پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰
توسط محققان دانشگاه آزاد صورت گرفت؛

ساخت روبات آتش‌نشان با توانایی اطفای حریق بالا

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۰
کد مطلب: 712912
محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین یک روبات آتش‌نشان ساخته‌اند که از ویژگی‌های اطفای حریق منحصر‌به‌فردی برخوردار بوده و حتی قابلیت حضور در مرکز آتش را نیز دارد.
ساخت روبات آتش‌نشان با توانایی اطفای حریق بالا
به گزارش جهان نيوز، آرمین قاسمی در گفتگو با خبرنگار آنا گفت: روبات آتش‌نشان ایندرا توسط یک تیم ۱۰ الی ۱۵ نفره که در بخش‌های مختلف مکانیک،‌ الکترونیک، روباتیک، شبکه و نرم‌افزار روی آن کار کرده‌اند، ساخته شده و موفق به اخذ ثبت جهانی‌ نیز شده است. همچنین کلیه مراحل طراحی و ساخت آن در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین واحد سینتِک انجام شده است.

این محقق دانشگاه آزاد قزوین اظهار کرد: این روبات توانایی اطفای حریق از فاصله ۳۰ تا ۴۰ متری و حتی حضور در مرکز آتش را دارد. بدنه‌ای که برای روبات استفاده شده از جنس فولاد آتش‌خوار است. بدنه آن به‌صورت دو جداره طراحی شده و آبِ بای‌پس باعث می‌شود که داخل روبات خنک بماند. همچنین برای خنک‌کاری فضای بیرونی روبات نیز از اسپلینگرها استفاده شده است.

وی همچنین افزود: دمای داخلی روبات هرگز از ۷۰الی۸۰ درجه بالاتر نمی‌رود. همچنین فشار آب آن در فضاهای شهری ۶/۷ بار است که این میزان در فضاهای صنعتی به ۱۵ بار می‌رسد. این روبات هنگامی که ۱۵ بار فشار داشته باشد،می‌تواند چیزی حدود ۲ هزار و ۵۰۰ لیتر بر دقیقه آبپاشی کند. در فشار ۶/۷ نیز چیزی در حدود یک هزار و ۱۰۰ لیتر بر دقیقه قابلیت آبپاشی برای اطفای حریق دارد. قدرت پاشش آب در فشار ۱۰ بار چیزی حدود ۳۵ متر است.

قاسمی در ادامه عنوان کرد: با توجه به آزمایش میدانی که از این روبات به عمل آمده، توانایی این را دارد که تا دمای ۹۰۰ درجه سانتیگراد دوام آورده و در فضای شبیه‌سازی شده یک هزار و ۳۰۰ درجه سانتیگراد مقاومت داشته است. این روبات حدود ۱۲۰ کیلوگرم وزن داشته و قابلیت گردش ۳۶۰ درجه را نیز دارد.

همچنین به چند روش مختلف مانند امواج رادیویی، کنترل از راه دور، امواج وایرلس، کنترل‌های تصویری و ایستگاهی با اتاق فرمان، می‌توان این روبات را کنترل و هدایت کرد.

این محقق دانشگاه آزاد درباره هزینه و تجاری‌سازی این محصول گفت: هزینه تمام‌شده این روبات ۵۰هزار دلار است و ما دنبال این نیستیم که آن را به صورت تکی به فروش برسانیم، بلکه در حال رایزنی با پالایشگاه‌ها و مراکز صنعتی هستیم که بتوانیم این روبات را در تیراژ بالا تولید کرده و بفروشیم.

وی درمورد کمک مسئولان دانشگاه اظهار کرد: ما در واقع مستقیما زیر نظر دانشگاه کار کردیم و مرتضی موسی‌خانی رئیس دانشگاه آزاد واحد قزوین، از ما حمایت بسیاری کردند. فضایی که دانشگاه در اختیار ما قرار داده، به‌نوعی یک پل ارتباطی است که بتوانیم با بقیه شرکت‌ها و واحدهای صنعتی ارتباط بگیریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *