نظام مستقل ومدعی وخصم قدرتهای امپریالیستی جهان تبدیل شد  وعلی‌رغم همه توطئه های شرق و غرب به ویژه آمریکا در این دوران چهل ساله  به یک قدرت برتر و صاحب نفوذ  منطقه درغرب اسیا وحتی فرا منطقه تبدیل یافته و در مقابل همه توطئه ها و فشارهای طاقت فرسای آمریکا در تحریم های همه جانبه ایستادگی نموده و با ضرباتی که ازنظر  نظامی در سال گذشته بر آمریکا و همچنین انگلیس وارد آورد مخصوصا در جریان ساقط نمودن پهباد آمریکائی و مهمتر از آن ضربه هولناکی که برای اولین باربعد از جنگ جهانی دوم بر پایگاه نظامی آمریکایی در عین الاسد وارد نمود  به عنوان یک ابرقدرت منحصر به فرد جایگاه ابر قدرتی آمریکا را در سطح جهانی به چالش کشاند. بنابراین آمریکا به این جمع‌بندی رسید که جمهوری اسلامی را نه از طریق تحریم های اقتصادی و نه ازراه برخورد نظامی میتواند شکست دهد وباید چاره اندیشی دیگری کند.

3. با توجه به شکست هائی که آمریکا هم از جمهوری خلق چین در حوزه ی اقتصاد و هم از جمهوری اسلامی ایران در حوزه ی اقتدار سیاسی نظامی و فرهنگی در منطقه استراتژیک جنوب غرب آسیا خورده است  تصمیم گرفت که به آخرین شیوه غیر انسانی و وحشیانه که همانا جنگ میکروبی می‌باشد متوسل شود  و با این امید که با اشاعه ی ویروس کرونا که ظاهراً توسط وزارت دفاع آمریکا رشد و تکثیر یافته بود به جنگ این دو قدرت آسیائی بیاید و به همین دلیل است که ابتدا این ویروس در ووهان چین نشر و گسترش یافت و دیری نپائید که در ایران آن هم دریک شهر مذهبی آنجایی که مرکز و زیربنای انقلاب اسلامی می باشد شایع نماید!!
 
4. دولت آمریکا تصور میکرد  که میتواند شیوع این ویروس را به همان دو کشور آسیایی محدود نموده و با توجه به فاصله جغرافیایی آن دو کشور با جهان غرب به ویزه آمریکا نمی‌تواند گزندی به آن‌ها بزند. غافل از اینکه( و مکر و مکرالله والله خیرالماکرین)آنها سعی می‌کنند که به خدا مکر وحیله بکنند درحالیکه خداوند خود بهترین مکر کنندگان است)

5. برخلاف پیش‌بینی تولید کنندگان و اشاعه دهندگان این ویروس و در عین حیرت و شگفتی آن‌ها ملاحظه کردید که این ویروس مرز های جغرافیایی را به سرعت درنوردیده و وارد اروپایی می‌گردد که نه تنها آمادگی برای چنین مهمان  ناخوانده  را ندارد و در مقابل هجوم این ویروس به ویژه در ایتالیا  و اسپانیا و به دنبال آن در سایرکشور های اروپایی مانند آلمان فرانسه و انگلیس نفوذ کرده وحتی در درون کاخ های مستحکم ملکه انگلیس و بالا ترین مقام سیاسی این کشور یعنی نخست وزیر کابینه هم وارد شده و آن‌ها را مبتلا میکند و دولتهای عضو اتحادیه اروپا به جای آنکه دورهم جمع شده و راه چاره عمومی بیابند هر کدام  به فکر نجات خود بوده و از همکاری با یکدیگر احتراز می‌کنند و امروز شرایطی در سراسر اروپا  بوجود آمده که به قول نخست وزیر اسپانیا دولتمردان اروپایی درمانده و سرگردان با کمبود های عظیم وسائل بهداشتی و کادر مجهز پزشکی و پرستاری دست به گریبانند.

6. آمریکا به عنوان قاره جدید با وجود فاصله زیاد از قاره های کهن و وجود اقیانوس اطلس در غرب و اقیانوس کبیر در شرق این کشور پهناور خود را ایمن میدید بر خلاف تصور دولتمردان و حتی مردم آمریکا ملاحظه گردید که این میهمان ناخوانده و خودساخته به خلق کننده خود هم رحم نمی‌کند و خیلی زود دامن آن‌ها را هم فرا خواهد گرفت. جالب انکه آغاز این آلودگی از شهر نیویورک که بزرگ‌ترین مرکز اقتصاد جهان می‌باشد شروع میگردد و بخاطر پایین بودن سطح بهداشت و فاصله طبقاتی عظیم و بدون انیکه هیچ گونه آمادگی برای استقبال از این ویروس در این شهر وجود داشته باشد  و خیلی زود مسئولین و مدیران این ایالت بزرگ آمریکا آنچنان دست بسته و سرگردان شدند که نمومه آن در الزام پرستاران به استفاده‌ از کیسه های زباله برای ایمن بودن از نفوذ این ویروس بود که هیچ گونه ایمنی برای آن‌ها ایجاد نکرده و یا اینکه مجبور باشند  یک ماسک یک بار مصرف را برای چند هفته مورد استفاده قرار دهند و امروز با جمعیت بالای سیصد هزار نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا این کشور را در راس مبتلایان قرار داده و گوی سبقت را در شیوع این ویروس از سایر کشور ها ربوده است به طوری که یک نوع هرج و مرج و نا آرامی در جامعه آمریکا به وجود آمده و هر فرد امریکایی برای حفظ جان خود به دنبال خرید اسلحه برای روزی که شرایط به  حدی برسد که نوعی جنگ داخلی به وجود آمده و هر کدام باید به فکرحفظ جان خود و خانواده اش باشد!

7. ایالات متحده ای آمریکا اینک در شرایطی است که رئیس جمهور آن که فردی تاجر مسلک می‌باشد و بجزبه مسائل اقتصادی به چیز دیگری فکر نمی‌کند چرا که همین اقتصاد سر مایه داری که نود درصد از آن در اختیار کمتراز ده در صد جامعه  می‌باشد  اورا به قدرت رسانده اند و باید منافع آن هارا تأمین کند درحالیکه نود درصد جامعه که از همه امکانات بهداشتی و رفاهی محروم میباشند و برای این رئیس جمهور اهمیتی ندارند. از هم اکنون نوعی تعارض و تضاد میان او  و شهروندان امریکایی بر سر اینکه اولویت با سلامت و جان انسان‌ها و یا حفظ رشد اقتصادی کشور می‌باشد به وجود آمده است. یقیناً دونالد ترامپ بر موضع خود که اولویت با حفظ رشد اقتصادی است پافشاری خواهد کرد اگر چه مجبور شده به مسأله بحران کرونا آنهم تحت فشار افکار عمومی به پردازد.

8. در رابطه با اینکه دوره ی ابتلای به این ویروس در آمریکا کوتاه خواهد بود یا طولانی مدت و با توجه به اینکه هنوز به نقطه‌ی اوج خود نرسیده است به احتمال زیاد این کشور  برای حداقل یک سال آینده گرفتار این مصیبت خواهد بود و جامعه‌ ی آمریکا تحمل این شرایط را که موجب تلفات بیشتر، ناامنی بیشتر بی کاری و عدم اشتغال بیشتر و به تبع آن رکود و احیا ناً بحران اقتصادی خواهد گردیده نخواهند داشت و سامانه  مدیریتی  در مقابل طغیان جامعه از دست مدیران خارج گردیده و فروپاشی یا حداقل تضعیف نظام حاکم در آمریکا رادر همه ای ابعاد اجتماعی سیاسی امنیتی فرهنگی و نظامی به دنبال خواهد داشت .چیزی که رئیس جمهور فعلی آمریکا این  شرایط فروپاشی را در مبارزات انتخاباتی خود پیش بینی کرده بود.

9. همانطور که در مطالعات قبلی این جانب بویژه در کتاب استراتژی نظامی آمریکا بعد از 11 سپتامبر که بیست سال قبل به رشته تحریر دراورده بودم و در آنجا مطرح کرده بودم فروپاشی آمریکا به مراتب بدتر از فروپاشی اتحاده جماهیر شوروی خواهد بود چرا که این کشور با نابودی حقوق بومیان و فرستادن بیش از شصت ملیون سرخ پوست به گورستان با مرض سیاه زخم توسط مهاجرین اروپایی مخصوصاً انگلیسی بنا نهاده شده است بدون آنکه هیچ گونه انسجام و وحدتی میان این مهاجرین شکل بگیرد و تنها دو عامل رفاه و امنیت در تجمع آن‌ها نقش داشته است.  و این دو عامل نیز در این بحران اخیر از آن‌ها گرفته شده است و لذا پیش بینی می‌شود که یک نا امنی و به احتمال زیاد جنگ داخلی بی امان و بی رحمانه میان ساکنین و ملیت ها و رنگین پوستان در بگیرد و نه تنها دولت مرکزی تضعیف گردیده و یا از پای دراید بلکه بر سر ثروت‌های باقی مانده میان ایالت های مختلف جنگ و درگیری روی داده و ادامه پیدا کند و به عبارت دیگر احتمالاً این نهاد سیاسی به نام  ایالات متحده  آمریکا  از صفحه‌ ی روزگار  محو شود  همانطور که دولتی به نام یوگسلاوی با تجزیه آن از صفحه‌ ی روزگار محو گردید.

