يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰

پروژه ثبت‌نام فله‌ای برای تخریب نظارت استصوابی

شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۴
کد مطلب: 711800
نکته جالب توجه عملکرد هیئت‌های اجرایی وزارت کشور در بررسی اولیه صلاحیت‌ها این است که برخی از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب را در همین مرحله رد صلاحیت کرده است.
پروژه ثبت‌نام فله‌ای برای تخریب نظارت استصوابی
به گزارش جهان نيوز، علی شکوری راد دبيرکل حزب اتحاد ملت، آذر منصوری قائم مقام حزب اتحاد ملت که به همراه شکوری‌راد سابقه عضویت در شورای مرکزی حزب منحله مشارکت را دارد، جواد امام دبيرکل حزب مجمع ايثارگران اصلاح‌طلب، امير آريازند عضو حزب اتحاد ملت، علی باقری مديرکل سياسی وزارت کشور دولت اصلاحات، از جمله کسانی هستند که رد صلاحیت شدند.
 
رد صلاحیت چنین اشخاصی نه دور از انتظار بود و نه آنطور که روزنامه‌های زنجیره‌ای نوشته‌اند، عجیب به نظر می‌رسد.
 
شکوری‌راد، آذر منصوری و جواد امام که رسانه‌های زنجیره‌ای از رد صلاحیت آنها شاکی شده‌اند، از محکومان امنیتی پرونده 88 به شمار می‌روند. امیر آریازند نیز علاوه بر سابقه دستگیری، از جمله کسانی بود که در نامه‌ای به اوباما، خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر علیه کشور شده بود. بدیهی است، کسانی که سابقه حمایت از فتنه 88 را در کارنامه خود دارند، از سوی نهادهای جمهوری اسلامی تأیید صلاحیت نشوند. لازم به ذکر است که به احتمال زیاد، خود این افراد و هم‌قطارانشان نیز از این نکته با خبر بوده‌اند.
 
چرا امثال شکوری‌راد در انتخابات مجلس ثبت‌ نام کردند؟
در اغلب انتخابات‌ها، اصلاح‌طلبانی که سابقه فتنه‌انگیزی علیه حاکمیت را دارند، با علم به اینکه تأیید صلاحیت نخواهند شد، به صورت فله‌ای ثبت نام می‌کنند تا در وهله اول با حمله به شورای نگهبان نظارت استصوابی را عامل رد صلاحیت خود بدانند و در مرحله بعدی، از رد صلاحیت شدنشان به‌عنوان دست‌آویزی برای مظلوم نمایی استفاده کنند.
 
اما این‌بار پیش از اینکه بررسی صلاحیت نامزدها به هیئت‌های نظارت شورای نگهبان سپرده شود، اصلاح‌طلبان رادیکال در همان مرحله اول از سوی وزارت کشور رد صلاحیت شدند.
 
همین موضوع نیز باعث شد که روزنامه‌های این جریان در مطالبی مشابه، به انتقاد از وزارت کشور بپردازند.
 
واکنش زنجیره‌ای ها به رد صلاحیت‌ها
روزنامه آرمان در مطلبی تحت عنوان «آغاز رد صلاحیت اصلاح‌طلبان»، به خبر رد صلاحیت برخی از تندروهای اصلاحات واکنش داد.
 
همچنین روزنامه شرق در گزارش خود با تیتر «هیئت اجرائی دولت حسن روحانی، چهره‌های برجسته اصلاح‌طلب‌ را رد صلاحیت کرد»، نوشته است: «کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد عدم احراز صلاحیت اصلاح‌طلبان توسط هیئت‌ اجرائی انجام شود.»
 
شرق در ادامه گزارش خود با اشاره به صحبت‌های چند روز قبل موسوی لاری با این روزنامه، مدعی شده است که رد صلاحیت برخی از اصلاح‌طلبان از سوی هئیت اجرایی وزارت کشور، بخاطر اصولگرا بودن هئیت اجرایی بوده است!
 
اما روزنامه آفتاب نظری متفاوت با شرق دارد. این روزنامه زنجیره‌ای در گزارشی که با عنوان «رد صلاحیت چند چهره اصلاح طلب پیش از نظر شورای نگهبان» نوشته است، بر اصلاح‌طلب بودن هئیت‌های اجرایی اذعان می‌کند.
 
آفتاب در بخشی از گزارش خود نوشته است: «از نکات جالب اینجاست که علی شکوری راد که دبیر کل حزب اتحاد ملت نیز به شمار می‌آید پیش از هر چهره اصلاح‌طلب دیگری، فعالانه ازدلایل شکست اصولگرایان در انتخابات اسفندماه سخن به میان می‌آورد. رد صلاحیت‌های چهره‌هایی مانند او از این جهت که در هیئت‌های اجرایی صورت گرفته که منصوب به اصلاح طلبان است برای بسیاری جای پرسش دارد.»
 
قربانی کردن رحمانی‌فضلی
علاوه بر اینها، با توجه به اینکه اخیراً تلاش‌های گسترده‌ای از سوی اصلاح‌طلبان برای استیضاح وزیر کشور صورت گرفته و با نتیجه‌ای نرسید، به نظر می‌رسد که این جریان به دنبال این است که با سوءاستفاده از رد صلاحیت شدن محکومان امنیتی، حملات جدیدی را علیه رحمانی‌فضلی آغاز کند.
 
پس از اتفاقاتی که اخیراً بخاطر افزایش نرخ بنزین در کشور روی داد، وجهه اصلاح‌طلبان نزد مردم نیز بیش از پیش تنزل پیدا کرد و این جریان به دنبال این است که با قربانی کردن وزیر کشور، وجهه‌شان را ترمیم کنند.
 
اکنون اما استراتژی ثبت نام فله‌ای در انتخابات و سپس مظلوم نمایی بخاطر رد صلاحیت، دیگر نخ‌نما شده و ترحم مردم را جلب نمی‌کند. اصلاح‌طلبان در شرایطی که سالهاست قدرت قانون‌گذاری و سکان اجرایی کشور را در دست دارند، باید پاسخگوی عملکرد خود باشند تا اینکه بخواهند با عوام‌فریبی و مظلوم‌نمایی باز هم در مناسب حاکمیتی حضور داشته باشند.

منبع:رجا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *