دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۱
۱
شرکت مدیریت منابع آب ایران:

۳۹ درصد حجم مخازن سدهای کشور خالی است

چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۲۹
کد مطلب: 721464
مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه 61 درصد حجم مخازن سدها پر است، گفت: آخرین آمار سطح پوشش برفی حوضه‌های آبریز نشان می‌دهد که این پوشش 230 هزار کیلومتر است.
۳۹ درصد حجم مخازن سدهای کشور خالی است
به گزارش جهان نيوز، سیف‌الله آقابیگی در گفت‌وگو با فارس در مورد آخرین وضعیت و حجم ذخایر سدها گفت: در شرایط کنونی و طبق آخرین آمارهای مربوط به سدها (روز شنبه هفته جاری) میزان آبی که در مخازن سدهای کشور ذخیره شده معادل 61 درصد است. اما این انگاره نباید به این شکل وجود داشته باشد که به دلیل وجود بارش‌هایی که در سال آبی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ شاهد آن بودیم، مدیریت مصرف آب چه در بخش کشاورزی و چه در بخش شرب فراموش شود.

وی ادامه داد: شاید وضعیت سدهای کشور و بارش‌ها نسبت به روزهای بحرانی بهتر شده باشد، اما نسبت به نیازهایی که در بخش شرب و کشاورزی داریم، این میزان ذخایر آبی کمتر از آن میزان نیاز است، پس باید مدیریت مصرف آب چه در حوزه کشاورزی و چه در بخش شرب جدی گرفته شود.

آقابیگی خاطرنشان کرد: از حدود ۵۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب ظرفیت سدهای کشور معادل ۶۱ درصد حجم مخازن سدها پر شده و حدود 39 درصد حجم سدها خالی است. البته این حجم سدها به طور متوسط برای کل سدهای کشور عنوان می‌شود و ممکن است حجم آب در برخی سدها پایین‌تر و در برخی سدها بالای ۹۰ درصد پر از آب باشد.

وی تاکید کرد: با توجه به فصلی که در آن قرار گرفته‌ایم و پوشش برفی که در برخی از حوضه‌ها وجود دارد و حتی پیش‌بینی بارندگی در ایام باقی سال و ماه فروردین در خیلی از استان‌های شمال غرب، غرب و مناطق شمالی وضعیت منابع آب خوب پیش‌بینی می‌شود، اما این بدین معنی نیست که مصرف بهینه از سوی مردم فراموش شود.

مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر میزان پوشش برفی حوضه‌های آبریز به چه شکل است، گفت: طبق آخرین آماری که برای چند روز گذشته است و باید باز هم آمار جدیدی استخراج شود میزان سطح پوشش برفی حوضه‌های آبریز حدود 230 هزار کیلومتر بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
وقتی که باران زیاد می بارد سدها را باید خالی کرد تا دچار سیلزدگی و زیرآب رفتن شهر و روستا نشویم. پشت بند ان هم اعلام می شود فکر نکنید سدها پر است فقط n درصد ، سدها آب دارند و به این بارندگی ها دلخوش نباشید.
سوال: خدا چگونه نزولات آسمانی خود را بریزد که سد ها هم پر شوند و هم باعث سیلاب و شکستگی نشوندو ما دچار بحران کم آبی نشویم؟