10. در چنین شرایطی نه تنها نظام سرمایه داری آخرین روز های عمر خود را می گذراند بلکه حاکمیت سلطه جویانه ای غرب نیزبر جهان به پایان راه خود خواهد رسید و بعد از بحران کرونا ما شاهد شکل‌گیری نظام سیاسی جدیدی در جهان خواهیم بود که در این نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران، جمهوری خلق چین و روسیه فدراتیو بازیگران اصلی خواهند بود و با توجه به عدم وجود تضاد فکری و ایدئولوژیک میان این سه بازیگرانها میتوانند نظم جدیدی را که با بیداری ملت‌های مسلمان و مستضعف در آفریقا و امریکای لاتین و همچنین آسیا ایجاد کنند و در این نظام جدید اروپایی‌ها باید خود را بازسازی نموده و واقعیت برتری بازیگران جدید را پذیرا باشند وگرنه جایگاه مطلوبی در این نظام برای آن‌ها متصور نیست.

11. اگر چه چین و روسیه از نظر اقتصادی و نظامی بر جمهوری اسلامی برتری نسبی دارند ولی بخاطر فقدان یک ایدئولوژی جهانی در این دو کشور و عدم تضاد راهبردی، جمهوری اسلامی با تکیه بر مبانی مکتب اسلام و قرار گرفتن در صف مقدم مبارزه با استکبار جهانی و حمایت از مستضعفین جهان جایگاه برتری را در نظام سیاسی جدید جهان خواهد داشت.

12. در پایان لازم به ذکر است که با توجه به باور و اعتقاد ما شیعیان و همه مسلمین جهان به مهدویت و ظهور منجی عالم بشریت امام زمان(عج) و همچنین وعده تخلف ناپذیر الهی در قرآن مبنی بر حاکمیت و خلافت مستضعفین در جهان احتمال عینیت این سناریو بیشتر بوده و چند گامی مارا به ظهوربقیه الله الاعظم و حاکمیت مستضعفین نزدیک‌تر خواهد کرد.

ان‌شاءالله
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
....
United States
جایزه بهترین طنز سال را باید به ایشون بدن .
United States
بعضی فکر میکنند کرونا هم مثل جناحهای داخلی کشور می باشد که بی محابا وبا راست ودروغ به آن بتازیم.
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
در همه تاریخ ،وقتی حرف حق جواب نداشته ،برای کم اثر کردنش ،مخالفان حق به توهین وتمسخر روی اوردن.....
Iran, Islamic Republic of
..... شما بفرمایید براساس کدام عامل قدرت می توانید در جایگاه اول دنیا قرار بگیرید و بعد از شما چین و روسیه قرار بگیرد؟
Iran, Islamic Republic of
ای ول عجب جواب منطقی دادی!!
Iran, Islamic Republic of
منطقی تر از جواب توی عزیز نیست....
Iran, Islamic Republic of
قدرت ایمان که ""یدالله فوق ایدیهم"" وبا عبد خداوند بودن ،همانطور که چهل ویک سال است درمقابل همه توطئه های دشمنان وامریکا وغرب سرپا مانده ورشد کردیه ایم ،بقیه راه را هم تا ظهور خواهیم رفت.
Iran, Islamic Republic of
قیمت مسکن را تو تهران کنترل کن اخوی ،فتح جهان باشه برای مرحله بعد!نفست از جای گرم بلند میشه
Iran, Islamic Republic of
قیمت مسکن را روحانی باید کنترل کنه
.
Iran, Islamic Republic of
.....
قدرتی تفکری که 42 سال است در مقابل منافق داخلی و دشمن گسترده خارجی مقاومت کرده است قطعا نظیری در دنیا ندارد و به زودی قدرتش برای همه نمایان خواهد شد.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
طنز چی؟مستضعفین با ید از یک راهی بر مستکبرین فائق شوند تا آمادگی پذیرش منجی حضرت مهدی را داشته باشند
Iran, Islamic Republic of
مستضعفين بجاي افكار گنده گويان بفكري نابودي محتكرين مسكن بر ايند....
Iran, Islamic Republic of
همین را بگو الان همسایه ما تو زیر زمین خونش صد واحد آپارتمان احتکار کرده
عمار
United Kingdom
انسانهای باایمان درهمه حال خداوندراستایش وبزرگ میدارندوشیطان صفتان همیشه درحال استهزامومنان هستنداین وعده خداونداست که صالحان راوارث زمین گرداندوهمه حکوتهای طاغوت صفت نابودشوند
Iran, Islamic Republic of
دقیقا"!!!!
Iran, Islamic Republic of
وقتی انسان شکمش سیرباشه و دغدغه ای هم نداشته باشه میشه این
Iran, Islamic Republic of
جالب است که از نظر نویسنده محترم ایجاد کنندگان ویروس کرونا نمی دانستند که این ویروس می تواند به امریکا هم سرایت کند. بخندیم یا گریه کنیم؟
ایشان مدعیست که کاخهای مستحکم انگلیس هم مانع ورود ویروس نتوانسته است بشوند بخندیم یا گریه کنیم؟...
Iran, Islamic Republic of
به حال خودت گریه کن که هنوز در خوابی!!!!!
Iran, Islamic Republic of
گلوبالیستها وصهیونیستهای جهانی نه براشون امریکا اهمیت داره ونه هیچ انسان وکشوری.فقط قدرت وپول رو میشناسند وبراش هرچیزی رو قربانی میکنند.
Iran, Islamic Republic of
فعلا که ملکه و جانسون کرونا گرفتند و بستری هستند
Iran, Islamic Republic of
هیچکس فکر نمیکرد امت پیغمبر که بیابان نشین عرب بودند و عقب افتاده ترین ملت ها بودند یک روز بر ابرقدرتهای دنیا و امپراتوریهای جهان که ایران و روم بودند پیروز شوند وانها را شکست دهند، ولی به اذن الهی شد،
اینم ممکنه، ان شاء الله
United Kingdom
.......
انتقام سخت
Iran, Islamic Republic of
کرونا نشان داد که امریکا و کشورهای غربی مدعی پیشرفت و تکنولوژی چقدر عقب افتاده اند.
م ح
United Kingdom
ما نمیتونیم خودمونو با پیامبر و اصحابش مقایسه کنیم اونها هر کاری کردن برای رضای خدا بود اما ما هر کاری میکنیم برای امیال و منافع خودمانست
Iran, Islamic Republic of
همه رو مثل خودت نپندار،دوست عزیز.خیلی از این مردم که الان دارن فی سبیل الله ماسک میدوزند و ضدعفونی میکنند وبه بیماران کرونایی خدمت میکنند ،در زمان سیل وزلزله هم بی مزد ومنت در صحنه خدمت بوده اند وانشالله همینها هم پای رکاب حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف خواهند بود...
.
Iran, Islamic Republic of
...................
هوشنگ
Romania
شما اینطور فکر می کنید که ما برای خودمان کار می کنیم . امام خمینی و امام خامنه ای مثل شما فکر نمی کنند و به خاطر همین نیروهای ما در سوریه ،لبنان، عراق ،یمن و افغانستان و ..... هستند و در مقابل ظالمین مثل آمریکا ایستاده و می جنگند.
پس با کی خودتو قیاس میکنی؟ با وحشیان سعود عربی، صهیونیستهای عبری یا قاتلان غربی؟
.
Iran, Islamic Republic of
....
خرمشهر
Iran, Islamic Republic of
اینکه نظام جهانی بعد از کرونا تغییر خواهد کرد حرف مشترک اکثر صاحب نظران است اما اینکه ایران با این مدیریت نقش اول را داشته باشد جای شک و تردید و ترس دارد.!!!!!
هاشمی: به خرمشهر
Iran, Islamic Republic of
جناب خرمشهر
دعا می کنم که کرونا آمریکا و سایر مستکبرین را به زیر بکشه ....
خونین شهر
Iran, Islamic Republic of
اینطور نخواهد شد
.
..................
Iran, Islamic Republic of
.....
استاد دانشگاه (یک مخاطب عادی مثل همه مردم)
Iran, Islamic Republic of
بزرگوار حمله 11 سپتامبر سال 2001 بود یعنی ۱٨ سال و ٨ ماه پیش!
یا واقعاً پیشگو بودید یا مخاطبان را نادان فرض کردید که تخته گاز "دروغ" میگویید و بطور فراوان یک نظر شخصی مشخص را به کرات و در هر پاراگراف با اشکال متفاوت تکرار کردید و به اسم مقاله ای با تیتر جذاب بیان نمودید آقای دکتر منوچهر محمدی عزیز
("9. همانطور که در مطالعات قبلی این جانب بویژه در کتاب استراتژی نظامی آمریکا بعد از 11 سپتامبر که بیست سال قبل به رشته تحریر دراورده بودم")
رر
Iran, Islamic Republic of
...
رر
Iran, Islamic Republic of
اقتصاد امريكا چند هزار ميليارد دلار خسارت ديده! جهان نيوز چرا هر مطلبي را مي نويسي!؟
United States
حتی یکبار نخوانده مطلب رو سر دبیر!!
