يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۲
۱

انواع پرسشنامه ها

يکشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۴
کد مطلب: 723421
انواع پرسشنامه ها
پرسشنامه می تواند یک ابزار تحقیق باشد که از مجموعه ای از سؤالات برای جمع آوری اطلاعات از یک مخاطب تشکیل شده است. نظرسنجی یک روش تحقیق است که برای جمع آوری داده ها از یک گروه از پیش تعریف شده پاسخ دهندگان برای به دست آوردن اطلاعات و بینش در مورد موضوعات مختلف مورد علاقه استفاده می شود.

پرسشنامه چیست؟
تهیه  پرسشنامه یک امر مهم در تمام مراحل تحقیقی، پژوهشی برای اغلب موارد ملاک و مقیاس سنجش است چرا که خروجی آماری بر این امر استوار است. در تمام مقاطع شغلی و تحصیلی پرسشنامه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند و با توجه به نیاز بسیاری افراد در تمام مقاطع تحصیلی، رسمی؛ و ... استفاده از پرسشنامه امری انکار ناپذیر است. تهیه پرسشنامه را در اولویت کاری خود قرار دادیم چرا که تهیه پرسشنامه هایی با استاندارد های مناسب و کاربردی را امری لازم در راستای کمک به جامعه آماری متقاضی این نوع فایل می دانیم.

شایان ذکر است که پرسش سنج ارائه خدمات پرسشنامه ها را در قالب فایل های دانلودی به دلیل انتقال سریع به کاربر و دسترسی آسان را جز خدمات ویژه کار خود قرار دادیم.

انواع پرسشنامه
پرسشنامه ابزاری بسیار مفید برای جمع آوری اطلاعات دست اول از مخاطبان بزرگ است. می توان آن را به دو دسته طبقه بندی کرد

پرسشنامه توصیفی
یک پرسشنامه توصیفی برای ضبط یا مستند سازی میزان موضوع یا موضوع خاص در بین جمعیت مورد نظر ، یعنی آنچه در حال حاضر وجود دارد تهیه شده است. سؤالات موجود در این پرسشنامه معمولاً بر این موضوع متمرکز است که تعداد افراد در یک رفتار خاص مشارکت می کنند یا نظر خاصی را در اختیار دارند.

نمونه ای از یک پرسشنامه توصیفی می تواند یک پرسشنامه برای محاسبه درصد افرادی که رأی می دهند و افرادی که نمی دانند محاسبه شود.

پرسشنامه تحلیلی
برای کشف و تبیین روابط بین مفاهیم خاص ، یک پرسشنامه تحلیلی تهیه شده است ، به همین دلیل است که شرایط خاص وجود دارد. پرسشنامه های تحلیلی معمولاً دو یا چند متغیر را مورد بررسی قرار می دهند و در ساختمان تئوری و آزمایش فرضیه استفاده می شوند.

نمونه ای از پرسشنامه تحلیلی می تواند پرسشنامه ای برای بررسی ارتباط بین سبک زندگی با عادت مشاهده تلویزیون باشد.

به چه پرسشنامه ای استاندارد می گویند؟
به پرسشنامه ای استاندارد گفته می شود که چند شاخص مهم را دارا باشد :

-روایی داشته باشد: این بحث در ارزیابی نگرش ها برای مسائل مدیریتی و روانشناسی بسیار مهم است. استاندارد بودن پرسشنامه جهت ارزیابی داده ها بسیار اهمیت دارد.
محتوای پرسش ها و ماهیت پرسش ها لازم است با هدف پرسشنامه یکی باشد یعنی ارتباط معنایی و مفیدی داشته باشد به عنوان مثال برای ارزیابی نگرش فردی شخص نیازی نیست بدانیم به کدام فروشگاه برای خرید می رود. پس پرسش ها با شاخص هدف، ارتباط معنایی داشته باشند به این خصوصیت پرسشنامه می گویند پرسشنامه دارای روایی است.

پایایی پرسشنامه : پرسشنامه ای استاندارد محسوب می شود که از اعتبار برخوردار باشد یعنی نتیجه نهایی قابل اطمینانی ارائه کند و در صورت تکرار جمع آوری اطلاعات توسط پرسشنامه همان نتایج یا نتیجه ای نزدیک به آن را ارائه دهد، ما فروش پرسشنامه ها را بصورت فایل با قابلیت اعتماد بالا برایتان امکان پذیر کرده ایم.

روش اجرا و ارزیابی نتیجه : یکی دیگر از شاخص های پرسشنامه استاندارد، روش اجرای مشخص است، نحوه نتیجه گیری و نمره گذاری پرسشنامه باید مشخص و تعریف شده باشد.

روش تعبیر: روش تعبیر؛ نتیجه، تحلیل یا تفسیر هر کدام یکی باشد یعنی شاخصی برای اعلام نتیجه ی پرسشنامه مشخص شده باشد.

پرسشنامه شناسنامه دار باشد : بدین معنا که تنظیم کننده آن مشخص باشد، چه کسی آن را ابداع کرده است، مشخص باشد. در چه سالی تدوین شده است، تعداد پرسش ها مشخص باشد، در پرسشنامه چه مطلبی مورد ارزیابی قرار می گیرد، مشخص باشد.

دانلود پرسشنامه
توجه داشته باشد که دانلود پرسشنامه را از هر وبسایتی انجام ندهید،فقط از وبسایت های معتبر که مجوز های لازم را داشته باشند.

معرفی پرسش سنج
فروشگاه پرسش سنج در سال1398 تاسیس شد و با هدف بهبود کیفی در آزمون های آماری که با روش تحقیق میدانی، و با در اختیار قرار دادن پرسشنامه های استاندارد برای محققین و دانشجویان پا به این عرصه نهاد. چناچه مطالب بالا نظر شما را در ارتباط با چیستی و چگونگی پرسشنامه جلب نمود شما میتوانید با مراجه به پرسش سنج (porseshsanj.ir)پرسشنامه خود را تهیه نموده.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Samiullah
Afghanistan
پرسش نامه در باره تاثیرات خشکسالی بالای اقتصادی خانواده