کارشناس
Iran, Islamic Republic of
رکود شدید در امریکا و اروپا باعث نابودی اقتصادی این کشورها خواهد شد.
Iran, Islamic Republic of
اون موقع اقتصاد ایران که ضرر نمیکنه رشد هم میکنه اخوی!!
Iran, Islamic Republic of
نه جانم.چون به یمن تحریمها ما از اقتصاد اونها جدا شدیم.
Iran, Islamic Republic of
نه جانم.چون به یمن تحریمها ما از اقتصاد اونها جدا شدیم.
اقتصادی که وابسته به غرب نباشد با زلزله های آنها نمی لرزد.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
تو امریکائی هستی که اینقدر از سقوط امریکا میترسی؟! همه کارشناسان امریکایی از سقوط اقتصاد با کرونا وحشت کردن وهمه بورسهای امریکا فرو ریخته ،طوریکه از زمان 1930 بی سابقه بوده.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
حالا اقتصاد روسیه و چین و آمریکا سقوط کنه.وقتی تحریم هستیم به ما چه مربوط!
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
چند روز پیش اعلام شد که یک سوم ثروت ترامپ نابود شد. این مطلب هم دروغ است؟ کدخداپرستی تا کجا؟
Iran, Islamic Republic of
ثروت ترامپ و پوتین هم نابود بشه بازم به ما چه مربوط.ارزش پول ملی خودمان بیشتر از این سقوط نکنه که ربطش به خود ما هست.
Iran, Islamic Republic of
براي كرونا هم كيسه بدوزيد
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
علی
United States
یک استاد دانشکاه تحلیل های علنی بر روی حقایق علمی تایید شده انجام میدهند. ایشان باورش شده که ویروس کرونا ساخته دست انسان و آن هم امریکا. کجا و چه موقع چنین ادعایی ثابت شده است؟ اصلا چند کشور چنین ادعایی کردند؟ م
United States
...
امین
Iran, Islamic Republic of
کرونا ویروس ساخته و پرداخته شیطان بزرگ برای ضربه زدن به اقتصاد چین و ایران بود که حالا چاه کن ته چاه افتاد.
Iran, Islamic Republic of
چينيها متهم اصلي هستند
Iran, Islamic Republic of
امریکایی متهم اصلی هستن.
Iran, Islamic Republic of
...
لشکریانت
Iran, Islamic Republic of
ویروس کرونا متهم اصلی هست
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
نمیدونم گریه کنم یا بخندم.
باید صبر کرد و توکل به خدا کرد تا ندای حق بیاد.
محمود
Iran, Islamic Republic of
جای تعجب است که دکتر بقیه ی ملت ها را عاری از ایدئولوژی می بیند.
و اینکه ثروت علمی را ندید می گیرد.
و فروپاشی غرب را...
Iran, Islamic Republic of
بعضی ها با افکار مادی به همه چی نگاه میکنند ولی این قائده حتمی دنیاست و تخلف ناپذیر است خیلی تحلیل جالبی هست
Iran, Islamic Republic of
اشتباه منفی دادم تحلیل عالمانه ای است آنها که قبله اشان امریکاست در مقابل هر مطلبی که در مخالفت با امریکا باشد موضع میگیرند
دانش آموخته علوم سیاسی
Iran, Islamic Republic of
این تحلیل نه تنها عالمانه نیست بلکه بسیار ساده انگارانه است. افول و فروپاشی قدرت های بزرگ در تاریخ امری طبیعی است اما طی روندی مشخص و با سلسله علل خاص. ویروس کرونا گرایش خاص و علقه های عاطفی و احساسی و... با هیچ ملت و دولتی ندارد که گزینشی عمل نماید.
این نوع تحلیل از ایشان که تحصیل کرده علوم سیاسی است بعید بود
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
این بابا خودش از این حرفا خندش نمیگیره؟
Iran, Islamic Republic of
در عوض تو باید از حال خودت گریه ات بگیره!!!
رسول مشهدي
Iran, Islamic Republic of
شوخي ميكني؟
جايگاه برتر؟
ايران؟
با كدام اقتصاد؟
با كدام سياست خارجي فعال؟.
خخ
Iran, Islamic Republic of
از وزارت برجام انتظار سیاست خارجی فعال نداشته باشید.
Iran, Islamic Republic of
تحلیل به این عمیقی تا کنون نخوانده بودم . خدا قوت به شما و همکاران شما
Iran, Islamic Republic of
این جناب پرفسور با چه دلیل و مدرکی استنادمیکنه که آمریکا سازنده این ویروسه؟.
مطلع
Iran, Islamic Republic of
امریکایی ها در اوکراین و قزاقستان و گرجستان 25 آزمایشگاه میکروبی دارند و به تولید و تکثیر اینجور ویروس ها مشغول هستن.
Iran, Islamic Republic of
اونوقت این شدمدرک؟!
Iran, Islamic Republic of
راست میگی ! این میکروبها رو برای تفریح ساختن ! ..
Iran, Islamic Republic of
تا نشه با مدرک ثابت کرد که این ویروس دست سازه و ساخت کیه و عمدی یا سهویه و قصدش چیه نمیشه رویش تئوری داد.فعلا که از ووهان چین سر در آورده و چگونه سریع به همه دنیا سرایت کرده چینی ها باید توضیح دهند.
Iran, Islamic Republic of
قزاقستان که دربست تمام مرزش در اختیار روسیه هست و بدون آنه آب نمیخوره و چگونه خود امریکا بیشترین مبتلا را داره و روسیه که هم مرز اش خیلی کمتر.همین یکی را توضیح بده تا برسه به اوکراین و بقیه.
نا مطلع
Iran, Islamic Republic of
اینطور نیست
United Kingdom
.....
Iran, Islamic Republic of
کاش به جای این حرف ها ذکر میکردند چطوری این ویروس اول رفت به چین و بعد ایران و سایر نقاط و اگر کار آمریکاست کجای کار را اشتباه کردند که به خودش هم رسید!!!
هوشنگ
Romania
چین هم دست بسته نیست.اگر اشتباه نکرده باشم ۷-۵ ملیون چینی در آمریکا زندگی می کنند.
Iran, Islamic Republic of
و جایزه سیمرغ بلورین بزرگترین تحلیلگر تاریخ تعلق میگیره به ایشان!!!!!
Iran, Islamic Republic of
....
نژاد
France
صبور باشید جو گیر نشوید آخرین انتخابات را یادتان رفته برای دلار ۱۰۰۰ تومانی می رقصیدند.
من توصیه میکنم مقداری مطالعه کنید و تآمل داشته باشید
Iran, Islamic Republic of
.......
Iran, Islamic Republic of
به امیدخدا.و پیروزی حق علیه باطل
حمید
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
این مطلب طنز بود یا جدی؟؟؟؟؟؟؟؟
....
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران؟؟؟ وامصیبتا به دانشجوهاش
United Kingdom
......
Iran, Islamic Republic of
بخشی از مطلب ایشان: شاهد شکل‌گیری نظام سیاسی جدیدی در جهان خواهیم بود که در این نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران، جمهوری خلق چین و روسیه فدراتیو بازیگران اصلی خواهند بود....
چه ادعای بزرگی
Iran, Islamic Republic of
مارکوس ایوانز، رئیس جنبش استقلال کالیفرنیا در پیام ویدئویی: ایران مانند روسیه کشوری مهم است و نقشی راهبردی در اقتصاد جهان دارد. اگر مردم ایران اعلام کنند که کالیفرنیا در صورت استقلال به رسمیت شناخته می‌شود، آتشی در کالیفرنیا بپا خواهد شد که جهان مثلش را ندیده است.
Iran, Islamic Republic of
فرض که آمریکا هم از بین بره و چین و روسیه و ایران باقی بمانند.تاریخ جهان ثابت کرده که همیشه چند قدرت بر سر تقسیم مستعمرات آخرش دشمن خودشان شده و به جنگ میرسند.دوم روسیه با جدا کردن جماهیر دیگر خیال خودش را از خرج کردن برایشان راحت کرد.
ناظمی
Iran, Islamic Republic of
دقیقا زده توی خال چون در برابر همه برندها و کمپانیهای پوشالی امریکایی ما برندها و شرکتهای وزین داریم
سایپا در برابر فورد
ایران خودرو در برابر جنرال موتورز
جی ال ایکس در برابر اپل
زمزم در برابر کوکاکولا
فلافل لشکرآباد در برابر مک دونالاد
هپکو در برابر کاترپیلار
بازم بگم!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
.....
سوال از ناظمی
Iran, Islamic Republic of
چرا امریکا و اروپا با وجود صنعت و تکنولوژی پیشرفته در برابر کرونا زانو زدند و توان درمان این بیماری را ندارند ؟!
سوال
Iran, Islamic Republic of
چرا در امریکا و اروپا قفسه های فروشگاه ها خالی شده و قحطی مواد غذایی و بهداشتی آمده است ؟!
پاسخ
Iran, Islamic Republic of
من برادرم امریکا زندگی می کند . هیچ قحطی ای نییامده . فقط دستمال توالت بصورت مقطعی کم بود که اون هم الان موجود هست . اگر قفسه ای خالی شده مجدد همان روز یا فرداش پر شده . ان شاءالله همه ی انسان های زمین سالم و خوشحال باشن . موفق باشید .
Iran, Islamic Republic of
حالا زمزم خوبشه.ببین.میراندا شده قرص جوشان که داره میره به جنگ کوکاکولا!!!
هوشنگ
Romania
دوست عزیز،همه این وسایل و تجهیزاتی را که نام بردید نسبت به وسایل و تجهیزات ما برتر هستند،ولیکن در آمریکا در دست یک درصد از مردم آمریکا می باشد.۵۰ میلیون نفر در آمریکا با کوپن ، یک وعده غذا برای خود از موسسات دولتی و خیریه می گیرند.ظلم تاریخی به سیاه پوستان،سرخ دوستان و... فاصله طبقاتی را آنقدر زیاد کرده که خوده آمریکاییان نظام را بر. می اندازند.
Iran, Islamic Republic of
به فرموده حضرت آقا از هر 5 آمریکایی فقط یک نفر اگه مریض بشه پول دوا دکتر را داره
ایران
Iran, Islamic Republic of
..
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
ایالات متحده آمریکا در ده‌های اخیر شکست سختی از جمهوری خلق چین در حوزه اقتصاد خورده است...؟! یعنی یه دیپلمات کهنه کار ما که دنیا را این طوری میبینه وای بحال عوام
Iran, Islamic Republic of
نتیجه میگیریم که دموکرات ها دست نشانده عوامل خارجی بودند و ترامپ حداقل وطن پرسته که میخواد جلوی ورود واردات بنجل چین را بگیره.
کریمی
Iran, Islamic Republic of
هیچ وقت قدرت اقتصادی و تکنولوژی امریکایی را با چهار تا سیاستمدارش مرتبط نکنید چون از هر 7 اختراع مهم بشر طی دو قرن اخیر، 6 تای آن را امریکایی ها انجام داده اند حالا شما اسم 5 تا مخترع چینی یا روسی را بگو؟ اسم یک مخترع ایرانی که چیزی در حد یکصدم کارهای ادیسون و تسلا و برادران رایت و... انجام داده باشه را بگو
Iran, Islamic Republic of
برو بابا اگه امریکایی ها ساموئل کلت را دارن روسها میخاییل کلاشنیکوف را دارن
Iran, Islamic Republic of
اصلا اسم یک مخترع ایرانی را بگو
Sweden
....
Iran, Islamic Republic of
رازی کاشف الکل که امروز خیلی به کارتون میاد..
Iran, Islamic Republic of
مخترع گمنام پدافندی که سمبل قدرت کدخدات یعنی گلوبال هاوک را در ارتفاعی که هیچ پدافندی به این پرنده رادار گریز نمیرسد ،زد وداغش رو به دل کدخداتون وهوادارانش گذاشت.بقیه اش رو هم در نبرد نهائی میبینی.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
..
Iran, Islamic Republic of
خوب نیست تحلیل دیگران را طنز خواند اولا چند روز پیش چامسکی گفت کرونا حاصل نئو لیبرالیزم استثانیا در این مدت برخی از اندیشمندان غربی تصریح کرده اند در پسا کرونا نظام جدیدی شکل خواهد گرفت
پاسخ به کریمی
Iran, Islamic Republic of
همین به اصطلاح کشورهای پیشرفته غربی درمقابله با یک ذره میکرونی بنام کرونا عاجز و ناتوان و درمانده شده اند و این نشانه عقب ماندگی این کشورهاست.
Iran, Islamic Republic of
لینکلن و کندی هم با یک گلوله کشته شدند.مگه هر کی اسمش بزرگتره بدنش با بقیه افراد فرق داره !؟
نژاد
France
بحران جهانی پولی در سال ۲۰۰۸ میلادی را فرا گرفت . تا بحال اروپای قدرتمند امروز هنوز نتوانسته کمر خود را راست کند و در رکود اقتصادی بسر می برد و منهای ۲ را در تجارت جهانی رقم می زند ......
saman
Iran, Islamic Republic of
خدایا به ما بینشی عطا کن..
saman
Iran, Islamic Republic of
نظراتو ادیت میکنی میذاری ادمین :)) . تمام مرزهای دموکراسی جا به جا شد با این حرکت :))))))
احمدی
Iran, Islamic Republic of
برادر عزیز حرف و ادعا باید با حساب وکتاب باشد.!..!
علی
Iran, Islamic Republic of
.....
123
حتی اگر کاری هم به غربگرا ها نداشته باشیم به نظر اصلا تحلیل جالبی نبود. خیلی خوشبینانه بود.
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
. شروع مجلس یازدهم خواهد بود... دولت اصلاح طلب و مجلس اصولگرا!!!!
Iran, Islamic Republic of
....
United Kingdom
....
حسین
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
.....
امیر
Iran, Islamic Republic of
ای خدا ...
افرادی که همچین مطالبی مینویسن فازشون چیه
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
اصلا بدون فاز هستند.
Iran, Islamic Republic of
در فاز درک حکمت تاریخ هستند ..!!!
Iran, Islamic Republic of
همون فازی است که تا ان هست وضع همینست!
Germany
.....
Iran, Islamic Republic of
به حاشیه های مطلب ارائه شده توجه کنید!. جنابان گردانندگان سایت مثلا" مدعی اصالت! الی استهزا بینش مطلب دیگری حاصل شده است؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
اول بگم مرگ بر آمریکا که متهم نشم. بعد بگم این تحلیل واقعا آبکی است و جای تاسف است که استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران اینقدر متعصبانه و احساسی تحلیل و بلکه تخیل کند. ...
Luxembourg
شما نظرتان این است که ایران ایدئولوژی دارد ولی روسیه و چین ندارند و مدعی برتری فکری ایران بر ان دو کشور و بردن غربی ها به حاشیه بعد از کرونا است .این فقط یک تصور است ......
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
نژاد
France
۱ _ چین قدرت اقتصادی
۲_ هندوستان قدرت کامپیوتری
۳_ روسیه قدرت نظامی
۴_ ایران استراتژی و تمدن .
دنیای فردا این چنین است چون شما بخواهید یا نخواهید .
کریم
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
با اتحاد چین و ایران و روسیه توازن قدرت در منطقه و جهان برقرار می شود .
Iran, Islamic Republic of
چه حالی میکنم
Iran, Islamic Republic of
تحلیل بسیار دقیق و جالبی بود پایان دوران سلطه غرب نزدیک است و کشورهایی مثل چین هند و روسیه نقش آفرینان اصلی هستند. جایگاه ایران هم در سراسر خاورمیانه و حتی فراتر از آن ممتاز و مثال زدنی است.
Iran, Islamic Republic of
هند که جزو غیر متعهدهاست و روسیه و چین هم دو عضو دائم دارای حق وتو در مقابل 3 عضو مقابل است و فعلا هر 3 کشور بر سر بازارهای اقتصاد جهانی رقابت میکنند و چیزی که تو سرشان نیست جنگه و آنوقت تصور عده ای اینه که مثلا بریم تو چیزی شبیه پیمان ورشو در مقابل ناتو.
Iran, Islamic Republic of
این شخص از یک موضوع چه داستان پیچیده ای ساخته و پله پله رفته و آخرش را هم مشخص کرده...
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
....
Japan
....
Iran, Islamic Republic of
خب الان یکی همین اتهامات رو به چین بزنه که منطقی تر هست
United Kingdom
..
Iran, Islamic Republic of
....
شهروند
Iran, Islamic Republic of
...
شهروند
Iran, Islamic Republic of
چقدر باهوش....خیلی تقسیر دقیقی بود
Iran, Islamic Republic of
.....
سید حسین
Romania
دوستان این بنده خدا نظرش رو گفت تمسخر نداره اگه نقد و تحلیلی دارید بفرمائید ما هم استفاده کنیم در ضمن ایشون نگفت ایران میشه فرمانده یا ابر قدرت دنیا گفت ایران گفتمان جهانی داره خوب داره شما نگاه به عملکرد مدیرانی که خیلی هاشون سر جاشون نیستند نکنید امثال حاج قاسم رو ببینید که جهانی نگاه کردند و جهانی عمل کردند خوب این میشه گفتمان انقلاب اسلامی این گفتمان جهانیست
متحیر العقول
Iran, Islamic Republic of
دکتر منوچهر محمدی:
"...ایران، روسیه و چین بازیگران اصلی دنیا خواهند بود/ .
بیتا
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
.....
کامبیز
Iran, Islamic Republic of
استاد عزیز بیگانه بیگانه است چه غربی باشد چه شرقی ..
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
هرچی میخوای حساب کن ولی ...
Iran, Islamic Republic of
ونرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض ونجعلهم ایمه ننجعلهم والوارثین
کامل
Iran, Islamic Republic of
ماشاال......چقدر فکر کردی تا به این نتیجه رسیدی عقل کل......
Iran, Islamic Republic of
اینکه خسارات کرونا در امریکا از همه کشورهای در گیر بیشتر است شکی نیست
Iran, Islamic Republic of
به نظرمن دنیای بعد از کرونا همین دنیایی است که هم اکنونداریم ....
استاد دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
.....